הקטע ה-17 שתם זה עתה היה מעניין למדי, אך מאמש עוסקים הכל בהתרחשויות שהיו במורד מהסטלביו, בקטע ה-16. למה? כל הפרטים כאן
מאת:יאיר בן עמי
• עמוד הג'ירו ד'איטליה בשוונג -כאן
• מסלול הג'ירו ד'איטליה 2014 – כאן
הקטע ה- 17 של הג'ירו ד'איטליה התנהל כצפוי. קבוצת בריחה רבת משתתפים יצאה ופתחה פער שבשיאו כמעט וחצה את גבול 13 הדקות. הדבוקה
התנהלה בנוחות יחסית והיה ברור כי מהקבוצה המובילה יבוא המנצח, בעיקר
בהתחשב שכמעט כל הקבוצות היו מיוצגות בקבוצה המובילה והרוכבים בא לא ממש
איימו על שלל הדירוגים.
מנצח הקטע היה סטפנו פריצ', מלך ההרים של הג'ירו
ד'איטליה 2013. האיטלקי בן ה-26 העניק לקבוצתו את הניצחון השלישי בקטע של
הג'ירו 2014 ובכך הצטרפה קבוצת בארדיני – סיאסאף לקבוצת אףדהז'ה שרשמה
שלושה ניצחונות של נאסר בוכאני ולקבוצת אוריקא גרינאדג' שרשמה שלושה
ניצחונות, וגם נותרה במרוץ עם שלושה רוכבים בלבד.
דוכן מנצחים בקטע 17:
1. סטפנו פיראצ'י, איטליה, בראדיני – סיאסאף, 4:38:11 שעות
2. טים וולנס, בלגיה, לוטו בילסול
3. ג'יי מקארטי, אוסטרליה, אומגה פארמה – קויק סטפ, כולםזמן זהה
עשירייה ראשונה לאחר קטע 17:
1. ניירו קווינטנה, קולומביה, מוביסטאר, 73:05:31 שעות
2. ריגברטו אורן אורן, קולומביה, אומגה פארמה – קויק סטפ + 1:41 דקה
3. קאדל אוונס, אוסטרליה, ביאמסי + 3:21 דקות
4. פייר רולאן, צרפת, יורופקאר + 3:26 דקות
5. רפאל מיאקה, פולין, סאקסו – טינקוף בנק + 3:28 דקות
6. פאביו ארו, איטליה, אסטנה + 3:34 דקות
7. דומניקו פוזוביבו, איטליה, אז'ה2אר לה מונדיאל + 3:39 דקות
8. ווילקו קלדרמן, הולנד, בלקין + 4:06 דקות
9. ריידר היסזדל, קנדה, גארמין – שארפ + 4:16 דקות
10. רוברט קרסלובסקי, קרואטיה, טרק +מ 8:02 דקות
כשחצה את קו הסיום, עשה המנצח תנועה מגונה לא ברור למי ולמה, וייתכן כי הוא יקבל עונש בעקבות המעשה.
כשיהפוך להיסטוריה יעלם הקטע ה-15 מהזיכרון כמעט כליל, מה שיזכרו ממנו זה את ההתעסקות הרבה בהתרחשות של קטע 16.
מה קרה במורד הסטלביו
כשהתקרבו הרוכבים אל פסגת הסטלביו התפרסמה בטוויטר הודעה כי במורד הרוכבים ירכבו מנהלתית- רכיבה ניטרלית.
המשמעות של רכיבה מנהלתית היא שרכב מוביל את הרוכבים ומכתיב את קצב הרכיבה, במקרה זה על מנת למזער את סכנת ההחלקה בכבישים הרטובים משלג וגשם במורד הטכני מפסגת הסטלביו.
כמעט מיד נמחקה ההודעה מהטוויטר, אך ברדיו המרוץ (אותו שומעים בכל רכבי כל הקבוצות) נשמעה הודעה, כנראה הוראה, על שהרוכבים צריכים לרכב מאחורי הרכבים שיניפו דגלים אדומים.
ההודעה כנראה הייתה מבלבלת מספיק כדי שחלק ממנהלי קבוצות ורוכבים הבינו שהם צריכים להמתין על פסגת הסטלביו, כדי שרכבים, או אופנועים, יובילו אותם במורד הסטלביו.
קבוצה של רוכבים שכללה את ניירו קוינטנה, ריידר הייסזדל פייר ורולאן גלשו לפחות בחלק מהמורד כבתחרות של ממש ולטענת כל השלושה הם לא ראו שום דגל, לא ידעו על שום הוראה לרכב בצורה כזו או אחרת ובמילא לא ראו דגלים אדומים.
מהצד השני הופיע ציוץ של מי מבעלי התפקידים שהיה על אופנוע ובו הוא טוען כי הוא הניף דגל וקוינטנה בכל זאת עקף אותו.
לאחר המרוץ היו לא מעט שטענו שכלל לא היה צריך לקיים את הקטע, בגלל השלגים והכבישים החלקים.
פטריק לאפבר, מנהל קבוצת אומגה פארמה – קויק סטפ, קרא למנהל הג'ירו, מאורו ואני, להתפטר מיד והצביע על ההתנהלות של ואני גם בג'ירו אשתקד ובמרוץ מילאנו סן רמו כלא ראויה ומסכנת את הרוכבים.
בבוקר הקטע ה-17 התקיימה פגישה של מנהלי כל הקבוצות עם שופטי האיגוד העולמי ובה שטחו המנהלים את טענותיהם על ההתנהלות.
חלק ממנהלי הקבוצות קראו לשופטים לקחת מקוינטנה ושאר הרוכבים שגלשו במורד בקצב תחרות, את הפער שנפתח בקטע ה-17 ובזכותו עלה קוינטנה לראש הדירוג.
אבל איפה באמת נפתח הפער
כשסיימו קוינטנה, הייסדזל ורולאן את הגלישה מהסטלביו הפער שלהם מהקבוצה בה רכב לובש החולצה הוורודה, אורן אורן, הה כשתי דקות.
בכניסה לעלייה האחרונה הפער היה 1:42 דקה, בסיום הקטע הפערים היו גדולים משמעותית. עובדות אלו לא הוזכרו על ידי לאפבר ושאר המנהלים שדרשו למחוק את היתרון שפתחו קוינטנה ורוכבים נוספים מהרוכבים שלהם.
נכון לרגע כתיבת שורות אלו לא נשמע קולם של השופטים, אשר הבטיחו לצאת בהודעה במהלך היום.
מה שברור הוא כי כמו במקרה השרשרת בטור דה פראנס 2010 גם במקרה הזו ייזכרו בעיקר בגלל שהייתה או לא הייתה התנהלות בלתי ספורטיבית.
נותר לנו רק לקוות כי הפעם זה לא יסתיים כמו אז כשנמצאו שרידי פרות בדמו של המנצח והתואר נלקח ממנו.
תמונת שער: הדבוקה של הג'ירו בדאבלין צילום: L'irlandés
עורך לשעבר של אתר שוונג
בעל הטור מציאות נושכת