רבות סופר כבר על מלכת כל הקלסיקות ועדיין – המהדורה ה-114 של תחרות האופניים החד-יומית בחלקה הצפוני של צרפת ולאורך גבולה הבלגי צפויה לרתק אליה היום (ראשון, שידור ישיר יורוספורט משעה 11:15 שעון ישראל) מיליוני רוכבים ברחבי העולם למסך הקטן ולאורך הכבישים (או משהו דומה).
עוד כתבות אופניים בשווונג
טור מילאן – סאן רמו פתח את שנת המונומנטים
קנצ'לרה כובש את הסטראדה ביאנקה בפעם השלישית
המדריך המקיף לכל חלקי האופניים
ההיסטוריה של הקלסיקה
ישראל ישראלי היושב בציון בטוח (ומי יכול להתווכח עם הישראלי המצוי?) דבר אחד – עולם תחרויות האופניים חי, נושם ובועט לשלושה שבועות בשנה, במהלך חופשת הקיץ (Vacance) לאורכה ורוחבה של ממלכת הבגטים בטור הכי צהוב בשנה. חובבי האופניים בעולם יודעים כי לוח התחרויות השנתי לא מסתכם רק בטור דה פראנס – הוא עמוס, הוא מרגש, הוא כואב. והיום, 200 רוכבים מ-25 קבוצות צפויים להרגיש (ולעתים על בשרם) את הצד היותר כואב של עולם רכיבת הכביש.
פאריס – רובה (למעשה התחרות מוזנקת החל משנת 1977 מהעיירה Compiegne הממוקמת 80 ק"מ צפונית לעיר האורות), אם כל הקלסיקות, הינה תחרות אופניים חד יומית קשוחה ואכזרית המשתרעת לאורך 257 ק"מ. מה שמייחד תחרות זו היא העובדה שהרוכבים נאלצים לרכוב על- גבי 54.7 ק"מ (ואני מדייק כי כל מטר כאן הוא עולם ומלואו) של אבנים משתלבות (יותר ופחות) ב-27 מקטעים.
בדומה לבתי מלון אך בשונה לחלוטין ברמת הפינוק, זוכה כל מקטע של אבני ה"פווה" (Pave) לדירוג כוכבים בסקלה של אחד עד חמש. כאשר כאן "מלון חמישה כוכבים" לא כולל ספא, מכונת מקיאטו אישית וג'קוזי פרטי – נהפוך הוא. מקטע חמישה כוכבים הוא האכזרי מכל (ישנם שניים מסוג זה). המארגנים מדרגים את המקטעים על פי אורכם (מהקצר 300 מטר בלבד ועד הארוך 3,700 מטר), הטכניות הנדרשת לצלוח את המקטע ותנאי הדרך. לעתים רבות תראו את הרוכבים מעדיפים לרכוב לצד הדרך בדומה לסייקלקרוס על מנת להימנע מעוצמת החבטות על גבי האבנים המשתלבות.
התחרות מסתיימת ב-700 מטר של ספרינט רצחני על מסלול הוולודרום הפתוח של העיר רובה (Roubaix) הצרפתית לגבולה של בלגיה. אגדות רכיבה הוכתרו לאחר הניצחון במאוץ האחרון ועוד רבים מהם נשכחו אי שם בדפי ההיסטוריה – כי בינינו, מי זוכר את הסגן של…
מה צפוי בתחרות היום?
תנאי מזג האוויר בימים האחרונים מבטיחים הרבה בוץ ולכלוך בקטעי האבנים המשולבות (ישנה אפשרות שהמקטע הראשון יבוטל לאור תנאים קשים ביותר נכון ליום שישי). תחזיות מזג האוויר למרוץ נחלקות ליום גשום במיוחד ועד יום שמשי בחלקו. אין זה משנה עם איזה מודל אנחנו הולכים, מה שבטוח שכדאי לרוכבים לא לצאת עם חליפת השבת הלבנה שלהם למרוץ.
ואם בתחזיות עסקינן, אז נעבור לגזרת הפייבוריטים לניצחון:
פטר סאגן: לאחר שהוריד באופן רשמי את קללת חולצת הקשת בענן (Rainbow Jersey) עם שני ניצחונות רצופים בקלסיקות של גנט – וולגם (Gent – Wevelgem) ובטור של פלנדרנס (Tour of Flanders) נראה שאלוף העולם הסלובקי מגיע בפורמה חזקה במיוחד. סאגן, כוכב הרוק של עולם האופניים, הוא המועמד המוביל לניצחון (עם או בלי שערות ברגליים) אך יחד עם זאת במסלול מסוג זה ישנם משתנים רבים שיכולים להשפיע ישירות על זהות המנצח.
פביאן קנצ'לרה: למרות העובדה שעונת 2016 הוגדרה על ידי הספרטקוס השוויצרי כסיבוב הופעות אחרון בהחלט שלו, קנצ'לרה הנערץ נראה בכושר מצוין. עם 3 סלעים בארון (ניצח את התחרות פאריס – רובה בשנים 2006, 2010, 2013) יעשה הפנומן השוויצרי כל שביכולתו לסיים את הופעותיו בתחרות הכל כך מזוהה איתו בפסגת דוכן המנצחים.
לצד שני הפייבוריטים המובילים ובטח לאור תנאי המסלול ישנם עוד רוכבים נוספים אשר עשויים לנצח – אם באמצעות טקטיקה קבוצתית נכונה וטובה (קבוצת Etixx Quick Step עם שלל כוכביה עשויה להשפיע רבות על זהות המנצח) או בתזמון נכון ואלת המזל. בין השמות אפשר למצוא את סף ונמרק הבלגי, דנק סטייבר הצ'כי, לארס בום ההולנדי ואלכסנדר קריסטוף הנורבגי. ובואו לא נספיד לרגע את הבלגי טום בונן שכבר ניצח 4 פעמים בתחרות וינסה (שוב) להיכנס להיסטוריה כרוכב היחיד לו חמישה סלעים על המדף.
ליאור כהן | מאמן ראשי קבוצת Xtrim