מי מוביל אתם שואלים? ניירו קווינטנה ניצח בקטע ה-16 של הג'ירו ועלה לראש הדירוג המצטבר
מאת:יאיר בן עמי
• עמוד הג'ירו ד'איטליה בשוונג -כאן
• מסלול הג'ירו ד'איטליה 2014 – כאן
ניירו אלכסנדר קווינטנה רוחאס זה שמו המלא של הרוכב המוביל בג'ירו ד'איטליה 2014, לאחר 16 קטעים.
קווינטנה הוסיף פרק בהיסטוריה של הג'ירו צילום: Katie Chan
עשירייה ראשונה בקטע 17:
1. ניירו קווינטנה, קולומביה, מוביסטאר, 4:42:35 שעות
2. ריידר הייסזדל, קנדה, גארמין – שארפ + 8 שניות
3. פייר רולאן, צרפת, יורופקאר + 1:13 דקה
4. ווילקו קלדרמן, הולנד, בלקין +3:32 דקות
5. דומניקו פוזוביבו, איטליה, אז'ה2אר לה מונדיאל + 3:37 דקות.
6. פאביו ארו, איטליה, אסטנה + 3:40 דקות
7. רפאל מיאקה, פולין, סאקסו – טינקוף בנק + 4:08 דקות
8. סבסטיאן הונאו גומז, קולומביה, סקאי + 4:11 דקות
9. ריגברטו אורן אורן, קולומביה, אומגה פארמה – קויק סטפ, זמן זהה
10. קאדל אוונס, אוסטרליה, ביאמסי + 4:48 דקות
עשירייה ראשונה לאחר קטע 16:
1. ניירו קווינטנה, קולומביה, מוביסטאר, 68:11:44 שעות
2. ריגברטו אורן אורן, קולומביה, אומגה פארמה – קויק סטפ + 1:41 דקה
3. קאדל אוונס, אוסטרליה, ביאמסי + 3:21 דקות
4. פייר רולאן, צרפת, יורופקאר + 3:26 דקות
5. רפאל מיאקה, פולין, סאקסו – טינקוף בנק + 3:28 דקות
6. פאביו ארו, איטליה, אסטנה + 3:34 דקות
7. דומניקו פוזוביבו, איטליה, אז'ה2אר לה מונדיאל + 3:39 דקות
8. ווילקו קלדרמן, הולנד, בלקין + 4:06 דקות
9. ריידר היסזדל, קנדה, גארמין – שארפ + 4:16 דקות
10. רוברט קרסלובסקי, קרואטיה, טרק +מ 8:02 דקות
זה היה היום שהיה
כבר במבט על מסלול הקטע ה- 16 הוא נראה מבטיח התרחשויות. הוא הוכתר לקטע המלכות של הג'ירו השנה, כלל שתי פסגות (גאביה וסטלביו) שייצרו אגדות בעבר וסיום על פסגה אדירה. מזג האוויר היה קשה וכלל שלג, גשם, ערפל וקור עז.
לפני 26 שנים היה זה אנדי המפסטן שהיה לאמריקאי הראשון שניצח בג'ירו ולאחר מופע אדיר, במזג אוויר שכלל שלג כבד, על פסגת הגאביה.
לפני עשרות שנים קיימו ג'ינו בארטלי ופאוסטו קופי מאבקים אדירים, שגלשו מהדבוקה אל הפוליטיקה האיטלקית, בדרך לפסגות הגאביה והסטלביו.
הפעם היה זה תורו של הרוכב הקולומביאני הצעיר, ניירו קווינטנה, לכתוב פרק מפואר בתולדות הג'ירו ד'איטליה.
קווינטנה הגיע לג'ירו כאחד ממועמדי העל לניצחון. אשתקד, בגיל 23, הוא סיים שני בטור דה פראנס והיה מלך ההרים לאחר קטעים בהם השקיע בטקטיקה קבוצתית והיה נאמנו של מוביל הקבוצה – אלחנדרו ולוורדה. רק לאחר שולוורדה איבד כל סיכוי מעשי לניצחון קיבל קוינטנה את האישור לרכב עבור עצמו בדירוג המצטבר. כמו שזה נראה כעת גם השנה תתייצב קבוצתו (מוביסטאר) לטור דה פראנס עם ולוורדה כמוביל ומול הכוכב הספרדי קוינטנה יכול לשחק רק כינור שני, לפחות בגילו הצעיר.
יש אמירה הקובעת כי ריצת מרתון יודעים איך תתחיל, אבל אי אפשר לדעת כיצד תסתיים. בגרנד טור אפילו אי אפשר לדעת איך זה יתחיל. קווינטנה למד זאת על בשרו השנה. השבועיים הראשונים שלו בג'ירו ד'איטליה 2014 כללו תאונות ובעקבותיהן פציעה, וירוס שסירב להרפות והפסד זמן, שנראה למי שלא העריכו את יכולותיו כמטפס כבלתי ניתן לסגירה.
בקטע ה- 16 לא חיכה קווינטנה לעלייה האחרונה. העלייה הראשונה, כמעט עם הזינוק לקטע, הייתה אל פסגת הגאביה. אחת מהעליות המפרכות על מסלול הג'ירו לדורותיו. קבוצתו של קווינטנה השתתפה בהכתבת הקצב כבר בעלייה הזו וקבעה עובדה – העלייה לפסגה הבאה (סטלביו) תהיה כואבת, העלייה לקו הסיום תהיה מחסלת.
העלייה השנייה של הקטע ה- 16 הייתה אל פסגת הסטלביו. הפסגה הגבוהה ביותר בג'ירו 2014 והנקראת על פי המסורת "צ'ימה קופי", על שמו של "אלוף האלופים" – פאסטו קופי שעוד בחייו הפך לאגדה ואם תשאלו איטלקי שאינו קתולי הוא יקבע נחרצות – לא אדי מרקס, לא לאנס ארמסטרונג, לא ז'ק אנקטיל או ברנאר הינו, אלא קופי הוא הטוב בהיסטוריה. אם תשאלו איטלקי קתולי כנראה שהוא יתעקש על ג'ינו בארטלי כטוב בהיסטוריה, אבל זה לריב אחר.
במורדות מהסטלביו לא חשבו קווינטנה והרוכבים לצידו (חלקם מקבוצתו) על סכנת ההחלקה על הכבישים הרטובים, אלא על הפער מהדבוקה של החולצה הוורודה. בכניסה לעלייה האחרונה (לקו הסיום) החל קווינטנה מיד בתוכנית כיבוש ראש הדירוג. נדיר לראות מטפס טהור קורע את מתחריו במורדות, קווינטנה עשה זאת כראוי לרוכב גדול והמשיך ללא מורא אל הפסגה האחרונה.
למעלה מעשרים ק"מ של עלייה לקו הסיום המתינו לרוכבים. קווינטנה הכתיב קצב שהיה נוח לו והותיר לצידו רק את מנצח הג'ירו 2012 (ריידר היסזדל) ומנצח הקטע של האלפ' דואז' בטור (פייר רולאן).
לאורך כל העלייה לקו הסיום המשיך הפער בין קווינטנה ושותפיו לחוד, לבין החולצה הוורודה לגדול ובערך כשנותרו עשרה ק"מ לסיום השאלה היחידה שריחפה באוויר הייתה כמה דקות לפני אורן אורן (לובש החולצה הוורודה) יחצה קווינטנה את קו הסיום.
לאחר שהותיר את רולאן מאחור נותר לקווינטנה רק הייסזדל כחברה לא רצויה. הייסזדל לא וויתר לכל אורך העלייה והוכיח כי אילולא הפסד הזמן בתאונה של הקטע הראשון (הנג"ש הקבוצתי) הוא היה שוב מתמודד על החולצה הוורודה לכל אורך הג'ירו.
פער אדיר
ככל שהתקרב קווינטנה לקו הסיום נראתה השאלה ההגיונית כמה יהיה הפער של קווינטנה מהמקום השני בדירוג המצטבר בסוף היום.
קווינטנה ניצח את המתמודדים על ראש הדירוג בפער אדיר, לקח את החולצה הוורודה וכעת שמתחריו ינסו להתקיף בימים הבאים.
הייסזדל הצליח לחזור למאבקי ראש הדירוג צילום Petit Brun
הייסזדל סיים שני. הוא עלה עד למקום ה- 9 בדירוג המצטבר ועם פער קטן מדקה ממדרגת דוכן המנצחים. כנראה שעוד נראה פעילות התקפית מצידו בהמשך.
רולאן סיים שלישי. כשהוא (רביעי בדירוג המצטבר) רק חמש שניות מדוכן המנצחים, עם פער של פחות מדקה מהייסזדל המדורג תשיעי, כנראה שגם הוא יצטרך להשקיע עוד כמה טיפות זיעה עד לסיום.
הנזק שעשה קווינטנה לראש הדירוג המצטבר נראה היטב ככל שרוכבים חצו את קו הסיום.
לובש החולצה הוורודה מקטע 8 ועד 11, קאדל אוונס התרסק לפער של כמעט חמש דקות בסיום הקטע וירד בדירוג המצטבר למקום השלישי כשהפער בינו לבין ראש הדירוג 3:31 דקות.
הדאגה של אוונס אינה על הפער שלו מריגברטו אורן אורן, שאיבד את החולצה הוורודה וירד למקום השני, אלא מאלו המדורגים אחריו.
על רולאן ו- 5 השניות כבר עברנו. דומיניק פוצ'וביבו מדורג שביעי והוא רק 28 שניות מאוונס. בתוך אותן 28 שניות מדורגים רפאל מיאקה, פאביו ארו ודומיניקו פוצ'וביבו שבכל עלייה יכולים להשאיר לאוונס עודף הרבה יותר גדול מהפער הקיים ביניהם בדירוג המצטבר.
הקטע ה- 17 לא נראה כיכול להשפיע על ראש הדירוג והרוכבים ישמחו ליום פחות קשה, בעיקר כשבימים חמישי, שישי ושבת המתמודדים על ראש הדירוג יצטרכו למצוא את העודפים שעוד נותרו להם בשני קטעי הרים וסיומי פסגות ומרוץ אישי נגד השעון בעלייה.
עורך לשעבר של אתר שוונג
בעל הטור מציאות נושכת