הקרב בין לאנס ארמסטרונג לאלברטו קונטדור במהלך הטור דה פרנס 2009 היה אחד המאבקים המעניינים והמרתקים שנראו בתולדות הספורט בעידן המודרני למרות ששני הספורטאים הענקים הללו היו לפחות באופן פורמאלי באותה הקבוצה. אייבי גילת משווה בין גדולים
מאת:אייבי גילת
כבר מההתחלה כאשר ארמסטרונג הודיע על חזרתו לסבב היה ברור ששני רוכבים בעלי רזומה כל כך מפואר בקבוצה אחת עומד להיות מותח וקשה מאוד. מחד המלך המיתולוגי של עולם הרכיבה לאנס ארמסטרונג, ומאידך המלך הצעיר אלברטו קונטדור, שזכה בשלושת הגרנד טורים ב- 18 חודשים והוא בן 25 בלבד.
הטור של 2009 הסתיים אמנם בניצחונו המפואר של אלברטו קונטדור, ובמקום שלישי על הפודיום של ארמסטרונג אבל החריקות שליוו את הטור ובמיוחד הצלילים הצורמים שיצאו מיד אחרי הסיום הם למעשה תרועת הפתיחה של המאבק האמיתי בין השניים בטור העתיד להיפתח ביולי 2010.
ארמסטרונג שלא יכול היה להשלים עם מנהיגותו של מוביל אחר בקבוצה עזב לקבוצה חדשה שהקים 'רדיו שאק'. יחד עם ארמסטרונג עזבו מרבית הרוכבים של קבוצת אסטנה כולל הבכירים שבהם: לוי ליפהיימר, אנדראס קלודן, וירוסלאב פופוביץ'. אבל האס האמיתי שמביא ארמסטרונג לקבוצה הוא המנהל הכללי יוהאן ברוניל "השועל" ששותף להצלחות ולזכיות של ארמסטרונג וגם של קונטדור בגרנד טורים. גם דירק דימול שיהיה הדירקטור ספורטיף של הקבוצה החדשה יחד עם הרבה אנשי סגל שמוסיפים הרבה מאוד כוח לקבוצה החדשה.
מול הארמדה האדירה הזו שמכין ארמסטרונג מתעסקת כרגע המדיה בעיקר בשאלה כמה ירוויח קונטדור בעונה הבאה. קונטדור, שעבד קשה מאוד בטור האחרון מול כל הרוכבים כולל הרוכבים בקבוצת האם שלו, יצטרך כנראה שוב להתמודד לבדו מול כל העולם.
ההיסטוריה מלאה דוגמאות של רוכבים שהיריבות ביניהם הייתה מרה ולעיתים אף גלשה הרבה מעבר למסלול התחרויות. המפורסמות ביניהן הייתה היריבות בין שני חברי הקבוצה הצרפתית לה וי קלייר, ברנארד הינו וגרג הינו, בטור דה פרנס בשנת 1986. למונד שהקריב את הטור של 85 לטובת חברו לקבוצה חש נבגד כאשר הינו לא החזיר לו אח"כ טובה בטור השנה שאחרי וניסה שוב לנצח. הינו, שהיה ידוע כפטרון של הפלוטון ובמזגו הסוער אמר, "אני מתחרה כדי לנצח ולא כדי לרצות אנשים."
בנקודת הזמן העכשווית שבה כל רוכב מתחיל להכין את עצמו לקראת העונה הבאה כדאי אולי לבחון את יחסי הכוחות בין שני המגה סופר רוכבים הללו.
לאנס ארמסטרונג V אלברטו קונטדור
רכיבה נגד שעון
ארמסטרונג לפני הפרישה שלו היה אחד הרוכבים הטובים בנגד שעון בעולם. אלברטו קונטדור התחיל את הקריירה שלו בניצחון בקטע נגד השעון בטור של פולין ומאז השתפר ביכולת הזו עשרות מונים. בשנת 2009 הוא ניצח בטור את שני קטעי הנג"ש. יהיה קשה לארמסטרונג להתמודד נגדו. יתרון לקונטדור.
יכולת טיפוס
ארמסטרונג איננו מטפס טהור. במשך השנים הוא שכלל את היכולת שלו לטפס בזכות עבודת רגליים מדהימה בעליות וכן העובדה שיש לו את אחד המנועים המשובחים בפלוטון. לעומתו קונטדור הוא אולי המטפס האולטימטיבי. בתחילת דרכו הישוו אותו למרקו פנטאני המטפס האגדי. השנה בקטע לורבייאר, בטור דה פרנס, היו שאמרו שהיכולת שהפגין קונטדור איננה אנושית וגובלת במקסימום היכולת. בקטעי הטור השנה כאשר הקצב היה קבוע ארמסטרונג יכול היה למשוך אבל ברגע שקונטדור היה מעביר הילוך וקופץ היה מאוד קשה לארמסטרונג ללכת אחריו. יתרון משמעותי לקונטדור.
רכיבה במישור
ארמסטרונג חזק מאוד במישור ולרשותו תעמוד קבוצה חזקה שתעזור לו, מה גם, שהוא קורא היטב את המפה במרוצים. השנה בקטע ה-3 בטור כאשר היו רוחות צד חזקות ארמסטרונג הצליח לברוח מקדימה עם התפצלות הפלוטון וליצור לעצמו מרווח של 40 שניות על קונטדור. קונטדור יצטרך להיזהר כי לרשותו לא יעמוד הכוח הקבוצתי שיש לארמסטרונג. השנה מצפה לרוכבים בטור קטע קשה מאוד של אבנים המשתלבות על המסלול הקלאסי של המרוץ פאריס רובא. יתרון לארמסטרונג.
יכולת ספרינט
קשה מאוד לנצח גרנד טורים עם יכולת האצה. שון קלי הרוכב האירי היה רוכב כזה. ארמסטרונג וגם קונטדור לא נצחו מרוצים בשל היכולת שלהם לנצח בספרינט. עדיפות קלה לארמסטרונג.
גיל וניסיון
12 שנים מפרידות בין הסייח הצעיר קונטדור ובין סוס המרוצים למוד הקרבות לאנס ארמסטרונג. יחד עם זאת ארמסטרונג כמנצח סדרתי של הטור דה פרנס, וכאדם שהחזיק 83 ימים בחולצה הצהובה (מקום שני בהיסטוריה של הטור אחרי אדי מרקס) יש טונות של ניסיון שאותו צבר באינסוף מרוצים ומצבים קשים. הפיזיולוגיה היא לטובת קונטדור, אבל במרוצי אופניים צריך לדעת להיות במקום ובזמן הנכון, וכאן יש לארמסטרונג יתרון ברור. אין הכרעה ברורה.
יכולת מנטאלית
ארמסטרונג הוא אולי הדוגמא החיה לניצחון הרוח על מגבלות הגוף, "הכאב הוא זמני אבל כאב הפרישה נשאר לנצח," אמר. אם זוהי המנטרה של האדם שניצח את מחלת הסרטן ושלמיליוני אנשים מסביב לגלובוס הוא נתן השראה אז יהיה קשה מאוד לנצח אותו פסיכולוגית. ארמסטרונג הוא לא הטיפוס שנשבר. גם לקונטדור לא בדיוק היו חיים קלים. במהלך הקטע הראשון של הטור באסטוריאס בשנת 2004 אחרי 40 ק"מ הוא נפל מהאופניים והתברר שיש לו בעיה בכלי דם במוח. הוא עבר ניתוח מסוכן בראש ועד היום מעטרת את ראשו צלקת מאוזן לאוזן. שני הרוכבים עברו לא מעט כדי לשקם את עצמם ולחזור למסלול התחרויות והניצחונות, אך היתרון נישאר עם ארמסטרונג.
קבוצה
קבוצת רדיו שאק הקבוצה החדשה שהקים לאנס ארמסטרונג נבנתה במיוחד למטרה אחת: להביא את לאנס ארמסטרונג לפודיום בשנה הבאה בפאריז 2010. המודל של קבוצת רדיו שאק זהה לחלוטין לקבוצת יו. אס. פוסטל סרביס וקבוצת דיסקאברי, הקבוצות שאיתן ניצח ארמסטרונג את הטור דה פרנס.
ארמסטרונג מגבש סביבו חבורה של 'לוחמי קומנדו' קשוחים עשויים ללא חת כולל מנצחי טורים כמו ליפהיימר וקלודן שמקריבים על מזבח השאיפות של הבוס את האגו שלהם. כפי שהדברים נראים קונטדור יישאר בקבוצת אסטנה והוא יצטרך לסמוך על עצמו בלבד. אמנם השנה בטור דה פרנס אין מרוץ נגד שעון קבוצתי אבל בקטעים המישוריים המשקל של הקבוצה יכול להיות מתורגם לשניות יקרות מפז עבור ארמסטרונג. יתרון לארמסטרונג.
9 חודשים לפני תחילתו של הטור דה פרנס 2010 נראה שלפחות כרגע ארמסטרונג מחזיק בקלפים טובים יותר. הטור של השנה יהיה אפילוג לדרכו של אחד הרוכבים הטובים בהיסטוריה של עולם הרכיבה – לאנס ארמסטרונג. השאלות המעניינות הן, האם ארמסטרונג יפרוש כרוכב הגדול מכולם עם 8 זכיות בטור דה פרנס, או שמא בכלל זו הייתה בכלל טעות והוא היה צריך לפרוש עכשיו אחרי שזכה במקום השלישי בטור של 2009, האם אלברטו קונטדור הרוכב הסופר מוכשר יצליח במקום שרבים וטובים ניסו לנצח את הטור בלי קבוצה שתעמוד מאחוריו, והאם יצליח לנצח שוב את לאנס ארמסטרונג ולהוריד את המסך על אחד הדמויות המרכזיות בעולם האופניים? עולם הספורט יעקוב בדריכות ובהתרגשות אחרי העונה הקרובה שלפחות על הנייר מבטיחה הרבה מאוד בהתנצחות בין שני הענקים הללו.