מארק קאוונדיש הוא שליט העל של המאוצים ההמוניים לקוי הסיום. היחס של ניצחונות לעומת מאוצים בהם לא ניצח הוא נדיר גם בפרספקטיבה היסטורית אבל
מאת:יאיר בן עמי
כתבות קודמות:
• סיכום קטע 1
• הרוכבים הבולטים
שידורים ישירים:
• קטע 1
• קטע 2
בכל דור יש ספורטאי על השולטים בענף בו הם מתחרים. לעיתים זו שליטה רמה, לעיתים שליטה מינורית ולעיתים מתוך מאבקים הנחרטים בהיסטוריה. מארק קאוונדיש הוא מהספורטאים שכבר בגיל צעיר חרט את שמו עמוק בתודעת ההמונים בזכות יכולות מאוץ נדירות. אליפות העולם בה ניצח רק הוסיפה. ההשוואה המתבקשת היא לאותם מאיצי שצברו הכי הרבה ניצחונות בקטעי ג'ירו בודדים. כאלו שהיו אלופי עולם (כמו קאוונדיש) אבל גם כאלו שלא.
רשימת אלופי עולם המחזיקים במרב הניצחונות בקטעי ג'ירו:
• מריו צ'פוליני ניצח 42 קטעים.
• אלפרדו בינדה ניצח 41
• לארקו גוארא ניצח 31 קטעים.
• אדי מרקס ניצח 24 קטעים
• ג'אוספה סארוני ניצח 24 קטעים
• פרנססקו מוזר ניצח 23 קטעים
• פאוסטו קופי ניצח 23 קטעים
אלו שלא היו אלופי עולם ונכנסו לרשימת מנצח הקטעים הגדולים בהיסטוריה של הג'ירו:
• קונסטנטה גירארדנגו 30 קטעים (היה סגנו של גימנדי באליפות העולם)
• אלסנדרו פטאקי ניצח 24 קטעים (לא עמד על דוכן מנצחים באליפות עולם)
• רוג'ר דה וולמינק (היה סגן אלוף עולם)
מארק קאוונדיש ניצח בקטע של הג'ירו בפעם ה- 8 כשהיה ראשון על קו הסיום בהרנינג, דנמרק, בקטע 2 של הג'ירו 2012. את המקבץ של שמונה הניצחונות הוא השיג בתחילת ההופעה הרביעית שלו בגרנד טור האיטלקי.
חלוקת הניצחונות של קאוונדיש היא:
• 2008- 2 ניצחונות.
• 2009 – 3 ניצחונות.
• 2011- 2 ניצחונות
• בשנת 2010 זינק קאוונדיש לטור של קליפורניה הנערך במקביל לג'ירו.
מארק קאוונדיש על דוכן המנצחים שלך אליפות העולם 2011 (צילום: Mogens Engelund )
בקצב הניצחונות של השנים הקודמות יזקק קאוונדיש לעוד שש מהדורות עם אותו יחס הצלחה כדי לדגדג את רשימת הגדולים בכל הזמנים. השנה יש על מסלול הג'ירו עוד חמשה קטעים המתאימים למאוצים המוניים לקו הסיום, באלו משיג קאוונדיש את הניצחונות שלו. בקטע הרביעי, שייערך ביום רביעי בוורונה, יוכל קאוונדיש לצבור עוד ניצחון אם קבוצתו (סקאי) תנצח במרוץ הקבוצתי נגד השעון (סיכוי טוב).
קאוונדיש כבר הצהיר כי לא ינסה לסיים את הג'ירו ויתפנה להכנה לטור ולמשחקים האולימפיים כשהג'ירו יגיע להרים והשאלה היא לאילו הרים.
כבר ביום שישי (קטע 6) יתמודדו הרוכבים עם תוואי מהסוג שיכול להותיר את קאוונדיש מאחור. זה עוד לא ההרים אבל המסלול עתיר גבעות ומוגדר ההררי בנוני והסיכוי של קבוצת סקאי לשמר סיכוי ניצחון של קאוונדיש קטן מאוד. ביום שבת מסתיים הקטע על פסגה, אומנם לאחר כשלושה ק"מ של מישור לקו הסיום אבל עם עלייה של כ- 13 ק"מ שאם קאוונדיש יצליח להגיע לתחתיתה עם המובילים או הדבוקה אין לו סיכוי לשרוד אותה אפילו קרוב לראשנים על קו הסיום.
הקטעים הבאים הוהסיכוי של קאוונדיש:
• קטע 3- מועמד לניצחון
• קטע 4- הקבוצה מועמדת לניצחון
• קטע 5 – סיכוי לא רע (גבעות קטנות לאורך כ- 15 ק"מ לאחריהן עוד כ- 13 ק"מ לסיום)
• קטע 6- סיכוי קטן עד אפסי (יום ללא מישור, עתיר גבעות ושלוש עליות מדורגות)
• קטע 7 – סיכוי דומה לזכייה של קבוצת כדורגל ישראלית בליגת האלופות.
• קטע 8 – כמו קטע 7
• קטע 9 – סיכוי טוב למרות גבעה מסוכנת כארבעה ק"מ לסיום (אחריה כמעט כל הדרך ירידה שתאפשר לסקאי לבצע רדיפה ארוכה מספיק ובמקרה של בריחה כמעט וודאית)
• קטע 10 – סיכוי שואף לאפס, הקטע מסתיים בעלייה של יותר מ- 5 ק"מ עם ירידה קצרצרה באמצע)
• קטע 11- כמו קטע 9
• קטע 12 – סיכוי אפסי. עתיר גבעות, יום ללא מישור לאחר השליש הראשון שלו
• קטע 13- סיכוי טוב
• קטע 14, שבת 14 במאי, אם קאוונדיש שרד עד לכאן הוא יפרוש כאן או לא יזנק לקטע המסתיים על פסגת הקארניוויה באלפים. עלייה של 6% ממוצע בלבד אבל אורכה (כמעט 30 ק"מ) הופך אותה למפלצתית במושגי קאוונדיש.
במידה וקאוונדיש יזכה להצלחה של 100% מההערכה זו הוא יצבור עוד ששה ניצחונות אבל הערכה ריאלית היא לעוד 2 ניצחונות ובמקרה הטוב מאוד עוד 3 ניצחונות.
המספרים האלו מעידים על גדולתם של רוכבי עבר ומכאן הפרופורציות להישגי רוכבי ההווה. קאוונדיש הוא ללא ספק אחד המאיצים הטובים בהיסטוריה של ענף האופניים אבל כדי להיכלל ברשימת הגדולים בכל הזמנים הוא יזדקק לעוד כמה שנים של מאוצי על ושליטה במאוצים ההמוניים לקו הסיום.
טיילור פני, המוביל בדירוג המצטבר (החולצה הוורודה) הוכיח אתמול בגרות נדירה למרות גילו הצעיר. הוא הרוכב הצעיר ביותר מזה כשלושים שנים (מאז לורן פניון בתחילת שנות השמונים) הלובש את החולצה הוורודה. כשנותרו ק"מ ספורים לסיום הוא נאלץ להתעכב בגלל שרשרת סוררת שנפלה מגלגלי השיניים. ברכיבת סולו אדירה וסיוע של רוכב מקבוצתו בהמשך הוא הדביק את הדבוקה לפני המאוץ האחרון לקו הסיום ובכך שמר על החולצה הוורודה באותו פער של 9 שניות מגרנד תומאס,חברו של קאוונדיש לקבוצת סקאי שסיים עשירי את הקטע.
דירוג קטע 2, הרנינג הרנינג, 206 ק"מ:
1. מארק קאוונדיש, בריטניה, סקאי, 4:53:12 שעות
2. מטאו גוס, אוסטרליה, אוריקה- גרינאדג'
3. סופה גופרי, צרפת, אפדוז'ו – ביגמאט
4. טיילור פראר, ארה"ב, גארמין – באראקודה
5. רוברטו פרארי, איטליה, אנדרוני- ג'יאקטולי
6. מארק ראנשו, אוסטרליה, ראבובנק
7. תור הוושוד, נורבגיה, ביאמסי
8. דניאל בנאטי, איטליה, ראדיושאק- ניסן
9. וויליאם בונה, צרפת, אפדוז' – ביגמאט
10. גרנט תומאס, בריטניה, סקאי, כולם זמן זהה
דירוג מצטבר לאחר קטע 2:
1. טיילור פני, ארה"ב, ביאמסי, 5:03:38 שעות
2. גרנט תומאס, בריטניה, סקאי + 9 שניות
3. אלכס ראסמוסן, דנמרק, גארמין – באראקודה + 13 שניות
4. מנואל בוארו, איטליה, סאקסו בנק + 15 שניות
5. גוסב לארסן, שבדיה, וואקאנסולייל- דיאמסי + 22 שניות
6. ראמונס נאוורדאוסקס, לאטביה, גארמין – באראקודה, זמן זהה
7. בארט לאנקסטר, אוסטרליה, אוריקה גריננאדג' + 23 שניות
8. מארקו פינוטי, איטליה, ביאמסי + 24 שניות
9. ג'סי סרג'נט, ניו זילנד, ראדיושאק-נ יסן + 26 שניות
10. נלסון אוליביאראה, פורטוגל, ראדיושאק-ניסן + 27 שניות
יאיר בן עמי
עורך ראשי אתר Shvoong בעל הטור מציאות נושכת