מרחק הקטע היומי: 31 ק"מ, נגד-השעון אישי
מתחיל ב: סיינט פה-סור ניבל
מסתיים ב: אספלטה
לכל הפרשנויות והקטעים של הטור דה פראנס 2018
גריינט תומאס (SKY) הבטיח את החולצה הצהובה עם ביצוע מעולה בקטע 20 של הנג"ש האישי והמכריע לפני הסיום בשאנז אליזה בפריז, שהקנה לו את המקום השלישי בקטע, 14 שניות אחרי המנצח. זה היה רגע מכונן עבור הוולשי עם ניצחון ראשון כללי שלו בגראנד טור, מה שמעיד על שינוי מסוים בהובלה של קבוצת סקיי הבריטית.
ההולנדי תום דומולאן (Sunweb) היה המהיר ביותר על מסלול הנג"ש הטכני יחסית, דומולאן, בחליפת אלוף העולם, הצדיק שוב את צבעי הקשת עם יכולת שענות מצוינת עם זמן מהיר – 40:52 דקות. כריס פרום (SKY) החזיר מעט מהכבוד האבוד ועצר את השעון שנייה אחת בלבד אחרי ההולנדי, מה שהקנה לו את המקום השני בקטע ודחק את פרימוז רוגליץ' (LottoNL-Jumbo) מהמקום השלישי על הפודיום בפריז.
צ פ ו | תקציר קטע 20
מסלול הנג"ש האישי היחידי בטור דה פראנס הנוכחי (מלבד הנג"ש הקבוצתי שהתקיים בקטע השלישי) שהתחיל בצהרי יום שבת בחבל הבאסקים הספרדי היה באורך 31 ק"מ של גבעות ומזג אוויר רטוב. המסלול נחשב לטכני ותובעני בגלל ריבוי פניות ושיפועים חדים יחסית. מיד מהירידה מהבמה לרמפה ולכביש הרטוב, הרוכבים נאלצו להתמודד עם טיפוס של 4.2 ק"מ בשיפוע מתון יחסית של 3.2%. הרוכבים על הסלול התמודדו עם לא פחות מ-4 טיפוסים בנג"ש הקצר שהקשה בהם, קול דה פינודיאטה נמצא לקראת הסוף בקילומטר ה-28, "קיר" של 900 מטרים בשיפוע 10.2%. המהדורה הנוכחית של הטור כללה שיא שלילי של מספר הקילומטרים הנמוך ביותר אי פעם של נגד-השעון אישי, אפילו נמוך יותר משנה שעברה (גם אז היה נג"ש אישי מכריע בקטע ה-20 במארסיי אך המסלול היה מאתגר פחות).
מהלך העניינים בקטע
145 רוכבים בלבד הוזנקו לקטע הנג"ש לפי הדירוג הכללי מהסוף להתחלה לאחר הפרישה של יילה ואננדרט (לוטו-סודאל) בקטע 19 בגלל בעיות במערכת העיכול. ראשון יצא לדרך לוסון קראדוק (מדורג אחרון 4:30 שעות מאחורי תומאס ב-GC) שהתפרסם לאחר שנפצע בקטע ה-1 של הטור והחליט לנסות לסיים את המרוץ עם שבר בכתף ועל הדרך לגייס כסף לתרומה עם כל יום שעובר. הוא סיים את הקטע כאילו ניצח וזוכה לאהדה רבה, הישג מרגש לאמריקאי הצעיר. הזמן האיכותי הראשון ששווה לציון נקבע על ידי מייקל הפבורן (Mitchelton-Scott), אלוף אוסטרליה בנג"ש בעבר, 42:15 דקות והוא ישב על "הכסא החם" (המוביל בנג"ש) כשעתיים עד התוצאה הטובה הבאה שהורידה אותו משם.
מארק סולאר (Movistar), מנצח פריז-ניס השנה, הצליח לקבוע זמן טוב יותר בחצי שנייה והוכיח שהמסלול נועד לשענים קלילים יחסית עם יכולת טיפוס טובה ולא לחבר'ה עם המנועים הכבדים בדבוקה. מיכאל קוויאטקובסקי, הסופר דומסטיק של קבוצת סקיי, קבע זמן נהדר של 41:42 דקות ותפס את המושב החם בינתיים. אילנור זאקארין (Katusha) ובוב יאנגלס (QuickStep) נראו טוב בצ'ק פוינט של ה-22 ק"מ, אך סיימו חלש ולא עקפו את קוויאטקובסקי.
הרביעיה המובילה במרוץ יצאה לדרך ונתנה הכל על הכביש, כריס פרום קבע זמן מהיר ביותר בצ'ק פוינט 22 ק"מ ובשלב זה כבר היה ברור שרוגליץ' עם ביצוע בינוני בקטע הזה עם 49 שניות אחריו. תומאס בחולצה הצהובה הוביל עם הזמן הכי מהיר בצ'ק פוינט, 15 שניות יותר מהיר מדומולאן ו-13 שניות מפרום, אך הוריד קצב ולא לקח סיכונים לאחר שכמעט והחליק באחת הפניות וקיבל הוראה מהרכב לא לקחת סיכונים. תומאס סיים שלישי 14 שניות מאחורי דומולאן שהפתיע עם ביצוע חזק בסיום וניצחון בשנייה אחת בלבד, כאשר לאורך המסלול פרום הוביל עליו בכל מקטע. פרימוז רוגליץ' יישאר עם המחמאות על הטור התקפי אך גם עם ביצוע מאכזב עבורו בסיום, 1:12 דקות אחרי דומולאן המנצח, מה שהשאיר אותו במקום הרביעי הכללי כמעט דקה אחרי פרום.
לפני הקטע, המקום הראשון של תומאס לא עמד בסכנה אמיתית אך הקרב על שאר המקומות בפודיום היה פתוח- רק 32 שניות הפרידו בין המקום השני של דומולאן, שלישי פרימוז רוגליץ' ורביעי כריס פרום. באליפות העולם האחרונה בברגן היה זה גם הפודיום הכללי עם זהב לדומולאן, כסף לרוגליץ' וארד לפרום – האם הסולבני יצליח להפתיע שוב? מסתבר שלא, רוגליץ' שילם על המאמצים שהשקיע יום קודם על מנת לעלות למקום השלישי ונתן ביצוע בינוני ביחס למצופה כשסיים 1:12 אחרי דומולאן בקטע. כריס פרום לעומת זאת התעלה על עצמו עם תוצאה מרשימה שכמעט נתנה לו את הניצחון בקטע.
מה צפוי בקטע ה-21 והאחרון?
מכיוון שההפרשים הם גדולים בכל הדירוגים, בקטע 21 המישורי נהוג להתחיל במסורת חגיגית של שתיית שמפניה ומתן כבוד רב למובילי הטור, ללא מאבק והתקפות בתחילת המרוץ. בחצי השני של המרוץ קבוצות הספרינטרים נוטלות את ההובלה על מנת להתחרות על ספרינט הפיניש המסורתי והיוקרתי בשדרות הנצחון בפריז. פטר סאגאן משווה ואף צפוי לשבור את שיא החולצה הירוקה של אריק זאבל בעתיד, אבל אפשר לשער שסאגאן לא יוותר על התענוג גם לנצח את הקטע האחרון.. השאלה מה יהיה מצבו עם הפציעה שהוא סוחב מקטע 17 ואיך יתמודד עם דמאר, לאפורט וקריסטוף שמשתוקקים לניצחון הזה? קבוצות אחרות בעיקר דואגות לשמור על הרוכב המוביל שלהם מנפילה ומנצח הטור נוהג להתגלגל אל הקו במטרים האחרונים עם חברי קבוצתו שעבדו קשה להגיע לרגע הזה.
צמרת הדירוג הקטע ה-20
- טום דומולאן (הולנד, סאנווב) 40:52 דק'
- כריס פרום (בריטניה, סקיי) 1 שנ'
- גריינט תומאס (בריטניה, סקיי) 14 שנ'
- מיכאל קוויאטובסקי (פולין, סקיי) 50 שנ'
- סורן קראג אנדרסן (דנמרק, סאנווב) 51 שנ'
צמרת הדירוג הכללי לאחר קטע 20
- גריינט תומאס (בריטניה, סקיי) 80:30:37 שע'
- טום דומולאן (הולנד, סאנווב) 1:51 דק'
- כריס פרום (בריטניה, סקיי) 2:24 דק'
- פרימוז רוגליץ' (סלובניה, לוטו יומבו) 3:22 דק'
- סטפן קראווסיוויק (הולנד, לוטו יומבו) 6:08 דק'