מאת:דני זקן
עבור לורי קופנס האופנים הם לא ענין של תחביב או הספורט העדיף עליה לשמירה על כושר.
זו היא דרך חיים כיאה למי שנולדה במדינת ורמונט בצפון מזרח ארצות הברית המדינה ה"ירוקה" ביותר של הדוד מאמריקה.
אבל תתפלאו, לרכיבה ממש היא הגיעה רק כאן בארץ הקודש כשלמדה באוניברסיטת תל אביב כתלמידת חוץ לפני כעשר
שנים וקנתה אופנים משומשות לצרכי תנועה בעיר הגדולה. רק ב-1995 היא החלה להתחרות ומאז היא אלופת ישראל הקבועה
באופני הרים (למעט המעידה השנה בשל פנצר ואי הבנה בצד השיפוטי).השנה אגב בתחרות הכביש הראשונה בחייה היא
הוכתרה גם כאלופת אופני הכביש (בהיעדרה של שני בלוך שב"תמורה" זכתה בתואר להרים).
לורי והמדורג ראשון בעולם
בראשית השנה ובעידודו הנמרץ של יוני ירום יו"ר איגוד האופניים החליטה לורי להתחרות בחו"ל. בעבר היא השתתפה בכמה
תחרויות בקפריסין ובלגיה אך לא הקדישה לכך תשומת לב מיוחדת אף כי בקפריסין סיימה שלישית לפני שלוש שנים.
בסוף פברואר 2001 הגיעו ההזמנות הראשונות לשתי תחרויות שוב בקפריסין האי השכן בניהולו של אוונגלוס מיודענו שופט
בכיר באיגוד האופנים העולמי )UCI(. הראשונה כללה שלושה ימי תחרויות ברמה גבוהה ובהשתתפות שש רוכבות המדורגות
במאה הראשונות ועוד שבע לא מדורגות כולל לורי. ביום הראשון UPHILL של 19 ק"מ תחת שמש אביבית בדיוק מה
שהגברת הראשונה שלנו אוהבת, ואכן היא מגיעה רביעית בפיגור של דקה בלבד מאנה בייליס אוסטרלית המדורגת בתחתית
העשירייה העולמית הראשונה!! בשני ימי התחרויות הבאים ביערות הרי הטרודוס השתנה מזג האוויר והפך לסוער וגשום.
לורי סיימה שישית בשניהם ב-קרוס קאנטרי שכלל חמשה סיבובים של 7 ק"מ ובנקודה לנקודה )PP( של 38 ק"מ. תחרות
אירופית אמיתית ראשונה בתנאים קשים של בוץ וגשם ובעומס של שלושה ימים הניבו 53 נקודות UCI ראשונות שהקפיצו
את לורי במעלה הדירוג העולמי. שבוע אחר כך עוד תחרות הפעם בת יום אחד בלרנקה שם לורי מסיימת שלישית לא
רחוק משתי רוסיות שהבכירה שבהן מדורגת 11 בעולם והשניה בסביבות 40 וצוברת עוד 60 נקודות.
על הפודיום בתורכיה
לאחר הפסקה באביב והחלפת הספונסר לקנונדייל מגיעה הזמנה להתחרות ביוני בקפדוקיה שבטורקיה. למרות ארגון לקוי ובעיות
סימון שבילים, מדידת זמנים ועוד המסלולים המדהימים בנופי בראשית מכפרים והפעם יש גם פודיום. ביום הראשון תחרות נגד השעון
בתוך העיירה אורגופ ובאורך שלושה ק"מ מסתיימת במקום החמישי בשל טעות מדידה שגזלה דקה מלורי. ביום השני קרוס קאנטרי
ארבעה סיבובים של תשעה ק"מ בתוך מנהרות טבעיות ובין נקיקים וקניונים לורי מגיעה שלישית אחרי רוכבות מבלגיה ואנגליה.
למחרת לורי בשיא הכושר במירוץ של 42 ק"מ מנקודה לנקודה היא מגיעה שניה בהפרש של חצי גלגל מהבלגית ואלרי באטייר ורק
עשר דקות אחריהן הגיעה האנגלייה הצעירה.
שלושת המרוצים מעניקים ללורי מקום 109 בדירוג UCI ובעקבות ההישג האיגוד מחליט לשלוח את לורי עם נבחרת ישראל לאליפות
אירופה שהתקיימה באוגוסט בסיינט ורדיל שבגרמניה. שוב מזג אויר אירופי גשום עם מסלול בוצי שונה מהמוכר בארץ ובעיקר הרבה
שורשים בולטים ומורדות חלקלקים .אבל השינוי העיקרי הוא כמובן השתתפותן של רוב הרוכבות מהצמרת העולמית למעט
האמריקניות. שבעים רוכבות רובן מדורגות מעל לורי זינקו למסלול קרוס קאנטרי של חמשה סיבובים בני 7 ק"מ כל אחד .וזה
היה קשה אוף. לורי עברה את אחת מהירידות הקשות פעם על הישבן ופעם בריצה אבל עברה. בסיבוב הרביעי היא נעקפה על
ידי הראשונה לורנס לובושר והשופטים הורידו אותה מהמסלול. אבל גם מי שהורד נחשב מסיים ולורי שהייתה האחרונה שנעקפה
דורגה במקום 35 באליפות אירופה כשההישג העיקרי היה השלמת המרוץ על רקע העובדה כי שלושים רוכבות פרשו ולא סיימו.
רוכבת ברחובות
שבוע אחר כך במלמדי במסגרת תחרויות סבב הגביע הבלגי לורי מגיעה שביעית ואוגרת עוד ניקוד UCI שמכניס אותה ל100 הראשונות!
העונה מסתיימת במרוץ אלאניה שוב בטורקיה הפעם ארגון למופת מבית היוצר של סקוט בויד ועבדולרחמן אציקלאן יבואנים ומארגני
טיולים לאופני הרים בטורקיה. המירוץ בן יום אחד קרוס קאנטרי של 7 ק"מ כפול 5 סיבובים שעובר בתוך חצי האי של אלאני
ה העתיקה. זוהי עיר ימי ביניימית מוקפת חומה היושבת על חצי אי לחוף הים התיכון .היא מזכירה מאוד את ירושלים אך תלולה
בהרבה כולל סינגל טרקים בחורשות אורנים לצד סמטאות צרות ומלאות אבנים ומעבר בשערים עתיקים ומתחת למצודות ענק בין מאות
מקומיים ,נשים בלבוש מסורתי וטף על אופניים עתיקים כולם מריעים וצוהלים. החוויה הייתה יוצאת דופן גם בשל השתתפות רוכבי צמרת
כמו בראט בראנצס המדורג מספר אחת בעולם כיום ומבין הנשים סו תומאס הבריטית ומארתה וואגדה מהונגריה המדורגות בסביבות 40
בעולם ועוד רוכבות מאוקראינה רומניה אנגליה יוון גרמניה שוודיה ועוד. השמש האירה לנו פנים ביום התחרות ומן הסתם הקשתה על
האירופיות שנראו כולן כעגבניות סמוקות במיוחד ולורי כבר אחרי הסיבוב הראשון התמקמה שלישית וכך גם סיימה את התחרות אחרי
תומאס שלפי היכולת תטפס גבוהה מאוד השנה ו-וואגדה ההונגריה. דורון אמיץ הנציג הגברי שלנו הגיע שביעי במקצה עד 23 הישג
מעולה לכשעצמו.
דורון אמיץ – שותף וחבר למקצוע
אמיץ אלוף ישראל באופני הרים בילה את הקיץ כולו באירופה לרכוש ניסיון וניקוד בינלאומי והצליח לגמרי לא רע עבור ישראלי נטול
קבוצה ועם ספונסר ציוד בלבד ללא תמיכה כספית. חובה לציין עוד את האווירה המדהימה באתר התחרות. המארגנים דאגו להשתתפות
מקומית ערה בין היתר על ידי קיום תחרויות לילדים מגיל 4!! על תלת אופן למרחק של חמישים מטר…. צריך היה להיות שם ולראות את
עשרות בני המשפחה הגאים והמדרבנים את הזאטוטים שרכבו במלוא כוחם עד לקו הסיום.(בשאיפה נקיים מרוץ דומה בירושלים העתיקה
כשיהיה שלום..)
למתענינים בהיבטים הטכנים של התחרויות לורי רכבה ברוב התחרויות על אופני קנונדייל הראשון F1000- עם בולם קדמי לפטי והשני SL F1000 עם מעצורי דיסק קודה XTR מאחור LX מלפנים. לקראת סוף השנה הגיע הסקלפל 2000 מודל 2002 עם חלקי
XTR ן-XT בולם אחורי עם נעילה בכידון גלגלי טיובלס ודיסק הידראולי הייז. הסקלפל שימש אותה בסדום והם מתרגלים כעת אחד
לשני. כך למשל התברר לאחר תום המרוץ הכי נמוך בעולם כי מעצור הדיסק הקדמי היה תפוס וכך היא רכבה את כל המרוץ….
שש התחרויות הבינלאומיות הקפיצו את לורי לסביבות המקום ה85 בדירוג העולמי אך בשל עיכובים בפרסום הדירוג החדש לא ברור
המקום המדויק.
וכעת עם הפנים קדימה. המיקום החדש מחייב, אך כדי לשמור עליו ולטפס גבוהה יותר צריך להשתתף במספר תחרויות רב יותר כלומר
עוד השקעה כספית ואובדן ימי עבודה, לורי עובדת במשרה מלאה כעיתונאית. עד כה כל הנסיעות מומנו מהכיס הפרטי כולל ההשתתפות
במסגרת נבחרת ישראל. אבל לעתיד יש תקוה. בעקבות הדירוג העולמי לורי הוכנסה לסגל האולימפי של ישראל ובסוף דצמבר יוחלט
איזה מימון וסיוע תקבל כאשר התקווה היא כי הועד האולימפי יממן לפחות את הנסיעות לתחרויות ההוצאה הכבדה ביותר וכן סיוע
באימונים יעוץ תזונתי ורפואי ועוד. הכיוון כעת הוא ירידה בעומס העבודה לחצי משרה בהתאם לסיוע מהועד האולימפי ומספונסרים
כדי להתמקד באופנים ולאחר שנה ובהתאם לתוצאות מעבר להתמקצעות מלאה בדרך לעונת 2003 שבסופה יקבע אם תהיה לנו נציגות של ענף האופניים באולימפיאדת אתונה 2004.הסיכויים לכך לגמרי לא רעים שכן כבר עתה היא עומדת בקריטריון האולימפי והשאלה היא רק אם תצליח הגברת הראשונה של האופנים בישראל לורי קופנס להתמיד במגמת העלייה .אנחנו אופטימיים.