ד"ר רוס טאקר משתף בארבע מחשבות מהירות בעקבות סיום הפסגה הראשון בטור דה פראנס 2014
מאת:ד"ר רוס טאקר; תרגום: תומר גמינדר
• כתבה מתורגמת. המקור – כאן
1. הביצועים של ניבאלי
ראשית, ההופעה של ניבאלי בעלייה ללה פלאנש דה בל פיי (La Planche des Belles Filles): הזמן שלו היה 16:43, 20 שניות לאט יותר מכריס פרום ב-2012. אז, 5 הראשונים סיימו בפחות מ-16:45 (ניבאלי עצמו סיים ב-16:30).
כאשר מבצעים את החישובים, מקבלים את הדברים הבאים:
מהירות 20.96 קמ"ש, VAM 1798 מטר לשעה, והספק כוח מחושבת בשיטת CLP של כ-6.40 – 6.50 וואט לק"ג.
בשימוש בשיטת פרארי, הערכת הספק הכוח היא 6.29 וואט לק"ג.
קבוצה של שישה רוכבים נוספים הגיעה אחרי ניבאלי בתוך 25 שניות.
(חישובים אלה באדיבות ammattipyoraily@, שמומלץ מאוד לעקוב אחריו בטוויטר)
ניבאלי. האם הוא מציג ביצועים חריגים? צילום: youkeys
2. השלכות על הביצועים
אז הנה זה…
מה המספרים האלה אומרים? שוב, משהו שאני חוזר ושונה מאז שהתחלתי לכתוב על ההשלכות הפיזיולוגיות של ביצועים – לא ניתן לשפוט, לגנות או לזכות ביצוע כנקיים או מסוממים בהתבסס אך ורק על מספרים. אז ראשית, בואו ונסלק את הפיקסלציה של הביצועים מהדרך, וגם נתמודד עם העיוורון הסלקטיבי של חלק מהאנשים שטוענים שזהו "פסאודו-מדע" חסר ערך. למידע נוסף על הקונספט, והשגיאה שבהערכה, שווה לקרוא את הדברים הבאים מאת ד"ר מייק פוכוויץ (Puchowicz).
לאחר הבהרות אלו, יש דברים שכדאי לדון בהם בנוגע לביצועים.
ראשית, יהיה קל לפטור 6.5 וואט לק"ג כערך גבוה חריג עד בלתי אפשרי. עם זאת, מדובר בטיפוס קצר יחסית של פחות מ-17 דקות, וכפי שהניתוח ההיסטורי של הביצועים בטור מאז 2008 מראה, ערך זה אינו בלתי צפוי למשך זמן כזה. לכן מה שאנחנו יכולים לומר הוא שהביצועים היו גבוהים, אך לא חריגים לחלוטין בהשוואה לתוצאות שראינו במהלך השנים מ-2008 (למעשה זה צריך להיות מובן מעליו בהתחשב בעובדה שהטיפוס היה איטי יותר מהזמן של חמישה רוכבים בטיפוס זה ב-2012). למטה אתם רואים תמונה שצולמה מהמאמר של פוכוויץ.
עם זאת, הביצועים של ניבאלי חורגים משמעותית כפי מעלה מה-VAM החזוי לטיפוס הזה, בהתחשב במשך ובשיפוע שלו. הם חורגים גם מה-dpVAM כפי שמחושב על ידי ד"ר מייק פוכוויץ תוך שימוש בנתונים היסטוריים מהטור דה פראנס. הביצועים של ניבאלי נותנים VAM של 1798 מטר לשעה, בהשוואה ל-dpVAM של 1778 מטר לשעה (תמונה למטה, שוב באדיבות @veloclinic)
השוואה זו מעלה מייד שאלות בדיוק באותו אופן שפרום וקווינטנה עשו בטיפוסים רבים במהלך המירוץ של השנה שעברה, בהם גם הם חרגו מהמדדים ההיסטוריים.
3. ביצועים דומים
במילים אחרות, מה שראינו היום, לא רק מניבאלי אלא גם מאלו שרכבו קרוב אליו בקטע, היו ביצועים, שלפחות ברי השוואה לביצועים שהתקבלו בין השנים 2002 עד 2007, בעיצומה של תקופת השימוש בסמים. שאר ששת המסיימים בראש השלב היום, אגב, היו בדיוק מתחת ל-dpVAM שציינו למעלה, אבל הרבה מעל ה-pVAM. יהיה טוב להוסיף גם את הביצועים בטיפוס הקודם על השוורר (Chevreres), מכיוון שזה יאפשר לקבל אינדיקציה טובה יותר למה שהמרוץ עושה, ולא רוכב יחיד. אנחנו מסתכנים, בדיוק כפי שקרה בשנה שעברה, בבחינה של הביצועים של רוכב יחיד והגעה למסקנות. טוב לשאול שאלות, אבל מסקנות (או ליתר דיוק, השערות) צריכות קצת יותר עומק.
הנקודה האחרת שהייתי מדגיש היא שהשלב היום היה הרבה יותר קשה מאשר המקביל ב-2012, אשר הסתיים בראש הלה פלאנש דה בל פיי. קדמו לטיפוס מספר טיפוסים, ועוד שב-2012 השלב היה מישורי יחסית (שתי טיפוסים בקטגוריה 3, למרות שהשלב עצמו היה ארוך יותר בכמעט 40 ק"מ) לפני השלב של המאמץ האחרון. אני מקווה שזה מספק הקשר כלשהו להשוואה.
ולבסוף, המצב הטקטי של המרוץ, לאחר הפרישה של פרום וקונטדור, משאיר אותנו לתהות מה מה היה קורה אם הם היו שם. קונטדור הראה ביום שישי שהוא יכול למתוח את ניבאלי לגבול היכולת שלו, ולא עולה על הדעת שיכול להיות שניבאלי היה רוכב אפילו מהר יותר היום. כך גם לגבי פרום, שלא זכינו לראות את יכולת הטיפוס שלו, אבל הראה בדופינה (לפני ההתרסקות), שהוא יותר מיריב ראוי לקונטדור.
אלה שאלות ה-'מה אם' ששתי ההתרסקויות הגדולות של המועמדים המוקדמים לזכייה עזבו שישארו תלויות באוויר כאשר הטור יטפס בהרים הנותרים לסיומים נוספים בפסגות.
4. מצב המרוץ
עוד על מצב המרוץ – קונטדור נטש את המרוץ היום עקב שבר בעצם השוקה, כאשר הצטרף לכריס פרום בחדר ההתאוששות לעצמות שבורות. כאמור, זה עצוב מאוד בראיית המרוץ בגלל שהקרב המשולש בין ניבאלי, פרום וקונטדור הפך למירוץ של ניבלי כנגד כל השאר.
הוסיפו לכך את ההתרסקויות שסבל טלנסקי, ושורות המחץ של של המרוץ בהחלט השתנו. במקום שהיה סיכוי לראות את קונטדור תוקף ללא הרף כדי לפצות על הזמן שאבד בקטעי הפאבה ("דרכים רומיות"), עכשיו יש לניבאלי יתרון גדול, ולפניו שלבים שמרמזים שאם ירצה בכך, יוכל לפתוח פער גדול עד כדי טישטוש החשיבות של שלב הנג"ש האחרון.
זה עצוב מאוד מבחינת המרוץ, למרות שזה גם מייצר עניין חדש בשאלה מי יהיו הרוכבים האחרים שיאתגרו את הפודיום. צרפת מתרגשת אחר שפרו, בארדה ופינו רכבו אל שבעת הראשונים היום, כפי שעשו ולוורדה, ואן גרדרן ופורט. הקרב הזה, על מה שנראה כשתי המדרגות הנמוכות של הפודיום, יכול לספק כמה תככים.
אלא אם הדפוס של הטור ב-2014 ימשיך, ובמקרה זה אנדרי גרייפל (או מישהו דומה) יוכל להמשיך ולנצח את הטור כ-"שורד האחרון", כפי שעמיתי ד"ר גרואן סווארט (Jeroen Swart) התלוצץ מוקדם יותר היום.
סיכום
אז קיבלנו התחלה מעניינת להרים, אם כי אני חייב לומר שהייתי יכול לחזור בקלות על אותו המאמר שכתבתי לאחר היום הראשון בהרים בטור דה פראנס 2013. אז זה היה פרום. היום, ניבאלי – אתם יכולים להחליף את השמות, אבל המחשבות וההשלכות נשארות זהות. בואו לראות איך המרוץ מתפתח, ואז נוכל להעריך.
רוס
15.7.2014
ד"ר רוס טאקר
בעל תואר ד"ר בפיזיולוגיה של האימון ותואר שני במנהל הספורט מאוניברסיטת קייפ טאון. תחום העניין העיקרי של רוס ביישום המדע להישגים, אצל ספורטאי עילית ומערכות ספורטיביות ובגישור הפער בין מדע למסחר. הבלוג של רוס נועד לשרת מטרה זו על ידי גישור הפער בין המדע ליישומו אצל האתלטים בעזרת המאמרים, אימון והסברה. חי בקייפ טאון, דרום אפריקה, שם הוא מבלה את מרבית זמנו כמרצה בכיר במחלקת מדעי האימון ורפואת ספורט. עובד עם קבוצות ספורט וספורטאים אולימפיים.
ד"ר ג'ונתן דוגאס
תומר גמינדר – המתרגם
נשוי + 3 בנות מדהימות, טכנולוג תקשורת מחשבים ואבטחה בימים, וטריאתלט, נווט וצלם בשעות הפנאי.
נשוי + 3 בנות מדהימות, טכנולוג תקשורת מחשבים ואבטחה בימים, וטריאתלט, נווט וצלם בשעות הפנאי.