הקטע ה- 12 של הטור דה פראנס 2012 הציג שתי עליות גדולות כבר בתחילתו ולאחר מכן סוג שמל מישור ארוך בו לא היו כמעט התרחשויות. יש שיגדירו קטעי טור כאלו כמשעממים. אבל הם חייבים להתקיים
מאת:יאיר בן עמי
• כל כתבות הטור דה פראנס – כאן
• מסלול המרוץ- כאן
• רשימת משתתפים – כאן
• אתר הטור דה פראנס של שוונג – כאן
• השידור הישיר של שוונג- קטע 12- כאן
קטע 12: יום שישי, יולי 13
מרחק: 226 ק"מ.
תוואי: הרים בינוניים
זינוק: Saint-Jean-de-Maurienne (סאן-ז'אן דה-מוריין)
סיום: Annonay Davézieux (אנונה דאווזייה)
כשמתוכנן מסלול הטור דה פראנס לוקחים בחשבון את הצורך להגיע מכל נקודה שנבחרה לארח זינוק קטע לכל נקודה בה נבחר להציב את קו הסיום שלו. נקודות אלו צריכות לחבר בין הנקודות הזינוק לטור כולו לשדרות הניצחון בפריז. את כל אלו צריך להכניס למשוואה של 20 קטעים שצריכים לכסות את המרחק ב- 23 ימים. קטע הפתיחה יהיה תמיד בתוך עיר אחת. לעיתים גם קטעי נגד השעון יתקיימו באותה עיר ולא יניעו את הדבוקה לנקודה הבאה. בכל טור כזה יש מעברים ממונעים, לעיתים גם במטוסים, אבל יש גבול לאפשרות למעברים כאלו בלי לפגוע ברצף הטור ובמנוחת הרוכבים.
מחישובים האלו אי אפשר לצאת בלי כמה קטעים ארוכים של מעבר ל- 200 הק"מ. צריך לחצות את האלפים כי זו מסורת ואותו דבר נכון לגבי הפירנאים. בסופו של תכנון ועם כל הרצון הטוב יהיו קטעי אורך בלתי נגמרים אשר יאפשרו את הנדידה של חגיגת הטור דה פראנס במקסימום ערים, כפרים ושאר ישובים. על זה חשוב לזכור כי, כמו השנה, הטור מתארח בזינוק גם במדינות אחרות.
הקטע ה- 12 הראה סיבה נוספת המצדיקה את אותם קטעים אין סופיים. עבור קבוצת גרמין- שארפ הטור דה פראנס 2012 החל עם מנצח ג'ירו כמועמד לניצחון בטור והמשיך בסיוט. שלושה רוכבים נאלצו לפרוש לאחר תאונה וזה שליש מהקבוצה. רק התאוששות מנטאלית גובה מחיר של כמה ימים בהם הקבוצה יכולה להיות משותקת. גדולתם של הספורטאים, מנהלי הקבוצה וכלל הצוות, הוא להתאושש, למצוא חלופות ולנצח.
ניצחון בטור כמעט אף פעם אינו אופציה לאחר שמועמד לניצחון נאלץ לפרוש. במקרה של גרמין-שארפ גם האופציה מספר 2 לראש הדירוג, קריסטיאן וונדוולדה לא נכנס לתחרות על החולצה הצהובה, אופציה שלישית, תום דניאלסון, היה בין נפגעי התאונות ופרש. אופציה 3 הייתה טיילור פראר למאוצים אבל גם הוא היה בין נפגעי התאונות למרות שנשאר בטור הוא יצטרך להתאושש כדי לשוב למאבקי המאוצים ההמוניים אם בכלל. עכשיו צריכה הקבוצה להוציא את המיטב מהכלים שנותרו.
בקטע ה- 12 נשלח דויד מילר להביא את מנת השמחה והרבה כבוד. מילר הוא מהרוכבים הוותיקים בדבוקה. הוא כבר רשם שלושה ניצחונות בקטעי טור בעבר, לבש את החולצה הצהובה במשך שלושה ימים לאחר ניצחון בקטע הפתיחה של הטור בשנת 2000 וזוכה להרבה כבוד לאחר סוג של חזרה בתשובה.
לאחר שכבר היה מילר בפסגת העולם, כאלוף עולם במרוץ נגד השעון ומנצח קטעי טור שלבש את החולצה הצהובה, הוא נחשד בשימוש בחומרים אסורים. הוא נעצר ואפילו ישב בכלא הצרפתי. הוא לא הכחיש אבל במקום לזמר את ה"כולם עושים את זה" פשוט החליט לעשות סיבוב לצד הנגדי והחל להיותך פעיל נגד השימוש בחומרים אסורים בספורט. לאחר שהושעה הוא חזר לדבוקה ולניצחונות.
בקטע ה- 12 הוא היה חלק מקבוצת בריחה של חמשה רוכבים ששרדה את העליות של הפתיחה. במשך כל אותו קטע, שעבור צופים רבים היה משמים וחסר התרחשויות כמעט לחלוטין, היו כל מקורבי ואוהדי קבוצת גרמים במתח אדיר והתרגשות גדולה. אחרי הסיוט של הפציעות והפרישות צריך משהו לשנות את המומנט וכדי לא להמשיכו למרוצים אחרים.
לצידו של מילר, קבוצת הבריחה, רכב אגוי מרטינז מקבוצת אוסקלטל – אוסקדי אשר סבלה בטור מאותו סיוט של תאונות, פרישות ומורל נמוך מצמיג דבוק לכביש. רוכב נוסף היה סירל גטוייה והוא בכלל רצה לעשות היסטוריה של ניצחון שלישי ברציפות לקבוצתו יורופקאר. רוכב רביעי היה רוברט קיסרלובסקי מאסטנה שבכלל נשלח כדי לאסוף נקודות על הפסגות ולשמור את החולצה המנוקדת בבית ועל כתפיו של פרדריק קסייאקוף. הרוכב החמישי היה ז'אן-כריסטוף פרו של קבוצת אז'ה2אר לה מונדיאל הצרפתית שבטח לא מרגישה נוח כקבוצה צרפתית אחרת (יורופקאר) סופרת את הניצחונות כימים שעוברים, קבוצה צרפתית אחרת (אף דה ז'י- ביג-מאט) כבר ספרה ניצחון בקטע והיא עדיין ללא הישג של ממש. הדבוקה מצידה ניצלה את היום בעיקר למנוחה והתאוששות מהאתמול ולקראת הבאות. כך שניצחון מקבוצת בריחה היה ברור.
בין כל הרצונות והיכולות של חברי קבוצת הבריחה היה המנצח צריך להיות זה שיודע לטפס הכי טוב על עליות קצרות ולהאיץ הכי טוב בסיום, אבל הכי חשוב, זה שיש לו את הניסיון הרבה וקור הרוח. מילר הביא את כל זה לביצוע מרשים של פירוק קבוצת הבריחה, בעלייה האחרונה, והאצה טובה ביותר מול הרוכב היחיד ששרד עימו לקו הסיום. השמחה בגרמין – שארפ גדולה ומחפה מספיק כדי שמנצח הג'ירו, ריידר הסזדייל, יצייץ מהחלמתו הישר לטוויר – YESSSSSSSS. עכשיו ירד הלחץ בקבוצה והמומנט השלילי יכול להפוך לחיובי. לא יפתיע לראות עוד ניצחון של גרמי- שארפ בקטע נוסף של הטור.
עשירייה ראשונה בקטע 12
1.. דיוויד מילר, בריטניה, גארמין-שארפ, 5:42:46 שעות
2. ז'אן-כריסטוף פרו, צרפת, אז'ה-2אר, זמן זהה
3. אגוי מרטינז, ספרד, אסקלטל, +5 שניות
4. סיריל גוטייה, צרפת, יורופקאר, + 5
5. רוברט קיזרלובסקי, קרואטיה, אסטנה + 5
6. פטר סגאן, סלובניה, ליקוויגז-קנונדייל + 7:53 דקות
7. מטאו גוס, אוסטרליה, אוריקא גרינאדג', זמן זהה
8. סבסטיאן הינו, צרפת, אז'ה-2אר, + 7:54
9. קאדל אוונס, אוסטרליה, בי אמ סי,+ 7:54
10. לוקה פאוליני, איטליה, קטיושה, + 7:54
העשיריה הראשונה לאחר קטע 12
1. בראדלי וויגינס, בריטניה, סקאי 54:34:33 שעות
2. כריסטופר פרום, בריטניה, סקאי + 2:05
3. וינצ'נזו ניבאלי, איטליה, ליקוויגז-קנונדייל + 2:23
4. קאדל אוונס, אוסטרליה, בי אמ סי + 3:19
5. יורגן ואן דן ברוק, בלגיה, לוטו + 4:48
6. היימר זובלדיה, ספרד, רדיושאק-ניסן + 6:15
7. טי ג'יי ואן גארדרן, ארה"ב, בי אמ סי + 6:57
8. יאנס ברייקוביץ' , סלובניה, אסטנה + 7:30
9. פייר רולאן, צרפת, יורופקאר +8:31
10. תיבו פינו, צרפת, אף דה ז'י –ביג מאט + 8:51
ראש דירוג הנקודות לאחר קטע 12
חולצה ירוקה
1. פטר סאגאן, סלובניה, ליקויגאס קנונדייל, 254 נקודות
2. מטאו גוס, אוסטרליה, אוריקא גרינאדג', 198 נקודות
3. אנדריי גריפל, גרמניה, לוטו-בליסול, 181 נקודות
ראש דירוג דירוג הרים לאחר קטע 12
החולצה המנוקדת
1. פרדריק קסייאקוף, שבדיה, אסטנה, 66 נקודות
2. פייר רולאן, צרפת, יורופקאר, 55 נקודות
3. כריס אנקר סורנסן, דנמרק, סקסו-בנק-טינקוף, 39 נקודות
ראש דירוג הרוכב הצעיר לאחר קטע 12
חולצה לבנה
1. טג'יי וואן גרדרן, ארה"ב, ביאמסי, 54:41:30 שעות
2. תיבו פינו, צרפת, אף דה ז'י –ביג מאט, + 1:54 דקה
3. רפאל וואלס, ספרד, ווקאנסוליי-די אמ סי + 27:55 דקות
דירוג קבוצתי לאחר קטע 12
1. רדיושאק-ניסן 163:56:13 שעות
2. סקאיי + 12:38 דקות
3. אסטנה + 24:33 דקות
קטע 13: יום שבת, יולי 14
מרחק 217 ק"מ
תוואי: מישור
זינוק: Saint-Paul-Trois-Châteaux (סאן-פול טרואה שאטו)
סיום: Le Cap d’Agde (לה קאפ דאגד)
הזינוק מסאן-פול טרואה שאטו, משם זינקו הרוכבים גם בשנה שעברה בקטע ה- 16
אותו ניצח תור הושהווד הנורבגי. מישורים ארוכים לכיוון הים התיכון, נוכחות
הרוח תהיה משמעותית. כ- 25 ק"מ לסיום, עליה קטנה וחדה מאוד- מון סאן קלייר,
"חותכת" את התוואי המישורי בקילומטר וחצי עם שיפוע ממוצע של 10.2%, בה
עשויים מומחי קירות (ספרדים…?) לברוח ולנסות ליטול את הניצחון הנחשק
מהמאיצים. הביקור האחרון (מתוך שניים) של הטור ב- לה קאפ דאגד, אתר נופש ים
תיכוני החביב גם על הקהילה הנטורליסטית, היה בשנת 2009, כשהטור זינק משם
לעבר פרפיניון שם הסתיים בניצחונו של תומא ווקלר הבלתי נלאה. באופן מסורתי
זהו שלב בו מנסים הרוכבים הצרפתים לנצח בקטע לכבוד יום הבסטיליה.
יאיר בן עמי
עורך ראשי אתר Shvoong בעל הטור מציאות נושכת