בחלק הראשון נזכרנו בקטעי הטור משנות השמונים וקצת משנות התשעים. החלק השני והמעמיק, מוקדש לסוף שנות התשעים עם זכרונות ממרקו פאנטניו ולאנס ארמסטרונג שהביא את התחרות לחשיפה חסרת תקדים אי פעם – כתבה שנייה בסדרה
מאת:יאיר בן עמי
הדאבל של פאנטני – טור דה פראנס 1998
לטור של שנת 1996 הגיע יאן אולריך לאחר שמימש את הציפיות הגדולות ממנו עם ניצחון אדיר בטור של 1997. מרקו פאנטני הגיע כמנצח הג'ירו ד'איטליה, כחודש וחצי לפני הטור ולאחר שסיים במקום השלישי בטור בו ניצח אולריך.
מעטים האמינו כי כי פאנטני יכול להשלים את הדאבל היורקתי, ניצחון בג'ירו ובטור באותה שנה, ואף אחד עוד לא היה מודע לבעיתיות של אולריך בשמירה על אורח החיים הספורטיבי הנדרש מרוכב אופניים.
עד למחצית הטור היה נראה כי אולריך ישלים ניצחון שני ברציפות וייחל עידן של שליטתו בטור. אך אז, בקטע ה- 15, ביום גשום ועל מסלול אכזרי, תקף מרקו "הפיראט" פאנטני ואולריך נותר המום וכואב עם פיגור של כמעט 9 דקות.
פאנטני המשיך בתצוגות בלתי נשכחות בהרים וסיים כדאבליסט הראשון מאז שני הדאבלים של אינדוריאן ב-1993-4.
תחילת עידן ארמסטרונג – טור דה פרנס 1999
הטור דה פראנס של שנת 1999 החל בחשש כבד והזכרונות מפרשת פסטינה בטור של 1998. השאלה הגדולה הייתה עד כמה גדולה הטור ביחס לשערוריית הסמים הגדולה ביותר בתולדות ענף האופניים ועד כמה הוא יפגע.
לאנס ארמסטרונג היה התשובה. הוא הגיע כסיפור מופלא של אלוף עולם אשר חלה בסרטן והצליח לשוב לרמה הגבוהה ביותר של הספורט העולמי.
בשנת 1998 סיים ארמסטרונג במקום הרביעי בוואלטה א'אספנייה, אליפות העולם במרוץ הכביש ואליפות העולם במרוץ נגד השעון. כבר בפרולוג של טור 1999 הוא ניצח ולבש את החולצה הצהובה. למחרת הוא הפסיד אותה למאיץ האסטוני יאן קריסיפו.
בקטע השני החלה הדרמה. במעבר צר המתכסה בלילה במי ים מלוחים וביום נותר חלק וללא המים. תאונה רבת משתתפים פיצלה את הדבקה והותירה חלק מהמועמדים לניצחון, בניהם אלכס צולה, בדבוקה שנייה.
קבוצת הדואר האמריקאי דהרה אל קו הסיום ופתחה פער של יותר משש דקות על הדבוקה של צולה אך החולצה הצהובה עדיין הייתה של קריסיפו עד לקטע ה- 8, מרוץ אישי נגד השעון.
ארמסטרונג הפגין יכולות מדהימות באותו מרוץ נגד השעון בלתי נשכח, בו הוא עקף את אברהם אולנו במדים של אלוף העולם, ובסיומו לבש שוב את החולצה הצהובה.
יום למחרת, בקטע התשיעי, הוא פתח פער של עוד 31 שניות על צולה ופתח פער אדיר אשר רק הלך וגדל עד ל- 7:37 דקות בינו לבין סגנו, צולה, בסיום הטור- עידן ארמסטרונג החל.
שני ימים ההכרעה של ארמסטרונג בטור 1999
המבט – טור דה פראנס 2001
ארמסטרונג הגיע לטור של 2001 לאחר שני ניצחונות מרשימים בשנתיים הקודמות. הניצחון של 2001 ייזכר יותר מכל בזכות "המבט". זה היה בקטע ה- 10 של הטור. לכל אורך היום נראה ארמסטרונג כסובל. קבוצתו של יאן אולריך,טלקום, חשבה שהנה ההזדמנות לשבור את האלוף ולכל אורך היום הובילה את הדבוקה בקצב רצחני. סיום הקטע היה על פסגת האלפ' דואז' האגדית. כשנותרו בחוד רק אולריך, ארמסטרונג והמטפסים הטובים ביותר, הביט ארמסטרונג לאחור ויצא להתקפה שהותירה את כולם המומים.
רגע אחרי המבט, כי כל סרטוני המבט הורדו לאחר הווידוי של ארמסטרונג
טור דה פראנס 2003 הניצחון החמישי, התאונה של בלוקי והנפילה בלוס ארדידן
אחרי 4 ניצחונות מרשימים הגיע הרגע בו רצה ארמסטרונג להצטרף לרשימת הגדוליםבהיסטוריה בזכות ניצחון חמישי. אך דווקא זה היה הטור הצמוד ביותר בעידן ארמסטרונג. בקטע ה- 8, עם סיום באלפ' דואז', לקח ארמסטרונג את החולצה הצהובה אבל הפסיד יותר מ- 2 דקות לאיוואן מאיו ומעט פחות מזה לאלכסנדר וינוקורוב.
למחרת, בדרך לגאפ, התרסק חוזבה בלוקי ורק תגובה מהירה ומדהימה של ארמסטרונג מנעה ממנו להתנגש בו.
הנפילה של בלוקי בדרך לגאפ
בקטע ה- 12, מרוץ אישי נגד השעון, ארמסטרונג כמעט והתייבש והפסיד יותר מדקה וחצי ליאן אולריך. הפער בין ארמסטרונג, בחולצה הצהובה, לאולריך עמד על 34 שניות בלבד. בקטע ה- 13 הצליח אולריך לסגור את הפער מארמסטרונג ל- 15 שניות בלבד. לראשונה בחמש שנים היה נראה כי ארמסטרונג אינו שולט במרוץ ואז הגיע הקטע ה- 15 אשר הסתיים על פסגת הלוס ארדידן.
לאנס ארמסטרונג הפעיל לחץ כבר בשלבים המוקדמים של העלייה לקו הסיום. רק אולריך ומאיו הצליחו לשרוד את הקצב, אבל אז נתקל ארמסטרונג בידית של תיק אותו אחז ילד בקהל ונפל. מאיו נתקל בארמסטרונג ונפל גם הוא כשאולריך הצליח להגיב בזמן והמשיך לרכב.
ארמסטרונג קם מהר, עלה על האופניים והחל לרדוף בחמש זעם אך לאחר זמן קצר החליקה רגלו מהדוושה והוא כמעט נפל שוב. כשהכל נראה כיוצא משליטה אסף ארמסטרונג את כל האופי וכוחותיו והחל בדהרה אשר הסתיימה רק שכחצה ראשון את קו הסיום ובפער של 40 שניות מאין אולריך ואיוואן מאיו.
הנפילה בעלייה ללוס ארדידן
עד היום ניטש וויכוח בשאלה האם חיכה אולריך לארמסטרוג לאחר הנפילה. הפער בדירוג המצטבר גדל ליותר מדקה וגם בסיום הטור הוא נשמר – ארמסטרונג נכנס לרשימת הגדולים עם הניצחון החמישי.
בתמונת השער לאנס ארמסטרונג צילום: Gawain78
24.6.2014
פורסם לראשונה לפני הטור דה פראנס 2011
עורך לשעבר של אתר שוונג
בעל הטור מציאות נושכת