בראדלי וויגנס לובש את החולצה הצהובה לאחר הקטע ההררי הראשון וסיומת הפסגה הראשונה של טור דה פראנס 2012
מאת:יאיר בן עמי
• כל כתבות הטור דה פראנס – כאן
• מסלול המרוץ- כאן
• רשימת משתתפים – כאן
• אתר הטור דה פראנס של שוונג – כאן
• השידור הישיר של שוונג- קטע 7- כאן
קטע 7: יום שבת, יולי 7
מרחק: 199 ק"מ
תוואי: הרים בינוניים
זינוק: Tomblaine (טומבליין).
סיום: La Planche des Belles Filles (לה פלאנש דה בל פי).
• סקאי מול קאדל אוונס
לטור דה פראנס 2011 הגיע וויגנס כמועמד לניצחון. הוא היה מעורב בתאונה ששלחה אותו הביתה. רוכבים רבים מזנקים לוואלטה א'אספנייה לאחר שנאלצו לפרוש או פשוט לא הצליחו להשיג את מטרתם בטור דה פראנס. כך עשה גם וויגנס. הוא סיים שלישי כשחברו לקבוצה, קריס פרום, מסיים מקום אחד לפניו.
לטור דה פראנס 2012 זינק וויגנס שוב כמועמד לניצחון. יודעי דבר מספרים שהוא בכושר טוב יותר מזה של 2011. קריס פרום הגיע כדי להיות סייען העליות מספר 1 של וויגנס. הוא ניצח בקטע 7 לאחר שיצא מקבוצה קטנה בה נותרו קאדל אוונס, וינצ'נזו ניבאלי וריין טרמה לצד וויגנס.
וויגנס, במתבקש, נשאר על זנבו של אוונס כשפרום תקף. מטרתו היא לשמור על היתרון (10 שניות) שיש לו על אוונס עד ליום שני (קטע 9 – נגד השעון). ביום רגיל שלו ושל אוונס הוא יהיה מהיר יותר ויגדיל את הפער. העובדה שפרום לקח כמה שניות מהפיגור שהיה לו מאוונס סייעה לו גם לתוך העשירייה הראשונה ועם פיגור של 1:22 דקה מאוונס המדורג שני. במרוצים נגד השעון ישפר פרום את מיקומו משמעותית.
המצב של סקאי אידיאלי. רוכב בחולצה הצהובה, רוכב בפיגור של 82 שניות מהמקום השני וכבונוס ראש דירוג ההרים (פרום). המאבק של אוונס הוא מול שני רוכבים מסקאי ולא מול רוכב אחד.
• התחדד המאבק על החולצה הצהובה
וינצ'נז'ו ניבאלי הוא הצלע השלישית במאבק על החולצה הצהובה. רק התרחשויות מדהימות ובלתי צפויות יחזירו את שאר הרוכבים, שהחלו את הטור כמועמדים לראש דירוג, למאבק על החולצה הצהובה. ריין טרמה, המדורג רביעי לאחר קטע 7, מפסיד לרוכבים כוויגנס ואוונס דקות במרוצים נגד השעון. דניס מנצ'וב, המדורג חמישי אחרי קטע 7, לא נראה כמי שיוכל להישאר איתם בהרים היותר גבוהים. היימאר זובלדיה גם יפסיד דקות במרוצים נגד השעון ולא נראה שקבוצתו (ראדיושאק-ניסן) מאורגנת מספיק כדי לתמוך בו. שאר הרוכבים הפסידו זמן כה רב עד כי הם יזדקקו למבצעים נדירים כדי לחזור למאבק על החולצה הצהובה.
• פרנק שלק והטקטיקה של ראדיושאק-ניסן
משהו מאוד לא ברור קרה ביומיים האחרונים בקבוצת ראדיושאק. בקטע 6 התעכב פרנק שלק בתאונה. עד שהגיע מישהו לעזור לו בהחלפת אופניים הוא הפסיד יותר מדקה וחצי. עד שהגיע רוכב לסייע לו, לשמור את הפער מהדבוקה או לסגור אותו, הוא כבר היה במצב קטסטרופלי.
בקטע ה-7 הוא נקלע למצוקה זמנית ונשר מהדבוקה של המאבק על החולצה הצהובה. במשך דקות הוא רכב לבד עד שכריס הורנר נסוג לאחור וסייע לו להתאושש. בשלב מסוים הגיע אל הקבוצה שלהם פביאן קאנצ'לארה, בחולצה הצהובה. כשלרוכב כמו קאנצ'לארה יש מספיק כח כדי להדביק רוכב כפרנק שלק בעלייה כזו הוא היה צריך מראש להיות שם עבור מוביל הקבוצה- שלק.
ראדיו שאק בקדמת הדבוקה בבתחילת השבוע ((צילום: Jean Housen)
שלק התאושש בהמשך, כמעט ברגע שקאנצ'לארה הגיע אליו, וסגר במעט את הפער שנפתח בינו לבין המובילים. את קו הסיום הוא חצה עם פיגור של 1:09 דקה מפרום. ברור שהוא סבל מהתאונה, ברור שהוא לא בכושר להתמודד על החולצה הצהובה וברור שהקבוצה צריכה להציב את הימאר זובלדיה כמוביל שלה מעכשיו. אבל כלל ההתנהלות של קבוצת ראדיושאק-ניסן מול האחים שלק קיבלה אתמול הוכחה נוספת כי משהו לא מסתדר שם. כל עוד היה פרנק שלק המוביל המוצהר של הקבוצה הוא היה צריך לקבל סיוע הרבה יותר רציני גם כשהוא מתפרק בעלייה ובטח כשהוא מתעכב בתאונה.
בהקשר הטקטיקה הקבוצתית אי אפשר להתעלם מתמונת המצב של ראדיושאק –ניסן בדירוגים המצטברים. בדירוג הקבוצתי הקבוצה שנייה לסקאי. בדירוג החולצה הצהובה היא עם שני רוכבים בעשירייה ראשונה ו בנוסף צריך לקחת בחשבון את קלודן המדורג במקום 16 אבל בהרים של השבוע הבא הוא יתקדם לעשירייה. בדירוג הרוכב הצעיר יש לה את טוני גאלופאן במקום שלישי. כל הנתונים האלו יחייבו את הקבוצה להיות מאורגנת מאוד ושכל חבריה יהיו מכווני מטרות ויעדים קשיחים וברורים. אם לא יהיה כך יכולה הבוצה למצוא עצמה בסיום הטור ללא הישגים של ממש.
• קאנצ'לארה עם הכנפיים של החולצה הצהובה
למרות שלא סייע לשלק בעלייה האחרונה ראוי פביאן קאנצ'לארה למחמאות על הרכיבה שלו. הוא רחוק מלהיות מטפס טוב. הוא מהטובים בעולם בעליות קצרות וחדות. בעליות באורך של העלייה האחרונה, בקטע 7 ובטח כשזו עלייה לקו סיום, הוא נותר להשתרך עם המאיצים ושאר הנושרים בדבוקה שלישית ולעיתים אחרונה.
אתמול היה קאנצ'לארה הרוכב ה- 20 על קו הסיום. הוא הפסיד 1:52 דקה למנצח ו- 1:50 דקה לאוונס ו-וויגנס. מטפס על כמיקלה סקארפוני היה על קו הסיום כרבע דקה אחריו. מנצח ג'ירו, איוואן באסו חצה את קו הסיום כש קאנצ'לארה כבר היה באוטובוס של הקבוצה. הייתה זו תצוגה קלאסית של הכנפיים של החולצה הצהובה. תומא ווקלר קיבל את הכנפיים האלו בטור של 2011. הפעם הוא היה על קו הסיום כמעט רבע דקה אחרי קאנצ'לארה. לו היה מנתב קאנצ'לארה את הביצוע הזה לטובת סיוע לפרנק שלק הוא היה מקבל כבוד עוד יותר גדול.
• ליאון לואיס סאנצ'ז כגיבור האלמוני
לאחר שנפצע באחת התאונות הראשונות של הטור השנה הוא סבל במשך ימים בחלקה האחורי של הדבוקה. הוא וטוני מרטין, עוד פצוע תאונה מתחילת הטור, הגיעו לסיומם של חלק מקטעי השבוע הראשון בפיגור גדול עם הקבוצה האחרונה על קו הסיום.
סאנצ'ז אינו רוכב אלמוני. הוא ניצח שלושה קטעי טור, האחרון בשנה שעברה, הוא האלוף הלאומי במרוץ נגד השעון כמעט מדי שנה. ברזומה שלו גם ניצחון בקאלסיקה של סן סבסטיאן, בטור הים התיכון, בטור האוסטרלי ובכמה מרוצי קטעים יוקרתיים של ספרד. עבור רוכב כה מעוטר אין זה דבר של מה בכך לשרוד יום אחרי יום במרוץ האופניים הגדול ביותר והמסוקר ביותר. הלחץ המנטאלי הוא גדול מנושא במילא וכשמדי יום נצבר פיגור משמעותי והישרדות הופכת להתנהלות היומית צריך אופי מיוחד מאוד כדי לא לקפל ציוד ולצאת מהמרוץ.
בקטע 7 הצטרף סאנצ'ז לקבוצת הבריחה ועם עוד ששה רוכבים הגיע לעלייה האחרונה, בה נתפסו כולם. בטקס דוכני המנצחים שלאחר הקטע הוא קיבל את תואר הרוכב האגרסיבי של הטור. זה סוג סיפורי הגבורה המגיעים פחות לקדמת הבמה של הטור דה פראנס. רוכבי אופניים הם הספורטאים הסיזיפיים ביותר בעולם. כדי לשרוד שלושה שבועות, של 20 מרוצים, בדבוקה של טובי הספורטאים בעולם, צריך להיות ספורטאי על. כדי להתאושש מפציעה בגינה מקבעים יד לדרגת הרוכב האגרסיבי ביותר של מאוץ אופניים הררי, באירוע הספורט מהשנתי הגדול ביותר, צריך להיות על אנושי.
(צילום:Petit Brun)
עשירייה ראשונה בקטע 7:
1. ,כריס פרום, בריטניה, סקאי, 4:58:35 שעות
2. קאדל אוונס, אוסטליה, בי אמ סי, + 2 שניות
3. בראדלי וויגינס, בריטניה, סקאי, זמן זהה
4. ויצ'נזו ניבאלי, איטליה, ליקוויגז-קנונדייל , + 7 שניות
5. ריין טרמה, אסטוניה, קופידיס + 19 שניות
6. הימאר זובלדיה, ספרד, ראדיושאק-ניסן + 14 שניות
7. פייר רונלד, צרפת, יורופקאר + 46 שניות
8. יאנס בריאקוביץ, סלובניה, אסטנה, זמן זהה
9. דניס מנצ'וב, רוסיה, קאטיושה + 50 שניות
10. מקסים מונפורט, בלגיה, ראדיושאק-ניסן, + 56 שניות
העשיריה הראשונה לאחר קטע 7
1. בראדלי וויגינס, בריטניה, סקאי 34:21:20 שעות
2. קאדל אוונס, אוסטליה, בי אמ סי, + 10 שניות
3. ויצ'נזו ניבאלי, איטליה, ליקוויגז-קנונדייל , + 16 שניות
4. ריין טרמה, אסטוניה, קופידיס + 32 שניות
5. דניס מנצ'וב, רוסיה, קאטיושה + 54 שניות
6. הימאר זובלדיה, ספרד, ראדיושאק-ניסן + 59 שניות
7. מקסים מונפורט, בלגיה, ראדיושאק-ניסן, + 1:09 דקה
8. ניקולה רוש, אירלנד, אז'ה2אר לה מונדיאל + 1:22 דקה
9. כריס פרום, בריטניה, סקאי + 1:32 דקה
10. מייקל רוגרס, אוסטרליה,סקאי + 1:40 דקה
ראש דירוג הנקודות לאחר קטע 7
חולצה ירוקה
1. פטר סאגאן, סלובניה, ליקויגאס קנונדייל, 217 נקודות
2. מטאו גוס, אוסטרליה, אוריקא גרינאדג', 185 נקודות
3. אנדריי גריפל, גרמניה, לוטו-בליסול, 172 נקודות
ראש דירוג דירוג הרים לאחר קטע 7
החולצה המנוקדת
1. כריס פרום, בריטניה, סקאי, 20 נקודות
2. קאדל אוונס, אוסטליה, בי אמ סי, 16 נקודות
3. בראדלי וויגינס, בריטניה, סקאי, 12 נקודות
ראש דירוג הרוכב הצעיר לאחר קטע 7
חולצה לבנה
1. ריין טרמה, אסטוניה, קופידיס + 12 שניות 34:21:52 שעות
2. טיג'יי ואן גארדן, ארה"ב, ביאמסי, + 2:37 דקות
3. טוני גאלופאן, צרפת, ראדיושאק – ניסן + 2:41 דקות
דירוג קבוצתי לאחר קטע 7
1. סקאי 103:05:23 שעות
2. רדיושק-ניסאן + 1:37 דקה
3. קאטיושה + 5:54 דקות
עמנואל בלחסן על קטע 8:
קטע 8: יום ראשון, יולי 8
מרחק: 157.5 ק"מ
תוואי: גבעות והרים בינוניים
זינוק: Belfort (בלפור) צרפת.
סיום: Porrentruy (פוראנטרווי) שוויץ.
העיר הקטנה בלפור, עם פסל האריה המפורסם שלה (נוצר ע"י הפסל פרדריק אוגוסט
ברתולדי הוגה פסל החירות), תארח את הטור בפעם ה 29. שמות גדולים חלפו שם:
פרדי מרטנס, ברנאר הינו ויופ זוטמלק. שלב קצר, לא שגרתי, מאופיין ב- 7
גבעות, כשהאחרונות (הנמצאות בצד השוויצרי) חדות עד כאב! דגש על העלייה
החמישית, קוט דה סולסי, שלה שיפוע ממוצע של 8.6% וקטעים של עד 14% וכן
האחרונה התלולה במיוחד קול דה לה קרואה עם 9.2% שיפוע ממוצע וקטעים של עד
17% שיפועים שוויצריים איומים. הסיום בפוראנטרווי שיהיה לעיירה הקטנטנה
ביקור ראשון של הטור דה פראנס, אם כי ביקורי הטור בשוויץ היו כבר היו, כולל
הסיום הדרמטי בעליה לוורבייר ב 2009, בהתקפה אדירה של אלברטו קונטדור.
יאיר בן עמי
עורך ראשי אתר Shvoong בעל הטור מציאות נושכת
עמנואל בלחסן –
ספורטאי עילית וותיק, מנצח מרוץ המדרגות (עזריאלי 2008 ומנצח אליפות ישראל
2004 במרוץ כביש בקטגוריית מסטרס ), חוטא בריצה ועוסק בכתיבה.