קונטאדור אומנם פרש, אבל מיאקה מפצה לטינקוף – סאקסו עם ניצחון בקטע וכניסה למאבק על החולצה המנוקדת, ניבאלי בביטחון עם אבל ואולי, הצרפתים ממשיכים במאבקים האדירים והפירנאים עוד לפנינו
מאת:יאיר בן עמי
• דיווחים ופרשנות מקטע 14 כאן
עשירייה ראשונה בקטע 14 צילומסך
דוכן מנצחים בקטע 14:
1. רפאל מיאקה, פולין, טינקוף – סאקסו , 5:08:27 שעות
2. וינצ'נזו ניבאלי, איטליה, אסטנה + 24 שניות
3. ז'ן קריסטוף פרו, צרפת, אהז'ה2אר לה מונדיל + 24 שניות
עשירייה ראשונה לאחר קטע 14:
1. וינצ'נזו ניבאלי, איטליה,אסטנה 61:52:54 שעות
2. אלחנדרו ולוורדה, ספרד, מוביסטאר + 4:37 דקות
3. רומין בארדה, צרפת,אהז'ה2אר לה מונדיאל + 4:50 דקות
4. טיבו פינו, צרפת, אפדהז'ו + 5:06 דקות
5. טיג'יי ואן גרדרן, ארה"ב, ביאמסי + 5:49 דקות
6. ז'ן קריסטוף פרו, צרפת, אהז'ה2אר לה מונדיל + 6:08 דקות
7. בוק מולמא, הולנד, בלקין + 8:33 דקות
8. לאופלד קוניג, צ'כיה, נטאפ – אנדורה + 9:32 דקות
9. לורן טאן דאם, הולנד,בלקין + 9:18 דקות
10. פייר רולאן, צרפת,יורופקאר + 10:48 דקות
מנצח היום: רפאל מיאקה, פולין, טינקוף – סאקסו
חולצה צהובה: וינצ'נזו ניבאלי, איטליה,אסטנה
חולצה ירוקה (נקודות): פטר סאגאן, סלובקיה, קנונדייל.
מלך ההרים: חואקין רודריגז, ספרד, קאטיושה
חולצה לבנה : רומין בארדה, צרפת,אהז'ה2אר לה מונדיאל
דירוג קבוצתי: אהז'ה2אר לה מונדיאל
הפנס האדום: ג'י צאנג, סין, ג'אינט – שימאנו
מה זה הפנס האדום? הסבר כאן
הרוכב האגריסיבי – אלסנדרו דה מרסי, איטליה, קנונדייל
מה קרה
חבורת החוד שנוצרה בתחילת הקטע ה- 14 כללה רוכבים רבים (סה"כ 17) ואינטרסים אין ספור. קבוצת סקאי הכניסה רוכבים למאבק הכניסה לעשירייה הראשונה בדירוג, קבוצת טינקוף – סאקסו הכניסה שלושה רוכבים בכוונה לנצח בקטע ובדיעבד גם התברר שהיא נכנסה למאבק על דירוג ההרים, מול חואקין רודריגז שהיה גם הוא בחבורת החוד.
גם פטר סאגאן היה בחבורת החוד, עבור הנקודות במאוץ הביניים אותן אכן אסף.
רודריגז לקח את הניקוד המרבי על שתי הפסגות הראשונות של היום ונראה היה שיש איזו הבנה בינו לבין רפאל מיאקה, שכבר לאחר שסיים בשני בקטע 13 הצהיר כי הוא ינסה לנצח גם בקטע 14. מיאקה היה שני על כל פסגה וללא מאבק של ממש.
בעלייה לקו הסיום פרץ ראשון, מחבורת החוד הרוכב האגרסיבי של קטע 13, אלסנדרו דה מרסי, אבל כשמיאקה יצא להתקפה משלו הוא הותיר את דה מרסי מאחור. רודריגז הגיב מאוחר מדיי ולא הצליח לרכב בקצב של מיאקה.
בדבוקה של החולצה הצהובה היה גם המאבק על החולצה הלבנה בין שני הצרפתים הצעירים, רומין בארדה וטיבו פינו שנראים לאחר קטעי האלפים כמי שיכולים אפילו לסיים על דוכן המנצחים של הטור, לאחר שהותירו את אלחנדרו ולוורדה מאחור וסגרו ממנו חלק מהפער בדירוג המצטבר.
ניבאלי החליט לצאת מהדבוקה שלו כשנותרו כארבעה ק"מ לסיום והיחיד שהצליח לעקוב אחריו היה ז'ן קריסטוף פרו הצרפתי, מקבוצתו של רומין בארדה – אז'ה2אר לה מונדיאל.
המהלך של קריסטוף פרו אולי נראה תמוה, בהתחשב בצורך של בארדה לעזרה מול טיבו פינו, אבל העובדה שקריסטוף פרו הצליח להישאר עם ניבאלי עד לקו הסיום סייע לקבוצה להגדיל את הפער אותו היא מחזיקה מקבוצת בלקין (לה היו גם שני רוכבים בדבוקה של הצהובה).
מיאקה הצליח לשרוד עד לקו הסיום, למרות ההתקפה של ניבאלי, אליה עוד נחזור. הוא הביא לקבוצתו את הניצחון בקטע וגם השווה את מספר הנקודות שלו לזה של חואקין רודריגז בראש דירוג הנקודות וייתכן כי זה מבטיח לנו מאבק אדיר על החולצה המנוקדת בהמשך.
מאבק אדיר על תואר מלך ההרים
מיאקה, כמו רודריגז מדורג הרחק מהחולצה הצהובה, הקבוצות שלהן לא במרחק גדול ולא מסכן את הדירוג הקבוצתי, למרות שמיאקה צעיר הם לא מסכנים את החולצה הלבנה וכמובן לא מסכנים את פטר סאגאן בדירוג הנקודות. משום כל אלו הם יקבלו אישור לצאת לבריחות בקלות יחסית וגם בזכות העובדה ששלושת המדורגים אחריהם, בדירוג ההרים יתרכזו בדירוג הכללי.
עבור קבוצת טינקוף – סאקסו זו הצלה והצלחה של הטור דה פראנס. לאחר הפרישה של אלברטו קונטאדור הייתה אפשרות שרוכבי קבוצה יאבדו את המוטיבציה ויתפזרו למטרות לא מוגדרות.
ההצלחה הגדולה של הקבוצה היא בלכידות שהצליחו להביא לקטעים האחרונים ולאחר כמעט ניצחון בקטע ה- 13 בא הניצחון בקטע 14 וכניסה למאבק על תואר מלך ההרים.
תיאורטית רפאל מיאקה הגיע עייף לטור, לאחר תצוגה נהדרת שהביאה אותו לסיים שישי בג'ירו, לפני 49 ימים בלבד.הוא זומן לטור לאחר שבפספורט הביולוגי של רומן קרויצ'יגר התגלו בעיות והוא הושעה.
כשקיבל את הזימון הוא מחה על כך בטויטר ומיד הוסבר לו כי כך לא מתנהג רוכב בקבוצה. הוא הוריד את הציוץ המוחה ופרסם במקומו דברים על המזל הטוב שניתנה לו הזדמנות לזנק לטור דה פראנס, הוא כנראה לא ידע עד כמה מזלו יהיה טוב ועכשיו ברגליו עד כמה.
מי ינצח בהרים?
במאבק בין רודריגז למיאקה על החולצה המנוקדת כלל לא ברור למי היתרון ואם יש כזה.
רודריגז הגיע לטור עם הצהרה כי זו ההכנה שלו לוואלטה א'אספנייה. הקבוצה שלו לא נראית ככזו שתוכל להעניק לו תמיכה אדירה במאבק על הנקודות של הפסגות והוא מגלה דעיכה גדולה בכל פעם כשהוא מגיע עם קבוצת בריחה לעליות אל קווי סיום.
אם טינקוף – סאקסו יחליטו שהחולצה המנוקדת היא מטרת על יזכה מיאקה לתמיכה אדירה, של קבוצה שנבנתה לתמוך במנצח טור דה פראנס. מצד שני לא נדע עד כמה הוא באמת עייף מהג'ירו עד שנראה קריסה, אם תגיע כזו.
מיאקה בגיל של התמודדות על החולצה הלבנה, אבל הוא הפסיד זמן רב מדיי כשסייע קונטאדור ביום בו פרש. בעתיד הוא יכול להתפתח למתמודד על ניצחונות בגרנד טור, אפילו בגדול והיוקרתי מכולם.
הלבנה היא הצהובה של העתיד?
המאבק המתחולל על החולצה הלבנה, בין רומין בארדה לטיבו פינו, נראה מיום ליום גם כמאבק על מדרגות דוכן המנצחים הסופי.
שני הצרפתים הצעירים (פינו היה במאי בן 24, בארדה יהיה רק בנובמבר) נראים כמי שיכולים להאבק על המדרגות שיותיר ניבאלי לאחרים. המאבק ביניהם רק מחדד אותם,מוציא מהם ביצועים מרשימים ובקטע ה- 14 הם הותירו את אלחנדרו ולוורדה מאחור, יחד עם כל
שאר המתמודדים על ראש הדירוג להוציא את המנצח, ניבאלי וחברו של בארדה לקבוצה – קריסטוף פרו.
טיבו פינו מוביל את ראש הדירוג בקטע 13 צילום gettyimage
פרנק שלק, לשים לב?
פרנק שלק חצה את קו הסיום שביעי. בקטע 13 הוא היה עשירי על קו הסיום. גם לפני כחודש, בקריטריון דו דופינה, הוא הצליח להתברג אל קו הסיום של קטעי הרים במקומות דומים ואף טובים יותר.
אולי בפירנאים נראה אותו חוזר להפגין את יכולותיו שהביאו אותו לדוכן המנצחים של הטור בעבר. זה חשוב לקבוצתו (טרק), שטרם הותירה חותם על הטור דה פראנס 2014 וגם לו אישית בכל הקשור לחוזה לעונה הבאה.
ניבאלי לא ניצח
ניבאלי ממשיך להגדיל את הפער בראש הדירוג וגם לאחר הקטע ה- 14 לא נראה רוכב היכול לסכן אותו, אבל, יש כאן אבל.
ההתקפה של ניבאלי בקטע 14 הגיעה כארבעה ק"מ לקו הסיום. הוא סגר כחצי דקה על מיאקה כמעט מיד, לאחר כק"מ של רכיבה, אבל בשלוש הק"מ האחרונים הוא לא סגר יותר מ- 10 שניות נוספות.
ז'ן קריסטוף פרו היה הרוכב הראשון, היחיד עד כה בטור 2014, שהצליח להישאר עם ניבאלי עד לקו הסיום.
שתי אפשרויות למה שראינו
האחת הי כי ניבאלי לא הוציא את כל כוחו בקטע, ייתכן אבל ההיגיון לא נותן לקבל את זה כפשוטו.
השנייה היא שניבאלי אכן הביא את כל שהיה לו להתקפה הזו, אבל לא הצליח להחזיק את הקצב שהוא עצמו קבע מעבר לק"מ.
אם ההנחה השנייה נכונה הרי שבפירנאים יש אפשרות שניבאלי יגלה דעיכה. האפשרות קלושה, אבל קיימת.
גם אם ניבאלי יגלה דעיכה לא בטוח שיהיה הרוכב שיסכן את החולצה הצהובה, אבל כבר היו דברים מעולם וזה בדיוק המקום בו שולפים את הקלישאות על בסיס מקרי עבר.
קטע 15
מתי: יום ראשון, 20 ביולי
בק"מ: 222
מאיפה: טאלאר
לאיפה: נים
תוואי: מישור
קצת קשור, אבל מעניין:
בפעם האחרונה בו קטע של הטור דה פראנס הסתיים בנים (2008) היה מארק קאוונדיש ראשון על קו הסיום. הפע זה לא יכול לקרות.
סוף השבוע השני של הטור דה פראנס עם קטע מישורי המוגדר גם כקטע מעבר קלאסי היכול ליצור מלכודות אין ספור.
כשהוצג מסלול הטור והמצגת הגיעה לקטע זה נזכרו הכל בקטע ה- 13 של הטור דה פראנס אשתקד.
באותו קטע נלכד כריס פרום בדבוקה הלא נכונה כשנוצר הפיצול ברוחות הצד ואיבד למעלה מדקה לאלברטו קונטאדור. באותו הקטע איבד אלחנדרו ולוורדה כל סיכוי מעשי להתמודדות על ראש הדירוג כשאיבד כמעט 10 דקות.
המסלול של קטע 15 עשיר ברוחות צד חזקות שם יכולות לפרק את הדבוקה, כך שמנוחה של ממש לא צפויה לרוכבים כשהעצבנות והרצון לתפוס את המקום הנכון בקדמת הדבוקה יכולים להוביל לתאונות.
יום שני, 21 ביולי – מנוחה
עורך לשעבר של אתר שוונג
בעל הטור מציאות נושכת