בקטע ה- 14 של הג'ירו ד'איטליה, שנערך היום 21 במאי, המשיך אלברטו קונטאדור להפגין את שליטתו אף כי לא עשה זאת באותה עוצמה כבקטעים הקודמים, לא ניצח בקטע ועשה זאת בדרך שיזכתה אותו לשריקות בוז מהצופים על פסגת הזונקולן
מאת:יאיר בן עמי
דיווחים קודמים:
דיווחים קודמים – קטע -1, קטע 2, קטע 5, קטע 6, קטע 7, קטע 8 , קטע 9, קטע 10, קטע 11, קטע 12, קטע 13,
ווטר וולנדט נהרג במהלך הג'ירו, מסלול הג'ירו 2011, הקבוצות, המועמדים לניצחון, כל הקטעים בשוונג מאפ
שידורים החיים של הקטעים היומיים בשוונג-
הקטע ה- 15 של הג'ירו ד'איטליה החל עוד ערב הזינוק כשקואליציה הכוללת 15 קבוצות המשתתפות פנו למארגני הג'ירו בדרישה לבטל את העלייה אל פסגת קרוסטיס משום הסכנה הקיימת במורדות מהפסגה.
היה צפוי למדי כי מול רוב כה מוחץ של קבוצות המארגנים יבטלו את אותם כארבעים ק"מ של העלייה והירידה מהקרוסטיס ובעיקר כי מותו של ווטר וולנדט,בקטע ה- 3 של הג'ירו השנה,עדיין טרי מאוד בזכרון הקולקטיבי.
אנג'לו זומגנאן, מצא עצמו במאבק פוליטי בין הקבוצות לאיגוד העולמי
צילום: Mystère Martin
שתי עובדות חשובות צריך להכיר כשמנתחים את ביטולה של אותה העלייה. האשונה היא כי כל הקבוצות האיטלקיות התנגדו לביטול הקטע לעומת כל הקבוצות האחרות שתמכו בביטול וזה מקשר אתעובדה ראשונה לשנייה והיא ההתארגנות של קבוצות מובילות להקמתו של איגוד נפרד מהאיגוד העולמי ומשחקי הכח בין אותן קבוצות לאיגוד העולמי.
מה הקשר? השופטים בג'ירו ד'איטליה הם של האיגוד העולמי ומנהל הג'ירו בעצמו,אנג'לו זומגנאן, הביעה את דעתו בצורה ברורה כשקישר בין התארגנות בקבוצות לביטול העלייה והירידה מהקרוסטיס להתארגנות של קבוצות להקמת איגוד וסבב תחרויות נפרד. ניצחון של הקבוצות על מארגני הג'ירו במאבק אותו הכריעו שופטים של האיגוד העולמי מצביע בצורה ברורה היכן הכח של ענף האופניים.
קטע 14, יום שבת 21 במאי 2011, לינץ' (אוסטריה)- זונקולן 210 ק"מ
הפרופיל של הקטע המקורי- העלייה לפסגה הלפני אחרונה בוטלה
ניצחון של ספרדי אחד במשחק של ספרדי אחר
אנטון ניצל את התרכזותו של קונטאדור בניבאלי עד תום כשניצח בקטע. ניבאלי עצמו ידע כי קונטאדור סימן אותו,רק אותו ואף אחד מלבדו ולכן גם ניסה ליצור שיתוף פעולה עם קונטאדור לאחר שהשניים רכבו יחד במשך דקות ארוכות בעלייה אל פסגת הזונקולן וכשאנטון כבר היה ביתרון של כחצי דקה.
איגור אנטון- מנצח הקטע ה- 15 עלה למקום שלישי בדירוג המצטבר
ניבאלי זכה לסירוב, מצידו של קונטאדור, שרק עשה חצי מהלך כמתקדם להוביל את ניבאלי וכאומר "תראה, אם ארכב בקצב שלי אתה תשאר הרחק מאחור" וכך אכן היה כשלקראת הק"מ האחרון התרחק קונטאדור מניבאלי וגם אם האחרון הצליח להשיגו שוב הוא אילץ את השור הספרדי לחשוף שיניים לכמה ממאות המטרים האחרונים כדי להתרחק שוב ולסיים שני תוך הגדלת הפער בינו לבין ניבאלי המדורש שני.
הבונוס של אנטון היא בניצחון בקטע אבל גם בצבירת בונוס של 20 שניות,לעומת 8 בהן זכה ניבאלי, עלייה למקום שלישי בדירוג המצטבר וקיזוז הפער בינו לבין ניבאלי ל- 1 שנייה בלבד.
אנטון אומנן כבר בן 28 ומקצוען כבר משנת 2005 אבל הוא מתקדם בכל שנה במעט ורק לפני כשמונה חודשים היה המוביל של הוואלטה לכמה ימים לפני שנפצע ונאלץ לפרוש בעודו מוביל. מיגל אינדוריאן,גדול רוכבי ספרד בכל הזמנים,היה רוכב מאוד בנוני עד לגילו הנוכחי של אנטון. לפי ההתקדמותו לאורך השנים ייתכן וכבר השנה נראה אותו מנצח בוואלטה.
האם זו הטקטיקה של המתמודדים על ראש הדירוג
הסיבה השנייה היא סוג של קונספרציה הרומזת לאפשרות כי הסיכוי של קונטאדור לנצח את הערעור של שני הגופים החזקים,האיגוד העולמי והוועדה העולמית למאבק בסימום,הוא אפסי ולכן עוד לפני הזינוק לטור דה פרנס הוא יורשע וכל התארים מהניצחון הטור 2010 ועד ניצחון בג'ירו 2011 ישללו ממנו.
עם עובדה אחת אי אפשר להתכווח, המועמד מספר 2 לניצחון, ערב הזינוק וגם לאור התוצאות עד כה, הוא וינצ'נזו ניבאלי האיטלקי אשר לאורך כל השבועיים הראשונים לא הגיב ולו פעם אחת למהלכים של קונטאדור. ברור כי ניבאלי אינו ברמתו של קונטאדור בעליות אבל להבדיל ממתחרים אחרים, אשר גם להם ברור היתרון הגדול ל קונטאדור בעליות, הוא פשוט עושה את התחרות שלו ולא מתייחס לקונטאדור.
בסופו של ג'ירו 2011 רוצה ניבאלי להוציא את המקסימום מעצמו ולא את המקסימום לאחר ששילם את מחיר התגובות למהלכים של קונטאדור. להבדיל מקונטאדור ראינו את סקארפוני, פעמיים, מבצע מהלכי תקיפה בניסיון לשבור את קונטאדור ובסופו של קטע משלם מחיר של הפסד זמן לכלל המועמדים לניצחון ולא רק מול קונטאדור.
ניבאלי צעיר מקונטאדור בשנתיים וזהו הגרנד טור השני בחייו כמוביל לעומת גרנד טור גרנד טור שישי של קונטאדור כמוביל. את ההישגים של קונטאדור אנו שופטים כבר שנה רביעית ואת ההישגים של ניבאלי נחל לשפוט בעוד כארבע שנים.
וספק אם הגברת השמנה תטרח לשיר בסיום
הקטע ה- 15 יהיה השלישי בהרים של צפון איטליה ואולי הקשה ביותר עד כה. הנה רשימת העליות של הקטע:
עלייה ראשונה – לאחר 43 ק"מ ובאורך של 13.7 ק"מ על זווית ממוצעת של 8.3%
עלייה שנייה – לאחר 123 ק"מ ובאורך של 10.2 ק"מ על זווית ממוצעת של 7%
עלייה שלישית – "ציימה קופי" של הג'ירו 2011,באורך 15.9 ק"מ וזווית ממוצעת של 6.5% (הסבר על הצ'ימה קופי למטה).
עלייה רביעית – באורך 13.4 ק"מ ובזווית ממוצעת של 7.9% אבל 5 הק"מ של סיום העלייה הזו מתחלקים עם 3 ק"מ בזווית של 12% ועוד 2.5 ק"מ בזווית של 10%+
עלייה חמישית ואחרונה – באורך 6.5% ועם זווית ממוצעת של 10% אבל ק"מ אחרון בזווית של 13.8%.
לרשימה המכובדת צריך להוסיף את העייפות המצטברת משבועיים של תחרות כשזה היום השלישי בהרים של צפון איטליה ומכאן שכל תסריט אפשרי ואפילו כזה בו אלברטו קונטאדור, האל הבלתי מעוער של הגגרנד טורים במשך 4 השנים האחרונות, יגלה כי רגליו אינן כתמול שלשום.
האיש, האגדה והמוסרת
קופי זכה לכינוי- "אלוףהאלופים, והיה נערץ באיטליה וגם שנוא וזאת משום היריבות עם הכוכב הוותיק של תקופתו,ג'ינו בארטלי. השניים נהלו מערכת יחסים מורכבת של יריבות רבה וידידות מועטה.
18 ביולי 1952- פאוסטו קופי,במרכז אוכל תפוז,לפני הזינוק לקטע 22 של הטור דה פרנס 1952.
הוא ניצח בקטע (נגד השעון אישי למרחק 63 ק"מ) וביסס את ניצחונו בטור בפעם השנייה.
צילום: Nationaal Archief
קופי,כמו בארטלי, סבל פגיעה קשה בקריירה שלו בעקבות פריצתה של מלחמת העולם השנייה. הוא גויס לגדודים של מוסליני, נלחם באפריקה ונפל בשבי בעלות הברית.במחנה השבויים הוא שימש כספר.
ב- 2 בינואר 1960, כשהיה בן 40 בלבד הוא נפטר ממלריה בה חלה במהלך מסע ציד באפריקה.
באיטליה מכבדים את זכרו בצורות רבות ובג'ירו הכבוד שניתן לו הוא בקריאת ההר הגבוה ביותר של כל מהדורה על שמו. הפרס הכספי לרוכב הראשון העובר את הפסגה הוא כה גדול עד כי יש רוכבים המתכוננים לקטע הזה בלבד.
קטע 15, יום ראשון 22 במאי 2011, קונגליאנו – גרדיצ'יה ואל די פאסה 229 ק"מ
דירוג קטע 13 ספילימבארגו- גרוסגלוקנר (אוסטריה) 167 ק"מ :
1. איגור אנטון, ספרד, אוסקלטל- אוסקדי, 5:04:26 שעות
2. אלברטו קונטאדור, ספרד,סקסו בנק- סאנגארד + 33 שניות
3. וינצ'נזו ניבאלי, איטליה, ליקיוגאס- קונונדייל + 40 שניות
4. מיקלה סקרפוני,איטליה,לאמפרה +1:11 דקה
5. דניס מנצ'וב, רוסיה, ג'אוקס + 1:21 דקה
6. ג'ון גדרה, צרפת, איג'י2אר לה מונדיאל + 1:36 דקה
7., מייקל ניבה איטוראלדה, ספרד, אוסקלטל- אוסקדי + 1:52 דקה
8. הובר דופו, צרפת, איג'י2אר לה מונדיאל + 1:55 דקה
9. קאנסטנצ'ין סוויטסוב,בלרוס, אג'טיסי- היי ראוד + 2:05 דקות
10. חוזה רוחאנו גילן,וונצואלה, אנדרוני ג'אקטולי + 2:11 דקות
דירוג מצטבר לאחר קטע 12:
1. אלברטו קונטאדור, ספרד, סקסו בנק- סאנגארד, 54:54:54 שעות
2. וינצ'נזו ניבאלי, איטליה, ליקיוגאס- קונונדייל + 3:20 דקות
3. איגור אנטון, ספרד, אוסקלטל- אוסקדי + 3:21 דקות
4. מיקלה סקרפוני,איטליה,לאמפרה + 4:06 דקות
5. ג'ון גדרה, צרפת, איג'י2אר לה מונדיאל + 5:23 דקות
6. קאנסטנצ'ין סוויטסוב,בלרוס, אג'טיסי- היי ראוד + 5:37 דקות
7. דניס מנצ'וב, רוסיה, ג'אוקס + 6:06 דקות
8. הובר דופו, צרפת, איג'י2אר לה מונדיאל + 6:12 דקות
9. רומן קרויצ'יגר,צכיה, אסטנה + 6:40 דקות
10. דויד אוראיו,ספרד, מוביסטאר + 6:43 דקות
יאיר בן עמי– עורך ראשי אתר Shvoong. בעל הטור מציאות נושכת
קישורים: ג'ירו ד'איטליה, אופניים, מרוץ אופניים