לכל תחרות יש את האופי השונה והמיוחד לה, יש תחרויות מישוריות, תחרויות שרובן כוללות טיפוס ויש תחרויות שכוללות אבני פאבה עתיקות, דרכים משובשות. גם לתחרות הג'ירו ד'איטליה יש את האופי והמבנה שלה. שלב או סטייג' (stage) הוא חלק מתחרות הג'ירו כוללת 21 שלבים שכל אחד מהם מתחיל בנקודה אחת ומסתיים באחרת. אורך השלבים והרמה שלהם משתנה מיום ליום ותמיד כולל לפחות שני קטעי תחרות נגד השעון, נגד השעון אישי ולעיתים גם נגד השעון קבוצתי, קטעים מישוריים, גבעות מתגלגלות וקטעי הרים עם שיפועים אכזריים. הרוכב האגדי מריו צ'יפוליני גרף 42 ניצחונות של שלבים כשאחריו אלפרדו בינדה עם 41 שלבים.
רוב שלבי המרוץ הם בדרך כלל שלבים בהם תראו דבוקת רוכבים (פלאטון) ענק מוזנק ורוכב יחד. בדרך כלל כבר בתחילת התחרות מתבצעת "בריחה", כאשר רוכב או מספר רוכבים יוצאים מפלאטון, פורצים קדימה, מתנתקים ממנו במהירות וזוכים לזמן מסך, חשיפה לספונסרים, לקבוצות וכמובן לעצמם.
נהוג שהשבוע הראשון של הג'ירו יכלול קטעים שטוחים או גבעות מתגלגלות ונמוכות. תנאים כאלו נותנים ביטוי להובלת ספרינטרים אל הניצחון. בדרך כלל גם נזכה לראות בשלבים הללו סיום מרגש עם ספרינט מטורף הישר אל קו הסיום כאשר לרוכבים אסור לדחוף זה את זה.
כל הרוכבים בדבוקה מקבלים את אותו הניקוד כמו המוביל וזאת על מנת למנוע מצב של ספרינט המוני ומסוכן. אם רוכב התרסק 3 ק"מ מקו הסיום בשלב שהוא שטוח ומאפשר ספרינט המוני, הוא מקבל את אותו הזמן של הקבוצה שהיה בה לפני ההתרסקות. הקילומטר האחרון לסיום מסומן בשער אדום ומסמן לרוכבים שאפשר להתחיל ללחוץ לסיום. שלושת המסיימים הראשונים מקבלים בונוס של זמן: מקום ראשון מקבל 20 שניות, מקום שני מקבל 12 שניות ומקום שלישי מקבל 6 שניות.
שלב ההרים
אלו הם הקטעים שלא תרצו להחמיץ, לא רק בגלל המאמץ הפיזי הקשה שמשקיעים הרוכבים, אלא גם בזכות הנופים המשגעים בהם יעברו. הג'ירו ידוע בקטעי ההרים הקשים והתלולים שיש בו. ישנם כמה שלבים בהם יכללו מספר טיפוסים בהרי האלפים והדולומיטים. ישנם טיפוסים שצברו אהדה רבה בזכות השיפוע התלול שלהם כמו Passo dello Stelvio, Passo Pordoi Passo di Gavia. שלב ההרים עלול לשנות ברוב המקרים את מיקום הרוכבים במשחק כיוון שבשלבים המישוריים הרוכבים יכולים לרכוב בפלטון ואילו בשלבי ההרים המשחק הוא שונה לחלוטין ורוכבים רבים מאבדים זמן יקר ולפעמים אף מסיימים מעבר לזמן המוקצב לסיום קטע.
קטעי נגד השעון
מה זו בכלל תחרות "נגד השעון"? או נג"ש בקיצור (TT- time trial) זו תחרות בה הרוכבים מוזנקים בהפרשים של דקות אחד מהשני ומתחרים על זמן, הרוכב שסיים בזמן הקצר ביותר הוא המנצח. בקטע הפותח של הג'ירו השנה תהיה תחרות נגד השעון אישי (ITT- individual time trial) ברחובות ירושלים. הקטע הראשון בג'ירו הוא בדרך כלל תחרות נגד שעון במסלול קצר מאוד כדי לקבוע מי ילבש את החולצה הורודה בקטע הרכיבה הבא.
*צילום עמוד הבית: Joop-van-Dijk
פלוטון =PELOTON
לא פלאטון וגם לא פלטון.