ביום שבת מתחיל ברוטרדאם הולנד השגעון של LE GRANDE BOUCLE – טור דה פרנס 2010. פרט להתמודדות בין הקבוצות והרוכבים, נשאלת השאלה באילו קשיים אובייקטיביים אמור להיתקל כל רוכב המשתתף בטור דה פרנס השנה? אייבי גילת ממתין לזינוק
מאת:אייבי גילת
רוכבי טור דה פראנס מחכים לזינוק / צילום: Kallenovsky
כאשר מסתכלים באופן כללי על מסלול התחרות ניתן לראות בברור מספר נקודות מפתח בולטות:
-
הפרולוג הוא מרוץ קצר מאוד של 8.9 ק"מ בתוך רוטרדאם אבל יש בו בהחלט להעיד על הצהרת הכוונות מצד הרוכבים. לרוב הרוכבים שנמצאים בכושר ירצו מיד על ההתחלה להרשים. במרוץ הדופינה ליברה כל שלושת הראשונים בפרולוג סיימו בסדר שונה מעט על הפודיום.
-
כל שלושת הקטעים הראשונים בתוך הולנד ובלגיה הם מישוריים וסחופי רוחות שעשויים להקשות את החיים של הרוכבים. אם גם ירד גשם, השבוע הראשון בג'ירו השנה עם הנפילות וההתרסקויות יהיה צמחוני בהשוואה למאבקים הצפויים השנה ב-טור דה פראנס, במיוחד בתחילת התחרות כשהפלוטון עצבני.
-
בקטע השלישי לארנברג פורט דה איינו, יש 7 קטעים של אבני פאבה באורך כולל של 13 ק"מ. לא מעט פייבוריטים עשו הכרת מסלול על הקטע הזה שיכול להיות אחד מקטעי המפתח של הטור כולו. המעברים הצרים והמלחמה על המיקום בכניסה לפאבה יכולים להסתיים בשברים בעצמות והרוכבים הפייבוריטים צריכים להיות ערניים, אחרת הם יכולים להפסיד שם זמן יקר.
-
ה-טור דה פראנס השנה נע עם כיוון השעון ולפיכך המפגש של הפלוטון בהרי האלפים הוא לפני הרי הפירנאים. הקטע השביעי שמסתיים בסטסיון דה רוסה הוא למעשה המקום הראשון שהרוכבים נפגשים בעליה ארוכה כאשר הקטע מסתיים בעליה באורך של 14 ק"מ עם גובה מצטבר של 1150 מטר.
-
3 הקטעים הבאים הם בהרי האלפים הגבוהים: הקטע השמיני הוא עוד מאונטן טופ פיניש בתחנת הסקי במורזיאן אבוריאז. אבל זוהי רק הקדמה שכן אחרי יום המנוחה מגיע שפיץ רציני בדמותו של הקטע התשיעי. הרוכבים נאלצים לטפס 4 הרים מדורגים בקטע אחד: הקולומבייר, ארביס, סאיס, והקול דה מדליין. זו האחרונה אמנם מרוחקת מהסיום אבל מדובר על עלייה של 25 ק"מ עם שיפוע 6.5% ממוצע! אכן קשים הם חייו של רוכב ב-טור דה פראנס.
-
השבוע האחרון בטור דומה מאוד מבחינת דרגת הקושי שלו לשבוע האחרון בג'ירו השנה: 4 קטעים בעלי דרגת קושי גבוהה במיוחד בהרי הפירנאים. הקטעים הקשים בטור השנה הם קטע מספר 16 וקטע מספר 17. בקטע ה-16 נאלצים הרוכבים לחצות ביום אחד את הקול ד'אספן, הפירסורד, הטורמלה והאוביסק (טרוף!) יום אחרי יום המנוחה (ואוי כמה שהם יזדקקו לכך…) מגיע השיא: קטע מספר 17 עם מאונטנן טופ פיניש על פסגת הטורמלה כאשר הפעם הרוכבים מטפסים אותו מצידו המערבי התלול.
-
אם לא די בכך מגיע הקטע הלפני האחרון מבורדו לפואילק קטע נגד שעון אישי שבו יצטרך כל אחד מהפייבוריטים לעמוד מול רגע האמת שלו. מעבר ליריבות בין הקבוצות והרוכבים מפרידים בין הרוכבים לשדרות השאנז אליזה בפאריס 3596 ק"מ קשים, עם 6 קטעי הרים, 3 קטעים המסתיימים בעליה , ו-23 הרים מדורגים. כל רוכב שמסיים את ה-טור דה פראנס ראוי להערכה. רוכב שמנצח את ה-טור דה פראנס ראוי להערצה. אנחנו מוכנים לפתיחה.קישורים: טור דה פראנס , אופניים