מאת:אייבי גילת
קאדל אוונס הוא התשובה החיובית והניצחת לשאלה: האם רוכבי אופני הרים מצטיינים מסוגלים לעשות את המעבר המוצלח לעולם אופני הכביש ולהצטיין גם שם? ב-14 לפברואר ימלאו לאוונס 31 שנים. בתחילת העשור הרביעי לחייו קטף ה"דיזל" האוסטרלי את פרס רוכב השנה 2007.
קאדל אוונס במדי קבוצת לוטו (מתוך אתר Wikimedia Commons)
דרך ארוכה של 13 שנים מפרידות בין אותו הרגע בגיל 17 שבו זכה קאדל אוונס במקום ה-5 באליפות העולם לאופני הרים שנערכה באוסטרליה ובין הטור של לומברדיה השנה שבו הגיע במקום ה-6 והתבשר על כך שנבחר לרוכב המצטיין של סבב הפרו טור.
הרזומה של אוונס מראה על התקדמות איטית והדרגתית לאורך כל הקריירה. ב-1995 הוא עמד על הפודיום עם מדליית ארד באליפות העולם בנגד שעון לנוער.
אח"כ בשנים 98 ו – 99 הוא מנצח את אליפויות העולם באופני הרים.
אוונס הוא הנגטיב של דמות הכוכב. הוא הדמות של המשקיען, הרוכב האפור נטול הברק שאיננו מגיע מיד לכותרות, ומתרחק מאור הזרקורים.
את המעבר לאופני כביש אוונס עושה בשנת 2000 ובמדי סאקו – קנונדייל הוא מנצח את הטור של אוסטריה ושל בריסקיה, אבל ההתחלה הייתה קשה ואוונס איננו מלקק מיד דבש. בשנת 2002 הוא חותם במדי קבוצת מאפיי האגדית ואפילו מוביל את הג'ירו יום אחד אבל עדיין איננו מממש את הציפיות ממנו. שנתיים אח"כ הוא מבלה בקבוצה הגרמנית טלקום ומגיע בעשירייה הראשונה בטור דה פראנס. משנת 2005 אוונס מצטרף לקבוצת לוטו הבלגית. בשנת 2006 הוא מנצח את הטור של רומנדי ומגיע למקום הרביעי בטור דה פרנס. השנה הוא מסיים על הפודיום במקום השני אחרי קונטדור בתחרות הקשה והיוקרתית בעולם האופניים.
לפי ההתקדמות העקבית שלו מטרת העל ב-2008 תהיה לעלות שלב אחד
בטור דה פרנס. לשם כך הובא במיוחד לקבוצת לוטו אחד הכשרונות הגדולים של הספורט מקבוצתו של לאנס – ירוסלאב פופוביץ' ה"סופר דומסטיק" האוקראיני שיהיה מסוגל לעבוד עבורו בהרים. לעומת זאת עזיבתו של כריס הורנר האמריקאי שעבר לאסטנה, קבוצתו החדשה של קונטור, משאירה חור רציני בתוכניות של אוונס לזכות השנה בטור דה פרנס.
אוונס שבדק את תוואי המסלול של הטור טוען, שהשנה בטור דה פרנס יש יותר עליות ופחות ק"מ של נגד שעון. היתרון של אלברטו קונטדור הוא בעליות ואילו אוונס הוא שען יוצא מהכלל ויכול למזער את הנזקים בנג"ש.
קאדל אוונס איננו "רוכב מתפוצץ". הכינוי שלו "דיזל" איננו מקרי.
למנוע הדיזל חסר את ההאצות הפתאומיות קדימה אבל הוא אמין ביותר ואפשר לסמוך עליו לאורך זמן.
גורם נוסף שעשוי לעזור לאוונס השנה היא העובדה שבניגוד לשנים קודמות מנצחי שלבי ההרים לא יזכו בבונוסים מבחינת הזמנים.
לקבוצת לוטו מבחינה טקטית יש עוד שפן בכובע במירוץ הטור דה פרנס בדמותו של מאיץ העל רובי מקיואן. ( לוטו היא קבוצה בלגית המתחרה עם קוויק סטפ קבוצתו של ספרינטר ענק אחר טום בונן על ההגמוניה בבלגיה ועל החולצה הירוקה ). כך שמנהלי לוטו משיקולים נוספים אינם מקילים על אוונס את המלאכה בכך, שהם אינם מרכזים את כל מאמצי הקבוצה לנצחון בחולצה הצהובה בטור דה פרנס.
לקאדל אוונס יש את היכולת המדהימה לשמור על רמה גבוהה של ביצועים לאורך זמן. מקום 4 בוואלטה של ספרד, מיד אחר כך מקום 5 באליפות העולם בשטוטגרט בגרמניה, ומקום 6 בטור של לומברדיה הטור שסוגר את עונת מירוצי הפרו טור.
היכולת הפנומנלית הזו לסיים כמעט על הפודיום מירוץ גרנד טור הנמשך 3 שבועות רצופים ומיד שבוע אח"כ להתחרות נגד הרוכבים הטובים בעולם ליום אחד באליפות העולם היא פשוט מדהימה.
למקבץ המרשים הזה נוספו השנה גם: מקום 7 בפאריס ניס ( מירוץ רב שלבי חשוב בתחילת העונה ), מקום 4 בטור של רומנדי המשמש כמקפצה לטור דה פרנס, ומקום 2 בדופינה ליברה ( עוד מירוץ קלאסי ).
קאדל אוונס בטור Deutschland (מתוך אתר Wikimedia Commons)
לקאדל אוונס יש את התכונה שמאפיינת זוכי גרנד טורים גדולים בעבר:
הוא שען בחסד.
הדבר היחידי שבו מאשימים בו את קרדל אוונס היא העובדה שאין לו משהו מיוחד – מין קילר אינסטינקט. הצרפתים קוראים למשהו המיוחד הזה
"PANACHE". היכולת להאיץ לפתע בהרים שכולם סביבך שפוכים, להסתכל ליריב בעיניים כמו שלאנס עשה לאולריך ולברוח, משהו שמצטלם טוב בטלויזיה.
קאדל "דיזל" אוונס הוא הרוכב העקבי ביותר של שנת 2007 ולכן זכה בתואר רוכב השנה בתחרות הפרו טור.
שנת 2008 היא אופרה אחרת.
זוהי שנה אולימפית ומיד אחרי הטור דה פראנס יתקיימו המשחקים האולימפיים בבייג'ין.
המסלול בביג'ין הוא הררי, קשה ובלתי צפוי אומר אוונס אחרי שבדק את המסלול האולימפי.
הקטר האוסטרלי יצא לדרך לפני 14 שנה.
כדאי לשים לב להתקדמות הקונסיסטנטית של קאדל אוונס.
אולי הןא בלי ברק אבל עם המון זיעה, השקעה וכוח רצון.
יכול מאוד להיות ששנת 2008 הולכת להיות השנה שלו.
אייבי גילת יועץ לרוכבי אופניים