עד הקטע האחרון ב-"טור דה פראנס" 2010 לשער הניצחון בפריז צפוי להיות מתח, המארגנים קיוו להכרעה בקטע 17 לטורמלה אך המציאות מראה אחרת. אייבי גילת מסכם שבועיים של טור אשר לא נח לרגע אחד ומספק את הדרמות שקיווינו שיתרחשו
מאת:אייבי גילת
כאשר נותרו ב-"טור דה פראנס" עוד 4 קטעים ו-526.5 ק"מ בסך הכול של תחרות נראה שהכול מוכן לגרנד פינאלה. המארגנים של הטור קיוו שהמאבק על החולצה הצהובה יתנקז לשיא בקטע מספר 17 שיסתיים ביום חמישי על פסגת הטורמלה. אבל זהו רק חלקה הראשון של הדרמה היות והפערים בין חמשת הראשונים בדרוג הכללי המצטבר הם שלוש וחצי דקות. ביום שבת הקרוב יערך הקטע ה-19 נג"ש אישי של 52 ק"מ שחשיבותו עולה מרגע לרגע וכנראה שההכרעה תדחה ממש עד לדקה ה-90.
המעריצים ממתין בציפייה / צילום: Andreas Sandberg
רגע האמת של כל אחד מהחמישה המדורגים הראשונים הולך ומתקרב. אלברטו קונטדור, אנדי שלק, דניס מנצ'וב, סמואל סנצ'ז ויורגן ון דר ברוק הם הרוכבים המדורגים בראש. הלחץ להצליח והפחד להיכשל דווקא ברגע המכריע יכול להיות ההבדל בין הצלחה וכישלון בטור הזה. למרות ההתנצלות הפומבית של אלברטו קונטדור בטלוויזיה הצרפתית בפני אנדי שלק אחרי מקרה השרשרת ברור שאנדי שלק מתכנן מתקפה רבתי ביום חמישי בעליה לטורמלה. אבל כידוע תכנונים לחוד ומציאות לחוד.
אלברטו קונטדור הצליח להכניס את אנדי שלק ללחץ, ושאנשים נמצאים בלחץ לרוב הם נוטים לקבל החלטות שגויות. הכדור נמצא כרגע במגרשו של אנדי שלק היות והוא גם רוכב נגד שעון פחות טוב מאלברטו קונטדור. לפיכך אנדי שלק יהיה חייב לירות ביום שבת בכל הכלים העומדים לרשותו כדי להרוויח כמה שיותר זמן על קונטדור. הפרשנים חלוקים בשאלה כמה זמן יכול אלברטו קונטדור "לאפשר" לעצמו להפסיד. קונטדור ינסה למזער את הפסד הזמן למינימום או לא להפסיד זמן בכלל, היות ומי שילבש את החולצה הצהובה בסיום הקטע 17 בטורמלה, ייצא בשבת מהרמפה אחרון בנג"ש, כשכל היריבים לפניו וכל זמני הביניים ידועים וגלויים, פלוס הכוח של מחזיק החולצה הצהובה.
התוכנית: התקפה מטורפת של אנדי שלק
אחרי מעל 3000 ק"מ של תחרויות שהחלו לפני שבועיים וחצי ברוטרדאם הולנד הרוכבים עייפים מאוד. המצב עכשיו בטור דומה לזירה שבה שני מתאגרפים הקיזו האחד את דמו של רעהו ושכל אחד מהם נמצא כבר על הטיפות האחרונות של מכל הדלק שלו. למרות המילים המפייסות של קונטדור ברור שההכרעה תהיה על הכביש. אנדי שלק השנה בטור נראה היה הרבה יותר חד, בכושר שיא, ומסוכן. שלק יודע שגם דניס מנצ'וב ה"רוצח השקט" הוא רוכב נג"ש הרבה יותר טוב ממנו.
התחזית היא התקפה מטורפת ובכול הכוח של אנדי שלק על חבורת הפייבוריטים הקדמית. קבוצת אסטנה תנסה כמובן להכתיב קצה גבוה וקבוע כדי לנער כל ניסיון של בריחה מוקדמת מצד רוכב מוביל זה או אחר. למזלו של קונטדור יש מסביבו הרבה יותר רוכבים דומסטיקים עד לשלבים המאוחרים של הקטע כמו דניאל נבארו ופאולו טיראלונגו. למרות תחזיות מוקדמות יעקב פוגלסנג לא הצליח לספק את הסחורה ולהישאר עם אנדי שלק למעלה מקדימה. בכל מקרה ברגע שהדופק יגיע לשמיים והחמצן יהיה דליל בקטע המערבי התלול של הטורמלה יתחילו התקפות באינטרוולים של אנדי שלק. סביר להניח שלפחות בהתחלה נראה את חמשת הפייבוריטים מקדימה. אם אנדי שלק יצליח לקחת מאלברטו קונטדור למעלה מדקה על פסגת הטורמלה הוא כנראה ינצח את הטור דה פראנס 2010.
אבל הכול עוד פתוח…
כול תסריט הוא אפשרי על פסגת הטורמלה ואם מדברים במונחים של צדק קוסמי הרי שהכי מגיע השנה לנצח את ה-"טור דה פראנס" לאנדי שלק שהראה שהוא ליגה בפני עצמה. לאלברטו קונטדור היו גם כן ניצוצות שהזכירו את יכולתו בשלבי ההרים במיוחד בקטע ה-12 למנדה כאשר הגיע שני אחרי המטפס המצטיין יואכים רודריגז. אבל בספורט הרכיבה על האופניים כמו בכל ענף ספורט אחר אין דבר כזה מגיע. המרוץ פתוח לגמרי וכל אחד מהחמישה הראשונים בדרוג הכללי המצטבר הראה שהוא רוכב על.
במידה ודניס מנצ'וב רוכב הגרנד טורים הרוסי יקזז זמן נוסף משני מטפסי העל שנמצאים לפניו הרי שהוא עוד יכול למצוא את עצמו מנצח את הטור דה פראנס. סמואל סנצ'ז הוא גם רוכב בעל אופי של רוכב מטפס והוא יהיה חייב לנסות ולקחת כמה שיותר זמן על הטורמלה היות ובנג"ש סביר להניח שיאבד זמן ליריביו. בקטע הפרולוג אלברטו קונטדור עשה את התוצאה הטובה ביותר מעמיתיו בצמרת. קשה מאוד לחזות מי ינצח השנה את ה-"טור דה פראנס" דבר שנותן הרבה מאוד אקשן לקראת רגעי ההכרעה בטורמלה ובנג"ש.
המאבק על החולצות
בחולצה הירוקה מחזיק כרגע ת'ור "על הזעם" הושבוד מקבוצת סרוולו טסט טים. הפער בינו ובין הדולק אחריו אלסנדרו "אלה ג'ט" פטאקי עומד על 4 נקודות בלבד. כאשר ישנם בכל קטע מאוצי ביניים השווים נקודות כנראה שההכרעה על החולצה הזו תגיע לקו הסיום בפריז.
בחולצה המנוקדת גם כאן המצב הוא שאנטוני שארטו מקבוצת Bbox Bouygues Telecom מוביל בפער של 15 נקודות על קריסטוף מורו מקבוצת קייז דפרנייה. מורו הפורש מקריירה של מקצוען בסוף השנה הזו רוצה לפרוש עם החולצה המנוקדת ממש כמו לוראן ז'אלאבר מאמן נבחרת צרפת באופניים ופרשן הטלוויזיה הצרפתית. הקטע של הטורמלה יקבע גם לגבי החולצה המנוקדת מי יגיע איתה לפריז.
בחולצת הרוכב הצעיר מוביל אנדי שלק בפער של כמעט 5 דקות על פני רוברט חסינג מקבוצת ראבובנק וסביר להניח שעם החולצה הלבנה יגיע אנדי שלק בוודאות לפריז בפעם השלישית ברציפות.
בדרוג הקבוצתי מדורגת ראשונה קבוצת רדיו שאק כשהפער בינה לבין הקבוצה שלאחריה קייז דפרנייה עומד על 4:27 דקות, וזאת למרות העובדה שהרוכב המדורג ראשון שלה לוי ליפהיימר מדורג רק במקום ה-7, 5:25 דקות אחרי החולצה הצהובה.
החיוך שעלה לצרפתים חזרה
הצרפתים התאהבו מחדש בענף האופניים אחרי שישה ניצחונות של רוכבים צרפתיים בטור דה פראנס השנה. סילביאן שאבאנל שמנצח שני קטעים ואף לובש את החולצה הצהובה, סנדי קאזאר, קריסטוף ריבלון, תומס ווקלר ופיאריק פדריגו נותנים לרגש הפטריוטיות הלאומית הצרפתי לצאת החוצה בגאווה. בשלושת קטעי ההרים בפירנאים ניצחו 3 רוכבים צרפתיים. ויו לה פראנס.
נפרדים מארמסטרונג באהבה
לאנס ארסטרונג הגיע לטור דה פראנס 2010 עם מטרה מוגדרת לנצח את הטור בפעם השמינית ולהפוך לאדם הראשון בהיסטוריה של הטור שיעשה את זה. המטרה לא הושגה אבל ארמסטרונג זכה להרבה שבחים על ההתנהלות שלו בקטע ה-16 שבו הגיע במקום השישי. הפרדוקס הגדול הוא שדווקא בטור האחרון בקריירה שלו כרוכב תחרותי ושהוא מדורג במקום ה-25, 33:46 דקות מהמוביל זוכה האדם אולי הכי שנוי במחלוקת בתולדות הטור לעדנה ואפילו התקשורת הצרפתית התאהבה בו מחדש.
בתקופה שנגמרה מלכותו של ה"בוס" לאנס ארמסטרונג, מתחילה בטור 2010 תקופה אחרת שבה כנראה אין בדיוק רוכב אחד שהוא משכמו ומעלה כלפי הרוכבים האחרים. במצב עניינים שכזה כל טעות יכולה לעלות ביוקר. הרוכבים הפייבוריטים שכבר התישו את עצמם בדרכיה של צרפת מחכים לרגע השיא במערכה האחרונה של הטור דה פרנס 2010. במבט אחרי נוכל תמיד לומר שזה היה אחד המותחנים הכי מעניינים שנראו בטור דה פראנס בשנים האחרונות.
———————————————————————————————————————–
אזור הטור דה פראנס בשוונג
כל השלבים / פרשנויות ועדכונים / מעקב LIVE אחר הטור / מפת הטור / כל הקבוצות / שידורים חיים