בכל תחרות ספורט התזמון יכול להיות אלמנט מכריע לניצחון או תבוסה. במרוצי אופניים התזמון הנכון או הלא נכון יכול לעשות הבדל בלתי ניתן לתיקון
מאת:יאיר בן עמי
תזמון, הרגע בו מתקבלת ההחלטה הנכונה או הלא נכונה, יכול להיות ההבדל הגדול בין ניצחון או הפסד. בעוד במשחקי כדור או בענפי ספורט ללא כדור כריצה למרחקים, יש מרחב תיקון לטעויות הרי במרוצי כביש של האופניים התזמון יכול לחרב תחרות כבר בתחילתה. זה מה שקרה אתמול בקטע השני, שהיה מרוץ הכביש הראשון של התחרות, של פריז ניס.
כבר עם הזינוק הדבוקה התפצלה כמה פעמים, קבוצות בריחה קטנות כגדולות וגם פיצול של הדבוקה היו מנת חלקם של הרוכבים. גם רוכבים בודדים ניסו לצאת לרכיבת סולו וללא הצלחה. פרנק שלק נכנס לקבוצת בריחה שנתפסה במהרה ואז הגיע הקבוצה שהצליחה לנצל רוחות, חוסר ריכוז של חלק מהקבוצות והמועמדים לניצחון ופתחה פער השלך וגדל –תזמון.
כעשרים רוכבים הצליחו להכנס לקבוצת הבריחה. לובש החולצה הצהובה, אריק גוסטב לארסן, לא היה בתוכה כמו רשימה הארוכה של המועמדים לניצחון, ערב הזינוק, אשר מצאו עצמם בדבוקה השנייה. הרוב הגדול של המועמדים לניצחון סיימו את הקטע עם פיגור של כשתי דקות וחצי רק בזכות הפיצול של הקטע הראשון וטרם יחשבו את הפיגור שצברו מוויגנס, ליפהיימר ו-וואן גארדרן או ולוורדה בפרולוג. גם טיילור פני וסילויאן שאבנל היו בצד הנכון של הפיצול ויכולים לרשום V בגזרת התזמון.
לעומתם, הרשימה של המפסידים, מחמיצי התזמון, ארוכה וכוללת כמה שמות מעניינים ועניין רב להמשך. קבוצת ראדיושאק- ניסן אומנם מצאו רוכב מהקבוצה (מקסים מונפורט) בצד הנכון של הפיצול ועם זמן זהה למנצחים (שביעי על קו הסיום) אבל עכשיו הקבוצה תצטרך לעבוד עבורו ובכלל זה אנדי ופרנק שלק. אולי לא מה שתוכנן מלכתחילה אבל לא מצב רע בהכרח. מונפורט הוא רוכב בלגי עם הרבה ניסיון (מקצוען בדרג הבכיר כעשור) ובעל מקבץ הישגים שיאפשר לו להיאבק על מיקום טוב בסיום. הוא כבר ניצח מרוצי קטעים קצרים (לוקסמבורג, סובב באיירן) וסיים בפריז – ניס על סף עשירייה יותר מפעם כשבשנה שעברה הוא סיים בדיוק עשירי. יהיה מעניין לראות איך האיחוד של ראדיושאק- ניסן- לאופרד –טרק מציב מטרות המשך עם הסיטואציה שנוצרה.
אי אפשר לסקור את הקטע הראשון בלי התייחסות רצינית למנצח- תום בונן. כבר כמה שנים עברו מאז הפגין בונן פתיחת עונה כה מרשימה עם המשכיות ממרוצי המפרץ לפריז ניס והלאה. זה לא רק הניצחון בקטע אלא בעיקר החדות של התגובה למהלך הנכון והמצאות בתוך הקבוצה ממנה יצא כמנצח הקטע. השנה האחרונה בה הוא הצליח לחבר קמפיין תחילת עונה כזה להמשך זהה הייתה 2008 כשניצח בקטר, בקטע של טור קליפורניה והמשיך לניצחון בפריז – רובא. בונן נראה טוב לתחילת עונה ויש לו ניסיון אדיר ובעיקר את מודעות לעובדה כי הוא בן 32 השנה וההזדמנויות הולכות ונגמרות.
גם לבראדלי וויגנס חובה להתייחס. הוא לא סתם הצטרף לבריחה הנכונה בקטע 2. הוא היה מהדומיננטיים בתוכה וביצע כמה משיכות אדירות בשלבים קריטיים. הוא המועמד המוביל עכשיו לניצחון למרות שאנו לא יודעים באיזה מצב נמצא ולוורדה (אחרי חזרה מהשעיה) ועוד לפניו יש את ליפהיימר ו-וואן גארדרן המסוכנים עוד יותר.
תמונת צד של בונן בדרך לניצחון בפריז רובא 2012 (צילום: Zotteteen1 )
תמונת שער: Flickr
דירוג קטע 2 – 185.5 ק"מ:
1. תום בונן,בלגיה, אומגה פארמה – קוויק סטפ – 4:22:15 שעות
2. חוזה רוחאס, ספרד, מוביסטאר, זמן זהה
3. ג'ון דגנקלוב, גרמניה, פרוג'קט 1טי4אי, זמן זהה
דירוג מצטבר לאחר קטע 2:
1. בראדלי וויגנס, ברטניה, סקאי – 4:33:32 שעות
2. ליווי ליפהיימר, אומגה פארמה- קוויק סטפ + 6 שניות
3. תום בונן,בלגיה, אומגה פארמה – קוויק סטפ + 7 שניות
כתבה קודמת על פריז- ניס:
פריס – ניס: הפתיחה האמיתית של עונת מרוצי אופני הכביש
יאיר בן עמי
עורך ראשי אתר Shvoong בעל הטור מציאות נושכת