קבוצת בריחה גדולה,בקטועי סיום של גרנד טור, אינו מחזה נדיר ואפילו העובדה כי המנצח בקטע יוצא ממנה. אבל הוואלטה א'אספנייה 2011 מעניק לנו מדי יום מאבקים מרתקים על הדירוגים השונים והפעם היו אלו המאבקים על דירוג הנקודות וההרים
מאת:יאיר בן עמי
ערוץ הוואלטה א'אספנייה בשוונג – וואלטה
קטע 18, יום חמישי 8 בספטמבר 2011, סולארס – נוג'ה, 174.6:
קבוצת הבריחה כללה שני רוכבים הנאבקים על ראש דירוגים. יואכים רודריגז הצליח להצטרף לבריחה, לאסוף נקודות במאוצי הביניים ולהחזיר לעצמו את החולצה הירוקה של דירוג הנקודות לאחר שבקטע ה- 17 הוא איבד אותה בעקבות כאבים שהאטו אותו לקראת הסיום ואלו נגרמו בתאונה בה היה מעורב בקטע ה- 16.
פרנססקו גבאזי (צילום: Haggisnl)
המאבק המעניין יותר היה על תואר מלך ההרים. דוויד מונקטי לא הצליח להכנס לקבוצת הבריחה והוא כנראה גם לא ניסה משום שבקטע ה- 19 יהיו הרבה יותר נקודות על פסגות ולכן יהיה לו משתלם יותר להכנס לקבוצת בריחה. אבל המדורג שלישי, לפני הקטע ה- 18, מטאו מונטאגוטי, הצליח להצטרף לבורחים. קבוצתו של מונקטי, קופידיס, שלחה אחרי מונטאגוטי, את ניקו סיזמנס הצרפתי שאסף הרבה נקודות על הפסגות וחשוב מכך, בארבע מחמש הפסגות שהעניקו נקודות הוא הקדים את מונטאגוטי ובזכות העובדה שמנע ממנו לאסוף יותר נקודות שמר את על מקומו של מונקטי בראש הדירוג של ההרים.
בדירוג המצטבר לא היו שינויים לאחר שכל המדורגים בראש חצו את קו הסיום בדבוקה וכמעט 8 דקות אחרי קבוצת הבריחה.
קטע 19, יום שישי 9 בספטמבר 2011, נוג'ה – בילבאו, 158.5 ק"מ:
הקטע ה- 19 צפוי להיות דומה מאוד לקטע ה- 18. ב- 110 הק"מ הראשונים יש 12 עליות מתוכן שתי מדורגות (קטגוריה -3 ) ואז יטפסו הרוכבים אל "אלטו אל וויוורו". זו עלייה של 4 ק"מ בזווית של 4%-7% וקטע קצר של 10%. הירידה מהפסגה תביא את הרוכבים לקו הסיום בבילבאו אבל רק כדי לצאת לעוד סיבוב שיכלול שוב את העלייה ל "אלטו אל וויוורו". הירידה לקו הסיום היא באורך 14 ק"מ עם חלק גבעי בכניסה לבילבאו לפני קו הסיום.
דוויד מונקטי יהיה חייב לשמור על מטאו מונטאגוטי טוב יותר בקטע ה- 19 והפעם לא יוכל להסתפק בשליחת רוכב מקבוצתו שימנע ממנו צבירת נקודות מרבית משום שגם צבירת ניקוד משני תסייע למונטאגוטי לעלות לראש הדירוג. גם בשבת יש נקודות רבות על פסגות אבל מונקטי לא יוכל לקחת את הסיכון של המתנה לשבת.
בדירוג המצטבר המאבק עוד רחוק מסיומו ועם פער של 13 שניות בין לובש החולצה האדומה, קובו אצ'בו, לקריס פרום המדורג שני ייתכן ויהיו ניסיונות של פיצול הדבוקה בעליות ושמירת הפערים בירידות לקראת קו הסיום.
הקטע ה- 19 מחזיר את הוואלטה א'אספנייה אל החבל הבאסקי לאחר 33 שנים. קבוצת אוסקלטל – אוסקדי הוא הקבוצה של הבאסרים. אסקלטל היא חברת התקשורת של הבאסקים. אוסקדי הוא שם תואר לבאסקי. האופניים עליהם רוכבים רוכבי הקבוצה (אורביאה) הם תוצרת המפעל אשר התפרסם בזכות הרובים שייצר. רוכבי הקבוצה יעשו כל מאמץ כדי שהכתום שחור שלהם יחרט בתודעה בזכות הקטע ה- 18.
דירוג קטע 18, יום חמישי 8 בספטמבר 2011, סולארס – נוג'ה, 174.6::
1. פרנססקו גבאזי, איטליה, לאמפרה- איאסדי, 4:24:42 שעות
2. קריסטוף וונדוולה, בלגיה, קויק סטפ, זמן זהה
3. אלכסנדר ג'ני, צרפת, סקיל – שימאנו + 10 שניות
4. ניקו סיזמנס, צרפת, קופידיס, זמן זהה
5. מטאו מונטאגוטי, איטליה, איג'י2אר לה מונדיאל, זמן זהה
6. וולדימיר גוסטוב, אוקראינה, סאקסו בנק – סאנגארד, זמן זהה
7. חואן חוזה אורוס אוגלדה, ספרד,אוסקלטל – אוסקדי, זמן זהה
8. יואחים רודריגז, ספרד, קאטיושה, זמן זהה
9. רוברט קיזרלובסקי, קרואטיה, אסטנה, זמן זהה
10. פרנסיס דה גריף, בלגיה, אומגה פארמה – לוטו + 15 שניות
דירוג מצטבר (חולצה אדומה):
1. חואן חוזה קובו אצ'בו, ספרד, ג'אוקס – טיאמסי, 69:31:41 שעות
2. קריסטופר פרום, בריטניה, סקאי + 13 שניות
3. בראדלי וויגנס, ריטניה, סקאי + 1:41 דקה
4. בוק מולמא, הולנד, ראבובנק + 2:05 דקות
5. דניס מנצ'וב, רוסיה, גאוקס – טיאמסי + 3:04 דקות
6. קסים מונפורט, בלגיה, לאופרד – טרק + 4:13 דקות
7. וינצ'נזו ניבאלי, איטליה, ליקיוגאס – קנונדייל + 4:31 דקות
8.יורגן וואן דה ברוק, בלגיה, אומגה פארמה – לוטו + 4:45 דקות
9. דניאל מורנו, ספרד, קאטיושה + 5:20 דקות
10. מיקל ניווה,ספרד,אוסקלטל – אוסקדי + 5:33 דקות
דירוג נקודות (חולצה ירוקה):
1. יואחים רודריגז, ספרד, קאטיושה – 106 נקודות
2. בוק מולמא, הולנד, ראבובנק – 101 נקודות
3. חואן חוזה קובו אצ'בו, ספרד, ג'אוקס – טיאמסי – 92 נקודות
דירוג הרים (חולצה מנוקדת):
1. דוויד מונקטי, צרפת, קופידיס – 63 נקודות
2. מטאו מונטאגוטי, איטליה, איג'י2אר לה מונדיאל – 56 נקודות
3. חואן חוזה קובו אצ'בו, ספרד, ג'אוקס – טיאמסי – 42 נקודות
דירוג משולב:
1. חואן חוזה קובו אצ'בו, ספרד, ג'אוקס – טיאמסי – 7 נקודות
2. קריסטופר פרום, בריטניה, סקאי – 14 נקודות
3. בוק מולמא, הולנד, ראבובנק – – 16 נקודות
דירוג קבוצתי:
1. ג'אוקס – טיאמסי – 221:08:58 שעות
2. לאופרד – טרק + 10:19 דקות
3. אוסקלטל – אוסקדי + 17:56 דקות
יאיר בן עמי
עורך ראשי אתר Shvoong בעל הטור מציאות נושכת
קישורים: אופניים, וואלטה א'אספניה