אנדריי גריפל ניצח קטע שני ברציפות והפעם גבר גם על מארק קאוונדיש במאוץ המוני שהיה אכזר לקבוצת הבריחה
מאת:יאיר בן עמי
• כל כתבות הטור דה פראנס – כאן
• מסלול המרוץ- כאן
• רשימת משתתפים – כאן
• אתר הטור דה פראנס של שוונג – כאן
• השידור הישיר של שוונג- קטע 5- כאן
קטע 5: יום חמישי, יולי 5
מרחק: 196.5 ק"מ
תוואי: מישור
זינוק: Rouen (רואן).
סיום: Saint-Quentin (סאן-קונטאן).
בקטע ה- 4 ניצח אנדריי גריפל אבל לא היה מי שלא אמר משהו בסגנון "כן אבל קאוונדיש נעצר בתאונה". אז בקטע ה- 5 שוב והפעם עם קאוונדיש, שהיה רביעי על קו הסיום, במאוץ. גריפל כבר הקדים את קאוונדיש במאוצים המוניים ואפילו בטור דה פראנס אשתקד (קטע 10) אבל עדיין כל ניצחון שלו במאוץ מול קאוונדיש הוא מתוק יותר בהתחשב בעבר שלהם.
להבדיל מהניצחון ביום הקודם זהו ניצחון שיכול להכניס את גריפל למומנטום חיובי. נכון שזה היה מאוץ בעלייה מתונה וקאוונדיש ממש לא מצליח להביא את יכולות המאוץ שלו בעליות כאלו לשיאים, גם הפציעה הורידה מיכולות המאוץ של אלוף העולם, אבל עדיין זה ניצחון של ראש בראש וכעובדה קאוונדיש היה רביעי על קו הסיום.
גריפל מקבל ברכות מחבריו לקבוצת לוטו- אומגה פארמה בטור האוסטרלי בשנת 2011 (צילום: Aston Clulow)
קבוצות הבריחה היומיות תמיד מקוות להגיע לקו הסיום לפני הדבוקה. ניצחון בקטע של הטור דה פראנס שווה לא פחות, בתודעת הציבור הרחב הרבה יותר, מניצחון באליפות העולם. החשיפה של רוכב המנצח בטור היא אדירה. אבל נדיר שקבוצת הבריחה לא נתפסת ועוד יותר נדיר שזה לא קורה במסלול מישורי כמו זה שהיה בקטע ה- 5.
קבוצת הבריחה בקטע ה- 3 של הטור דה פראנס 2012 (צילום: Felouch Kotek)
רוכבים נכנסים לקבוצת בריחה מסיבות רבות. הכסף המחכה בנקודות המאוץ ועל הפסגות, טקטיקה קבוצתית, חשיפה לנותני החסות ועוד. אבל מעל לכל רוצה רוכב לנצח בקטע של הטור דה פראנס כשהוא נכנס לקבוצת בריחה. כל רוכב יודע שהסיכוי לניצחון בקטע של הטור קלוש. בקטע ה- 5 היו יכולים הבורחים כבר להריח את קו הסיום שנשאבו על ידי המאוץ של הדבוקה לקום הסיום.
בפעם קבוצת הבריחה שרדה ממש עד למטרים האחרונים. ארבעת הרוכבים שהיו בקבוצת בריחה למעלה מ- 190 ק"מ נתפס אחרון רוכבי גקבוצת הבריחה עם פחות ממאתיים מטרים לקו הסיום. הצרפתי, מתיו לאנדנוס הצליח אפילו לסיים במקום ה- 12.
קבוצת ראדיושאק- ניסן, עם פביאן קאנצלארה בחולצה הצהובה, מנהלת את המרדף אחרי קבוצת הבריחה (צילום: Jean Housen)
המאבק על החולצה הירוקה מחריף. פטר סאגאן אסף 8 בזכות מקום 8 במאוץ הביניים אך על קו הסיום הוא לא אסף נקודות מאחר והיה מעורב בתאונה סמוך לסיום וחצה את קו הסיום הרבה אחרי שחולקו כולן. כל המאיצים התקרבו אליו משמעותית ובקטע ה- 6 (יום שישי, 6 בחודש יולי) המאבק רק יחריף. זהו שוב קטע המתאים למאיצים הטהורים וסאגאן יצטרך להתמודד במגרש הביתי שלהם.
עשירייה ראשונה בקטע 5:
1. אנדריי גריפל, גרמניה, לוטו-בליסול, 4:4:30 שעות
2. מטאו גוס, אוסטרליה, אוריקא גרינאדג'
3. חואן חוזה הידו, ארגנטינה, סאקסו בנק- טינקוף בנק
4. סמואל דו מולאן- צרפת
5. מארק קאוונדיש, בריטניה, סקאי
6. טום ווילר, הולנד, ארגוס שימנו
7. אוסקר פריירה, ספרד, קאטיושה
8. אלסנדרו פטאקי, איטליה, לאמפרה- איאסדי
9. סבסטיאן הינו, צרפת, אז'ה2אר לה מונדיאל
10. יוהאן ז'נה, צרפת, יורופקאר, כולם זמן זהה
העשיריה הראשונה לאחר קטע 5
1. פביאן קאנצ'לארה, שוויץ, ראדיושאק – ניסן 24:45:32 שעות
2. בראדלי וויגינס, בריטניה, סקאי + 7 שניות
3. סילוויאן שבנאל, צרפת, אומגה פארמה – קויק סטפ, זמן זהה
4. טיג'יי ואן גארדן, ארה"ב, ביאמסי +10 שניות
5. אדוואלד בואסון האגן, נורבגיה, סקאי + 11 שניות
6. דניס מנצ'וב, רוסיה, קאטיושה + 13 שניות
7. קאדל אוונס, אוסטליה, בי אמ סי, + 17
8. ויצ'נזו ניבאלי, איטליה, ליקוויגז-קנונדייל , + 18
9. ריידר היסזדייל, קנדה, גארמין-שארפ, זמן זהה
10. אנדראס קלודן, גרמניה, רדיושק-ניסאן, + 19
ראש דירוג הנקודות לאחר קטע 5
חולצה ירוקה
1. פטר סאגאן, סלובניה, ליקויגאס קנונדייל, 155נקודות
2. מטאו גוס, אוסטרליה, אוריקא גרינאדג', 137 נקודות
3. אנדריי גריפל, גרמניה, לוטו-בליסול, 132 נקודות
ראש דירוג דירוג הרים לאחר קטע 5
החולצה המנוקדת
1. מיכאל מורקוב, דנמרק, סקסו בנק טינקוף, 9 נקודות
2. איוון באסו, איטליה, ליקוויגז-קנונדייל, 2 נקודות
3. פטר סגאן, סלובקיה, ליקיוגז-קנונדייל, 2 נקודות
ראש דירוג הרוכב הצעיר לאחר קטע 5
חולצה לבנה
1. טיג'יי ואן גארדן, ארה"ב, ביאמסי, 24:45:42 שעות
2. אדוואלד בואסון האגן, נורבגיה, סקאי + 1 שניה
3. ריין טרמה, אסטוניה, קופידיס + 12 שניות
דירוג קבוצתי לאחר קטע 5
1. סקאי 60ף12:40 שעות
2. רדיושק-ניסאן + 4 שניות
3. בי אמ סי + 6 שניות
תמונות
•
קטע 6: יום שישי, יולי 6
מרחק: 207.5 ק"מ
תוואי: מישור
זינוק: Épernay (אפרנה).
סיום: Metz (מץ).
שלב מישורי קלאסי, מתאים ככפפה למאיצים הטהורים. ומכיוון שכל הדבוקה ערוכה לכך,
יהיו רוכבים שירצו לשבור את דפוס המחשבה, ולהפתיע בבריחה…לעיר הקטנה
אפרנה, בירת השמפניה, יהיה זה הביקור הרביעי של הדבוקה הצהובה, אותה זכתה
לראות לראשונה בשנת 1963. בשנת 2010 (אפרנה) הזניקה את הטור למה שיהיה
בסופו של יום, ניצחון של מארק קאוונדיש. לעיר מץ תהיה זו הפעם ה- 40!!!
שתארח את הטור דה פראנס ו- 105 שנים של מסורת הטור, החל מ 1907 ביקור הטור
הראשון בעיר. מץ גם זכתה שכמה ממנצחי הטור לדורותיו יחצו שם את קו הסיום,
האחרון שבהם, טקסני בשם לאנס ארמסטרונג, ששב מהמתים בשנת 1999.
יאיר בן עמי
עורך ראשי אתר Shvoong בעל הטור מציאות נושכת