אם לא יהיו הפתעות בשבוע הקרוב, הטור דה פראנס 2015 ייצא לדרך עם ארבעה מועמדי על: 1. וינצ'נזו ניבאלי: נכנס לרשימה בעיקר בזכות ניצחונות בכל אחד משלוש הגראנד טור והעובדה שהוא מנצח אשתקד. 2. כריס פרום: ברשימה בזכות יכולותיו המוכחות כמטפס, שען על והניצחון בטור דה פראנס 2013. 3. אלברטו קונטאדור: נכנס לרשימה בזכות היותו רוכב הגרנד טור הטוב בדור הנוכחי. 4. ניירו קוינטאנה נכנס לרשימה בזכות ההבטחה המרחפת באוויר מזה כמה שנים.
מעבר לארבעה הללו, אפשר למנות עוד עשרה רוכבים, לפחות, שיכולים להצטרף למאבקים על החולצה הצהובה. אותם עשרה רוכבים שלא הוזכרו, קיימים משחר ההיסטוריה של הספורט כסוסים השחורים ועיקר תפקידם הוא להאכיל בכובע פרשנים בגרוש.
וינצ'נזו ניבאלי
מקום לידה: איטליה
נולד לפני: 30 שנים
משכורת מקבוצת: אסטנה
כינוי: לו סקואלו (הכריש)
ניצחונות בגרנד טור:
וואלט'ה א'אספנייה 2010
ג'ירו ד'איטליה 2013
טור דה פראנס 2014
ניצחונות השנה: לא היו כאלו.
הישג שיא השנה: מקום 2 בקטע 6 של "קריטיריום דו דופינה" + יום אחד בראש הדירוג.
ניצחון אחרון: טור דה פראנס 2014.
מספר ימי תחרות השנה: 35.
למה כן: ניבאלי כבר ניצח שלושה גרנד טורים. הוא יודע מה צריך להביא למרוץ בן שלושה שבועות כדי לנצח. הכריש ניצח בטור דה פראנס 2014 לאחר ביצוע נהדר בשלב 5, שכלל מעברי אבנים מרוצפות. להזכירכם, כריס פרום פרש באותו קטע ואלברטו קונטאדור הגיע אל קו הסיום יותר משתיים וחצי דקות אחריו. הקטע ה-4 בטור דה פראנס 2015 יכלול שישה מעברי אבנים מרוצפות (כולם בחמישים הק"מ האחרונים). אם ניבאלי שוב יצליח לייצר ביצוע זהה לשנה שעברה, יכולים מתחריו למצוא עצמם במרדף לסגירת הפער שיפתח מהם הכריש. ניבאלי יהיה בן 31 בנובמבר הקרוב, רוב המנצחים הסדרתיים של הטור דה פראנס השיגו את הניצחונות שלהם עד גיל 32.
למה לא: הפתיח של הסעיף הקודם – מסיר את הצורך בשאלה האם הוא יכול ומדגיש את השאלה: האם ניבאלי מסוגל להתמודד מול אלברטו קונטאדור, כריס פרום וניירו קוינטנה בהרים?
יש אשר ירחיבו את השאלה עם שמות של מתמודדים נוספים, מאלו הנקראים ה"סוסים השחורים" ולו בגלל האפשרות לתרחישים בהם הוא ימצא עצמו מאחורי שלושת הרוכבים שהוזכרו כשאחרים נצמדים אליהם. נכון לביצועי עבר לא הצליח ניבאלי לייצר ביצועים ברמת השלושה האחרים, בעליות.
כריס פרום
מקום לידה: קניה (מתחרה כבריטי)
נולד לפני: 30 שנים
משכורת מקבוצת: סקאי
כינוי: "פרומי"
ניצחונות בגרנד טור: טור דה פראנס 2013.
ניצחונות השנה: 22 בפברואר ב"וואלטה אה אנדלוסיה/רוטה דל סול" + ניצחון בקטע 4, "קריטיריום דו דופינה" + ניצחונות בקטעים 8+7 (קטעי הסיום).
מספר ימי תחרות השנה: 27
למה כן: כשמתייחסים לביצועים נטו, כריס פרום הוא המועמד המוביל לניצחון בגרנד טור. הוא מטפס ברמת הקצה של הטובים ביותר ובמרוצים נגד השעון הוא יכול להותיר את מתחריו בפער של דקות. פרום למד את השיעור החשוב ביותר של מנצח גרנד טור, בטור דה פראנס 2014. שנה לאחר הניצחון הוא גילה כי הצד המנטאלי חשוב, לכל הפחות, כמו הצד הפיזי.
למה לא: בטור 2015 יהיה רק מרוץ אישי אחד נגד השעון, קטע ראשון וגם הוא קצר למדיי (פחות מ- 14 ק"מ). קטע נוסף נגד השעון יהיה קבוצתי (לא מאוד ארוך 28 ק"מ), עם סיום בעלייה וזה אומר שהזמן ייקבע לפי הרוכב החמישי של הקבוצה (רוכב חמישי החוצה את קו הסיום קובע את הזמן של כל מי שחצה את קו הסיום יחדיו). יתכן ובסופו של קטע 9 יתברר כי נתון זה היה חייב להיות בסעיף ה"למה כן". כריס פרום שלאחר הניצחון בטור דה פראנס 2013 לא טרם הוכיח כי בכל תנאי של רגעי האמת הוא מביא את היכולות שיודעים שיש לו לביצוע מושלם.
אלברטו קונטאדור
מקום לידה: ספרד
נולד לפני: 32 שנים
משכורת מקבוצת: טינקוף – סאקסו
כינוי: "אל פיסטולורו" (האקדוחן)
ניצחונות בגרנד טור:
טור דה פראנס 2007, 2009, 2010 (נפסל)
ג'ירו ד'איטליה 2008, 2011 (נפסל), 2015
וואלטה א'אספנייה 2008, 2012, 2014
ניצחונות השנה:
"וואלטה אה אנדלוסיה / רוטה דל סול" קטע 3.
ג'ירו ד'איטליה + 16 ימים בראש הדירוג.
"רוט דה סוד" + ניצחון בקטע 3 + יומיים בראש הדירוג.
מספר ימי תחרות השנה: 45
למה כן: רוכב הגרנד טור הגדול ביותר של הדור, אולי של הדור הבא ומאז מיגל אינדוריאן ורק משום שיש רוכב אחר שהס מלהזכיר. האקדוחן מטפס ברמת הטובים ביותר, שען שיודע לא להפסיד הרבה זמן לטובים ביותר במרוצים נגד השעון והשנה יש מעט מאלו. הניסיון והתעוזה של קונטאדור יכולים לעשות את ההבדל בין המקום הראשון למקום השני, אבל… זה בסעיף הבא.
למה לא: כבר 17 שנים שרוכב לא הצליח להגיע מניצחון בג'ירו ולהמשיך לניצחון בטור. הרוכב האחרון שהיה כה דומננטי, בטור דה פראנס עד כי שאלת המקום השני היתה מעניינת יותר מהמקום השלישי שסיים על "כורסת הוידויים" של אופרה וונפרי. קונטאדור הוא הרוכב שהיה הקרוב ביותר לדאבל היוקרתי מזה כשני עשורים (2011- עם ניצחון בג'ירו ומקום חמישי בטור ולאחר מכן שניהם נפסלו). הוא יגיע לטור כשהוא חמישה חודשים לפני גיל 33. אף מנצח סדרתי לא הצליח להמשיך ולנצח בגיל הזה, גם לא כשהיה צעיר בשנתיים.
קונטאדור יגיע לטור לאחר שהתחרה יותר ימים מכל אחד משלוש המתחרים העיקריים שלו. הוא הצליח לנצח בעוד מרוץ ("רוט דה סוד") פחות משבועיים לפני הזינוק לטור, זאת לאחר שמספר ימים קודם הוא עוד סיפר שהוא מרגיש ברגליו את המאמץ מהניצחון בג'ירו. כפי שראינו בטור 2014 ויחי ההבדל הלא קטן בטור 2011, קונטאדור רוכב כדי לנצח ומצדו ההבדל בין מקום שני לחמישי אינו קיים.
בטור 2014 ה-הכל, או לא כלום הוציא אותו להתקפה במורד חלקלק מגשם ונגמר עם שבר ברגל. בטור 2011 ה-הכל, או לא כלום הוציא אותו להתקפה לאורך קטע שלם וללא הצלחה לגרום נזק כלשהו לראש הדירוג.
ניירו קווינטנה
מקום לידה: קולומביה
נולד לפני: 25 שנים
משכורת מקבוצת: מוביסטאר
כינוי: כשהשם המלא הוא ניירו אלכסנדר קוינטנה רוחאס לא נשאר מקום לכינוי.
ניצחונות בגרנד טור: ג'ירו ד'איטליה 2014
ניצחונות השנה: "טיראנו –אדריאטקו + ניצחון בקטע 5 + שלושה ימים בראש הדירוג.
מספר ימי תחרות השנה: 35
למה כן: הניצחון בג'ירו ד'איטליה אשתקד הראה כמה כישרון ויכולות על של מטפס יש ברגליים של הקולומביאני הצעיר.
בטור דה פראנס 2013 הוא לא היה אמור להתחרות על ראש הדירוג, רק לאחר שהמוביל של הקבוצה (אלחנדרו ולוורדה) נשאר בפיגור שהזכיר את הדיוק של רכבת ישראל הוא החל לרכב כמתחרה על ראש הדירוג.
קווינטנה בן 25 וייתכן כי זו בדיוק נקודת ההתפוצצות שלו, ממנה יהפוך לזולל ניצחונות בטור דה פראנס ואולי בגרנד טור באשר הם.
למה לא: פסקה אמצעית בסעיף קודם – אלחנדרו ולוורדה. ולוורדה הוא כוכב העל של קבוצת מוביסטאר ובכלל בספרד הוא כוכב על, הקבוצה היא ספרדית וזה נתון חשוב.
על פי ביצועי העבר ולוורדה אינו רוכב היכול לנצח בטור דה פראנס.
הוא זינק לטור שבע פעמים והישג השיא שלו היה מקום רביעי (2014) ולאחר פרישה של לפחות שני רוכבים משמעותית טובים ממנו (פרום, קונטאדור).
למרות שמבחינתו של קוינטנה (ולכן גם מבחינת הקבוצה) ולוורדה כפועל זה הקלאסיקה ואולי השובר שווין, אך כלל לא בטוח כי ולוורדה יוותר על ההזדמנויות שלו.
בשבוע הראשון של הטור דה פראנס 2015 יש לפחות שני קטעים, אולי שלושה, מהסוג האהוב על ולוורדה – סיומי פסגות לאחר עליות קצרות וחדות.
מישהו חושב שולוורדה יוותר על ניסיון לנצח בקטעים האלו כדי לסייע לקוינטנה?
מצד שני גם קוינטנה יכול לנצח בקטעים מהסוג הזה
ואולי נקבל את מוביסטאר גרסת הטור דה פראנס 2014 כסקאי (של ויגינס – פרום) מודל 2012, אסטנה (קונטאדור – ארמסטרונג) מודל 2009, או "לוי קלייר – ראדאר" (הינו – למונד) 1985-6. בהבדל לא קטן – לא שולוורדה באמת יכול, אלא להפריע לקוינטנה.
עדיין לא חברים של שוונג בפייסבוק? הצטרפו עכשיו קבלו את כל התכנים הכי מעניינים
הירשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את ריכוז הכתבות המובילות של השבוע
כולנו אלברטו קונטדור!