טום בונן ניצח שוב בקטע הראשון ב"טור של קטאר" והעלה את
מאזנו ל- 23 ניצחונות בנסיכות. הוא כבר ניצח ב- 17 קטעי כביש, שני קטעים של
מרוצים קבוצתיים נגד השעון ועוד ארבע פעמים הוא ניצח בדירוג המצטבר הסופי.
המעניין, בקטע הזה, היה דווקא ההרכב של קבוצת הבריחה אשר שינתה את ראש
הדירוג המצטבר והדיחה משם את לארס בום
מאת:יאיר בן עמי
אף אחד אינו מצפה כי הטור של קטאר ינפק את הדרמות העונתיות. אך מי ששם לב להשקעה האדירה של גורמים שונים במרוץ הקטעים הנערך בנסיכות אינו מופתע מהמתרחש בו. לא יהיה זה מפתיע אם, בעוד מספר שנים, הוא יהיה מרוץ יוקרתי ולא רק כזה אליו מגיעים הכרוכבים כדי לסמן השתתפות ולחמם רגליים וזאת בזכות ההשקעה.
מארגני הטור דה פרנס ועשירי המקום השקיעו מספיק כסף ופוליטיקה כדי למשוך את הקבוצות עם הרכבים אטרקטיביים ולייצר מרוץ הגובר על המסלולים המשעממים בזכות דרמות מכריעות. הקטע הראשון של המרוץ הביא משהו נדיר במרוצים ברמה הזו. אוסף רוכבים מהרמה הגבוהה ביותר בעולם, המאיימים על ראש הדירוג, חוברים לקבוצת בריחה בלי תגובה הולמת של הדבוקה.
פביאן קאנצ'לארה היה הרוכב בבריחה, אשר החל את הקטע, עם הפער הקטן ביותר לחולצה הצהובה. אז הוא לקח את סטויארט אוגריידי עם דניאלה בנאטי ( כולם מקבוצת לאופרד- טרק) לבריחה. טום בונן לקח את ברט סטגמנס וניקולה מאס (קוויק סטפ), ברנאר היסאל הצטרף עם מארק ראנשו (היי ראוד). רוג'ר המונד, אנדריאס קלייר, גבריאל ראש ויוהאן ואו סומרן (מגרמין- סרוולו) יצרו סוג של קואליציה בקבוצת הבריחה ואליהם הצטרפו גם שני רוכבי סקאי, חואן אנטוניו פלאצ'ה ורוברט האנט והיו עוד בודדים מקבוצות אחרות.
לארס בום, אשר החל את הקטע עם החולצה הצהובה של המוביל בדירוג המצטבר, ניסה להצטרף לקבוצת הבריחה אך נסוג אל הדבוקה ולפי הדיווחים הוא סובל מבעיות קיבה. החבורה המובילה הצליחה לשמור על פער של כשלוש דקות וכשהגיעו לסיום ביצע בונן מהלך אמיץ של יציאה למאוץ כשנותרו למעלה ממאה מטרים וללא הובלה של אחד מחבריו בקבוצת הבריחה.
בונן כנראה יצא מנקודת הנחה כי ראנשו והאסלר מסוכנים מדי למאוץ היוצא מהובלה של רוכבים וכדי למנוע מהם את הישיבה על הגלגל שלו (ושל המוביל שלו) הוא החליט להפתיעה ביציאה למאוץ בנקודה בלתי צפוי. הוא ניצח את הקטע ורשם ניצחון 23 שלו בטור של קטאר.
טרם הזינוק אמר בונן את המובן מאליו, עי כי לא הגיע למרוץ בקטאר בכושר או כוונה לנצח וכי המטרה שלו היא להגיע למרץ ובעיקר לאפריל בכושר שיא. באפריל הוא יתמודד על הניצחונות, במרוצים הקלאסיים ההיסטוריים (חד יומיים) בעיקר מול חברו לקבוצת הבריחה של הקטע הראשון בקטאר, פביאן קאנצ'לארה.
לאחר הניצחון בקטוע הראשון יזנק מחר בונן לקטע השני כשהוא המוביל בדירוג המצטבר (חולצה צהובה) בזכות הבונוס (קיזוז שניות) אשר העלה אותו לראש הדירוג.
עוד תופעה מעניינת, בקטע הראשון, הייתה ריבוי אוסטרלים בקבוצת הבריחה ומקומות 2, 3, 5 במאוץ הסיום. הסיבה הברורה היא עונת המרוצים האוסטרלית ושיאה בטור האוסטרלי שאך הסתיים. אך זו סיבה אשר תחטא לאמת והיא עומק איכותי אדיר במאוצים האוסטרלים.
בטור דה פרנס אפשר לראות את המגמה עם הניצחונות של רובי מק'אוון (2002+2004+2006) ובאדן קוק (2003) בקטגורית הנקודות. אך למעשה הם העבר של המאיצים באוסטרליה. מארק ראנשו הוא ההווה אך הוא בעיקר מוביל העל של מארק קאוונדיש והנריך האסלר סבל מחוסר מזל ובעיות בריאות לאחרונה אך גם הוא צעיר ועוד ינצח בכמה מרוצים.
דירוג קטע 1, 145.5 ק"מ:
1. טום בונן, בלגיה, קוויק סטפ, 2:59:29 שעות
2. הנריך האסלר, אוסטרליה, גארמין- סרוולו, זמן זהה
3. מארק ראנשו, אוסטרליה, היי ראוד, זמן זהה
4. דניאלה בנאטי, איטליה, לאופרד- טרק, זמן זהה
5. גרהם בראון, אוסטרליה, ראבובנק, זמן זהה
דירוג מצטבר לאחר קטע 1:
1. טום בונן, בלגיה, קוויק סטפ, 3:02:32 שעות
2. מארק ראנשו, אוסטרליה, היי ראוד + 4 שניות
3. פביאן קאנצ'לארה, שוויץ, לאופרד- טרק + 8 שניות
4. חואן אנטוניו פלאצ'ה, ספרד, סקאי + 9 שניות
5. הנריך האסלר, אוסטרליה, גארמין- סרוולו + 11 שניות