1. אחרי שעתיים של התייעצויות, לבטים ודיונים, החליטו שופטי הטור דה פראנס להעיף את אלוף העולם פטר סגאן מהטור דה פראנס. הסיבה – תאונה כ-200 מ' לפני קו הסיום של שלב 4, בה התרסק מארק קאוונדיש לתוך מחסומי הברזל בצד הדרך. האשמה שהופנתה כלפי סגאן – דחף את קאוונדיש לברזלים.
2. בעת הזו, נראה שרוב מכריע של רוכבי העבר וההווה, כולל כמה מגדולי הספרינטרים שרכבו ורוכבים בדבוקה, מתנגד להחלטה. בטוויטרים, דפי פייסבוק ובכל אמצעי אחר, המקצוענים, המאמנים ומנהלי הקבוצות מסכימים כמעט פה אחד שצריך היה להעניש את סגאן על רכיבה מסוכנת, אבל לא להדיחו מהטור כי כוונת זדון לא היתה. אפילו אנדרה גרייפל שרתח על קו הסיום על סגאן, פרסם התנצלות אישית כלפיו בחשבון הטוויטר שלו, והודה כי מוטב היה אילו היה צופה בווידאו לפני שדיבר.
3. הערעור של סגאן וקבוצתו כבר הוגש. ההחלטות בערעור עוד תגענה. על פניו, צפייה מדוקדקת נראית כשוללת כוונת זדון מצד סגאן. נראה שמדובר בתאונה מבצעית. אפילו הטיעון שספרינטר צריך לשמור על "קו ישר" במאוץ הסיום (סעיף חוקה מכובס למדי) מחייב בחינה פרטנית – כל מקרה לגופו. במקרה הנוכחי, סגאן לא נראה כמי שהתכוון להפיל את קאוונדיש (שהגיח מאחוריו בכלל), אלא כמי שמזנק אחרי המאיץ המהיר ביותר באותו רגע (ארנו דמארה מצרפת שניצח את השלב) – במטרה להתיישב לו על הגלגל במאוץ אל הקו. מבחינת ההגינות הספורטיבית, יש לקוות שסגאן יוחזר לדבוקה (גם אם בהפחתת ניקוד, מיקום וזמן). יש לקוות עוד יותר שמארק קאוונדיש, שנלקח לבית החולים, ייצא משם בריא ושלם, עם יכולת לחזור לתחרות כבר היום.
4. אבל דבר אחד כבר הוכח מעל לכל ספק – מבחינת השיפוט, אין בטור 2017 איפה ואיפה. גדול גדולי הרוכבים, שעל גבו חולצת אלוף העולם, קיבל גזר דין של פסילה והעפה מהטור.
5. להבדיל, לפני 10 ימים במרוץ העילית באליפות ישראל לאופני כביש, אלוף ישראל דאשתקד, גיא שגיב, תפס בחלון רכב מנהל קבוצתו רן מרגליות מסייקלינג אקדמי – בכוונה מלאה של שניהם ששגיב יקבל "טרמפ" מוטורי מרכב הקבוצה, שיחזיר אותו לדבוקה המובילה כ-2.5 ק"מ לפני קו הסיום. כאן בישראל, למרות שאין מחלוקת על עצם ביצוע העבירה והכוונה הפסולה (כל המעורבים הודו בעבירה והכירו בהיותה מעשה אסור ופסול), מתמהמה איגוד האופניים הישראלי כבר 10 ימים ולא מנפק שום החלטה או סנקציה.
6. כאן בישראל, עיתונות האופניים אפילו לא טרחה להזכיר את המעשה האסור והפסול. כאן כל הפרשנים מילאו פיהם מים – בין אם חוששים להסתבך עם האקדמי, ובין אם חוששים להיות מסומנים כ"אופוזיציה אוטומטית". כאן, הנהלת ה"אקדמיה" שמטיפה חדשות לבקרים על רכיבה עם ערכים ועקרונות, לא ביצעה שום אקט עונשי או מרתיע נגד המנהל והרוכב הבכירים שלה. כאן רבותיי זה המזרח התיכון. כאן, גמישות הכללים בתחרות אופניים (גם כשאין מחלוקת על מעשה פסול שנעשה מתוך כוונה פסולה), נמתחת עד הרחק מעבר לקצה בשמש הקיץ הישראלית.
7. כשרואים את תהליך קבלת ההחלטות בטור דה פראנס (גם אם ההחלטה אינה נכונה, וגם אם היא מוגזמת – החלטה חסרת משוא פנים התקבלה ומהר!), אל מול מה שקרה לפני 10 ימים באליפות ישראל, צפה מילה אחת – בושה! בושה לענף האופניים הישראלי. בושה לקבוצת סייקלינג אקדמי.
(כותב שורות אלה ימשיך לעקוב אחרי נושא זה עד שתפורסם החלטה של מוסדות איגוד האופניים או של ה"אקדמיה" עצמה, ביחס לסנקציות באותה פרשיית מרמה ספורטיבית עגומה באליפות ישראל. פרשה שהטיוח המתמשך שלה רק מנפח את ממדיה, ומערים חטא על חטא).
8. בינתיים בטור, צרפת!! סוף סוף זוכה צרפתי בשלב בטור דה פראנס! ניצחון צרפתי ראשון בסיומת ספרינט המונית מזה כעשור (אם כי ה"המון" דולל מאד עקב שתי התאונות בקילומטר האחרון). ארנו דמארה, עם צבעי הטריקולור של אלוף צרפת על גבו, עשה זאת! בזמן שהעולם גועש באנגלית סביב פרשיית הפסילה של פטר סגאן, בשפה הצרפתית, החגיגות בעיצומן.
9. צריך להתנצל בפני דמארה, ספרינטר טוב מאד שנמצא בקו עלייה מתמשך ושנראה היה כמי שצפוי היה לנצח בשלב בכל מקרה. צריך להתנצל בפניו שפרשיית סגאן גזלה וגוזלת ממנו את אור הזרקורים שמגיע לו בזכות ולא בחסד. זרקורים שהצרפתים כה צמאים להם.
10. היום, חוזרים למרוץ על החולצה הצהובה עם סיום בעלייה תלולה של כ-6 ק"מ ל"פלטת הבנות היפות". בביקור הראשון של הטור בעלייה זו ב-2012, זכה מיודעינו כריס פרום בניצחון שלב ראשון שלו בטור דה פראנס. חברו לקבוצה בראדלי וויגינס עטה על גופו את החולצה הצהובה בפעם הראשונה, והמשיך עד לניצחון הסופי בשאנז אליזה.
11. כל מועמד להתמודדות על התואר חייב לנסות לקחת כאן זמן, וכולם ינסו. חפשו את ריצ'י פורט, ניירו קינטנה, אלברטו קונטדור, רומיין ברדה, יקוב פוגלסנג ואולי גם האליל המקומי טיבו פינו, שינסו הכל. אבל המסוכנים עשויים להיות פרום, פורט, ואולי גם דן מרטין ופוגלסנג. רכבת סקיי תנסה למשוך כמה שיותר רחוק במעלה ההר לפני פריצת ההתקפות. גריינט תומס ינסה לשמור על החולצה הצהובה, או להישאר קרוב מאד אליה. גם בריחה שתתמודד על הניצחון בשלב בהחלט באה בחשבון.
יפה כתבת!
החלטה להעיף את פיטר סגאן הינה אמיצה ומדויקת. תעביר מסר חד וברור לרוכבים איך לא להתנהג. סגאן מתפרנס מלדחוף אחרים. כאן רואים בברור איך נצמד לקבנדיש אל תוך הגלגל ולא הותיר לו סיכוי. הבעיה שזאת נורמה תרבותית. לא באתי לצפות במופע גלאדיאטורים. רק בספורט .לדעתי הענף הפך למקום מסוכן.
בלי להיכנס למקרה הספציפי, רק לאמירה שהענף הפך למסוכן – חפש ביוטיוב את התאונות של אבדוג'אפרוב, של ז'אלאבר ואחרים. מצב התאונות לא שונה מהיום כבר עשרות שנים.