כנראה שהכבשה דולי לא היתה הראשונה. החיבור בין אופני מרוץ כביש לאופניים העבירות בשטח, הולידו כבר למעלה ממאה שנה את הסייקלוקרוס. מה זה בכלל ולמה צריך את זה?
מאת:יאיר בן עמי
מה זה אופני סייקלוקרוס אתם שואלים את עצמכם? ובכן, אופני סייקלוקרוס נראות כאופני מרוץ כביש, אך בעלות שוני והתאמה למעבר בשטח. תנוחת הרכיבה זהה כמעט לחלוטין והם
עבירים ברוב תוואי של שטח. חוויה לרכוב על דבר כזה ומהנה לראות מרוץ כזה שמשלב מעברים של מדרגות, מכשולים,
גבעות קצרות ובעלות זוויות מטורפות, לעתים מעברי מים קטנים ועוד.
אז מה השוני לעומק אתם שואלים? הכנו לכם רשימת הבדלים קצרה:
תצורת הצמיגים
צמיגי סייקלו קרוס יהיו רחבים מאלו של אופני הכביש וצרים מאלו של אופני השטח (אופני הרים). מרקם
הצמיג יותאם לשטח התחרות, או הרכיבה הלא תחרותית, אך לרוב יהיו על הצמיד
בליטות משפרות אחיזה כאלו הקיימות ברוב צמיגי אופני השטח.
מעצורים
התצורה הקלאסית של מעצורי הסייקלו קרוס היתה V של כבלים. זאת על מנת למנוע הצטברות אפשרית של בוץ בתצורת המעצורים של אופני כביש. בשנים
האחרונות רואים יותר ויותר מעצורי דיסק באופני הסייקלוקרוס, אך לא
במרוצים משום שאלו (מעצורי דיסק) עדיין לא חוקיים על פי תקנון האיגוד
הבינלאומי.
נעליים
נעלי הרכיבה לסייקלו קרוס דומות לאלו של רכיבת
השטח. במרוצים יעדיף המתחרה להשתמש בנעל קשיחה יותר מאלו שיתאימו
לרוכבי הטיולים ואלו המשתמשים באופני סייקלו לרכיבה יום יומית ככלי תחבורה.
למה זה טוב בכלל?
אופני
סייקלוקרוס מאפשרים לעבור משטח לכביש ללא בעיה כלשהי ובלי לאבד מהירות.
למעשה סייקלוקרוס הם בעלי תצורה המאפשרת רכיבה מהירה יותר מזו של אופני
השטח ורק הצמיגים הרחבים יותר מאלו של אופני כביש יגרעו מהמהירות של אופני
מרוץ (כביש) ולא בהרבה. בנוסף, אימוני סייקלוקרוס מתאימים מאוד לכל עונות השנה, אך בעיקר כאימונים איכותיים וגם כטיולים בחורף.
בהתחשב
בעובדה כי אופני סייקלוקרוס הן הפתרון המושלם לרכיבת מרוץ המשלבת כביש
ושטח, למעלה ממאה שנים הענף נחשב בעולם כמרוץ האופניים המרתק ביותר של
החורף ובישראל זה הפתרון המשולם לרכיבה קשה. במשך כמאה שנים נחשב הענף התחרותי באירופה כתחרויות חורף וגם כהכנה למרוצי הכביש של עונת מרוצי האופניים.
בעולם
הנה כמה נתונים מדהימים שיכולים לספר על מעמדה של רכיבת הסייקלוקרוס בעולם ובארץ: ענף הסייקלוקרוס קיים כבר מתחילתה של המאה ה-20 במרכז אירופה ומשם התפתח לרוחבה ואורכה של היבשת. אליפות העולם בסייקלוקרוס התקיימה לראשונה בשנת 1950 והיתה זו תחרות שהתקיימה במקום תחרות שנקראה עד אז, "קריטריום אינטרנציונל דה סייקלוקרוס".
אלוף העולם הראשון בענף היה ז'אן רוביק, שניצח פחות משלוש שנים קודם לכן (1947) בטור דה פראנס. כבר בשנת 1910 זכה הענף לתשומת לב גדולה בזכות מנצח טור דה פראנס אחר – אוקטב לפיזה הצרפתי, שייחס את הכושר שהביא לו את הניצחון לאימוני הסייקלוקרוס שקיים בחורף.
האיגוד הבינלאומי (UCI) אימץ באופן רשמי את אליפות העולם בסייקלוקרוס רק בשנה הראשונה של המאה ה-21. למרות שהכיר באליפות הסייקלוקרוס עוד קודם. לפני שנת 2000 היתה האליפות כאליפות עולם לא רשמית. עד לשנת 1979 התקיימה אליפות העולם רק לגברים עילית. החל משנת 1979 התקיימו גם אליפויות נוער. אליפות עולם לצעירים עד גיל 23 התקיימה החל משנת 1996. רק בשנת 2000 התקיימה אליפות העולם הראשונה בסייקלו קרוס לנשים.
הרוכבים הבלגים וההולנדים נחשבים לטובים ביותר בענף הסייקלו קרוס. אלופי העולם המכהנים (2013) הם סוון נייס (בלגיה) בגברים עילית, מריאנה ווס (ההולנדית שמחזיקה כמעט בכל תואר עולמי אפשרי) נשים עילית, מייק טונסיין (הולנד) בגברים עד גיל 23, ומטי וון דר פול ההולנדי בנוער.
אליפות העולם בסייקלוקרוס 2013
בישראל
בישראל התקיימו אליפויות הפועל בסייקלוקרוס לפני למעלה משלושים שנים, והן נחשבו כאליפויות ישראל. בין אלופי הפועל אפשר למצוא את יוסי פוקר, מוותיקי הרוכבים התחרותיים בישראל וגם את דני זית ששב לרכוב על אופניים לפני מספר שנים וכיום הוא בעלים של קבוצת רכיבה.
בשנים האחרונות חזרו מרוצי סייקלוקרוס להתקיים גם בישראל ובשבת הקרובה יתקיים בפארק אריאל שרון (חירייה) מרוץ אחרון לשנה זאת. שלומי חיימי הישראלי, הוא מנצח כל מרוצי הסייקלוקרוס בישראל בשנים האחרונות והוא מדורג 50 בעולם באופני שטח. אליפות העולם תתקיים בסוף השבוע ב-1.2.2014 בהולנד.
שלומי חיימי. מדורג 50 בעולם באופני שטח צילום: יאיר בן עמי
כתבות קודמות על סייקלו קרוס
סייקלו קרוס- פוטנציאל כענף האופניים המושלם בישראל – כאן
מציאות נושכת: על מסורת של תרבות ספורט בין פארק ענבה לפלנדריה – כאן
מציאות נושכת: על ענף במחתרת, חרדים ולהקת אוונגרד משנות השישים – כאן
מרוץ סייקלוקרוס FOCUS CYCLOCROSS
יאיר בן עמי
עורך לשעבר של אתר שוונג
בעל הטור מציאות נושכת