לקראת יריית הזינוק של הג'ירו ד'איטליה ביום שישי (9.5.14), קבלו שיעור היסטוריה על המרוץ הנחשק כמו כוס אספרסו קטיפתי. מתי הוא נוסד, מי המציא אותו ומי היו הזוכים המובילים בו – גרצייה מילֶה
מאת:יאיר בן עמי
מה זה ג'ירו ד'איטליה
מדובר במרוץ האופניים האיטלקי המתקיים זו הפעם ה-97 השנה. זהו מרוץ שלבים המתקיים לאורך מעט יותר משלושה שבועות והוא אחד משלוש הגרנד טור – השניים האחרים הם הטור דה פראנס (צרפת) והוואלטה א'אספנייה (ספרד). מרוצי הגרנד טור נחשבים ליוקרתיים ביותר בענף האופניים.
כמעט כל אחד מכיר את הטור דה פראנס, אבל אם תשאלו איטלקי ועוד מיליוני מעריצי הג'ירו בעולם הסיבה היחידה לכך היא ראשוניות "המקרית" לדעתם.
הג'ירו ד'איטליה התקיים לראשונה בשנת 1909, שש שנים לאחר שהטור דה פראנס התקיים לראשונה. האיטלקים תמיד טענו ויטענו כי רק המקריות הזו הציבה את הטור דה פראנס כמרוץ האופניים היוקרתי ביותר בעולם, ולא תבלבל אף אחד העובדה כי הטור דה פראנס הוא גם אירוע הספורט השנתי הגדול ביותר בעולם.
הג'ירו ד'איטליה לא התקיים בין השנים 1915-1918 בגלל מלחמת העולם הראשונה ושוב בין 1941 ל- 1945 בגלל מלחמת העולם השנייה.
הג'ירו ד'איטליה מאורגן על ידי חברת RCS Sport כשנותן החסות ובעלי המרוץ הוא עיתון הספורט הפופולארי לה גזטה דלו ספורט (באיטלקית: la gazzetta dello sport) הנמכר מדי יום בכ-350,000 עותקים מדי יום ונוסד ממש לפני תחילתם של המשחקים האולימפיים הראשונים בעידן המודרני – 1896. בשיאו וטרם עידן האינטרנט הגיעו מכירות העיתון לכחצי מיליון עותקים ביום.
צבעי הנייר של העיתון, וורוד, הוא גם הצבע של החולצה של המוביל בדירוג המצטבר של המורץ (על כך בהמשך).
מדוע וכיצד נוצר המרוץ
בשנת 1908 קיים העיתון קוריירה דלה סרה, המתחרה של הגזטה דלו ספורט, מרוץ מכוניות חוצה איטליה ובין פרסומיו גם הצהיר כי בעקבות ההצלחה של מרוץ המכוניות הוא יארגן מרוץ אופניים חוצה איטליה, בדיוק כמו הטור דה פראנס וכמובן ללא התייחסות למרוץ הצרפתי.
כשנודע לעורך של הגזטה דלו ספורט, טולו מורגני (Tullo Morgagni) על רעיון המרוץ חוצה איטליה של העיתון המתחרה הוא שלח מברק לבעלי הגזטה דלו ספורט, אמיליו קוסטמניה (Emilio Costamagna) ולעורך מדור האופניים של העיתון ארמנדו קוניה (Armando Cougne). קנויה היה ממוצא צרפתי, נולד בניס. הוא היה מנהל הג'ירו ד'איטליה הראשון.
באותה התקופה כבר רשמו בגזטה הצלחה בת שנתיים ושלוש של מרוצי האופניים "ג'ירו די לומברדיה" ו"מילאנו – סן רמו" והרעיון נפל על אוזניים קשובות ויכולות ארגוניות.
ב-7 באוגוסט 1908 פרסם הגזטה דלו ספורט, בעמוד הראשי, את הג'ירו ד'איטליה שיצא לדרך לראשונה במאי 1909. העיתון והרעיון שאבו את ההשראה מטור דה פראנס שהתקיים אז כבר חמש שנים בארגונו של העיתון הצרפתי ל'אוטו הנקרא כיום הל'אקיפ.
היסטוריה
הג'ירו ד'איטליה ראשון הוזנק ב- 13 במאי 1909 ממילאנו. הקטע הראשון היה ממילאנו לבולוניה – 397 ק"מ וניצח האיטלקי דני דאריו שניצח גם בקטע האחרון, מטורינו למילאנו (206 ק"מ).
סה"כ התקיימו בג'ירו הראשון 8 קטעים ב- 18 ימים כשבין הקטעים היו לרוכבים בין יום אחד לשלושה ימים ללא רכיבה.
מנצח הקטע הראשון והאחרון, דני דאריו סיים במקום השישי.
מנצח הג'ירו הראשון היה לואיג'י גאנה האיטלקי שעבר 2448 ק"מ ב- 89:48:14 שעות ו- 25 נקודות (במהדורות הראשונות נספרו נקודות שליליות על פי הדירוג של הקטעים). גאנה ניצח בשלושה מתוך 8 קטעי הג'ירו הראשון וגם בשנה שלאחר מכן (1910) הוא ניצח בשלושה וסיים במקום השלישי בדירוג המצטבר הסופי.
המנצחים הסדרתיים של הג'ירו ד'איטליה
בהיסטוריה של הג'ירו ד'איטליה יש סיפורים שאינם נופלים מאלו של הטור דה פראנס ולעיתים בעלי עומק דמיוני שקשה לעיכול במרחק השנים.
המנצחים הגדולים בהיסטוריה
5 ניצחונות:
אלפרדו בינדה (1933, 1927-28-29, 1925).
פאוסטו קופי (1953-2, 1949, 1947, 1940).
הניצחון של קופי בשנת 1940 עדיין רשום כניצחונו של הרוכב הצעיר בהיסטוריה של המרוץ, קופי היה בן 20 כשניצח אז.
קופי היה הרוכב הראשון בהיסטוריה שניצח בג'ירו ד'איטליה ובטור דה פראנס באותה השנה – 1949. הוא שחזר את ההישג בשנת 1952.
אדי מרקס (1972-3-4, 1970, 1968).
מרקס מחזיק בשיא הניצחונות בג'ירו ובטור באותה השנה (הדאבל של ענף האופניים) – 1970, 1972, 1974.
שלושה ניצחונות:
ג'יאובני ברונארו (1926, 1921-2).
ג'ינו בארטלי (1946, 1936-7).
בארטלי היה מלך ההרים של הג'ירו 7 פעמים – שיא המרוץ.
פרנצ'ו מאני (1955, 1951, 1948).
פלצ'ה ג'ימונדי (1976, 1969, 1967).
ברנאר הינו (1985, 1982, 1980).
פרנצ'ו מאני, ניצח שלוש פעמים ומזחקי בשיא הרוכב המבוגר בהיסטוריה שניצח צילום: Own work
תמונת שער: הדבוקה של הג'ירו ד'איטליה עוברת בוורונה בשנות השישים צילום: Libens libenter
7.5.2014
עורך לשעבר של אתר שוונג
בעל הטור מציאות נושכת