טור דה פראנס 2015 אולי לא ייזכר כך, אבל הוא היה טור הקורבנות וההתנצלויות. כריסטופר פרום ניצח בפעם השנייה, מתוך שלוש פעמים בהן התייצב כמועמד לניצחון ועם פעם אחת (באמצע) בה נאלץ לפרוש בגלל התרסקויות ופציעה שלא איפשרה לו להמשיך בתחרות. לכל אורך הטור דה פראנס 2013, כשניצח לראשונה, כמו לכל אורכו של הטור 2015 היה פרום בעמדת המגננה על ביצועיו.
הכל בגלל צרכני משפרי ביצועים לא חוקיים
פרום הוא החולצה הצהובה, הוא סופג את כל התסכול של הקהל, התקשורת ואפילו רוכבים לשעבר שכנראה היו משתמשי חומרים משפרי ביצועים בעצמם ושאולים אותו על ביצועיו בהקשר "איך אפשר בכלל להאמין להם? כי יותר מדי מנצחי טור התגלו כצרכני משפרי ביצועים לא חוקיים". להגנתו של פרום לא צריך להתגייס והוא עצמו היה עושה טוב לו היה פשוט מתעלם מהמשיכה לכיוון וגישה כזו. אי אפשר לשכנע את המשוכנעים ובדיוק מי שלא האמין כי כוכב על אמריקאי שניצח את הסרטן ואת הטור דה פראנס, הוא בעצם שקרן שהיה חלק מארגון פשע, כך הוא לא יאמין שהמנצח הבא הוא פשוט ספורטאי על.
ספוט על כריסטופר פרום ~ קבוצת סקאי
פרום יתקשה מאוד להיות מציל תדמית מנצח הטור דה פראנס. הוא לא כריזמטי, הוא לא יודע לדבר באופן משכנע ומרשים, הוא רק מ שיודע לרכב מהר על אופניים, הכי מהר בחשבון מצטבר של 21 תחרויות בשלושה שבועות – גרנד טור קוראים לזה. המהירות הממוצעת של הטור דה פראנס 2015 היתה 39,567 קמ"ש. לא הארבעים פלוס, אפילו 41 פלוס של תקופת ארמסטרונג, אבל גם רק במעט מהר מהמהירות הממוצעת בניצחון הראשון של אלברטו קונטאדור ב- 2007 (39,228 קמ"ש).
עוד כתבות טור דה פראנס
בפעם השנייה בקריירה שלו הוכתר כריס פרום כמנצח הטור
5 ההתרסקויות הגדולות של הטור דה פראנס לדורותיו
בטור דה פראנס עוד לא הבינו כנראה את כוחן של הנשים
למה חשוב להביט על המהירות הממוצעת הנדרשת למנצח טור דה פראנס? יותר נכון הוא הכיצד להביט על המהירות הממוצעת הזו. לאורך שנות השליטה של לאנס ארמסטרונג בטור רבו הטענות כי המהירות הממוצעת, שעלתה לגבהים ועד כדי 41.657 קמ"ש במהדורה האחרונה בה ניצח ארמסטרונג, היתה עדות לרמת השימוש במשפרי ביצועים על ידי רוכבי אופניים. העובדה היא כי מנצח הטור הראשון שחצה את ה-40 קמ"ש ממוצע היה ביארן ריס והוא עשה זאת לפני עשרים מהדורות ושיוך מהירות הרכיבה לסימום ספורטיבי הוא זול, מטעה, פופוליסטי ומכל אלו לפרום אסור יהיה להתייחס לביצועיו בדרך התנצלות.
פרום ניצח כי הוא היה הרוכב הטוב השלם ביותר ואם הוא ימשיך להציג את ממוצע ייצור הוואטים שלו, ביחס למשקלו ועל הזמן בו הוא טיפס בעלייה כזו, או אחרת זה רק יזיק. פרום לא צריך להתייחס לגישות האלו, בדיוק כפי שטניסאי העולה למשחק בווימבלדון לאחר שקיבל זריקה, או כדורגלן שעולה לגמר ליגת האלופות עם זריקה לא מתייחס לזה.
ספוט על ניארו קווינטנה ~ קבוצת מוביסטאר
רבים מצביעים על קווינטנה כמנצח טור דה פראנס הבא, או באחת מהשנים הקרובות. קווינטנה הוא מטפס אדיר, אולי הטוב בדבוקה היום, אבל הוא לא יכול לנצח בטור דה פראנס עד שישתנו כמה חלקי יכולות הכרחיים. אלחנדרו ולוורדה הוא הכוכב של קבוצת מוביסטאר. מי שחושב שהוא סייע לקווינטנה במהלך הטור כנראה לא מבין הרבה במרוצי אופניים. ולוורדה היה קודם כל בשביל עצמו, המקום שלו בדירוג המצטבר וכשהתאפשר לו לסייע לקווינטנה בלי לפגוע בביצועיו זה מה שהוא עשה. ולוורדה הוא רוכב בעל שיעור קומה, מנצח מרוצים מהגדולים ביותר, אבל כזה שתמיד היה בכמעט. רוכב ברמתו של ולוורדה חסר רק הישג אחד – ניצחון בטור דה פראנס, או לכל הפחות חולצה אחת, ממהדורה אחת. החותם של ולוורדה בטור דה פראנס הוא 8 זינוקים, 6 סיומים, 3 ניצחונות בקטעי הטור, יומיים בחולצה הצהובה ופעם אחת (השנה) על דוכן המנצחים.
בהיסטוריה, ההבדל בין רוכב מושלם לרוכב כמעט מושלם, הוא ניצחון בטור ואלחנדרו ולוורדה עדיין לא השיגו, כנראה שלעצמו הוא לא ישיגו, אבל הוא יכול להיות השובר שוויון של קווינטנה מול פרום, או כל מתחרה אחר וכדי להיות שובר שוויון הוא חייב להיות פועל העל ולא מתחרה על מדרגה בדוכן המנצחים, לא עם ולא לצד חברו לקבוצה שעובדתית טוב ממנו. הבעיה של ולוורדה היתה תמיד ביכולות הטקטיות, הוא פשוט ניצח בלי מבנה טקטי מורכב של התנהלותו, אבל עם הניסיון שלו הוא עוד יוכל לעשות את זה עבור קווינטנה – לו רק ירצה.
ספוט על וינצ'נזו ניבאלי ~ קבוצת אסטנה
רבים התאכזבו מההכרה כי וינצ'נזו ניבאלי לא מתחרה שווה על החולצה הצהובה, אבל זהו בדיוק וינצ'נזו ניבאלי. הוא ניצח בטור דה פראנס ממנו פרשו טובים ממנו והיה לאחד הנכנסים להיכל התהילה מניצול הזדמנות. הוא לא צריך להתנצל והוא בהחלט היה ראוי לניצחון ב- 2014. אבל הוא בדיוק כמו עוד הרבה מנצחי טור שניצחו מתוך הזדמנות שנוצרה ולא יצרו את הניצחון בזכות יכולתם נטו.
ספוט על אלברטו קונטאדור ~ קבוצת טינקוף-סאקסו
אלברטו קונטאדור כנראה קיבל מספיק כסף עבור הניסיון ועדיין הוא קורבן שאיפות מוגזמות שאינן ריאליות מצד מי שהציבן. אולג טינקוף חושב כי ענף האופניים בנוי לא נכון. כנראה שהוא צודק, כנראה שבאותה מידה הוא גם שוגה במקום אליו הוא רוצה להוביל את הענף. מעסיק המעמיד בפני השכיר שלו משימה בלתי אפשרית, לא יכול לכפר על כך גם בתשלום נדיב במיוחד. קונטאדור היה כמעט בשיא יכולתו בחודש מאי השנה וזה הספיק כדי לנצח בג'ירו. בטור הוא כבר היה משהו שהזכיר במעומעם את רוכב הגרנד טור הטוב ביותר בדורו. ההפסד היה של הצופים וכנראה גם של קונטאדור ששמו כבר מתנוסס בכבוד בהישגי כל הזמנים ויכול היה לעלות לפסגת הרשימה לפחות בכמה קטגוריות.
ספוט על פטר סגאן ~ קבוצת טינקוף-סאקסו
פטר סגאן הוא התגלמות האבולוציה של רוכב האופניים המודרני. בתקופות אחרות הוא היה מנצח ברמתו של אדי מרקס, אולי ברנאר אינו. בתקופה הנוכחית הוא יכול להיות מנצח סדרתי בקטגוריה נקודתית וזה בדיוק הדבר אליו הוא כיוון, ביצע ולקח. ניצחון רביעי בקטגוריית הנקודות של הטור דה פראנס, הוא ביצוע שצלח פעמיים בלבד בעבר. אריק זאבל סיים את הטור שש פעמים ברציפות עם החולצה הירוקה ושון קלי הצליח לסיים את הטור ארבע פעמים עם חולצה ירוקה. סגאן לא ניצח ולו בקטע אחד של הטור דה פראנס השנה, אבל הוא ניצח בקטגוריית הנקודות את אנדריי גריפל שרק בזכות 4 ניצחונות בקטעים צבר 200 נקודות מסך כל ה-366 הנקודות שלו.
סגאן השיג כמעט את כל הניקוד שלו בזכות יצירת קבוצות בריחה, ניהולן ומשיכתן אל מאוץ הביניים וזאת כשהוא הרוכב המסומן ביותר על ידי הכי הרבה קבוצות בדיוק כשהמרוץ מתחיל וחבורת החוד נוצרת. סגאן הוא סוג של כוכב עליון בדבוקה, ככזה הוא מסומן ומעל לזה הוא מצליח להתעלות כדי להשיג את המטרות ובטור דה פרנאס הוא מצליח כבר ארבע שנים ברציפות להשיג את המטרה שלו – החולצה הירוקה.
ספוט על אנדרה גרייפל ~ קבוצת לוטו-סודאל
אנדרה גריפל הוא המאיץ הבולט של הטור דה פראנס 2015. ארבעה ניצחונות בקטעים לא מספרים את כל הסיפור, אלא התייחסות לסך הניצחונות בקטעים שנוצרו עבור סיום במאוץ המוני. בטור דה פראנס השנה הסתיימו 11, מתוך 21 הקטעים בעליות מסוגים שונים כשאחד מהם היה מרוץ קבוצתי נגד השעון ועוד אחד שאינו בספירת ה-11 היה הקטע הראשון – מרוץ אישי נגד השעון. חמש פעמים הגיע גרייפל למאוץ על הניצחון בקטע של הטור 2015, בארבעה מאוצים הוא ניצח. בכל זאת שאלה אחת מרחפת – ואם מרסל קיטל היה?
נפילת הצרפתים בטור דה פראנס
בסיום הטור דה פראנס בשנה שעברה עלה מצב הרוח הצרפתי השמיימה. שני צרפתים על דוכן המנצחים, שני ניצחונות בקטעים ונראה היה כי יחד עם התבססותו של הפספורט הביולוגי, אנו חוזים בשובה של האימפריה הצרפתית. אבל זה היה בטור דה פראנס בו ניצח ניבאלי, לאחר פרישה של פרום וקונטדור ובשנה בה נשלח קוינטנה לנצח בג'ירו, כדי לא להפריע לכוכב קבוצתו להתמודד על ראש דירוג בטור. נסיגתו של ניבאלי בדירוג הסופי של הטור לעומת ניצחונו ב-2014, הוא המדויק של הרוכבים הצרפתיים גם. כדי שהדירוגים של הצרפתים ב-2015 יהיה השכיח ולא הנדיר זה צריך לקרות כמה פעמים ונכון להרבה מאוד שנים לאחור. הצרפתים פשוט לא מספיק טובים כדי להתמודד על הניצחון, אלא בהברקות כאלו שהציגו אשתקד מול שדה משתתפים חסר עומק איכותי כזה שהיה השנה.
1.מי מנצח הטור שהיה בגיל המבוגר ביותר?
2.כנראה שגנטית הגרמנים מותאמים יותר לספרינטים (דגנקולב,גרייפל,מרטין) – ירכיים חזקות, כתפיים חזקות.
3.מקווה שהצרפתים ימשיכו לחכות למנצח…
4. שלוש מארבע השנים האחרונות ניצחו בריטים את הטור (ואת האולימפיאדה האחרונה). זה התחיל בזכות אולימפיאדת לונדון כמדומני. מי המועמדים שלהם לריו?
המבוגר ביותר פרמין למבו שניצח בגיל 36 בשנת 1922.
על גנטיקה וגרמנים ספר ליאן אולריך.
הבריטים החלו תהליך הרבה לפני המשחקים בלונדון, אבל אירוח המשחקים היה חלק מההליך וזה לא רק באופניים.