אחרי המהדורה הבלתי נשכחת של הג'ירו ד'איטליה, לפחות מהזווית הישראלית וה"כריס פרומית", וההפתעה הגדולה בטור דה פראנס 2018, ייצא לדרך ב-2018 הגרנד טור השלישי והאחרון של השנה בספרד, אשר יוזנק ביום שבת 25 באוגוסט ויסתיים ב-19 בספטמבר. כריס פרום לא יהיה שם הפעם כדי להגן על התואר שלו, אבל כפי שתבינו מהכתבה הזאת יהיו שם מספיק רוכבי על שיהפכו את שלושת השבועות הקרובים בספרד לסופר מעניינים.
עוד כתבות בנושא
הרוכב גיא ניב מספר על לוח התחרויות העמוס שלו העונה
מדוע חברות ענק לוקחות חסות על קבוצות אופניים?
מה העתיד של ענף האופניים בישראל?
הרוכבים הבולטים
כל קבוצת גרנד טור שולחת לוואלטה 8 רוכבים, ואל 18 הקבוצות הגדולות בעולם יתווספו עוד 4 קבוצות פרו-קונטיננטל: 3 ספרדיות ואחת צרפתית. כריס פרום זכה בשנה שעברה בוואלטה, אבל אחרי שהשתתף השנה גם בג'ירו וגם בטור דה פראנס, הוא יישאר מן הסתם בבית. גם אלוף הטור דה פראנס גראינט תומאס לא יגיע עם סקיי, שיחסית לגרנד טור ישלחו הפעם קבוצה צנועה (בקנדה המידה של סקיי) שאותה יובילו מיכאל קביאטקובסקי הפולני ודוד דה לה קרוז הספרדי.
במקרה של סקיי, קשה להצביע על אחד מהרוכבים שלה כמועמד לניצחון בוואלטה השנה, אבל יש כל כך הרבה מועמדים אחרים. אם מסתכלים על הפודיום של השנה שעברה, אז הרוכבים שסיימו במקומות 2 ו-3 חוזרים גם השנה. הסגן היה וינצ'נזו ניבאלי האיטלקי מקבוצת בחריין-מרידה, שנאלץ לפרוש השנה מהטור דה פראנס במהלך השבוע השני. ניבאלי ניצח בוואלטה ב-2010 ובגיל 33 הוא מאוד רוצה תואר גרנד טור חמישי בקריירה.
שלישי בשנה שעברה סיים אילנור זקארין הרוסי מקבוצת קאטושה-אלפסין, וזה היה ההישג הטוב ביותר בקריירה שלו אחרי שבאותה שנה הוא סיים חמישי בג'ירו ד'איטליה. השנה הוא השתתף בטור דה פראנס וקצת קשה להיזכר במהלכים מרהיבים שלו אחרי שרוכבי סקיי משכו את עיקר תשומת הלב, אבל זקארין השתחל בסופו של דבר לטופ 10 וסיים תשיעי.
עוד אלוף לשעבר שחוזר לוואלטה הוא ניירו קינטאנה הקולומביאני שניצח שם לפני שנתיים. השנה הוא סיים עשירי בטור דה פראנס, והוא מגיע כחלק מקבוצה חזקה מאוד שמעמידה מוביסטאר הכוללת גם את אלחנדרו ואלוורדה בן ה-38 עם רומה של ניצחון בוואלטה ב-2009 ועוד 9 קטעים שבהם ניצח לאורך השנים. יהיה שם גם האקוודורי הצעיר והמבטיח ריצ'רד קרפאז, שסיים רביעי בג'ירו ד'איטליה האחרון.
אחת הקבוצות החזקות היא BMC שצפויה להתפרק בסוף העונה וזו אולי תהיה שירת הברבור שלה. ריצ'י פורט, שנאלץ לפרוש מהטור דה פראנס בקטע התשיעי בשנה השנייה ברציפות, מאוד רוצה לתקן את הרושם וגם לפרגן לקבוצה שהוא חבר בה בשלוש השנים האחרונות. למרות הרזומה המרשים שלו, הוא מעולם לא ניצח בגרנד טור ומעולם לא עמד על הפודיום בגרנד טור. רגע לפני שהוא עובר לקבוצת טרק-סגפרדו, זה הזמן. יחד אתו יופיע במדי BMC בן ארצו מומחה הנג"ש רוהאן דניס. גם הוא יעזוב בסיומה של העונה הנוכחית לבחריין-מרידה.
הפייבוריט של קבוצת אסטנה הוא מיגל אנחל לופז הקולומביאני, אחד המטפסים הטובים ביותר שמגיעים לוואלטה. בשנה שעברה הוא זכה שם בקטגוריית הרוכב הצעיר, והשנה עשה את זה גם בג'ירו ד'איטליה. האם הוא יקח עוד צעד קדימה לעבר הפודיום הכללי? ואם כבר מזכירים פעם אחר פעם את הג'ירו ד'איטליה, אז איך אפשר לשכוח את סיימון ייטס, שלכמה רגעים נראה כמו מי שינצח את גרסת 2018 עד שכריס פרום החליט לשלוף מהשרוול יכולות פנומנליות. קבוצת מיצ'לטון-סקוט האוסטרלית שולחת הפעם את סיימון ייטס יחד עם אחיו אדם (שהתחרה בטור דה פראנס) אבל סיימון אמור להיות המתמודד על הדירוג הכללי, כלומר הרוכב המוביל של הקבוצה. האם הוא ישחזר את היכולות שלו מהשבועיים הראשונים של הג'ירו ד'איטליה? האם זה יספיק?
בג'ירו היו לאיטלקים הרבה מאוד ציפיות מפאביו ארו מקבוצת UAE, אבל הוא נאלץ לפרוש בגלל מחלה ועכשיו גם הוא חוזר לתקן. לצרפתים היו ציפיות מטיבו פינו בג'ירו, אבל גם הוא איבד את הכוחות שלו ברגעים המכריעים ואולי המטפס הצרפתי שניצח באפריל בטור האלפים יהיה זה שיכתיב את הקצב בעליות המפרכות, שמיד נדון בהן? ולפני שעושים את זה, חייבים להזכיר שגם פטר סגאן ישתתף השנה בוואלטה, לראשונה מאז 2015, והוא מתכנן לנצח בכמה קטעים.
המסלול
כמו בג'ירו ובטור דה פראנס, גם המסלול של הוואלטה מורכב מ-21 קטעים ומגיע בסך הכל למרחק מצטבר של 3,271 קילומטרים. השנה המרוץ מתחיל במלאגה שבדרום ספרד, עובר דרך מרכז המדינה והרי סיירה דה בחאר, ממשיך צפונה לכיוון חבל אסטוראיס וחבל הבאסקים, מדרים אל ההרים הפירנאים ומסתיים בבירה מדריד.
המרוץ יתחיל השנה בקטע קצר של 8 קילומטרים נגד השעון, הקטע הרביעי יהיה כבר קטע הררי, אבל הקטע הראשון שחובה לצפות בו יהיה הקטע התשיעי שאחריו יגיע יום המנוחה הראשון. זה קורה בסיירה דה בחאר, והקטע הזה שאורכו 200 קילומטרים יסתיים בעלייה של 9.8 ק"מ עם שיפוע ממוצע של 7 אחוז, כאשר לקראת הפסגה באתר הסקי השיפועים יגיעו ל-14 אחוז שזה מטורף. בסך הכל מדובר בקטע שבו יהיה טיפוס מצטבר של 3,500 מטרים על פני 200 קילומטרים של רכיבה.
הקטע ה-15 יהיה עוד קטע הררי מאתגר בחבל אסטוראיס שבצפון המדינה, ושם יתקלו הרוכבים ב"אנגרילו" שרבים מתייחסים אליה כעלייה הקשה ביותר בספרד. 11.7 ק"מ בשיפוע ממוצע של 7.2 אחוזים וכך יסתיים לו הקטע הזה. הקטע שאחריו, ה-16 המספר, יהיה נג"ש אישי למרחק של 32.7 קילומטרים בצפון ספרד לחופי האוקיאנוס האטלנטי. זה יהיה קטע שטוח שייתן ביטוי למומחי הנג"ש, ומבחינת התזמון שלו הוא יקבע הרבה מאוד לקראת ארבעת הקטעים המכריעים שיגיעו אחריו.
הקטע ה-17 בחבל הבאסקים לא מוגדר כקטע הררי, אבל הוא יסתיים בקיר שלא ברא השטן, עם שיפועים מטורפים שיש שאומרים שטרם נראו בוואלטה, במקום שנקרא בלקון דה ביצקאיה. גם הקטע ה-20 והלפני אחרון יהיה קטע הררי, הפעם בשטח אנדורה בהרים הפירנאים, וכאן ככל הנראה תושג ההכרעה או שיעשו הניסיונות האחרונים למהפך, לפני הקטע האחרון השטוח שיסתיים במדריד.
אחרי שלב 2 וכבר ריצי פורט ודני רוהן התפרקו (כנראה מהחום), ניבאלי רחוק מעל 4 דקות.