כריס פרום ניצח גם בקטע השני, אבל קונטאדור עדיין יושב לו על הזנב. עוד מוקדם עבור רוב המסקנות, להוציא זו הקשורה במי שלא במרוץ
מאת:יאיר בן עמי
דוכן מנצחים קטע 2:
158.5 ק"מ
1. כריס פרום, בריטניה, סקאי, 4:24:41 שעות
2. אלברטו קונטאדור, ספרד, טינקוף – סאקסו בנק, זמן זהה
3. ויקו קלדרמן, הולנד, בלקין +4 שניות
ראש דירוג מצטבר לאחר קטע שני:
1. כריס פרום, בריטניה, סקאי, 4:24:41 שעות
2. אלברטו קונטאדור, ספרד, טינקוף – סאקסו בנק + 12 שניות
3. ויקו קלדרמן, הולנד, בלקין + 21 שניות
כריס פרום ניצח בקטע ה- 2 של הקריטריון דו דופינה והגדיל את הפער מאלברטו קונטדרו ל- 12 שניות, אך העובדות והמספרים רחוקים מלהעביר את שתרחש בק"מ האחרונים של העלייה אל קו הסיום במעבר הביל (Col du Béal). השיטה של סקאי נותרה כשהייתה, רק ההרכב השתנה במעט – שורה של רוכבי הקבגוצה כריס פרום החל את מסכת בעיטותיו בדוושות כחמשה ק"מ לסיום כשכבר בפתיחת פרום ניצח, קונטאדור היה על זנבו עד לקו הסיום וכנראה אף ניסה, ללא הצלחה, |
פרום חוגג שוב
|
שתי השאלות המתבקשות
השאלה הראשונה היא אפשר להשליך ממה שראינו בקטע השני, שהיה סיום הפסגה הראשון של פרום וקנטאדור באותו המרוץ מאז הטור של קטלוניה (סוף מרץ) אותו אפשר להחשיב אולי כמרוץ חימום לעונה (קונטאדור סיים שני ופרום שישי).
בשלב כה מתקדם של העונה בהחלט אפשר להשליך על היכולות של הרוכבים, אם כי חייבים לקחת בחשבון כי בעוד 27 ימים (קטע ראשון של הטור דה פראנס) ועל אחת כמה שבוע וחצי או שבועיים מאוחר יותר כשהרוכבים יטפסו אל פסגות הרי האלפים והפירנאים.
אי אפשר עוד לומר כי כושרו של קונטאדור במהדורת 2014 של הדופינה טוב משמעותית מזה שהפגין במהדורת 2013, אבל אפשר להצביע על מהלכים של פרום ומהם להשליך.
אשתקד, בקריטריון דו דופינה, היה פרום בכושר כה טוב עד כי חברו לקבוצה, ריצ'י פורט, סיים שני למרות שתפקידו היה לסייע לפרום לנצח. קונטאדור, כדוגמא החשובה למקרה זה, צבר פיגור בכל סיום פסגה, כשבכל אחת הוא מפסיד יותר זמן ובסיומו של המרוץ הוא דורג עשירי ועם פיגור של כארבע וחצי דקות מפרום.
במהדורה של השנה מצליח קונטאדור לשמור על פער סביר לאחר מרוץ אישי נגד השעון, בו היה מפסיד לפחות כפול מהזמן שהפסיד בקטע הראשון ולשבת על זנבו של פרום כל הדרך לקו הסיום ולאחר סדרה של התקפות מהסוג שהיה מותיר את פרום בבדידות מזהרת של רכיבת סולו אל קו הסיום ועוד ניצחון, הפעם זה היה כה צמוד עד כי פרום בקושי הצליח לחגוג ולאחר מכן התמוטט לכסא הקרוב ביותר שמצא.
קונטאדור היה נראה נינוח למדיי בכל פעם שהגיב להגברת קצב של פרום, אם כי במאוץ אל קו הסיום היה דומה כי הוא כבר לא יכול לפרום. כאן, במאוץ אל קו הסיום, צריך לזכור כי לכל רוכב ברמה של פרום וקונטאדור יש שיקול דעת לצד האגו. האגו דוחף לנצח בכל מרוץ, שיקול הדעת אמור לבוא לעזרתו של הרוכב הזוכר כי המטרה זו החולצה הצהובה של הטור דה פראנס לעומת הצהובה של הקריטריום דו דופינה שהיא מענק גדול לכל היותר.
בכל ניתוח של הקטע השני חייבים לזכור כי ביומיים האחרונים של המרוץ, שבת וראשון (קטעים 7-8) יש שני סיומים על פסגות ואם לא בשבת אז אולי רק ביום ראשון תהיה ההכרעה של ראש הדירוג.
הרחקת וויגנס מרחפת מעל
כריס פרום זכה לקבוצה נבחרת של פועלי על בקריטריום דו דופינה. ואסיל קאריינקה, תומד גרנט, ריצ'י פורט, מיקל ניבה, חאבייר זאנדיו ודויד לופז הם חבורת מטפסים המסוגלת לבצע מלאכת הובלת דבוקה גם במישור כמסלולים עתירי גבעות, אבל גם בנבחרת כזו מנצח טור דה פראנס בכושר מעולה עושה את ההבדל הגדול ויש כזה בקבוצת סקאי – בראדלי וויגנס.
משהו מאוד לא מקצועי ספורטיבי חייב להיות בשיקול הדעת של דויד בראילספורד (המנהל של קבוצת סקאי) כשהוא מותיר מחוץ להרכב רוכב כבראדלי וויגנס. מעבר לניסיון והיכולת וויגנס יכול להביא כושר של מי שרק לפני 22 ימים ניצח בטור של קליפורניה ולאחר הוביל כמעט מהזינוק ועד לסיום, לא פחות חשוב וויגנס הוכיח עצמו על אבנים המרוצפות של פריז – ניס כשסיים שם במקום ה- 9 וקשה להאמין כי מישהו במחנה סקאי אינו זוכר מה מצפה לדבוקה של הטור בקטע ה- 5.
פרום הוא רוכב המסוגל להכתיב בעליות קצב שרק פרום, קונטאדור ועוד מטפס על אחד, שניים אם עוד אחד תופס יום בחיים, מסוגלים לשרוד. רוכב ברמת הכתבת הקצב הזו וניסיון של מנצח טור דה פראנס הוא נכס. אם בראילספורד וכנראה יותר ממנו פרום, לא יצליח להניח בצד את הפארנויות, לנהוג במקצוענות טוטאלית ולחזור בהם מההחלטה שלא להרכיב את וויגנס לעזרתו של פרום בטור ייתכן וזה בדיוק יהיה ההבדל בין ניצחון מחוץ לניצחון שיושג בשיניים ואם בכלל.
ארבעת הקטעים הבאים של הקריטריום דו דופינה כוללים הרים לרוב, אך בכל הארבעה קווי הסיום מעבר להרים ולכן הצפי הוא להכרעה בקטע (7) שיתקיים בשבת ויסתיים על פסגה לאחר עלייה בעלת דירוג על ואולי רק ביום ראשון (קטע 8 – אחרון) המסתיים אף הוא על פסגה, מצד שני צריך לזכרו שני דברים.
הראשון
קונטאדור אוהב להפתיע והוא כבר ניצח וגם הפסיד במרוצים לאחר התקפות במקומות שלא סומנו מראש על ידי מתחריו.
השני
באותה נקודה בשנה שעברה – סיום פסגה ראשון בקריטריום דו דופינה ליברה 2013, קונטאדור הפסיד לפרום רק 4 שניות. בסיום השני על פסגה הפסיד קונטאדור לפרום 7 שניות ועל הפסגה האחרונה הפסיד קונטאדור כדקה וחצי לפרום.
ניבאלי
וינצ'נזו ניבאלי שזינק כאחד המועמדים להתמודדות על ראש הדירוג הפסיד כמעט חצי דקה והוא מדורג במקום ה- 6 עם 50 שניות פיגור מכריס פרום.
עורך לשעבר של אתר שוונג
בעל הטור מציאות נושכת