וינצ'נזו ניבאלי ניצח בצורה מרשימה במרוץ האישי נגד השעון והגדיל את הפער באופן משמעותי. רק משהו נדיר ימנע ממנו ניצחון בג'ירו
מאת:יאיר בן עמי
• כל כתבות הג'ירו ד'איטליה בשוונג – כאן
• דיווחים ופרשנות מהקטע ה- 18 ליחצו כאן
• לכתבת סיכום קטע 17 ליחצו כאן
וינצ'נזו ניבאלי האיטלקי ניצח בקטע ה- 18 של הג'ירו, 20.6 ק"מ של מרוץ נגד השעון בעלייה. הוא היה מהיר ב- 58 שניות מסמואל סאנצ'ז גונסאלס שקבע את הזמן השני בטיבו.
קאדל אוונס, המדורג שני בדירוג המצטבר, קבע את הזמן ה- 28 בטיבו והפסיד לניבאלי יותר משתיים וחצי דקות.
לאחר הקטע התרחק ניבאלי מאוונס, ששומר עדיין על המקום השני, ביותר מארבע דקות. מהמקום השני (אוונס) מתפתח מאבק מבטיח על שתי המדרגות המשניות של דוכן במנצחים. אורן אורן מרוחק 10 שניות מאוונס וסקארפוני רחוק 58 שניות מאורן אורן.
בשישי ושבת יתקיימו שני קטעי הרים אימתניים. מזג האוויר מאיים לחסום את הפסגות בשלגים וייתכן כי יהיו שינויים מרחיקי לכת בתוואי. עבור ניבאלי הדבר לא צריך לשנות. עם הפערים שיש בינו לבין המדורגים אחריו, ובעיקר בהתחשב במאבקים הצפויים על מקום בדוכן המנצחים, הוא יצטרך לרכב הגנתי לכל אורך העליות ולקפוץ כפי שהוא כה מצטיין בק"מ האחרון של כל קטע. טקטיקה כזו תוכל לא רק להבטיח לו את הניצחון בג'ירו אלא שגם להגדיל את הפער בראש.
דבר נוסף שיכול לשחק לרגליו של ניבאלי הוא המאבק על דירוג הרוכב הצעיר. רפאל מאיקה הצליח לסגור את הפער (5 שניות לפני קטע 18) מקרלוס בטנצ'ור גומס ועכשיו הוא לובש את החולצה הלבנה עם פער יתרון של 2 שניות בלבד. השניים מדורגים במקומות 6-7 בדירוג המצטבר ועם פיגור של כדקה וחצי מסקארפוני המדורג רביעי.
המצב הצפוף והמורכב יכול ליצור בריתות בין קבוצות ואלו יכולות ליצור מאבקים שישפיעו על זהות הרוכבים שיעמדו על דוכן המנצחים בסיום הג'ירו.
אחרי כל אלו עדיין לניבאלי היתרון. הג'ירו 2013 אינו הניצחון הראשון של ניבאלי בגרנד טור. בוואלטה א'אספנייה הוא ניצח לפני שלוש שנים (2010). שנה לאחר מכן הוא זינק לג'ירו כמוביל הקבוצה וסיים שני למיקלה סקארפוני (פער של 46 שניות בלבד).
בשנה שעברה הוא וויתר על הג'ירו לטובת ריכוז טוטאלי בהכנות לטור דה פראנס. הוא סיים שלישי לצמד רוכב סקאי הבריטים – בראדלי וויגנס וכריס פרום. היה זה כנראה השיעור הטוב ביותר שקיבל ניבאלי על איך מנצחים גרנד טור, ויותר מאשר בניצחון בוואלטה.
גרנד טור בעיקר לא מפסידים. בראדלי וויגנס הגיע השנה לג'ירו כמועמד לניצחון ופרש עם דלקת, הצטננות וחבוט מכל כיוון. מנצח אשתקד, ריידר היסזדל, חווה את מה שהרבה מאוד רוכבי אופניים מכירים כנפילה אחרי שיא. לוויגנס זה קרה בטור של 2010 לאחר שסיים רביעי בטור של 2009.
בג'ירו 2013 ניבאלי לא עשה מהלכים התקפיים כפי שנהג לעשות בעבר. בכל ירידה שהיה נוהג לפתוח פערים הוא התאפק הפעם וכשעשה משהו זה היה עד גבולות התשלום מחיר ביום שלמחרת. בעליות הוא לקח ביסים קטנים של פערים ממתחריו. במישורים והגבעות הוא ידע להתרחק מהצרות. במרוצים נגד השעון הוא לקח את הביסים הגדולים של הפער.
בשני קטעי ההרים הוא יצטרך רק להישמר ולהיות זהיר בבחירות התגובות שלו למהלכים של אחרים. מאום לא יהיה גמור עד לקו הסיום של היום האחרון, אבל ניבאלי יכול להיות קצת יותר רגוע.
עשירייה ראשונה בקטע 18:
1. וינצנזו ניבאלי, איטליה, אסטנה, 44:29 דקות
2. סמואל סאנצ'ז גונזלס, ספרד, אוסקלטל – אוסקדי + 58 שניות
3. דמיאנו קארוסו, איטליה, קנונדייל + 1:20 דקה
4. מיקלה סקארפוני, איטליה, לאמפרה – מרידה + 1:21 דקה
5. רפאל מאיקה, פולין, סאקסו בנק – טינקוף + 1:25 דקה
6. ריגברטו אורן אורן, קולומביה, סקאי + 1:26 דקה
7. קרלוס אלברטו בטנצ'ור גומז, קולומביה, אז'ה2אר לה מונדיאל + 1:32 דקה
8. סטף קלמנט, הולנד, בלאנקו + 1:36 דקה
9. דריו קטאלדו, איטליה, סקאי + 1:41 דקה
10. דנילו די לוקה, איטליה, ויני פאנטיני – סלא איטליה + 1:52 דקה
עשירייה ראשונה לאחר קטע 18:
1. וינצנזו ניבאלי, איטליה, אסטנה, 73:55:58 שעות
2. קאדל אוונס, אוסטרליה, ביאמסי + 4:02 דקה
3. ריגברטו אורן אורן, קולומביה, סקאי + 4:12 דקות
4. מיקלה סקארפוני, איטליה, לאמפרה – מרידה + 5:14 דקות
5. פרזימייסלב נימיץ, פולין, לאמפרה מרידה + 6:09 דקות
6. רפאל מאיקה, פולין, סאקסו בנק – טינקוף + 6:45 דקות
7. קרלוס אלברטו בטנצ'ור גומז, קולומביה, אז'ה2אר לה מונדיאל + 6:47 דקות
8. מאורו סאנטאמברוג'יו, איטליה, ויני פאנטיני – סלא איטליה + 7:30 דקות
9. בנאט אלוריאגה, ספרד, מוביסטאר + 8:36 דקות
10. סמואל סאנצ'ז גונזלס, ספרד, אוסקלטל – אוסקדי + 9:34 דקות
קטע 19, 139 ק"מ, מ – Ponte di Legno ל – Val Martello
הקטע ה- 19 יהיה ראשון משני ימי הרים של סוף השבוע האחרון. אם השלגים לא יביאו לביטול הטיפוס אל הפסגות צפויה חגיגה אדירה של סיום הגרנד טור הראשון של העונה.
בתפריט קטע 19:
• פסגת הגאביה
18 ק"מ טיפוס בזווית ממוצעת של 8%
• מעבר דלו סטלביו
הצ'ימה קופי: הפסגה הגבוהה ביותר של הג'ירו בכל שנה והנושאת את שמו של מנצח הג'ירו חמש פעמים – פאוסטו קופי. לרוכב הראשון על הפסגה מחכה פרס כספי גדול במיוחד.
העלייה באורך 21 ק"מ וזווית ממוצעת של 6.9%
• וואל מרטלו
הפסגה האחרונה של היום היא גם קו הסיום על הוואל מרטלו. 20 ק"מ אורכה של העלייה המסתיימת בזוויות ממוצעת של יותר מ 10% ושיא של 14%.
כל קבוצה תגיע לזינוק עם טקטיקה ברורה לניצחון, הצטרפות לקבוצת בריחה או התמודדות על ראש דירוג מצטבר או דירוגי משנה, אבל על העלייה האחרונה יגלו רוב הקבוצות על רוכביהן כי הרגליים משדרות מצוקה של סוף שבוע שלישי.