עונת מרוצי הכביש החלה היום (ג') עם זינוק הקטע הראשון בטור דאון אנדר. יאיר בן עמי כותב יריית פתיחה משלו לקראת עונת המרוצים של 2010. תוצאות הקטע הראשון יתפרסמו ברגע שהרוכבים יחצו את קו הסיום
מאת:יאיר בן עמי
ענף האופניים הוא אחד המסורתיים ביותר. ההיסטוריה של האופניים נרקמה שנים טרם הגו בעיתון את הטור של צרפת המוכר מזה שנים כאירוע הספורט השנתי הגדול בתבל. המסורות של ענף האופניים הן מהקשיחות ביותר ולכן כל שינוי העובר על הענף העולמי סובל מחבלי לידה עד שהקהל מקבל אותו. כך גם עם סבב הפרו טור שטרם תפס את המקום שהוגיו (האיגוד העולמי-UCI ) קיוו שיתפוס.
"© Unipublic
אך עובדה אחת השתנתה ללא ספק והיא קשורה לתאריך פתיחת העונה. לפני זמן לא רב עוד הייתה הדבוקה מתחילה את חימום המנועים במרוצים במערב אירופה הקפואה והפתיחה האמיתית של העונה הייתה בסוף השבוע הראשון של האביב באיטליה כשהדבוקה זינקה לראשון מבין חמשת המונומנטים – מילאנו סן רמו. מארגני סבב הפרו טור הכניסו את הטור האוסטרלי הצעיר מאוד שחוגג (במתכונתו הנוכחית) עשור לקיומו. אם השנים הראשונות אופיינו בשליטה אוסטרלית הרי שאט אט החלו יותר ויותר רוכבים וקבוצותיהם להכיר ביתרונות של מרוץ שלבים בקיץ האוסטרלי כשאירופה מכוסה בשלג ומציאת אזור אימונים חמים אינו עדיף על ביקור ביבשת הרחוקה המציעה מרוץ המתאים לפתיחת עונה.
לצד מנצחי הטור כסטיוארט אוגריידי ומייקל רוג'רס אפשר למצוא את לואיס סאנצ'ז, אנדריי גריפל ומייקל אסטרלוזה. אך דומה כי השנה זו תהיה הפריצה של הטור האוסטרלי למקומו כמרוץ פתיחת העונה האמיתי למרות שאת הפתיחה המסורתית של מילאנו סן רמו אי אפשר יהיה לבטל לעולם.
זו השנה השנייה שלאנס ארמסטרונג בוחר לפתוח את העונה באוסטרליה ויותר מאשר בשנת החזרה שלו (2009) יהיה מעניין לעקוב אחריו כשהוא עם עונת מרוצים ברגליים ולא לאחר כמעט ארבע שנים מחוץ לדבוקה. לפני יומיים, במרוץ קריטריום ב- Adelaide השתעשע ארמסטרונג בבריחה מהדבוקה אך אף אחד לא מצפה כי הוא יתמודד על הניצחון בדירוג הסופי למרות שאצל ארמסטרונג הכל אפשרי.
הטור מתאים לרוכבים בעלי יכולות מאוץ אשר מסוגלים לעבור עליות עם הדבוקה והקבוצה שלהם יכולה לסבול סגירת בריחות לאורך מסלול גבעים. במרוץ המתחיל את העונה קשה מאוד להעריך למי מהרוכבים יש ניצחון ברגליים והעומק האיכותי של רשימת המזנקים כולל הרבה מועמדים לניצחון.
פתיחת עונת 2010 תביא עימה חידוש נוסף לדבוקה. גם בעבר היו קבוצות הפאר ששלטו, נבחרת איטליה שכללה את פאוסטו קופי וג'ינו בארטלי או לשנות השמונים המוקדמות בהן שלטה קבוצת לה ויה קליר עם ברנאר הינו וגרג למונד בטור דה פראנס או אפילו לשנה שעברה בה הציגה קבוצת אסטנה הרכב כה איכותי לטור דה פראנס עד כי אפילו ה"קצר" בין שני הרוכבים הבכירים לא מנע מהם להשיג שניים משלושת המדרגות של דוכן המנצחים.
השוני של 2010 הוא בקבוצות-על בסגנון קבוצות הכדורגל המשתוללות במסע רכש במהלך הפגרה ומגיעות לתחילת העונה עם מובילים שלא יכלו לסרב להצעות כספיות מפתות ומסביבם נבנתה קבוצה בעלת תקציב מרשים. כזו היא קבוצת SKY שכבר במרוץ הקריטריון, שפתח את הטור דאון אנדר (א'), השיגה ניצחון ומקום שני וכזו היא קבוצת BMC שרכשה את אלוף העולם קאדל אוונס. גם קבוצתו של לאנס ארמסטרונג, רדיושאק, יכולה להיכנס לקטגוריית קבוצות-העל וגם קטיושה הרוסית שבאופן טבעי הציבה את רובי מק'אוון במוביל שלה למרות וכסיפור פיקנטי שאיני יודע אם הוא נכון אפשר להוסיף כי נשיא רוסיה התנה את התמיכה שלו (ושל כספי המדינה) בקבוצת האופניים ובקריאת הקבוצה על שמה של הבת שלו.
כל קבוצות דרג הפרו טור יזנקו עם הרכבים חזקים ומרשימים ובין המובילים הבולטים חובה לציין את אלחנדרו ולוורדה למרות שציין כי לא בא במטרה לנצח אלא לתמוך בחבר לקבוצה. טים קולומביה – היי רואד הביאה את אנדרי גריפל כמוביל, סקסו בנק הציבה את אוגריידי בחוד ו – BMC את אוונס עם חולצת הקשת של אלוף העולם.