לערוץ הג'ירו ד'איטליה בשוונג – היכנסו
1. שלב 13 השטוח לא התאפיין בתזוזות חריגות. חבורת הבריחה יצאה ונבלעה לקראת הסיום על ידי דבוקה בהובלת קבוצות המאיצים. קבוצות קוויק-סטפ (בשביל אליה ויויאני), בורה-הנסגרואה (בשביל סאם בנט) ולוטו-יומבו (בשביל דני ואן פופל) תפסו את המושכות בסגירת הבורחים ובשלבי ההכרעה.
צ פ ו | תקציר קטע 13
2. קרבות המיקום החלו ב-5 ק"מ האחרונים. לובש חולצת המאיצים הסגולה, אליה ויויאני הובא על ידי חבריו ממרכז הדבוקה לשליש הקדמי. בריחה קצרה של מרקו קולדן מקבוצת וילייר-טריאסטינה קילומטר ורבע לסיום, נסגרה בסיומת כ-300 מ' לפני הקו.
3. במאוץ המבורדק אל הקו, הצליח ויויאני להתנחל על הגלגל האחורי של סאצ'ה מודולו ואז לחלוף על פניו בשעטה לניצחון. סאם בנט, שהגיח מאחור, הסתפק במקום השני. אחרי הניצחונות בתל אביב ובאילת, סבל ויויאני מבצורת במשך 10 שלבים. שלב 13 החזיר לו את המזל. הביטוי האיטלקי "Fare tredici" אולי מסביר זאת.
4. החלק העבה של הג'ירו מגיע עכשיו – הרי האלפים והדולומיטים. שלב 14 בשבת אורכו 186 ק"מ וכולל 5 עליות מדורגות. האחרונה שבהם, המאיימת מכולם – הר הזונקולן הנורא. זה פרופיל השלב
העלייה לזונקולן מהצד של אובארו אורכת 10.1 ק"מ, ונוטה בשיפוע ממוצע רצחני של 12%, עם רמפות של עד 22% – זה פרופיל עליית הזונקולן.
5. הג'ירו טיפס על הזונקולן לראשונה בשנת 2003. באותו יום, מריו צ'יפוליני, גדול הספרינטרים בדורו, ירד מאופניו בתחילת העלייה והחליף לאופני הרים לטובת יחס הילוכים סלחני יותר. בזונקולאן מערכות ההילוכים של כל הרוכבים מוחלפות למערכות קלות יותר. אצל כריס פרום יחס ההילוכים לזונקולן יהיה פלאטה של 34 שיניים מלפנים וקסטה של 32 שיניים מאחור. גם קבוצת EF דראפאק תרכב עם קראנק קומפקט של 34 שיניים מלפנים וקסטה של 32 שיניים מאחור. סיימון ייטס צפוי לרכוב עם 36 מלפנים ו-32 מאחור.
6. הזונקולן מפרק את כולם. אשתקד, ערך הצלם כריס מונט סדרת צילומים מרתקת: "זונקולן לפני ואחרי", של 13 רוכבים מקנדה שטיפסו את ההר. השינוי שחל בין ההתחלה לסיום, הוא לא פחות ממדהים – ראו כאן.
7. ברמה התחרותית, היראה מההר דוחה יוזמות התקפיות. החשש הוא שאפילו התקפה קטנה תכניס רוכב לחוב חמצן. בעלייה מסיימת עם שיפועים של עד 22%, חוב חמצן עלול להיות בלתי הפיך עד הסיום, ולעלות באבדן זמן יקר. מעטים הרוכבים שמעזים לתקוף באמת לפני הקילומטרים האחרונים. דווקא בקילומטר הלפני האחרון יורד השיפוע הממוצע לכ-7%, ומאפשר לקראתו תחילתו מהלך התקפי (סביב 2.5 ק"מ לסיום).
8. השאלות יישאלו ותשובות יינתנו על הזונקולן. האם ייטס יצליח להוציא מספיק זמן מטום דומולאן כדי להכין כרית בטחון לקראת שלב הנג"ש בשבוע הבא? האם פרום ישרוד עם המובילים? האם פוצוביבו, שאבז או קאראפאז יתקפו? האם המזל של טיבו פינו ישתנה? לכאורה, למטפסים הקטנים והקלים אמור להיות יתרון. אבל גם רוכבים כבדים יותר ניצחו על הזונקולאן – מיק רוג'רס האוסטרלי ואיוואן באסו האיטלקי.
9. לגיא שגיב הישראלי המשימה תהיה פשוטה ומוגדרת, לשרוד במגבלת הזמן, עם מספיק דלק במיכל גם לשלב ההררי שיבוא למחרת. נאחל לו הצלחה.