אנדרה גריפל עזב את הקבוצה בגלל היריבות עם מארק קאוונדיש. הניצחון בקטע ה- 10 של הטור דה פראנס 2011 הוא סוג של נקמה גם אם אף אחד לא יודה בכך. תומא ווקלר שמר על החולצה הצהובה
מאת:יאיר בן עמי
לצפייה בכתבות על קטעים קודמים בטור, כתבות צבע, וכן כתבות של ד"ר רוס טאקר לחצו על הקישור הבא – טור דה פראנס כתבות קודמות
Tour De France – stage 5 profile by shvoong map
אנדריי גריפל רכב בקבוצת איג'טיסי- היי ראוד עוד בימים שנקראה טלקום
צילום: Rufouba
לקראת אותו המרוץ (מילאנו- סן רמו), בשנת 2010, הפגין גריפל כושר מרשים כשניצח בטור האוסטרלי לאחר שניצח בשלושה קטעים והחזיק את ראש הדירוג מהיום הראשון ועד לאחרון. לאחר ההצלחה באוסטרליה הוא ניצח בקטעים של מרוצים יוקרתיים בספרד והיה בטוח שכושרו יעניק לו את מעמד המוביל או לפחות הזדמנות לרכב ב"מילאנו – סן רמו" כאופציה של הקבוצה ולמקרה שקאוונדיש לא יצליח לשרוד בדבוקה בעליות לקראת הסיום. למרות שקאוונדיש הפגין כושר ירוד לפני המרוץ הוא שוב הוצב כמוביל הקבוצה וגריפל אפילו לא הורכב בסגל. קאוונדיש אכן לא שרד את העליות וסיים במקום 89 (דבוקה שלישית על קו הסיום) בפיגור של יותר משש דקות מדוכן מנצחים של מאיצים כאוסקר פריירה, תום בונן ואלסנדרו פטאקי. גריפל המאוכזב אמר כי הוא היה מבצע את התחרות טוב יותר ובקבוצה נכנסו לסחרור של יריבות בין השניים.
לאורך כל שנת 2010 עשו בקבוצת איגטיסי- הייראוד, כל מאמץ כדי שהשניים לא יזנקו למרוצים יחד
. גריפל המשיך לנצח קטעי מרוצים כמו בג'ירו ד'איטליה ובטור הנשיאותי בטורקיה. גם קאוונדיש ניצח קטעים בטור של קאטלוניה ובזה של קלפורניה ואז הגיע חודש יולי. קאוונדיש נשלח כמוביל לטור דה פראנס וגריפל נשלח כמוביל לטור בגרמניה אשר נערך כמעט במקביל.במהלך עונת 2010 ניצח גריפל 21 מרוצים. יותר מכפול מקאוונדיש שניצח 10 מרוצים. היה ברור כי מישהו יעזוב ועם מספר הניצחונות של קאוונדיש על הבמות בגדולות (קטעי גרנד טורים) גם היה ברור כי גריפל יצא לשוק העבודה. הוא מצא קבוצה בקלות (אומגה פארמה – לוטו) בזכות העובדה שמאיצים ברמתו תמיד מעלים את מספר הניצחונות של קבוצה בכל עונה.
השניים נפגשו שוב במאוצים רבי המשתתפים, כשהם כבר במדי קבוצות שונות, בטור האוסטרלי בתחילת העונה (2011) אבל קאוונדיש היה בכושר מזעזע וגם גריפל הסתפק בפעמיים שהיה שני ולא מעבר. הפעם הבאה הייתה בטור דה פראנס הנוכחי. בשני המאוצים הראשונים שקאוונדיש ניצח הוא הראה לגריפל את הגב אבל אז הגיע הקטע ה- 10.
גריפל ניצח וקאוונדיש סיים שני ואי אפשר היה להתבלבל בשמחתו של הראשון ותנועת הראש המאוכזבת של קאוונדיש. עבור גריפל הניצחון הזה קיבל תוספת דבש בזכות זהות המקום השני.עבור קאוונדיש ההפסד היה צורב כפי שרק הפסד למי שעזב קבוצה בגלל מעמד יכול להיות.
תומא ווקלר שמר על החולצה הצהובה ואפילו ניסה ליצור קבוצת בריחה בק"מ האחרונים לאחר שלקח את הנקודה הבודדת על פסגת העלייה האחרונה. בדבוקה השנייה שחצתה קו הסיום,בפיגור של כחמש דקות, אפשר היה לראות רוכבים הנחים לקראת העבודה הקשה המצפה להם בפירנאים. פביאן קאנצ'לרה כדוגמא לרוכב שיצטרך למשוך את הדבוק בקצב עבור האחים שלק כדוגמא. או ריצ'י פורטה שאמור להיות הפועל המשובח של קונטאדור. אבל אפשר גם היה לראות שם את רומן קריצ'יגר שכנראה סובל מכאבים לאחר פציעה מתאונה בשלב מודם יותר ועכשיו ברור כי כבר לא יתמודד על ראש הדירוג.עבור קבוצת אסטנה זו מכה גדול.היא הגיעה לטור עם שני מובילים (השני – אלכסנדר ווינוקורוב) והרבה תקוות וכעת נראה כי האופציה של ניצחון בקטעים הוא היא היחידה שנותרה
תומא ווקלר – עוד יום בצהוב
צילום: Thire
טור דה פראנס 2011 קטע 11, בליי לה מינה – לאוואר, 167.5 ק"מ
Tour De France – stage 5 profile by shvoong map
אפיון: גבעות
זינוק: בליי לה מינה – (Blaye-les-Mines)
סיום: – לאוואר – (Lavaur)
מרחק: 167.5 ק"מ
עיר הזינוק: העיר הקטנטנה בליי לה מינה תארח שלב לראשונה בהיסטוריה של הטור.
עיר הסיום: לאוואר אירחה את הטור פעם אחת בעבר, בשנת 2001. ריק ורברוגה, רוכב בלגי שחגג יום קודם את יום הולדתו ה- 27, היה הראשון על קו הסיום אחרי שהאיץ מתוך דבוקה גדולה של רוכבים אשר הקדימו את הדבוקה ביותר מרבע שעה. זהו אחד משלוש הקטעים שנותרו למאיצים הטהורים אך מצד שני זהו גם קטע בריחה קלאסי.
תחזית- קאוונדיש חייב לנצח בהזדמנות האחרונה שלו ( לפני הפירנאים) לצבור ניקוד של ניצחון בקטע. באמצע המסלול (85 ק"מ) יש נקודת מאוץ עתירת ניקוד. הקבוצה, "איג'טיסי- היי ראוד" תצטרך לבחור אם היא מובילה את קאוונדיש למאוץ הביניים וגם לקו הסיום או שזהו מאמץ גדול עבורה ורק קו הסיום הוא החשוב. בקו הסיום יש יותר מכפל, לעומת נקודת המאוץ הביניים, גם היוקרה שבניצחון וקאוונדיש אולי לא יודה בזה אבל הוא חייב להחזיר בניצחון על גריפל אחרי הקטע ה- 10. גם פיליפ ג'ילבר ירצה הרבה נקודות אבל עבורו יהיה נכון לחכות לעלייה האחרונה (כשלושים ק"מ לסיום) ושם לבצע את אותו התרגיל שלא הצליח בקטע 10- לשלוח את רוכבי אומגה פארמה- לוטו לחזית הדבוקה ולשבור את קאוונדיש ומאיצים נוספים על ידי קצב רצחני. סיכויי הצלחה של מהלך מסוג זה אינם גדולים והם אכן נכשלו בקטע ה- 10 כשהפסגה האחרונה הייתה קרובה יותר לסיום (15 ק"מ). גם קבוצת בריחה תהיה בקטע הזה ומידת הצלחתה תלויה באינטרסים של קבוצות. הקבוצות של המועמדים לניצחון ירצו לנוח לקראת הפריניאים שלושת הימים הקשים בפירנאים (סיום על הלוס ארדידן כבר למחרת) ולכן ספק אם ישתתפו במאמץ לסגור בריחה אלא אם יהיה בה רוכב המסכן את ראש הדירוג עבור המובילים שלהם.
ריק וורברוך בטור דה פראנגס 2001- לפני שניצח בקטע ה- 15 אשר הסתיים בלאוואר
דירוג קטע 10, אורילאק – קארמאוקס, 158 ק"מ:
1. אנדרה גריפל, גרמניה, אומגה פארמב- לוטו, 3:31:21 שעות
2. מארק קאוונדיש, ברטניה, איג'טיסי- היי ראוד, זמן זהה
3. חוזה רוחאס, ספרד, מוביסטאר, זמן זהה
4. תור הושווד, נורבגיה, גארמין- סרוולו, זמן זהה
5. רומיין פילו, צרפת,וואקאנסולייל- דיאמסי, זמן זהה
6. דניאל אוס, איטליה, ליקיגאס- קונונדייל, זמן זהה
7. סבסטיאן הינו, צרפת, איג'2אר לה מונדיאל, זמן זהה
8. בוצ'יק ברוט,סלובניה, וואקאנסולייל- דיאמסי, זמן זהה
9. גרינט תומאס, בריטניה,סקאי, זמן זהה
10. סמואל דמולין, צרפת, קופידיס, זמן זהה
חולצה צהובה:
1. תומא ווקלר,צרפת, יורופקאר, 46:06:32 שעות
2. לואיס לאון סאנצ'ז,, ספרד, ראבובנק + 1:49 דקה
3. קאדל אוונס,אוסטרליה, ביאמסי + 2:26 דקות
4. פרנק שלק, לוקסמבורג, לאופרד – טרק + 2:29 דקות
5. אנדי שלק, לוקסמבורג, לאופרד – טרק + 2:37 דקות
6. טוני מרטין, גרמניה,איג'טיסי- היי ראוד + 2:38 דקות
7. פטר וולטיס,סלובקיה, איג'טיסי- היי ראוד, זמן זהה
8. אנדריאס קלודן, גרמניה, ראדיושאק + 2:43 דקות
9. פיליפ ג'ילברט, בלגיה,אומגה פארמה- לוטו + 2:55 דקות
10. יעקוב פולגסן, לאופרד – טרק + 3:08 דקות
חולצה ירוקה (מאוצים):
1. פיליפ ג'ילברט, בלגיה,אומגה פארמה- לוטו- 226 נקודות
2. חוזה רוחאס, ספרד, מוביסטאר- 209 נקודות
3. מארק קאוונדיש, ברטניה, איג'טיסי- היי ראוד– 197 נקודות
חולצה מנוקדת (פסגות):
1. ג'וני הוגרלנד, הולנד, וואקאנסולייל- דיאמסי- 22 נקודות
2. תומא ווקלר,צרפת, יורופקאר- 17 נקודת
3. טייג'יי וואן גרדרן, ארה"ב, איג'טיסי- היי ראוד – 5 נקודות
דירוג הרוכב הצעיר:
1. רוברט חיסנק, הולנד,ראבובנ, 42:10:03 שעות
2. ריין טרמה, אסטוניה, קופידיס + 51 שניות
3. ארנולד ג'נסון, צרפת, אפדוז'ו + 1:20 דקה
דירוג קבוצתי:
1. יורופקאר, 115:03:51 שעות
2. לאופרד – טרק + 32 שניות
3. ראדיושאק + 1:02 דקות
יאיר בן עמי– עורך ראשי אתר Shvoong. בעל הטור מציאות נושכת
קישורים: טור דה פראנס, אופניים, מרוץ אופניים, מרוץ, אתר הטור דה פראנס הישראלי של שוונג