מרחק הקטע היומי: 169 ק"מ
מתחיל ב: בורג' דויסנס
מסתיים ב: ואלנס
לכל הפרשנויות והקטעים של הטור דה פראנס 2018
1. לפני תחילת שלב המעבר מגזרת האלפים לגזרת המאסיף סנטרל, הגיעו החדשות הרעות אודות מצבו של וינצ'נזו ניבאלי – חוליה 10 בעמוד השדרה שבורה, ופרישה הכרחית. החדשות רק המחישו את איכות הרכיבה המדהימה של ניבאלי יום קודם על האלפ ד'ואז, אחרי התרסקותו כ-4 ק"מ לסיום. עם חוליה שבורה בגב, התיישב ניבאלי על האופניים, רדף אחרי המובילים, וסיים רק 13 שניות אחריהם. מופע נדיר שכמותו לא נראה.
2. ניבאלי נפל כתוצאה מצפיפות האוהדים על האלפ ד'ואז. משהו רע מאד עובר על הטור דה פראנס בתחום הזה. אוהדים לצד הכביש מאבדים יותר ויותר את הצפון ואת שיקול הדעת. הם דוחפים את עצמם לתוך הפריים של צלמי הטלוויזיה הרכובים, הם בטירוף על הסלפי וצילומי הטלפון הנייד, הם מציתים אבוקות ורימוני עשן ששורפים את ריאותיהם של הרוכבים בעיצומו של מאמץ מקסימלי, והם בעיקר מסכנים את הרוכבים כמעט מהמטר הראשון של כל עלייה. נוכחות כה מסיבית של שוטרים חייבת לייצר יותר סדר, ובוודאי ענישה נוקשה על הצתת אבוקות והשלכת רימוני עשן. ביטחונם של הרוכבים חייב לבוא לפני הכל.
3. כך או כך, ללא ניבאלי, יצאו הרוכבים ללקק את הפצעים והקשיים שסחבו מהאלפים, בשלב שטוח יחסית של 169 ק"מ ממרגלות האלפ ד'ואז, מזרחה, דרך גרנובל ועד העיירה ואלנס שלמרגלות המאסיף סנטרל. שלב מעבר, שסופו התאפיין ברוח גבית.
4. חבורת בריחה יצאה לדרך, אבל הדבוקה, בהובלת גרופאמה FDJ עם עזרה מקבוצת האמירויות (שעבדה לטובת אלכסנדר כריסטוף) וקבוצת בורה (שעבדה לטובת סאגן), שמרה אותה בטווח סביר. לקראת סיום, חבורת הבריחה התפוררה, ורק מייקל שר, ספציאליסט הנג"ש השוויצרי הגבוה של BMC, המשיך לדחוף לבדו, במהירויות שנעו, בעזרת הרוח, סביב 55-60 קמ"ש.
5. מאחור הגייסות כבר התארגנו. סקיי, בהמשך לתרגולת הקבועה שלה בטור הנוכחי, עברה להוביל את הדבוקה במרחקים שבין 12 ק"מ ל-2.5 ק"מ לסיום – במטרה להימנע מהתרסקויות ונפילות. היתרון של השוויצרי הלך והתקצר. 6 ק"מ לסיום, מייקל שר נתפס ונעקף.
6. בקדמת הדבוקה נערכו ההכנות לשלושה – בראש ובראשונה לארנו דמאר הצרפתי, אך גם לפטר סאגן ולאלכסנדר כריסטוף. ביומיים שחלפו באלפים, נשלחו הביתה גדולי הספרינטרים בעולם – חלקם עקב אי עמידה במגבלת הזמן, וחלקם כי פשוט פרשו – מרסל קיטל ומארק קאוונדיש בשלב 11, ו-אנדרה גרייפל, פרננדו גאביריה ודילן גרונווגן בשלב 12. חבורה שחולקת ניצחונות בלא פחות מ-60 שלבי טור דה פראנס.
7. היעדרותם של הספרינטרים השאירה את סוכנויות ההימורים עם עדיפות מובהקת לניצחון של פטר סאגן, והוא לא אכזב. הוא התמקם היטב אחרי כריסטוף. דמאר פרץ ראשון, כריסטוף זינק אחריו, וסאגן פתח הצדה מהגלגל של כריסטוף. כך הם סיימו – סאגן ראשון, כריסטוף שני, ודמאר שלישי. ניצחון שלב שלישי לסאגן בטור הנוכחי, והניצחון שלב ה-11 המצטבר שלו בטור דה פראנס.
8. סאגן מוביל בדירוג המאיצים עם 398 נקודות – 228 נקודות לפני ה"יריב הקרוב" אליו ביותר. סוכנויות ההימורים מעניקות יחס הימורים הזוי של 1 ל-1.01 (מי שמהמר יורו אחד, יקבל החזר של יורו וסנט אחד) לניצחון של סאגן בדרוג המאיצים בפריס. למעט תאונה או מחלה, נראה שאין מי שיוכל לו בדירוג החולצה הירוקה.
9. מאידך, בהימורים על ניצחון בדירוג הכללי ממשיך להוביל כריס פרום עם יחס של 1 ל-1.65; שני, ולמרות ניצחונותיו באלפים והחולצה הצהובה שעל גבו, גריינט תומס על יחס של 1 ל-2.20; ושלישי טום דומולאן עם יחס של 1 ל-5.60. הסוכנויות ממשיכות לשים את הקלפים על פרום.
10. שלב 14 כבר יהיה אופרה אחרת. טרק של 188 ק"מ לתוך המאסיף סנטרל עם 4 עליות מדורגות. האחרונה שבהם – בסיום ממש: 3 ק"מ בשיפוע ממוצע קטלני של 10.2% עד למנחת האווירי מעל העיירה מנד. העלייה הנוראה עושה שמות בדירוג הכללי כבר שנים. רבים מנסים את מזלם מוקדם מדי, וזולגים לאחור.
11. למי שרוצה לראות טור דה פראנס במיטבו, מתומצת לתוך 15 דקות, כדאי לצפות בסיומו של שלב 14 בשבת. כל מי שיוכל, ינסה לתקוף כאן. כולל ולוורדה, אלאפיליפ, לנדה, קווינטנה, ובוודאי רומיין ברדה. פרום וגריינט תומס צפויים לנסות לשמור טמפו עד לפחות אמצע העלייה. דומולאן הוא מהבולטים שעלולים להתקשות כאן, בעלייה שמאפייניה קצרים מדי ותלולים מדי עבורו, אבל הוא יהיה חייב לתת הכל. כי בעלייה שהיום נקראת "קוט דה קרואה נואב", אבל שמה העממי במעגלי האופניים היה ונותר – "הר לורן ז'אלאבר", על שם הרוכב הצרפתי שניצח בראשה – יינגסו ביסים של זמן בדירוג הכללי, ולא רק בשניות בודדות.
צמרת הדירוג בקטע ה-13
צמרת הדירוג הכללי לאחר קטע 13