בקטע ה- 10 של הג'ירו ד'איטליה 2011, שנערך היום, 17 במאי, שוב העלה את השאלה- למה זה טוב? מדוע צריכים להערך, בכל מרוץ קטעים, אותם שלבים יומיים הנמרחים על 4 שעות או יותר וכשכל חובב אופניים מתחיל יכול לדעת מה יקרה בהם ומראש. זה תמיד יתחיל עם קבוצת בריחה ויסתיים במאוץ המוני לקו הסיום, לפחות מארגני הג'ירו בחרו לקיים מעט קטעים כאלו וגם אלו מאתגרים את המאיצים בעליות מתונות לקו הסיום. למארק קאוונדיש זה לא אכפת והוא רשם עוד ניצחון בקטע גרנד טור
מאת:יאיר בן עמי
דיווחים קודמים:
דיווחים קודמים – קטע -1, קטע 2, קטע 5, קטע 6, קטע 7, קטע 8 , קטע 9,
,
ווטר וולנדט נהרג במהלך הג'ירו, מסלול הג'ירו 2011, הקבוצות, המועמדים לניצחון, כל הקטעים בשוונג מאפ
מארק קאוונדיש יהיה בן 26 בעוד כמה ימים והוא מקצוען מעט יותר מחצי עשור. בשנת 2007 הוא זינק לטור דה פרנס ופרש לאחר שבוע בלי שרבים ידעו כי הוא אפילו זינק וזאת למרות שכבר היה אחד המאיצים הטובים בעולם.
כשנה לאחר מכן, בקטע ה-4 של הג'ירו ד'איטליה 2008, הוא ניצח ומאז הוא לא מפסיק לנצח במרוצים כשהמומחיות שלו היא במאוצים המוניים לקו הסיום. הוא רוכב האופניים בעל הכח המתפרץ הטוב ביותר בדבוקה ואם מישהו רוצה לנצח אותו הוא צריך להביא ניסיון ליכולת.
אתמול ניצח קאוונדיש בפעם ה- 22 הקטע של גרנד טור (לא כולל ניצחנות בקטעים קבוצתיים) והיה זה הניצחון הראשון שלו בג'ירו השנה. חוץ מפעם אחת, בכל הגרנד טורים אליהם הוא זינק, ניצלו רוכבים אחרים את חוסר ניסיונו כדי לגבור עליו בקטעי הפתיחה והוא עצמו החל לנצח רק לאחר כמה קטעים.
הפעם הבודדת הייתה בטור דה פרנס של 2009 כשהוא ניצח בקטע 1 (שנערך לאחר פרולוג). אבל גם השנה, בג'ירו, כמו לפני שנה כשהדבוקה הגיעה למאוץ ההמוני הראשון הצליח פטאקי להערים עליו. צודק קאוונדיש בטענותיו למאוץ לא הוגן של פטאקי אבל הבעיה לא הייתה במאוץ הלא הוגן של המאיץ בוותיק אלא בבטחונו הרב של קאוונדיש הצעיר שהיה צריך להבין דרך מקום שני והתרגיל של פטאקי כי אפילו במהירות של 60 קמ"ש או יותר צריך גם שכל ולא רק כח.
הקטע ה- 10 של הג'ירו הסתיים בעלייה, מתונה מאוד, של יותר מ- 20 ק"מ. 100 המטרים האחרונים היו בזווית של 4% וכמעט אף אחד לא האמין כי קאוונדיש יצליח להגיע להתמודדות על הניצחון. פטאקי כבר הוכיח השנה כי הוא השתפר מאוד בעליות כשסיים שני בקטע 6 אשר הסתיים בעלייה קשה מזו של סיום הקטע ה- 10.
מארק קאוונדיש לאחר עוד ניצחון בקטע של הג'ירו ד'איטליה
צילום: Mystère Martin
אבל הניצחון של קאוונדיש בקטע ה- 10 הוכיח כי הילד מתבגר. דווקא במקום בו הסיכויים שלו היו קטנים הוא יצק, על פי דבריו לאחר הקטע, את כל הכעס לבעיטות בדוושות ושלא כמו בפעם הקודמת הפעם הוא יישב על הגלגל האחורי של פטאקי בסבלנות עד שנותרו כ- 50 מטרים לסיום ושם יצא למאוץ כמו שרק הוא יודע לייצר וכזה המותיר את מתחריו נחנקים הרחק מאחור.
מחר, ייערך קטע הכולל ארבע עליות מדורגות כשכולן קיבלו את הדירוג הנמוך ביותר- 4. פרופיל הקטע מזכיר מרוץ קלאסי בארדנים וזה גם מעיד על הסכנות הרבות בו. העליות מחולקות יפה על המסלול בק"מ 48- 93- 71 ו- 115 כשיוותרו כשלושים ק"מ לסיום. קו הסיום ממוקם אחרי עלייה של מעט יותר משלושה ק"מ המחולקת לפי- 1.5 ק"מ בזווית של כ- 5% ולאחר מכן ק"מ כמעט מישורי לגמרי עם סיום של כ- 1 ק"מ בעלייה של 6%.
לא רק הסיום אלא כל הקטע יכול להיות קטלני עבור כל רוכב ובכלל זה זהמועמדים לניצחון. כמה נתונים מעניינים שצריך לקחת בחשבון לקראת הקטע. הקבוצות של המאיצים יעדיפו לשמור כוחות לקטע הבא המישורי במיוחד וגם בהתחשב בעבודה הקשה שעשו היום.
הסיום קרוב מאוד לביתו של מיקלה סקארפוני והוא הצהיר עד כמה ירצה לנצח בקטע. מצד שני זה קטע קלאסי לקבוצות בריחה ולכן הוא ייצטרך להעביד בפרך את קבוצתו (לאמפרה) אשר גם היום עבדה מאוד קשה עבור אלסנדרו פטאקי. כל המועמדים לניצחון יפקחו את עיניהם שלהם עצמם וגם של כל חברי קבוצתם כדי להשמר מטעויות טקטיות העלולות להתברר כקריטיות.
עד כמה שזה יישמע מוזר הרוכב אשר יזנק לקטע עם הכי מעט דאגות הוא המוביל בראש הדירוג,אלברטו קונטאדור. זהו השלב הקלאסי עבור קונטאדור לוותר על החולצה הוורודה למען שמירת כוחות שלתו ושל חבריו לקבוצת סקסו בנק. הוא ייצטרך לשמור רק על המתחרים שלו אשר יצטרכןו לשמור על הבריחות שלא יפתחו פער אשר יסכן את הדירוג המצטבר שלהם.
מעניין יהיה לראות את קבוצת ראבובנק ואם תעשה משהו כדי למזער את הנזק אשר נגרם לדניס מנצ'וב, מנצח הג'ירו בשנת 2009 המדורג כרגע במקום 20 עם פיגור של 3:18 דקות מהחולצה הוורודה. לקבוצה מאגר קלפים גדול עימם היא יכולה לשחק. קרלוס ססטרה,מנצח הטור דה פרנס 2008,מדורג במקום ה- 26 עם פיגור של כמעט 5 דקות יכול לצאת לבריחה וגם פטר ווינינג (מקום 32 ופיגור של 6:42) שלבש את הוורודה כמה ימים מתאים לבריחה מלחיצת דבוקה.
הקטע ה- 11 של ג'ירו 2011 לא יכול להיות משעמם בגלל המסלול שלו אבל גם בגלל שבשלב זה אף אחד לא ירצה לצבור נקודות חובה.
קטע 11, יום רביעי 18 במאי 2011, 142 ק"מ, טורטורנטו – קאסטלפידרו
דירוג קטע 10, טרמולי- טראמו, 159 ק"מ:
1. מארק קאוונדיש, ברטניה, איג'טיסי- היי ראוד, 4:00:49 שעות
2. פרנססקו וונטוסו, ספרד, מוביסטאר, זמן זהה
3. אלסנדרו פטאקי, איטליה,לאמפרה, זמן זהה
4. רוברטו פרארי, איטליה, אנדרוני ג'יאקאטולי, זמן זהה
5. דוויד אפולאניו, איטליה, סקאי, זמן זהה
6. פרנססקו סאצ'י, איטליה, קויק סטפ, זמן זהה
7. קלאס לודוויק, בלגיה, אומגה פארמה-לוטו, זמן זהה
8. סאשה מודולו, איטליה, קולנאגו- סיאפאקס אינוקס, זמן זהה
9. אלכסנדר קריסטוף, נורבגיה, ביאמסי, זמן זהה
10. אוסקר גאטו, פרנסה ויני- נרי סוטולי, זמן זהה
דירוג מצטבר לאחר קטע 10:
1. אלברטו קונטאדור, ספרד, סקסו בנק- סאנגארד, 37:04:40 שעות
2. קאנסטנצ'ין סוויטסוב,בלרוס, אג'טיסי- היי ראוד + 59 שניות
3. קריסטוף לה מאוול,צרפת, גרמין- סרוולו + 1:19 דקה
4. וינצ'נזו ניבאלי, איטליה, ליקיוגאס- קונונדייל +1:21 דקה
5. מיקלה סקרפוני,איטליה,לאמפרה + 1:28 דקה
6. דויד אוראיו,ספרד, מוביסטאר + 1:37 דקה
7. רומן קריצ'גר, צכיה, אסטנה + 1:41 דקה
8. חוזה פרז,קולומביה, אנדרוני ג'יאוקטולי + 1:47 דקה
9. דריו קטלדו, איטליה,קויק סטפ + 2:21 דקות
10. מטאו קאררה, איטליה, וואקנסולייל- דיאמסי, זמן זהה
יאיר בן עמי– עורך ראשי אתר Shvoong. בעל הטור מציאות נושכת
קישורים: ג'ירו ד'איטליה, אופניים, מרוץ אופניים