תסמונת "הרגליים חסרות המנוחה" – למה זה קורה וכיצד מומלץ לטפל בה?

תסמונת RLS פוגעת משמעותית בשינה של הסובלים ממנה ועלולה אף להפריע להם בשיגרת היום-יום. הפיזיותרפיסט עופר צחר מסביר כיצד ניתן להקל על התסמינים, מה הטיפולים המומלצים וכיצד להפחית את הסיכוי ללקות בה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
צילום: shutterstock

אין דבר יותר כיפי לאחר יום עבודה עמוס או לחילופין לאחר ריצה ממושכת, כמו להיכנס למקלחת ומשם ישירות לנוח במיטה. יחד עם זאת, אחד הדברים המתסכלים ביותר כשאנחנו נכנסים למיטה לנוח או לישון את שנת הלילה שלנו, הוא חוסר יכולת להירדם בגלל רצון בלתי נשלט להזיז ולהניע את הרגליים שלנו.

לכתבות נוספות בנושא:
איך להימנע מתחושת שריפה בכפות הרגליים בסיום ריצה?
המיתוסים מוגזמים? סגולות ההליכה היחפה ותופעת ההארקה בקרקע
האם אכילה בשעה מאוחרת באמת משפיעה על משקל הגוף?

אם אתם מכירים את התחושה הזו, ובכן, יש לכם את תסמונת "הרגליים חסרות המנוחה" או בשם היותר מוכר וידוע שלה: restless legs syndrome, או בקיצור RLS. התופעה מטרידה ומעצבנת, אך יש מה לעשות כדי להתמודד איתה בצורה טובה יותר ואף למנוע ממנה מלהיווצר מלכתחילה – ועל כך בדיוק אני אפרט וארחיב בכתבה זו.

מה זה RLS?
תסמונת הרגליים חסרות המנוחה או – Restless legs syndrome RLS, הידועה גם בשם: מחלת וויליס-אקבום (Willis-Ekbom disease), מאופיינת בתחושה לא נעימה ברגליים ובעיקר בצורך בלתי נשלט להזיז ולנענע אותן. ההערכה היא שתופעת ה RLS קיימת בכ-7-10 אחוזים מהאוכלוסייה, נשים וגברים גם יחד. תופעת RLS מוגדרת כהפרעת במערכת התנועה הקשורה לשינה. האדם הסובל מ-RLS יתאר תחושה לא נעימה, בעיקר ברגליים, ובדרך כלל התופעה תיווצר אחרי משך זמן של חוסר תזוזה, כמו למשל ישיבה ממושכת או שכיבה ממושכת.

תופעת RLS יכולה לשבש משמעותית את מעגל השינה, שכן היא שכיחה בעיקר בלילה – למרות שבמקרים מסוימים, התופעה תתרחש בשעות היום. בין היתר, יהיה קושי בהירדמות או בחזרה לשינה לאחר שהתעוררנו.
חוסר השינה שנובע ממצב של RLS יכול להפריע בתפקוד היומיומי הבסיסי ומכאן להשפיע על מצב הרוח, על הריכוז, על הבריאות הכללית ואף על מערכת החיסון שלנו.

מה גורם לתופעה?
התופעה יכולה להיות על רקע תורשתי, או על רקע מצבים רפואיים שונים, כמו למשל חוסר בברזל בדם, כשל בתפקוד הכליות, סוכרת, נוירופתיה פריפרית, על רקע היריון ואף כתופעה נלווית במחלת טרשת נפוצה (MS – multiple sclerosis). נמצא גם קשר בין צריכה מוגברת של סמים, אלכוהול, ניקוטין, קפאין ואף לחץ ברמות מוגברות לבין היווצרות התופעה. במצבים מסוימים, תופעת ה-RLS מתרחשת בלי קשר לגנטיקה ו/או למצב רפואי ספציפי, כפי שצוין לעיל.

איך אפשר להקל?
העצה החשובה והטובה ביותר לאלו הסובלים ממצב רפואי של RLS היא קודם כל להישאר פעילים. מכאן שההמלצה הגורפת הטובה ביותר לכל האוכלוסייה בכלל ובהקשר לתופעה זו בפרט, היא לשמור על מסגרת שבועית קבועה של פעילות גופנית. תופעת ה-RLS מגיעה ברוב המקרים לאחר פרקי זמן ממושכים של חוסר פעילות ולכן שמירה על אורח חיים דינמי ופעיל – מורידה את הסבירות לתופעה.

שילוב פעילות אירובית ומתיחות (בדגש על מתיחות לשרירי הרגליים) בשגרה היומית שלכם יכול לסייע בהתמודדות ואף במניעה של תופעת ה-RLS. במחקר של אליאסגארפור וקבוצתו משנת 2016 (Aliasgharphour et al., 2016) נמצא שאנשים הסובלים מתופעת RLS הראו ירידה בתסמיני התופעה לאחר שמונה שבועות של ביצוע מתיחות לשרירי הרגליים בצורה קבועה ומסודרת.

ביצוע מתיחות באופן קבוע יכול לשפר את רמת האלסטיות של השרירים באזור בו המתיחות מבוצעות (לצורך העניין באזור הרגליים שלנו) – ובכך לסייע בהפחתת תחושת נוקשות בגופינו. ביצוע מתיחות בתזמון ספציפי לפני השינה, יכול להקל על התחושות האי נעימות והנוקשות המקומית למי שסובל מתופעת ה-RLS.

מתיחות | צילום: Shutterstock

אופן הטיפול
הטיפול בתופעת RLS יכלול תרופות שהרופא ירשום לנו ליטול, לצד שינוי באורחות חיינו להקלה לעל תסמיני התופעה. מעבר עם רופא המשפחה על הקשר בין תופעות ותחלואות קיימות לבין ההשפעה הפוטנציאלית שלהם על RLS – יכול להיות מאוד משמעותי בהורדת תסמיני התופעה.

תרופות מסוימות שירשמו על ידי רופא המשפחה או גורם רופאי אחר, יכולים להקל על תסמיני תופעת RLS. בין התרופות שיומלצו במצב זה נמצא: תוספי ברזל (שבדרך כלל יומלץ ליטול עם ויטמין C), תרופות למניעת פרכוסים (כמו גאבא-פנטין ופרה-גאבאלין), תרפות מדכאות דופמין (כמו פראמיפקבול ורופינירול), תרופות לשינוי תהליכים הקשורים לדופמין (כמו לבודופה). במקרים קיצוניים וחריפים ולפי שיקול דעת של הרופא המטפל, ישקלו תרופות כמו בנזודיאזפינים, קלונאזפאם וזולפיד, כאשר למטופל יוסברו תופעות הלוואי הקיימות עם תרופות שכאלה, כמו דיכאון ותופעות נפשיות נוספות.

בנוסף, ישנם הרבה סוגים של תופסי ברזל. בדיקת דם יכולה לזהות את הסוג המתאים ביותר לכם. ברמות נמוכות של ברזל בדם ובמוח, התופעות של RLS יחריפו ובמקרים מסוימים אף הרופא ימליץ על מתן תוסף ברזל בצורת זריקה ולא כדורים. תרופות שניטלות באופן קבוע ובין היתר גורמות לעלייה ברמות דופמין עלולות להחריף תסמיני RLS לאורך זמן, ולכן חשוב לעקוב על תופעות לוואי פוטנציאליות שכאלה.

צילום: Gundula Vogel from Pixabay

כיצד ניתן לטפל בתופעה באמצעים ביתיים?
במקרים של RLS ברמה לא חריפה, ניתן לנסות להקל על התופעה ואף לפתור אותה במקרים מסוימים, באמצעות שימוש באמצעים ביתיים פשוטים ושינוי אורחות חיים מסוימים:

• פעילות גופנית: כפי שהוסבר – לפעילות גופנית השפעות מיטביות על RLS.

• היגיינת שינה: נסו להימנע מצפייה בטלוויזיה, קריאת ספרים ובייחוד – בהייה בטלפון הנייד שלכם בסמוך להירדמות. מיעוט שינה ושינה לא איכותית נמצאו כגורמים תורמים קשורים לתופעת ה-RLS.

• חום/קור: טבילה במים חמים או קרים יכולים להוביל להקלה סימפטומטית בתסמיני RLS.

• לחץ נפשי: ניהול והורדת גורמי לחץ וסטרס בחיינו מומלצים מאלף ואחת סיבות – וגם בהקשר של נושא כתבה זו. הורדת לחץ בהחלט יכולה לסייע.

• קפה: מומלץ להימנע משתיית משקאות עשירים בקפאין ובראשם קפה בסמיכות לשעת השינה שלנו.

לחץ | צילום: shutterstock

מה יעביר את ה-RLS מהר?
תנועה והפעלה של הרגליים שלנו יכולות להקל על תסמיני RLS בצורה מהירה ומיידית, אך לרוב התסמינים יחזרו כאשר נפסיק לזוז. ניתן לשלב טיפול מנואלי כמו עיסוי, הליכה בבית ומתיחות.

כיצד ניתן למנוע את התופעה?
אין כיום ידיעה על כלי או תרופה למניעה מוחלטת של התופעה. ניתן להפחית את הסיכוי ל-RLS, כמו גם להפחית את חומרת תסמיני התופעה, דרך טיפול בגורמים בריאותיים המעלים פוטנציאל לחוות את התופעה ולהימנע מצריכה מופרזת של חומרים שמהווים טריגר להיווצרות RLS, כמו קפאין ואלכוהול.

השפעה על הבריאות הכללית
RLS היא תופעה שלא משפיעה על אורך החיים, אך היא יכולה להשפיע על איכות החיים שלנו. התסמינים יכולים להיות בדרגות חומרה משתנות, כאשר גם לתסמינים לא חריפים עלולה להיות השפעה משמעותית על חיינו. כיום אין פיתרון מלא לתופעת ה-RLS, אך טיפול מתאים יכול לסייע משמעותית בניהול תסמיני התופעה.
יש לפנות לקבלת עזרה רפואית מקצועית במקרים הבאים: תסמיני RLS שלא משתפרים בעזרת טיפול ביתי ואף מחריפים – ובוודאי באם ההחרפה מובילה להפרעה וחוסר יכולת לישון.

אם אנחנו מגיעים לרופא המשפחה או לרופא מקצועי אחר על רקע תסמיני RLS, חשוב לבצע בירור שיכלול הבנה לגבי מהות התסמינים, מה הטיפולים המומלצים, מה תופעות הלוואי לטיפולים אלה, איך אני יכול לישון טוב יותר עם ה-RLS ממנו אני סובל וכיצד אוכל לשפר את שיגרת הלילה שלי לפני השינה כדי להוריד עד כמה שניתן את תסמיני תופעת ה-RLS.

צילום: shutterstock

לסיכום
אנשים עם תסמונת "הרגליים חסרות המנוחה" סובלים מהתופעה והדבר משפיע על איכות החיים היומיומית שלהם. RLS משפיע על היכולת להירדם ואף יכול להעיר משינה ולהשפיע על רצף ואיכות השינה שלנו.
שתיית קפה ומשקאות עם קפאין (שלרוב אנחנו שותים כדי להישאר יותר ערניים ופחות ישנוניים) יכולה להשפיע לשלילה על תסמיני תופעת ה-RLS.

אומנם אין כיום תרופת פלא שתעלים לחלוטין את תופעת ה-RLS, אך טיפול בתופעה יכול לסייע בניהול תסמיני התופעה, לגרום לכם להרגיש טוב יותר ולחזור לשגרת החיים כולל שגרת השינה בצורה טובה ומלאה יותר.

 


 

הכותב: עופר צחר | פיזיותרפיסט מוסמך (B.P.T , M.P.T), בעל קליניקת "Physio Fitness +" לטיפול בבעיות אורתופדיות, פציעות ספורט ושיקום תנועתי, מרצה במכללת סמינר הקיבוצים ומעביר קורסים והכשרות לפיזיותרפיסטים, מאמנים ומטפלים בארץ ובעולם.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"אני מאמין שהגעתי לעולם הזה כדי לנרמל מוגבלות, לשנות את התפיסה לגבי מה שאפשר לעשות כקטוע רגל. היקום נתן לי את התסריט וכל מה שהייתי צריך לעשות זה לבצע", האתלט האמריקאי עזרא פרש, זכה בשתי מדליות זהב במשחקים הפראלימפיים


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג