לכל הפרשנויות והקטעים של הטור דה פראנס 2018
1. דילן גרונווגן ההולנדי (אמרו – Grone-Vegen, למרות שלא כך שמו מאוית) ניצח עוד ב-2017 בספרינט היוקרתי ביותר בעולם האופניים – בשאנז-אליזה. אז למה זה הרגיש בכל זאת קצת ריק? אולי כי פטר סאגן נזרק מהמרוץ הרבה קודם? אולי כי מרסל קיטל, שלבש ירוק וניצח ב-5 שלבים בטור 2017, נאלץ לפרוש אחרי תאונה ולא הגיע לפאריס. הטענה כלפי גרונווגן היתה שלניצחון שלו בשאנז-אליזה נלוותה כוכבית, בהעדרם של כמה מטובי המאיצים בעולם.
2. כך, הגיע גרונווגן לטור של 2018 אחרי פתיח מוצלח לעונה, עם ציפיות בשמיים ומטרה להראות ששום כוכבית לא תודבק לו, בהיותו המהיר בדבוקה. אבל עם כל הכבוד לציפיות ולכוונות של ההולנדי, גאביריה וסאגן האכילו אותו קש. פעמיים ראה גרונווגן את גאביריה מנצח, פעמיים את סאגן… ורק לדילן לא נשאר.
3. הביקורות בעיתונות ההולנדית לא היו עדינות, וגם לא סלחניות. בהעדר נבחרת הולנדית במונדיאל, העיניים ההולנדיות היו על גרונווגן. מה קורה לדילן? האם הוא משתנק במעמדים הגדולים? הספרינטר המוצק – מהבשרניים מבין רוכבי הדבוקה – אכל לעצמו את הראש ואת הלב.
4. אבל אז הגיעו שני שלבי מעבר משמימים למדי ממערב צרפת לצפונה. שלבים כמעט נטולי משמעות תחרותית בהקשר הכללי. שלבים שפתיחת אצ'לונים רגעית, והתרסקויות, היוו בהם תחליף חיוור מאד לאטרקטיביות תחרותית (שלבים שתכנונם הלוקה ייבש ימים שלמים בטור דה פראנס). אך כל זאת, למעט דבר אחד – הסוף. קו הסיום, ועשרת הקילומטרים שלפניו. שם נועדו הזיקוקים להתפוצץ.
5. לשני השלבים הגיע דילן גרונווגן מוכן, והודיע מראש לקבוצתו שתתכונן לעבוד. בשלב 7 לשארטר, משכו רוכבי לוטו-יומבו ההולנדית ביחד עם מוביליו של מארק קאוונדיש מדיימנשן-דאטה.
6. כ-500 מ' הופיע צמד של קוויק-סטפ בקדמת הדבוקה. 250 מ' לסיום, גאביריה (שוב גאביריה) המריא… מוקדם מדי. גרונווגן התיישב לקולומביאני על הגלגל, פרץ משם שמאלה לשטח הפנוי, ולחץ. חזק. משם, זה כבר לא היה כוחות. גרונווגן היה באופן בולט החזק והמהיר מכולם, הרבה לפני יריביו. קאוונדיש נגע כידונים, כמעט נפל כ-60 מ' לסיום, והתיישב. גאביריה איבד מהירות ונאלץ לראות את ההולנדי המוצק חוצה את הקו הרבה לפניו.
7. גרונווגן חצה את הקו כשאצבע על שפתיו – מהסה את המבקרים. משתיק את הפרשנים. הוא הגיע לטור דה פראנס 2018, ולא דקה אחת מוקדם מדי.
8. אחרי ה-231 ק"מ של שלב 7, הגיע מקטע המעבר של שלב 8 עם 181 הק"מ ל-אמיין בצפון צרפת, עירו של הנשיא הצרפתי עמנואל מקרון. אבל עם כל הכבוד ליום הבסטיליה ולביתו של הנשיא, דילן גרונווגן הכין תוכניות משלו.
9. הפעם רכבת הקבוצה ההולנדית נאלצה לעבוד פחות, וגרונווגן התמקם מצוין על הגלגל של גרייפל כשסאגן פרץ ראשון, מוקדם מדי. גרייפל וגאביריה נלחמו על הגלגל של סאגן הדועך. גרייפל "סגר" באגרסיביות את החלון של גאביריה ודחק אותו לגדר. הקולומביאני הגיב בנגיחה לכתף של הגרמני, בניסיון להרחיק ממנו את הגורילה ולפתוח חזרה את החלון. בינתיים, בצד השני, גרונווגן המריא בזמן במהירות עודפת, ושוב ניצח בפער משמעותי. גרייפל וגאביריה שסיימו במקומות 2-3, נפסלו שניהם, ואיבדו את מיקומם בצמרת השלב.
בחלוף 8 שלבים, השלים גרונווגן את הצטרפותו לפרננדו גאביריה ופטר סאגן כחלק משלישיית מאיצי הצמרת בטור עד כה, עם שני ניצחונות כל אחד.
10. שבוע הספרינט הראשון הסתיים. הסיפור של שלב 9 ביום ראשון יהיה שונה לחלוטין, עם קטע בו ישולבו מעל 20 ק"מ של מקטעי דרכי אבנים רומיות (Pave) ב-15 מקטעים, עד הסיום מחוץ לווודרום המפורסם בעיר רובה.
11. פטר סאגן, שניצח את הפריז-רובה השנה, רוצה לשחזר את ניצחונו על האבנים. גרג ואן אברמט רוצה להישאר בצהוב. חלק מטובי רוכבי אבנים שישבו בשקט בדבוקה בימים האחרונים ינסו לפרוץ קדימה. חלקם האחר, הגיעו לטור כדי לעשות הכל לשמור על ראשי הקבוצות שלהם.
12. מובילי הקבוצות עצמם חולמים על שלב 9 בסיוטים. כל תקלה, כל פנצ'ר וכל ניתוק מגע על האבנים, עלול לעלות בדקות של זמן אבוד שמוריד לטמיון עונה שלמה, ואפילו בפציעה ששולחת אותם הביתה. המתח יהיה בשיאו. כולם יעשו הכל כדי להיות בקדמת הדבוקה, בשלב העצבני והמסוכן שיסגור את שבוע הטור הראשון ברובה. צפו להרבה מתח ואקשן לפני יום המנוחה.