פביאן קאנצ'לארה הוסיף פסקה בהיסטוריה של הטור, טוני מרטין פגש את הצד המאכזב של מרוצי האופניים ובראדלי וויגנס באיתות חזק למתחריו. אלו שלוש הנקודות הבולטות של הפרולוג שהוציא את הטור דה פראנס 2012 לדרך
מאת:יאיר בן עמי
• כל כתבות הטור דה פראנס – כאן
• מסלול המרוץ- כאן
• רשימת משתתפים – כאן
• אתר הטור דה פראנס של שוונג – כאן
• השידור הישיר של שוונג- הפרולוג- כאן
פרולוג: שבת, יולי 30
תוואי: מישור, מרחק: 6.4 ק"מ. בלגיה.
זינוק: Liège ליאז'.
סיום: Liège ליאז'.
• ההיסטוריה של קאנצלארה
פביאן קאנצלארה בפרולוג של הטור דל קליפורניה בשנת 2008 (צילום: Thomas Fanghaenel)
אלו העוקבים אחרי נבכי הדבוקות הכירו את קאנצ'לארה עוד בהיותו נער אבל בשנת 2004 הוא זכה לאם כל החשיפות. אז, במדים של אלוף שוויץ במרוץ נגד השעון, הוא ניצח בפרולוג של הטור דה פראנס ולבש את החולצה הצהובה למשך יום אחד. בפרולוג של הטור דה פראנס 2012 הוא סגר מעגל וכתב עוד פסקה, מבין רבות שלו, בהיסטוריה של ענף האופניים בכלל והטור דה פראנס בפרט. באותו מקום בו ניצח לראשונה בפרולוג של הטור, ליאז' – בלגיה, הוא ניצח שוב בפרולוג ובפעם החמישית לבש את החולצה הצהובה הראשונה של הטור. זהו הישג אותו הוא משיג כרוכב שני בהיסטוריה. לפניו היה זה ברנאר הינו, שלאחר הפרולוג הוביל את קאנצ'לארה אל ועל במת הטקס, בתפקידו כשר הטקס של הטור דה פראנס.
• התקר של מרטין
טוני מרטין בדרך לניצחון בקטע 20 של הטור דה פראנס 2011 (צילום: petitbrun)
טוני מרטין הוא הרוכב הראשון, מאז אמצע העשור הקודם, המצליח לגבור על קאנצ'לארה במגרשו הביתי, המרוצים נגד השעון וקטעי פתיחה (פרולוג) של מרוצי קטעים. גם לפרולוג הוא זינק כמועמד לניצחון ולחולצה הצהובה הראשונה. הוא גם עבר את החלק הראשון בזמן המהיר ביותר אבל אז נאלץ לעצור להחלפת אופניים בגלל תקר בגלגל.
זמן ההחלפה היה מהיר, 20 שניות, על קו הסיום הוא היה בפיגור של 23 שניות. רק זמן העצירה וההאצה, לפני ולאחר התקר, היו שווים הרבה יותר מאותן 3 שניות נוספות לזמן ההחלפה. אין הדבר כעובדת ברזל, על כי מרטין היה קובע את הזמן המהיר ביותר, אבל אכזבתו לגמרי מובנת והוא יצטרך לחכות לשנה הבאה, להגיע באותו הכושר ולקוות לשלושה דברים. הראשון שקאנצ'לארה לא ישתפר (השנה הוא היה מהיר בפרולוג לעומת הפרולוג הקודם בליאז', לפני שמונה שנים), שלא יגיע צעיר חדש שיאתגר את קבוצת השענים המובילה בעולם ובעיקר שצמיגיו יהיו עמידים יותר.
• הזמן של וויגנס
בראדלי וויגנס בפרולוג של הטור של רומנדי 2011 (צילום: Rama)
בטור של השנה שעברה רבים, בניהם אני עצמי, חשבתי שזו תהיה תחילתה של תקופת הזוהר הבריטית בטור דה פראנס. מארק קאוונדיש נראה מוכן לאתגר החולצה הירוקה והוא אכן הביא אותה לאי של הממלכה. בראדלי וויגנס הפגין יכולות מרשימות במרוצי ההכנה לטור בנוסף לעוד ירידה מדהימה במשקל ובעיקר נראה היה כי צבר את הניסיון הנדרש להתמודדות על החולצה הצהובה.למזלו הרע הוא היה מעורב בתאונה בקטע השביעי ונאלץ לפרוש.
העונה הוא שוב הפגין שיפור בכל הגזרות. שוב הוא נראה בכושר טוב משנים עברו, שוב הוא ירד במשקל (השמועות מדברות על 67-68 קילו על גובה של 1.89 מטר). הביצוע שלו בפרולוג נראה מרשים בעיקר בזכות עובדה אחת והיא שפת הגוף שלו במהלך הרכיבה. הוא לא היה נראה כאותם רוכבים שבאו לנצח בפרולוג בכל מחיר. הוא נראה כמו מתמודד על ראש הדירוג שכל רצונו הוא לקבוע עובדה אחת: לקטע הראשון יזנקו מתחריו כשהוא כבר חילק להם עודף בצורה של פער. אם ניקח את כל המועמדים להתמודדות על החולצה הצהובה
זו תמונת הפיגור שלהם מוויגנס, המדורג שני לאחר הפרולוג:
• דניס מנצ'וב + 5 שניות
• קאדל אוונס +
• וינצ'נזו ניבאלי + 11 שניות
• ריידר היסזדייל + 11 שניות
• יאנס בראיקוביץ + 13 שניות
• קריסטיאן וונדה וולדה + 13 שניות
• רוברט חיסינק + 19 שניות
• יורגן וואן דה ברוקה + 21 שניות
• ליוויי ליפיהיימר + 21 שניות
• איוואן באסו + 22 שניות
• תומאס דניאלסון + 24 שניות
• תומא ווקלר + 26 שניות
• קריסטופר הורנר + 27 שניות
• אלחנדרו ולוורדה + 28 שניות
• מיקלה סקארפוני + 30 שניות
• פרנק שלק + 31 שניות
• סמואל סאנצ'ז + 33 שניות
• פייר רולאן + 38 שניות
בראדלי וויגנס יצטרך רק להישמר בקטעי המישור העצבניים, בעיקר אלו של השבוע הראשון, לטפס כפי שהוא יודע ולהביא את עדיפותו, על שאר המתמודדים על החולצה הצהובה, לעוד 95 ק"מ בשני מרוצים נגד השעון. נשמע פשוט אבל גם וויגנס למד את אומנות הניצחון בטור דה פראנס, כשהתרסק לפני שנה. מפתח הניצחון בטור הוא להישמר ולראות את שאר המועמדים לניצחון מתמודדים עם הבעיות וצוברים פיגור או פורשים. מהרשימה למעלה לא כולם יסיימו את השבוע הראשון ועוד יותר לא יגיעו לקטע האחרון בשדרות הניצחון בפריז.
עשירייה ראשונה הפרולוג, החולצה הירוקה וחולצה צהובה:
1. פביאן קלנצ'לארה, שוויץ, ראדיושאק – ניסן 7:13 דקות
2. בראדלי וויגינס, בריטניה, סקאי + 7 שניות
3. סילוויאן שבנאל, צרפת, אומגה פארמה – קויק סטפ+ + 7 שניות
4. טיג'יי ואן גארדן, ארה"ב, ביאמסי +10 שניות
5. אדוואלד בואסון האגן, נורבגיה, סקאי + 11 שניות
6. ברט לאנקסטר, אוסטרליה, אוריקא – גרינאדג' + 11 שניות
7. פטריק גרטש, גרמניה, ארגוס- שימאנו +11 שניות
8. דניס מנשוב, רוסיה, קאטיושה + 13 שניות
9. פיליפ ז'ילבר, בלגיה, ביאמסי + 13 שניות
10. אנדרי גריבקו, אוקראינה, אסטנה + 15 שניות
דירוג הרוכב הצעיר (החולצה הלבנה):
1. טיג'יי ואן גארדן, ארה"ב, ביאמסי, 7:23 דקות
2. אדוואלד בואסון האגן, נורבגיה, סקאי +1
3. פטריק גרטש, גרמניה, ארגוס- שימאנו + 2
דירוג קבוצתי:
1. סקאי 22:13 דקות
2. רדיושאק ניסן + 4
3. בי אמ סי +
קטע 1: יום ראשון, יולי 1
בלגיה
תוואי: גבעות, מרחק 198 ק"מ.
זינוק: Liège ליאז'.
סיום: הפרוור סוראן, בפאתי ליאז'.
כמו ב 2008 ב Bretagne (ברטניי) וב 2011 ב Vendée (וונדה)- כך גם השנה, השלב הראשון יסתיים בעליה או נכון יותר גבעה. הטיפוס לקו הסיום באורך של כ- 2.5 ק"מ תהיה ב- Seraing. עיר-פרוור קטנה יחסית בפאתי ליאז' שבבלגיה, שזכתה לארח את הטור דה פראנס פעמיים. בשנת 1995 בשלב נגד-השעון בו מיגל אינדוראיין "מעך" את מתחריו בדרכו לניצחון חמישי.בשנת 2001, בסיום שלב מישורי, ניצח אריק זאבל במאוץ המוני וקטף את ניצחונו העשירי בקטע של הטור דה פראנס.
יאיר בן עמי
עורך ראשי אתר Shvoong בעל הטור מציאות נושכת