לא יהיה נכון לומר שעוד לא התאוששנו מהג'ירו ד'איטליה, אבל זה מה שיפה באופניים. נרגעים מתחרות אחת שהיא הפרומו לדבר האמיתי (אולי לא בישראל בג'ירו 2018) ולוקחים חודש כדי להתכונן לדובדבן שבקצפת – הטור דה פראנס שייצא השנה לדרך ב-7 ביולי ויסתיים ב-29.7.
עוד כתבות בנושא
כך נראה המסלול של טור דה פראנס 2018
מרוצי האופניים הגדולים בעולם שאתם חייבים להכיר
עד כמה תרם הג'ירו ד'איטליה לתרבות האופניים בישראל?
אז אם בג'ירו ד'איטליה דיברנו על קרב בין כריס פרום לטום דומולאן וקיבלנו על הדרך גם את סיימון ייטס במיטבו, הפעם אנחנו מדברים על פרום, דומולאן ועוד כמה מהשמות הגדולים ביותר: וינצ'נזו ניבאלי, ניירו קינטאנה, ריצ'י פורט, ריגוברטו אוראן, רומיין בארדה, אלחנדו ואלוורדה ואלו רק מתמודדי ה-GC (הדירוג הכללי). על המתמודדים והסיכויים עוד ידברו הרבה בחודש הקרוב, במיוחד אחרי שיסתיימו המרוצים האחרונים לקראת הטור ובראשם הקריטריום דה דופינה בצרפת. בינתיים, אפשר להתייחס למסלול היפהפה שמצפה לנו השנה ולהבין מה הופך אותו לכל כך מיוחד.
קטעים 1-4
הטור דה פראנס ייצא לדרך השנה בחופיה של מערב צרפת הנושקים לאוקיינוס האטלנטי. הרוכבים יוזנקו באי נוירומטייה, המחובר לצרפת באמצעות גשר אבל בחלק משעות היממה ניתן להגיע ממנו לצרפת גם יבשתית בגלל הגאות. פעם רכבו בנתיב הזה, אבל השביל הרטוב מסוכן לרוכבים ולכן הפעם המעבר יהיה מהגשר. זה יהיה קטע של 201 קילומטר שינוע על קו החוף לכיוון דרום ויסתיים בפונטניי לה קומט.
הקטע השני לאורך 182.5 קילומטר ינוע בחזרה צפונה ומזרחה. גם זה יהיה קטע קלאסי לספרינטרים, שיסתיים בלה רוש סור יון. אחרי הקטע השלישי כבר אפשר יהיה להשתעשע בחישובי הדירוג הכללי מאחר וזה יהיה קטע קבוצתי נגד השעון, לראשונה בטור דה פראנס מאז 2015. בקטע כזה מחשיבים את הזמן של הרוכב החמישי בסדר הרוכבים שמגיעים לקו הסיום, בהנחה שכולם הגיעו יחד. זה יהיה קטע של 35.5 קילומטרים בעיר שולה ובסביבתה, שיהיה מאופיין בגבעות מתגלגלות כולל שתי עליות די קשות.
הקטע הרביעי יחזור לשרת את הספרינטרים, הפעם עם 195 קילומטרים בין לה בול ועד לסרזו לכיוון צפון בחוף המערבי. ארבעת הקילומטרים האחרונים בסרזו יהיה בקו ישר, מה שיהפוך את הקרב בין הפרינטרים אפילו ליותר מעניין. אגב, לא מפתיע שסרזו תארח בפעם הראשונה את הטור דה פראנס – יו"ר התאחדות האופניים הבינלאומית (UCI) דויד לאפרטייה היה ראש העירייה הזאת.
קטעים 5-9
בקטע החמישי ממשיכים במחוז בריטאני (ברטאן) שבצפון-מערב צרפת. זה יהיה קטע לאורך של 204.5 קילומטר בין עיר הנמל לוריין לקווימפר ומה שהופך אותו למעניין במיוחד הוא שבקושי יהיה בו מישור. קטע רווי בעליות וירידות שיאפשר תקיפות מעניינות. גם הקטע השישי יהיה טריקי. שוב, עדיין לא מדובר בקטעים ההרריים אבל כאן זה בהחלט יראה ככה. הקטע לאורך 181 קילומטר יתחיל בעיר ברסט שבקצה של צפון-מערב צרפת וינוע מזרחה לכיוון העיירה מור דה ברטאן. הרוכבים ייפגשו את העלייה הרצינית הראשונה בקילומטר ה-44 ולאחריה יגיעו עוד 5 עליות כולל סיום בפסגה.
לאחר מכן ממשיכים לשני קטעים שטוחים שבהם הספרינטרים יחזרו לעבוד. קטע 7 יהיה הארוך ביותר בטור דה פראנס 2018 עם 231 קילומטר בין פוז'ר לשארטרה. בקטע הזה עוברים ממחוז בריטאני למחוז נורמנדי וזה מבטיח יופי של נופים (לא שחסר לקטעים האחרים). הקטע השמיני שגם הוא שטוח (181 קילומטר) יתחיל בעיירה דרו ויסתיים באמיין, ומה שמיוחד בו זה שהוא מתקיים ביום הבסטיליה, החג הגדול ביותר של הצרפתים, מה שמבטיח אווירה מטורפת לצדי הכביש ויגרום לכל צופה ממוצע ונטול אינטרסים לחשוק בניצחון של רוכב צרפתי שיהפוך את החגיגה הזאת למושלמת.
את הקטע התשיעי ממש לא תרצו להחמיץ. על פניו זה קטע שטוח באורך של 156.5 קילומטר שמתחיל בעיר אראס שבגבול צרפת-בלגיה. אבל הקטע הזה מסתיים בעיר רובא, ומי שמכיר את המרוץ החד-יומי פריז-רובא יודע שזה עומד להיות קטע מטורף. במהלך הקטע, הרוכבים יסבלו ב-15 קטעים קצרים שבהם ירכבו על דרך סלולה מאבנים (pave), ועבור כל רוכב מדובר בסיוט. זה גם הופך את הקטע למאמץ במיוחד, זה עלול לגרום ללא מעט פנצ'רים, ובמקרים רבים גם לנפילות כואבות. כדאי מאוד לרוכבים שמזג האוויר יהיה לטובתם, כי גשם במשטח הזה בכלל הופך את הכל להרבה יותר מסובך. בסך הכל, 21.7 קילומטר מתוך הקטע הזה יהיו על פאבה, והסיום יהיה מחוץ לוולודרום המפורסם של רובא (במרוץ פריז-רובא הסיום הוא בהקפות בתוך הוולודרום). סביר להניח שפטר סגאן שניצח במרוץ פריז-רובא האחרון, ירצה מאוד את הניצחון בקטע הזה. הפיצוי שיקבלו הרוכבים בסיום הקטע הוא יום חופש ראשון מבין שניים במרוץ.
קטעים 10-13
במהלך יום החופש הרוכבים יעברו מרובא שבצפון צרפת לעיר אנסי שהיא אחת הערים המרכזיות באלפים הצרפתים, וזה אומר שעכשיו מתחילים הטיפוסים האמיתיים וזה הזמן של מתמודדי הדירוג הכללי להתחיל לעבוד חזק. הקטע העשירי (הראשון מבין שלושה באלפים) לאורך 158.5 קילומטר יתחיל באנסי ויסתיים באתר הסקי לה גראן בורנו. הוא יכלול 4 עליות מדורגות ויסתיים בירידה. הקטע ה-11 יתחיל באלברטוויל שאירחה בעבר את משחקי החורף האולימפיים ויסתיים כעבור 108 קילומטר באתר הסקי לה רוסייר. הקטע הזה יכלול שלושה הרים ויסתיים בעלייה של 17.6 קילומטר בשיפוע ממוצע של 5.8 אחוז לכיוון שער הסיום. ההר הראשון בקטע הזה יכלול עלייה של 12.5 קילומטר בשיפוע ממוצע של יותר מ-8 אחוז.
הקטע ה-12 יהיה הקטע הקשה והקלאסי של האלפים ויסתיים באחת הפסגות הפופולאריות של הטור דה פראנס שהיא האלפ דואז. זהו קטע של 175.5 קילומטר שיתחיל בבורז' סן מוריץ ויכלול טיפוסים על הקול דה מדליין (גובה של 2,000 מטר), קול דה לה קואה דה פר (2,067 מטר) ולקינוח האלפ דואז שזה טיפוס של 13.8 קילומטר בשיפוע ממוצע של 8.1 אחוז. בפעם האחרונה שטיפסו על האלפ דואז בטור דה פראנס 2015, המנצח היה טיבו פינו שגבר בפגה על ניירו קינטנה.
אחרי שלושה קטעים הרריים, הספרינטרים יחזרו לעניינים בקטע ה-13 לאורך 169.5 קילומטר, בין בורג דואסן לעיר ואלנס שבעמק רון שבדרום צרפת.
קטעים 14-17
הרוכבים נמצאים בדרום צרפת והכיוון הוא מערב לכיוון הגבול הספרדי, שם מחכים הרי הפרינאים. ועד אז לא ילקקו דבש בטור דה פראנס. הקטע ה-14 (188 קילומטר) שיהיה גבעתי יתחיל בסנט פול טרו שאטו ויסתיים בעיירה מנד, שם יתמודדו הרוכבים עם עלייה רצחנית של 3 קילומטר בשיפוע של 9.7 אחוז. ההר שנקרא קוט דה לא קרואה נב ידוע בשפת האופניים כהר לורן ג'לאבר, על שמו של הרוכב הצרפתי שניצח בו ביום הבסטיליה ב-1995. בטיפוס האחרון על ההר הזה במסגרת טור דה פראנס 2015, סטיב קאמינגס גבר על רומיין בארדה וטיבו פינו והצרפתים רעבים לניצחון משלהם.
הקטע ה-15 לאורך 181.5 קילומטרים יתחיל במיו ויסתיים בקרקאסון, כשבתחילתו ירכבו הרוכבים על הגשר הגבוה ביותר בעולם וזה כבר שווה את הצפייה. זה קטע שטוח יחסית, אבל די טריקי מבחינת העליות שיהיו בדרך, במיוחד לאור העייפות של הרוכבים בשלב הזה. לאחר מכן הם גם יזכו ליום החופש השני שלהם. הקטע ה-16 כבר נכנס להרים הפירנאים. הוא יתחיל בקרקאסון ויסתיים בעיירת הנופש באנייה דה לושון. זה קטע שיתחיל שטוח אבל יסתיים בשלושה הרים כולל הקול דה פורטיון שעל גבול צרפת-ספרד עם שיפוע ממוצע של יותר מ-8 אחוז. הפסגה האחרונה תהיה 10.5 קילומטר לסיום הקטע.
הקטע ה-17 יהיה מעניין במיוחד. זהו קטע קצר, רק 65 קילומטר, אבל 38 מתוכם בעלייה. הזינוק יהיה בבאנייה דה לושון ובגלל שמדובר בזינוק בעלייה הוא יהיה מדורג. זה אומר שבדיוק כמו במרוצי מכוניות, 10 הראשונים בדירוג הכללי ינזקו ראשונים בהפרשים קלים של אחד מהשני, אחריהם 10 הבאים ולאחר מכן קבוצות של 40 רוכבים לפי הדירוג הכללי. זה ללא ספק יהיה אחד הקטעים הקשים והמשמעותיים בטור, ויכלול שלושה טיפוסים בשיפועים מטורפים של יותר מ-10 אחוז, כאשר בסיום מטפסים על הקול דה פורטה.
קטעים 18-21
אחרי שני קטעים מפרכים בהרים, הרוכבים יזכו להזדמנות לשחרר קצת את הרגליים (במידת האפשר) בקטע מישורי בן 171 קילומטר שיתחיל בטרי סור באיס ויסתיים בעיר פו, שבדרך כלל מארחת את הטור דה פראנס בקטעים של הפירנאים. יום למחרת יחזרו לטפס בקטע ה-19, שיכול להיות קטע מכריע מאוד, ובו ינסו המטפסים שפחות מצטיינים ברכיבת נג"ש (מיד נגיע לזה) לתת הכל. זה הקטע ההררי האחרון שיתחיל בעיירה לורד ויסתיים כעבור 200.5 קילומטר בלארונס. בקטע הזה יהיה טיפוס מצטבר של 4,800 מטר, ומאחר והוא לא יסתיים בפסגה, מתמודדי הדירוג הכללי יצטרכו לתת כאן את הכל. אחרי 66 קילומטר של רכיבה שטוחה הם יתחילו לפגוש בזה אחר זה את ההרים: קול ד'אספא, קול דו טורמאלה וקול ד'אוביסק – תזכרו את השמות האלה.
אחרי כל הדרמות שיתפתחו בדירוג הכללי ויהיו כאלה, יגיע הקטע ה-20 והלפני אחרון שיהיה קטע אישי נגד השעון למרחק של 31 קילומטר כולל עליות. במילים אחרות, הטור הזה בנוי מצוין לכריס פרום ואולי גם לטום דומולאן. הקטע ה-21 והאחרון יסתיים כמו תמיד בשאנז אליזה בפריז ויתחיל 116 קילומטר לפני כן בעיר הוי.
ב TTT הזמן הקובע הוא הרוכב הרביעי שעבר את קו הסיום ולא החמישי . אחלה סקירה