אליפות העולם במרוצי אופני כביש ננעלה עם מקצה העילית גברים וניצחון צפוי של המאיץ הטוב בעולם לאחר תצוגת תכלית של עבודה קבוצתית בה הפכו כוכבי העל לפועלים הטובים בעולם
מאת:יאיר בן עמי
במשחקי גביע העולם בכדורגל בשנת 1986 טבע גארי לינקר, כוכב נבחרת בריטניה, את המשפט: "כדורגל משחקים תשעים דקות בסוף גרמניה מנצחת אחד אפס". באותו קיץ, בווילס, עשה זאטוט קטן את צעדי ההליכה הראשונים שלו וכשני עשורים וחצי לאחר מכן הוא מוכר כרוכב האופניים המהיר ביותר בעולם. על משקל האמירה של לינקר במקסיקו 1986 אפשר היום לומר – במרוץ אופניים מישורי רוכבים שעות אבל בסוף קאוונדיש מנצח במאוץ. אחרי הניצחון שלו באליפות העולם במרוץ הכביש קיבל קאוונדיש את החותמת הסופית להיותו המאיץ הטוב בעולם ובגיל 26 הוא בדרך לתואר המאיץ הטוב בהיסטוריה.
עבור בריטניה זו אליפות העולם, במרוץ הכביש לגברים עילית, הראשונה מאז 1965 כשתום סימפסון הביא את חולצת הקשת לממלכה המאוחדת. בשנים האחרונות חולצות הקשת של אליפות העולם הגיעו בעיקר בזכות הנשים. אמי פולי ניצחה במרוץ נגד השעון לפני שנה. ניקול קוק ניצחה במרוץ הכביש של 2008. גם שענים מעולים היו לבריטניה ובאליפות העולם במרוץ כביש נגש השעון הראשונה ניצח כריס בורדמן. גם דוויד מילר ניצח באלפויות עולם במרות נגד השעון אך התואר נשלל ממנו לאחר שהיה מעורב בפרשויות שימוש בחומרים אסורים.
הניצחון של קאוונדיש השנה הוא בעיקר תוצר של עבודה קבוצתית מושלמת. הנבחרת הבריטית הציבה הרכב מושלם במגבלת 7 הרוכבים המוקצים לה (הנבחרות המדורגות גבוה יותר בדירוג העולמי מציבות הרכבים של 9 רוכבים). וקריסטיאן פרום סיים במקום השני בוואלטה רק לפני כשבוע בארדלי וויגנס עמד מדרגה אחת תחת פרום בסיום הוואלטה ולפני ארבעה ימים עמד על המדרגה השנייה של אליפות העולם במרוץ נגד השעון. יחד עם דוויד מילר, איאן סטנרד, גרנט תומאס וסטפו קומינג הם שלטו בדבוקה לאורך 260 ק"מ ויותר מחמש וחצי שעות של מרוץ. הייתה זו שליטה מדהימה של נבחרת אשר נראתה לאורך כל המרוץ בקבוצה המתחרה יחדיו על בסיס קבוע אבל מעל לכל היה זה מרשים לראות כיצד רוכבים על כבראדלי וויגנס וכריס פרום מביאים כל טיפת אנרגיה אפשרית כדי שחברם לנבחרת יהיה אלוף העולם.
דוכן המנצחים של האליפות הושלם על ידי מטאו גוס ואנדריי גריפל. בדיוק כפי שהיה צפוי, על המסלול המישורי של קופנהגן, כל שלושת הראשונים מאיצים. גוס הוא אחד מהמושכים של קאוונדיש בקבוצת איג'טיסי – היי ראוד ושניהם יעברו לקבוצות אחרות בסיום העונה ולאחר שקבוצתם תתפרק. אנדריי גריפל, כמאיץ, הוא אולי השני רק לקאוונדיש עצמו והוא גם עזב את הקבוצה לאחר סכסוך מתוקשר בניהם. אתמול הוכיח גריפל שוב כי הוא עשה את הצעד הנכון כשלא נשאר בקבוצה אחת עם קאוונדיש. הוא אומנם סיים שלישי אבל הוא יצא למאוץ הסיום מעמדה כל כך רחוקה עד כי העובדה שהצליח לתפוס את המדרגה האחרונה של דוכן המנצחים היא תוצר של יכולות של מאיץ ברמה הגבוהה ביותר.
אלופי עולם רבים סבלו משנת חוסר מזל, אשר כללה פציעות ומחלות, כשלבשו את חולצת הקשת. מארק קאוונדיש הוא הרוכב בעל מספר הניצחונות הגדול ביותר בדבוקה של הדרג הבכיר בשנים האחרונות ורק לפני כחודשים הוא סיים את הטור דה פראנס במנצח קטגורית הנקודות (החולצה הירוקה). אם עד עכשיו הוא תמיד היה תחת הלחץ של המאיץ הטוב ביותר מעכשיו, ועד לסוף ספטמבר 2012, הוא יזנק לכל המרוצים כשהוא לבוש בחולצה המסמנת אותו האלוף העולם. בגיל 26 הוא השיג כמעט כל דבר שמאיץ יכול להשיג ובטח את כל ההישגים הגדולים והחשובים בעולם.
עשירייה ראשונה, אליפות העולם במרוץ כביש2011, 266 ק"מ:
1. מארק קאוונדיש, ברטניה, 5:40:27 שעות
2. מטאו גוס, אוסטרליה, זמן זהה
3. אנדריי גריפל, גרמניה, זמן זהה
4. פביאן קאנצ'לארה, שוויץ, זמן זהה
5. יורגן רלנדט, בלגיה, זמן זהה
6. רומיין פילו, צרפת, זמן זהה
7. ברוט בוזיק, סלובניה, זמן זהה
8. אדוולד בואסון האגן, נורבגיה, זמן זהה
9. אוסקר פריירה, ספרד, זמן זהה
10. טיילור פראר, ארה"ב, זמן זהה
יאיר בן עמי
עורך ראשי אתר Shvoong בעל הטור מציאות נושכת