קבוצת אוריקא – גרינאדג' הדהימה עם ניצחון במרוץ הקבוצתי נגד השעון, סימון גראנס בצהובה אחרי שהעניק לקבוצה את הניצחון הראשון בטור יום קודם וגם על הקשר בין קבוצת אוריקא – גרינאדג' לפרשת פסטינה
מאת:יאיר בן עמי
• אתר הטור דה פראנס של שוונג – כאן
• דיווחים ופרשנות מהקטע ה- 4 כאן
הניצחון של אוריקא – גרינאדג' העניק את החולצה הצהובה למנצח קטע 3, סימון גראנס.
המועמדים לניצחון התייצבו בדירוג המצטבר לפי ביצועי קבוצתם במרוץ הקבוצתי נגד השעון.
קבוצת סקאי של כריס פרום הציבה אותו במקום ה-7 ופיגור של 3 שניות מהחולצה הצהובה בזכות הזמן ה-3 של הקטע.
אלברטו קונטאדור תופס את המקום ה-12 ועם פיגור של 6 שניות מפרום לאחר שקבוצת סאקסו בנק קבעה את הזמן הרביעי של הקטע.
זהו הדירוג של המועמדים להתמודד על ראש הדירוג לאחר המרוץ הקבוצתי נגד השעון:
(בסוגריים המיקום האמיתי בדירוג המצטבר – חולצה צהובה)
ה- + הוא הפער מפרום
1. כריס פרום (7)
2., אלברטו קונטאדור (12) + 6 שניות
3. ריידר היססזדל (16) + 14 שניות
4. אלחנסדרו ולוורדה (21) + 17 שניות
5. קאדל אוונס (28) + 23 שניות
6. טיג'יי ואן גרדרן (30) + 23 שניות
7. חוקאין רודריגז (34) + 25 שניות
8. אנדי שלק (38) + 26 שניות
8. פייר רולאן (63) + 1:10 דקה
9. איגור אנטון (68) + 1:21 דקה
עוד הרים רבים ושני קטעי נג"ש השעון מצפים לרוכבים בשבועיים וחצי שנותרו לטור המאה, אבל על פי הדירוג הנוכחי של המועמדים למאבק על ראש הדירוג כבר אפשר לראות כמה דברים מעניינים.
אם אנדי שלק לא בכושר שהפגין בשנים 2008-2010 הוא סיים את המאבק על החולצה הצהובה. אם הוא בכושר של אותן מהדורות הוא במצב מעולה.
קבוצת ביאמסי תצטרך לטקטיקה התקפית אם היא רוצה להיות במאבק על החולצה הצהובה. פרום טוב מאוונס ו-ואן גרדרן במרוצים נגד השעון וגם בעליות. רק במהלך משולב של השניים הם יוכלו לעשות משהו משמעותי וגם אז בתקווה קונטאדור לא יגיב במקומו.
ריידר הייסזדל מקבל נקודת זינוק בכלל לא רעה להמשך, השאלה מה מצבו.
חואקין רודריגז במצב בכלל לא רע ביחס ליכולותיו בקירות של העליות הארוכות ועוד יהיו כאלו. אם יביא את יכולותיו הטובות ביותר הוא יכול להיות ההפתעה של הטור המאה.
פייר רולאן במצב רע ביחס לראש הדירוג. ייתכן והוא יקבע את החולצה המנוקדת (אותה הוא לובש כעת) כמטרת העל שלו. עם שני המרוצים נגד השעון שעוד נותרו הפער של יותר מדקה שצבר עד כה מציב אותו בהתמודדות בערך על אותו המקום בו התמודד בשנתיים הקודמות – כניסה מכובדת לעשירייה ראשונה.
כל הרוכבים לוקחים בחשבון שזהו עדיין השלב של לא להפסיד את הטור. השלבים של לנצח את הטור עוד רחוקים ורק בשבת יחלו לטפס להרים הגבוהים.
עשירייה ראשונה בקטע ה- 4
1.אוריקא גרין-איידג', אוסטרליה – 25:56
2. אומגה-פארמה קוויקסטפ, בלגיה +שנייה
3. סקאיי, בריטניה +0:03 שניות
4. סאקסו בנק – טינקוף בנק, דנמרק, +0:09 שניות
5. לוטו-בליסול, בלגיה, +0:17 שניות
6. גארמין-שארפ, ארה"ב +0:17 שניות
7. מוביסטאר, בפרד +0:19 שניות
8. לאמפרה מרידה, איטליה +0:25 שניות
9. בי אמ סי רייסינג טים, ארה"ב, +0:26 שניות
10. קאטיושה, רוסיה +0:28 שניות
עשירייה ראשונה אחרי הקטע ה-4:
1. סימון גרנס, אוסטרליה, אוריקא-גרין איידג' 12:47:24
2.דאריל אימפי , דרא"פ, אוריקא-גרין איידג זמן זהה
3.מיכאל אלבסיני, שוויץ, אוריקא-גרין איידג זמן זהה
4.מיכאל קיאטקובסקי, פולין, אומגה פארמה – קוויק סטפ +שנייה
5.סילביאן שבאנל, צרפת, אומגה פארמה- קוויק סטפ +שנייה
6.אדוואלד בואסון האגן, נורווגיה, סקאיי פרוסייקלינג +3 שניות
7.כריס פרום, בריטניה, סקאי פרוסייקלינג +3 שניות
8.ריצ'י פורט, אוסטרליה, סקאי פרוסייקלינג +3 שניות
9.ניקולא רוש, אירלנד, סאקסו בנק – טינקוף בנק +9 שניות
10.רומן קרוייזיגר, צ'כיה, סאקסו בנק – טינקוף בנק +9 שניות
ראש דירוג נקודות (חולצה ירוקה):
1. פטר סאגאן, סלובקיה, קנונדייל 74 נקודות
2. מרסל קיטל, גרמניה, ארגוס – שימאנו, 57 נקודות
3. אלקסנדר קריסטוף, נורבגיה, קאטיושה, 48 נקודות
ראש דירוג הרים (החולצה המנוקדת):
1. פייר רולאן, צרפת, יורופקאר, 10 נקודות
2. סימון קלארק, אוסטרליה, אוריקא גרין-איידג', 5 נקודות
3. בלל קאדרי, צרפת, אז'ה2אר לה מונדיאל, 5 נקודות
ראש דירוג הרוכב הצעיר (חולצה לבנה):
1. מיכאל קיאטקובסקי, פולין, אומגה פארמה – קוויק סטפ 12:21:28 שעות
2. אנדרו טלנסקי, ארה"ב, גרמין-שארפ +16 שניות
3.נירו קינטאנה, קולומביה, מוביסטאר +19 שניות
ראש הדירוג הקבוצתי
1. אוריקא גרין-איידג', אוסטרליה 37:30:20
2. סקאיי, בריטניה +3 שניות
3. סאקסו בנק – טינקוף בנק, דנמרק +9 שניות
אוריקא גרינאדג' חוגגת
רק בעונת 2012 הצטרפה אוריקא – גרינאדג' לדרג הבכיר. זו הקבצה האוסטרלית ראשונה בהיסטוריה בדרג הבכיר ובטור דה פראנס.
כבר בעונה הראשונה השיגה הקבוצה 26 ניצחונות וביניהם ניצחון של סימון קלארק בקטע של הג'ירו ד'איטליה וקטע של הוואלטה א'אספנייה. בטור אשתקד הצליח רוכב הקבוצה, מטאו גוס, לסיים שני בקטע 5 ובקטע 18.
השנה החל הטור של קבוצת אוריקא – גרינאדג' עם האוטובוס שנתקע מתחת לשער הסיום בקטע הראשון, אבל בקבוצה דאגו שלא זה מה שיזכרו לה מהטור המאה.
בקטע השלישי הצליחה הקבוצה להביא את מנצח מילאן – סן רמו 2011, סימון גראנס לניצחון. בקטע החמישי ניצחה הקבוצה במרוץ נגד השעון הקבוצתי ובזכות זה ילבש גראנס את החולצה הצהובה בקטע השישי לפחות.
אחד ממנהלי קבוצת אוריקא – גרינאדג' הוא ניל סטפן, האוסטרלי הראשון בהיסטוריה שניצח קטע של הטור דה פראנס. זה היה בקטע ה-17 של הטור דה פראנס 1997 וכשרכב במדי קבוצת פסטינה.
שנה לאחר אותו הניצחון הוא היה במרכזה של השערורייה המכוננת ביותר בטור דה פראנס כשסולק מהטור יחד עם כל חברי קבוצתו במה שזכור כפרשת "פסטינה".
הפרשה ההיא עדיין מהדהדת ואפילו בטור המאה יחזירו לזה – פרטים בקרוב.
עמנואל בלחסן על הקטע ה- 5
קטע 5: רביעי 3 ביולי
תוואי: מישור-גבעות, מרחק 219 ק"מ
זינוק: קאניי סור-מר (Cagnes-sur-Mer)
סיום: מרסי (Marseille)
העיר מרסי ארחה את הטור דה פראנס 34 פעמים.
"קטע שאפשר לשאוף בו טיפה אוויר…" כך הגדירו מארגני הטור את השלב הים-תיכוני הנאה הזה.
הזינוק מקניי סור-מר, עיר קטנה בין ניס לבין קאן, המארחת לראשונה בתולדותיה את הטור.
היציאה כמעט מיד אל תוך מגמת עלייה ובק"מ ה 21 טיפוס לגבעה תלולה "קוט דה שטנוף גראס" 1.4 ק"מ בשיפוע ממוצע של 8.4%. זמן טוב ליצור בריחה של גיבורים שתחזיק מעמד. מאידך, על אף 4 הגבעות המדורגות (המתונות), קבוצות המאיצים תדאגנה לסרס כל בריחה על מנת להעניק עוד יום של ניצחון למאיץ.
הקילומטרים האחרונים הם במורד מהיר מראש העלייה הבלתי מדורגת "קול דה לה ז'ינסט" (col de la Gineste) בגובה 326 מ' אל מרסי, בגובה פני הים.
בירת הים התיכון הצרפתי, האוכל הפיקנטי והכדורגל, עירם של זינאדין-זידאן, ז'אן-פייר פאפן ואריק קאנטונה, מפגינה אהבה לאופניים ותחגוג את הגעת הטור במסיבה גדולה.