טוני מרטין ניצח בקטע אבל שיחת היום אחר הקטע ה- 11 תעסוק רק בשאלה האם פרום יכול להפסיד את הטור?
מאת:יאיר בן עמי
• דיווחים ופרשנות מקטע 11 כאן
טוני מרטין הוא הרוכב הטוב בעולם במרוצים נגד השעון. בשנתיים האחרונות הוא ניצח באליפות העולם במרוץ נגד השעון ולפני שנה הוא הוסיף את התואר הקבוצתי עם קבוצת אומגה – פארמה – קויק סטפ שניצחה במהדורה החדשה של אליפות העולם למרוץ קבוצתי נגד השעון.
הניצחון של מרטין הוא גם בשורה טובה למארק קאוונדיש. מרטין היה פצוע (תאונה בתחילת הטור) והקבוצה אפשרה לו מנוחה יחסית כשלא היה שותף במשיכה והובלה של קאוונדיש לניצחונות בקטעי המישור. עכשיו כשהוא השיג את הניצחון שלו והוכיח כי בריאותו שלמה ומושלמת הוא יחזור לסייע לקאוונדיש. עד סמוך לסיום רכיבתו של פרום, שהוזנק אחרון לקטע ה- 11, נראה היה שהוא ינצח את הקטע. רק על קו הסיום התברר שהוא קבע זמן איטי משל מרטין ב- 12 שניות. זה היה טוב למקום שני והגדלת הפער ממתחריו על החולצה הצהובה עד כי רבים הכריזו על טור 2013 כמחוסל בכל הקשור להתמודדות על הניצחון. |
טוני מרטין – מנצח קטע 11
(צילום: gettyimages) |
לא מעט מקרים, בעבר של הטור, הביאו מהפכים בקטעי הרים של השבוע השני והשלישי. אחד המקרים הזכורים ביותר היה בשנת 1998. אולריך היה אז לאחר ניצחון בפער אדיר בטור של 1997. שנה קודם הוא סיים במקום שני כשהיה הפועל הצעיר של המנצח ביארן ריס.
בקטע השביעי של אותו טור פתח אולריך פער של יותר מארבע דקות ממרקו פאנטני. זה היה במרוץ נגד השעון ואחרי כמעט פער שכבר היה קיים מהפרולוג. בקטע העשירי לקח פאנטני חזרה כמעט חצי דקה כרמז לבאות. בקטע ה- 11 לקח פאנטני עוד ביס בפער וזה כבר היה של יותר מדקה וחצי. ואז הגיע קטע 15, סיום על פסגת לה דוז אלפ.
בקטע ה- 15, ביום גשום חשף פאנטני את כל החולשות של אולריך, המשקל העודף, חוסר היכולת להתאושש ועוד. על הפסגה היה פאנטני ראשון ורק כתשע דקות מאוחר יותר הגיע אולריך לקו הסיום. פאנטני סיים את הטור כמנצח והדאבליסט האחרון (מנצח ג'ירו – טור באותה השנה).
לפני 15 שנים, כשפאנטני השיג את הדאבל היוקרתי, עולם האופניים היה שונה לגמרי. הסימום הספורטיבי היה בשיא ממנו המשיך והתעצם בשנים הבאות. פאנטני נכשל בבדיקה של רמת הכדוריות האדומות בג'ירו של 1999, הושעה, חזר כמטפס מעולה אבל לא מתמודד על ראש דירוג בגרנד טור, שוב נכשל בבדיקה ושוב הושעה ולבסוף נמצא מת בבית מלון. עד היום לא בטוחים אם הסיבה הייתה שימוש במנת יתר מקרית או בכוונה להתאבד.
בכל זאת אפשר ללמוד מאותו המקרה של אולריך – פאנטני בטור של שנת 1998 ובעיקר כשאנו רוצים להאמין שהרמאות הספורטיבית והסימום הספורטיבי מצויים במינון נמוך בדבוקה והרוכבים יותר אנושיים.
יום אחד לא טוב בהרים שווה הפסד זמן של דקות ובמקרים קיצוניים עשרות דקות. איוואן באסו היה המועמד מספר 1 לניצחון בג'ירו ד'איטליה 2005. לקטע ה- 14 הוא זינק מהמקום השני ופיגור של 50 שניות מפאולו סאבלדלי שלקח את החולצה הוורודה יומיים קודם.
בקטע ה- 14 הפסיד באסו יותר מארבעים דקות בגלל מחלה והפסיד כל סיכוי לניצחון בג'ירו. הוא עוד התאושש וניצח בקטע בודד, אבל לא חזר אפילו להתמודד על מקום בראש הדירוג.
בטור דה פראנס של 2013 פרום נראה חזק, בלתי מנוצח, הוא צבר יתרון פסיכולוגי לא קטן בזכות הניצחון בסיום העלייה הראשונה, הגדלת הפער במרוץ נגד השעון ואפילו העובדה שלא שברו אותו כשהיה מבודד מחבריו לקבוצה, אבל לקבוע במצב שנוצר לאחר קטע 11 שהמאבק על החולצה הצהובה נגמר משול לקביעה במחצית שמשחק כדורגל נגמר בגלל הפרש של שני שערים.
עשירייה ראשונה בקטע 11:
1. טוני מרטין, גרמניה, אומגה פארמה – קויק סטפ, 36:29 דקות (54.3 קמ"ש)
2. כריס פרום, בריטניה, סקאי פרוסייקלינג + 11 שניות
3. תומאס דה גנדט, בלגיה, וואקאנסוליי – דיאמסי + 1:01 דקה
4. ריצ'י פורט, אוסטרליה, סקאי + 1:21 דקה
5. מיכאל קיאטקובסקי, פולין, אומגה פארמה – קוויק סטפ + 1:31 דקה
6. סוון טאפט, אוסטרליה, אוריקא – גרינאדג' + 1:35 דקה
7. סילביאן שאבאנל, צרפת, אומגה פארמה – קויק סטפ + 1:37 דקה
8. ג'רמי רוי, צרפת, אף די ז'ה + 1:43 דקה
9. תום דמולין, הולנד, ארגוס – שימאנו + 1:45 דקה
10. ג'ונתן קסטרוויאחו, ספרד, מוביסטאר + 1:52 דקה
עשירייה ראשונה אחרי הקטע ה-10:
1. כריס פרום, בריטניה, סקאי פרוסייקלינג, 42:29:24 שעות
2. אלחנדרו ואלוורדה ,ספרד, מוביסטאר + 3:25 דקות
3. באוק מולמה, הולנד, בלאנקו-בלקין + 3:37 דקות
4. אלברטו קונטאדור, ספרד, סאקסו בנק – טינקוף בנק + 3:54 דקות
5. רומן קרוייזיגר, צ'כיה, סאקסו בנק – טינקוף בנק + 3:57 דקות
6. לורנס טן דאם ,הולנד, בלאנקו-בלקין + 4:10 דקות
7. מיכאל קיאטקובסקי, פולין, אומגה פארמה – קוויק סטפ + 4:44 דקות
8. נירו קינטאנה, קולומביה, מוביסטאר + 5:18 דקות
9. רוי אלברטו קוסטה, פורטוגל, מוביסטאר + 5:37 דקות
10. ז'אן-כריסטוף פרו, צרפת, אז'ה2אר לה מונדיאל + 5:39 דקות
ראש דירוג נקודות (חולצה ירוקה):
1. פטר סאגאן, סלובקיה, קנונדייל 269 נקודות
2. אנדריי גרייפל, גרמניה, לוטו בילסול טים 186 נקודות
3. מארק קאוונדיש, בריטניה, אומגה פארמה – קוויק סטפ 166 נקודות
ראש דירוג הרים (החולצה המנוקדת):
1. פייר רולאן, צרפת, יורופקאר, 49 נקודות
2. כריס פרום, בריטניה, סקאי פרוסייקלינג, 33 נקודות
3. ריצ'י פורט, אוסטרליה, סקאי פרוסייקלינג, 28 נקודות
ראש דירוג הרוכב הצעיר (חולצה לבנה):
1. מיכאל קיאטקובסקי, פולין, אומגה פארמה – קוויק סטפ, 42:34:08 שעות
2. נירו קינטאנה, קולומביה, מוביסטאר + 34 שניוץ
3. רומיין בארדה, צרפת, אז'ה2אר לה מונדיאל + 6:53 דקות
ראש הדירוג הקבוצתי:
1. מוביסטאר 126:47:47 שעות
2. סאקסו בנק – טינקוף בנק, דנמרק + 4:34 דקות
3. בלקין + 6:06 דקות
עמנואל בלחסן על קטע 12:
קטע מישורי ארוך, עדיין בחבל ברטניי בצפון מערב צרפת, שעל הנייר רשום על שמם של המאיצים.
היציאה מפוז'ר על טירותיה הפאודליות בקצהו של יער ענק, אל מגמת עלייה מאוד מתונה עד לק"מ ה 30 לערך. משם טיסה מהירה עם איבוד גובה מתון להמשך המסלול המישורי, אל עבר קו הסיום בטור.
עורך ראשי של אתר Shvoong ובעל הטור מציאות נושכת.
לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות
אך כמאמר הכדורגלנים- הצמיג הוא עגול ועד שלא מסתיים הטור, זה לא גמור!
יום אחד, אפילו רק כמה רגעים לא טובים בעליית-נצח כמו המדליין,ופרום עלול לאבד דקות רבות.