יאיר בן עמי: ארמסטרונג, הרוכב הנבחר ב- 2010

"ארמסטרונג לעולם לא יהיה רוכב האופניים הטוב בהיסטוריה משום רשימת הישגים, הנשענת על הניצחונות בטור דה פראנס ואליפות העולם, ונטולת ניצחונות במונומנטים וגרנד טורים אחרים." יאיר בן עמי בוחר בלאנס ארמסטרונג לרוכב האופניים הנבחר לשנת 2010
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


"ארמסטרונג לעולם לא יהיה רוכב האופניים הטוב בהיסטוריה משום רשימת הישגים, הנשענת על הניצחונות בטור דה פראנס ואליפות העולם, ונטולת ניצחונות במונומנטים וגרנד טורים אחרים." יאיר בן עמי בוחר בלאנס ארמסטרונג לרוכב האופניים הנבחר לשנת 2010

מאת:יאיר בן עמי


בחירה של מי שהיה הטוב ביותר בתחומו, מדי שנה, יכולה להיות
קשה כקלה אך תמיד תזדקק לנימוקים שיחזקו אותה. כבר בתחילת עונת האופניים
2010, היה ברור לי כי הבחירה של רוכב האופניים בשנת 2010 תהיה לי קלה.

שבוע לאחר סיומה של העונה הבחירה הפכה לקלה כשלאנס
ארמסטרונג הודיע כי המרוץ האחרון שלו, שלא על אדמת ארה"ב, יהיה בטור
האוסטרלי בחודש ינואר 2011. לאנס ארמסטרונג של שתי העונות האחרונות
(2009-2010) השלים את שהיה כה חסר לו כדי להפוך לאחד ויחיד שלעד ייזכר כמי
שהטביע חותמו המושלם והשלם על העולם.

את ההוכחה כי הוא ייחודי ויחיד בדורו הוא הוכיח כבר לפני
עשור עם הניצחון הראשון בטור דה פראנס לאחר ששב ממחלה שמעטים נתנו סיכוי
לשרוד אותה. בהמשך העשור היה אחד מהספורטאים הבולטים בעולם וגם, בשלושת
השנים שלא התחרה בדבוקה הבכירה של מרוצי אופני הכביש, כשלא היה ספורטאי
מקצוען.

 

אבוי למי שינסה להסביר, בהגיון מבוסס עובדות ותוצאות, למעריציו או לאלו שאינם מכירים את ההיסטוריה של ענף האופניים כי על פי כל חישוב שייעשה מעולם, ארמסטרונג לא יהיה אחד הרוכבים הטובים בהיסטוריה.

שבע הניצחונות הרצופים שלו בטור דה פראנס היו הישג לא רק חסר תקדים אלא חסר הגיון מסיבות רבות. על כל חוסר ההיגיון האפילה הדרך שבחר ארמסטרונג, טרם הפרישה הראשונה ולאחר שניצח בטור בפעם השביעית בשנת 2005, לא רק כרוכב אלא כאישיות החושב על הצעד שלאחר סיום הפרק בחיים.

הדרך של ארמסטרונג, כספורטאי, הייתה להתרכז במטרה אחת ויחידה והיא הניצחון באירוע הספורט השנתי הגדול בעולם. כלל ענף האופניים לא ממש עניין אותו אלא כיעדי ביניים שיכינו אותו למטרה האמיתית. בגישה זו הוא לא היה חדשני ולא שינה מקודמים לפניו אבל מכאן אפשר לקבוע כי רוכבים אחרים היו טובים ממנו ולו רק משום שהצליחו לנצח בטור דה פראנס כמטרת העל וגם לנצח ביעדים בדרך לעוד ניצחון בטור.

עם חזרתו של ארמסטרונג להיות רוכב אופניים מקצוען הוא שינה את גישתו. מטרת העל נותרה כשהייתה, ניצחון בטור דה פראנס, אבל היא כבר לא הייתה כמטרה יחידה אלא כפריסת הבשורה של המלחמה בסרטן לכמה שיותר פינות בעולם. במהלך השנתיים של חזרתו לדבוקה היה ארמסטרונג הרבה יותר שגריר של המלחמה בסרטן מאשר רוכב אופניים ממוקד המטרה של הניצחון בטור דה פראנס. לכן היה הישגו, בטור של 2009 כשסיים במקום השלישי, מרשים לא פחות משבעת הניצחונות וגם המקום ה-11 בג'ירו ד'איטליה היה הישג מרשים הראוי למקום של כבוד ברזומה של ארמסטרונג.

אבל מעל לכל היה הטור של 2010 זה שהפך אותו לספורטאי העל ויותר מכך אישיות העל שהאפילה על העובדה המספרית שהוא לא רוכב האופניים בעל רשימת ההישגים המרשימה ביותר בהיסטוריה. בטור של שנת 2010 ארמסטרונג גילה את הצד האנושי שלו. זה היה טור בו לראשונה בקריירה שלו כרוכב, השתבשה התוכנית של ארמסטרונג כמעט על כל מטר של אספלט במהלך המרוץ. אותו יום, בו הוא התרסק שוב ושוב וסיים את הקטע פצוע ודואב, היה מרשים הרבה יותר מכל ניצחון שלו בכל קטע של כל טור בשבעת מהדורות הטור בהן ניצח.

התגובה של ארמסטרונג, אל מול אין ספור מצלמות הטלוויזיה ודבוקת ענק של עיתונאים, עם סיום הקטע יכולה לשמש כמערך שלם לשיעור בכל בית ספר למנהיגים. ארמסטרונג הישיר מבט אל ההמון שצמא לדבריו כבלתי מנוצח, כמובס בצורה שונה משהיו כולם רגילים לראות ושנראה במקום הנמוך ביותר שיכול היה להגיע אליו ואם נתרגם את כוונת דבריו אז הרי שמאז המשפט "מחר יהיה יום חדש" לא נשמעו דברים כה מנוגדים למה שכה רבים ציפו לשמוע.

לאורך כעשור שלם עמדה באוויר השאלה המתבקשת איך היה מגיב לאנס ארמסטרונג לסיטואציה בה לא פגש עד לטור של 2010. מצב בו הוא אינו השולט בטור דה פראנס אלא נאלץ להתמודד עם מצבי אין ברירה, של התרסקויות, פציעות ומאלו להישרדות של ממש, המוציאים אותו מהמאבק על החולצה הצהובה. ארמסטרונג הוכיח, לאורך כל הטור דה פראנס של שנת 2010, כי הוא ספורטאי על אבל הרבה מעבר לכך אישיות יוצאת דופן ונדירה. במהלך כשבועיים, בהם היה ברור לכל בר דעת כי ארמסטרונג כבר לא יביא עוד את החולצה הצהובה לטקסס, אך הוא המשיך למלא את אישיותו בתוכן ולהוכיח כי הוא מנהיג וספורטאי גם כשהוא לא בראש הדירוג אלא כאחד הרוכבים השורדים בדבוקה.

במהלך כל ראיון הוא הפגין נינוחות, הומור וביטחון וגם לו הייתה כזו מאחורי הקלעים הרי שלרגע הוא לא הראה כי האפשרות שלא להגיע לפריז נלקחה בחשבון. נדבך אחד היה חסר לארמסטרונג במהלך הקריירה שלו והוא החלק בו הוא נפרד מהטור דה פראנס וענף האופניים כשהוא רואה את היורשים תופסים את מקומו. כל ספורטאי חווה את החלק החשוב הזה בקריירה שלו והדרך בה הוא מתמודד עם הפרידה מניצחונות אינה פחות חשובה או משמעותית מהדרך בה קיבל או לקח את ההישגים.

כשפרש ארמסטרונג, לאחר הניצחון השביעי בטור של 2005, זה היה החלק החסר.
את ההופעה בגרנד טור השלישי בחשיבותו, הג'ירו ד'איטליה, הוא השלים רק עם חזרתו בשנת 2009. את החלק החסר, הופעת הפרידה, הוא השלים בטור דה פראנס 2010.

ארמסטרונג לעולם לא יהיה רוכב האופניים הטוב בהיסטוריה משום רשימת הישגים, הנשענת על הניצחונות בטור דה פראנס ואליפות העולם, ונטולת ניצחונות במונומנטים וגרנד טורים אחרים. אך לעולם הוא יהיה רוכב האופניים בעל המדרג הגבוהה ביותר ברשימת הספורטאים של כל הזמנים ובזכות הישגים שמעבר לאלו הנמדדים בשעון העצר והמדרגות של דוכן הניצחון.

בשנת 2010 הביא ארמסטרונג את החוליה החסרה שהשלימה את שרשרת הקריירה שלו ולכן הוא רוכב האופניים הנבחר שלי לשנת 2010.

תמונת שער / Simon Styles
תמונה / Haggisnl




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"כולם מכירים את הנתונים שלי והתארים בהם זכיתי. אבל למען האמת, ארצה לפני הכול להיזכר בתור אדם טוב ממיורקה. בתור ילד קטן שרדף אחרי החלומות שלי ועבד הכי קשה שאפשר בשביל להגשים אותם", רפאל נדאל בנאום הפרישה שלו מטניס.




מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג