פעילות גופנית עם כליה אחת: כך תעשו זאת נכון ובלי להסתכן

חיים עם כליה אחת אינם צריכים למנוע ממכם ליהנות מפעילות גופנית, כולל מרתון, טריאתלון ואפילו פיתוח גוף - אך חשוב לעשות זאת בצורה בטוחה ומחושבת. ד"ר איתי זיו ומורן נחמני עם רשימת המלצות והוראות חשובות
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
פעילות גופנית תשמור לכם על הלב | צילום: ספאנק (התקבל על ידי שח"ל)

הכליות הן זוג איברים חשובים הממוקמים בחלק האחורי של חלל הבטן, אחת בכל צד של עמוד השדרה. הן משמשות חלק מהמערכת השתן ואחראיות על תהליכים חיוניים בגוף. תפקידן העיקרי של הכליות הן:

לכתבות נוספות בנושא:
איך עובי המוט משפיע בתרגילי מתח?
האם יש קשר בין מספר האימונים השבועי להתמדה של המתאמנים?

האם אכילה בשעה מאוחרת באמת משפיעה על משקל הגוף?

סינון הדם: התפקיד המרכזי של הכליות. כל כליה מכילה כמיליון יחידות סינון זעירות, הנקראות נפרונים, אשר מסננים את הדם ומפרידים ממנו פסולת ונוזלים מיותרים, שיוצרים את השתן. משם הוא עובר אל שלפוחית השתן ומופרש החוצה מהגוף.

ויסות מאזן הנוזלים והאלקטרוליטים: הכליות שומרות על מאזן הנוזלים בגוף על ידי ויסות כמות המים והמלחים – כמו נתרן ואשלגן – המופרשים בשתן. הן עוזרות לשמור על רמות תקינות של חומציות בדם ולמנוע התייבשות או יתר לחץ דם.

הפרשת הורמונים: הכליות מפרישות מספר הורמונים חשובים שתפקידם לדוגמא, לעודד את ייצור תאי הדם האדומים במוח העצם, בוויסות לחץ הדם, בסילוק רעלים וחומרים מזיקים מהדם, כולל תרופות, חומרים כימיים ומוצרי פסולת מטבוליים שונים.

הסיבה לכך שלאדם שתי כליות ולא אחת – מדובר למעשה על מערכת גיבוי טבעית של האיברים החיוניים וזאת מכמה סיבות עיקריות:

1. יכולת סינון מוגברת: שתי הכליות מספקות יכולת סינון גדולה יותר מאשר כליה אחת בלבד. מה שמאפשר לגוף להתמודד עם מצבים של עקה או עומס מוגבר על הכליות, כמו בעת מחלות, זיהומים או פציעות.

2. גיבוי ותפקוד רציף: במידה וכליה אחת נפגעת או מפסיקה לתפקד, הכליה השנייה יכולה להמשיך לתפקד ולשמור על בריאות הגוף. זה מאפשר לאדם לשרוד ולתפקד בצורה תקינה – גם במצב של איבוד כליה אחת.

3. התאמה להתפתחות אבולוציונית: הקיום של שתי כליות הוא תוצאה של האבולוציה, שכן בעלי חיים רבים זקוקים ליכולת סינון גבוהה ולעמידות בפני מצבי עקה. לכן, האבולוציה התפתחה כך שבני אדם, כמו רוב היונקים, נולדים עם שתי כליות.

האם מומלץ לבצע פעילות עם כליה אחת?
פעילות גופנית והנחיות למתאמנים עם כליה אחת – בין אם כתוצאה מתרומה או כריתה – מצריכים תשומת לב מיוחדת לבריאות הכללית ולתפקוד הגופני. פעילות גופנית היא חלק חשוב מאורח חיים בריא ומחקרים רבים מראים את היתרונות הרבים שלה, כולל שמירה על משקל תקין, שיפור הבריאות הקרדיווסקולרית והפחתת הסיכון למחלות כרוניות. עבור אנשים עם כליה אחת, ישנם מספר עקרונות והנחיות שעליהם לקחת בחשבון כדי לשמור על בריאותם וליהנות מפעילות גופנית בטוחה ומועילה.

היתרונות הבריאותיים של פעילות גופנית סדירה הם שיפור הכושר הגופני הכללי, שליטה במשקל הגוף ו/או הרכב הגוף והפחתת הסיכון להשמנת יתר, שיפור מצב הרוח והפחתת מתחים – וזאת בשל שחרור אנדורפינים שמשפרים את מצב הרוח ומפחיתים מתח, הפחתת הסיכון למחלות כרוניות שונות, שיפור יכולת תפקודית מסוגים שונים ועוד.

פעילות גופנית שגרתית פועלת כווסת של מערכת החיסון, היא מייעלת את פעילותה ומורידה שכיחות של זיהומים ויראליים | צילום: shutterstock

הנחיות כלליות למתאמנים עם כליה אחת
לאחר התאוששות מלאה מתרומת כליה או ניתוח כריתה, רוב האנשים יכולים לחזור לפעילות גופנית רגילה. עם זאת, ישנם כמה קווים מנחים חשובים שחשוב לשקול:
1. התייעצות עם רופא או נפרולוג: חשוב לפני התחלת כל תוכנית אימונים חדשה להעריך את מצב הבריאות הכללי ולהציע הנחיות מותאמות אישית. כמו כן, הרופא יכול גם להמליץ על בדיקות דם ושתן, על מנת לוודא שהכליה הנותרת מתפקדת כראוי.

2. התחלה הדרגתית: לאחר אישור רפואי, חשוב להתחיל באימונים בהדרגה, במיוחד אם מדובר באדם שלא היה פעיל מזה תקופה ארוכה – או ייתכן שמעולם לא ביצע פעילות גופנית. מומלץ להתחיל בפעילויות קלות כמו הליכה, שחייה או רכיבה על אופניים – ובהדרגתיות הגברת נפח הפעילות והעצימות (דופק). זאת כמובן במסגרת תוכנית אימון מקצועית מותאמת.

3. הימנעות מפעילויות מסוכנות, בשל הגברת הסיכון לפציעות בבטן כמו אומנויות לחימה מסוימות, כדורגל או ספורט מגע אחר – שעשויות להיות פחות מתאימות. מכה חזקה באזור הבטן עלולה לפגוע בכליה הנותרת, ולכן חשוב לבחור בפעילויות עם סיכון נמוך יותר לפציעות כאלה.

4. שמירה על הידרציה: חשוב להקפיד על שתיית נוזלים מספקת, במיוחד במהלך ולאחר פעילות גופנית. כליה אחת צריכה להתמודד עם העומס של סינון הדם והסרת הפסולת, ולכן הידרציה נכונה היא קריטית.

5. מעקב אחר תגובת הגוף: חשוב במיוחד במהלך האימון או אחריו, ובעיקר אם מרגישים כאבים, עייפות חריגה או כל סימן אחר שמעורר דאגה, להפסיק את הפעילות ולהתייעץ עם הרופא.

סוגי פעילויות מומלצות (רשימה חלקית)
• הליכה: פעילות קלה, נוחה ונגישה שיכולה להתאים לרוב האנשים. היא מחזקת את הלב, משפרת את הכושר הגופני הכללי ומפחיתה את הסיכון למחלות כרוניות.

• שחייה: פעילות מצוינת המפעילה את כל קבוצות השרירים הגדולות ומספקת אימון קרדיווסקולרי מצוין. מאופיינת גם בעומס מופחת יותר על המפרקים והשרירים ולכן אידיאלית לאנשים עם כליה אחת.

• רכיבה על אופניים: בין אם בחוץ או על אופני כושר, היא דרך מצוינת לשפר את הכושר הגופני ולחזק את השרירים. ניתן להתאים את רמת הקושי לפי היכולת האישית.

• יוגה ופילאטיס: פעילויות שעוזרות לשפר את הגמישות, כוח השרירים ושיווי המשקל. הן כוללות תרגילי נשימה ורגיעה, שמסייעים להפחתת מתחים ושיפור הרווחה הכללית. אימוני כוח מתונים עם משקולות קלות או באמצעות משקל גוף יכולים לחזק את השרירים ולשפר את הכוח הכללי. חשוב לבצע את התרגילים בצורה נכונה ולהימנע מהעמסה יתרה על הגוף.

האם ניתן לרוץ ריצות ארוכות עם כליה אחת?
ניתן להשתתף בריצות ארוכות, מרתונים, טריאתלונים, אימוני קרוספיט ואפילו – בפיתוח גוף עם כליה אחת. עם זאת, יש לקחת בחשבון מספר הנחיות חשובות כדי להבטיח בריאות ובטיחות במהלך האימונים והתחרויות. הנחיות כלליות לאימונים עם כליה אחת לדוגמה: התייעצות עם רופא – לפני התחלת כל תוכנית אימונים מאומצת או השתתפות בתחרויות, חשוב להתייעץ עם רופא או נפרולוג. הם יוכלו להעריך את מצב הבריאות הכללי ולהציע הנחיות מותאמות אישית.

ריצות ארוכות או אפילו מרתונים וטריאתלון – ריצה היא פעילות גופנית מצוינת שמחזקת את הלב, הריאות והשרירים. אנשים עם כליה אחת יכולים להשתתף בריצות ארוכות ומרתונים, בתנאי שהם עוקבים אחרי ההנחיות הנ"ל. חשוב להקפיד על בניית כושר הדרגתית, שמירה על הידרציה והתאמת התזונה לצרכים של הגוף.

טריאתלון משלב שלושה ענפי ספורט: שחייה, רכיבה על אופניים וריצה. האתגרים הפיזיים של טריאתלון מצריכים הכנה מוקפדת ותשומת לב מיוחדת למאזן הנוזלים ולתזונה – ואין מניעה שמתאמנים עם כליה ישתתפו בטריאתלונים, אך חשוב שילוו עם המעקב וההכנה הנכונים.

קרוספיט – מדובר באימון אינטנסיבי שמשלב מגוון של תרגילים פונקציונליים. מתאמנים עם כליה אחת יכולים להשתתף בקרוספיט תוך הקפדה על הטכניקה הנכונה, הימנעות מפציעות ושמירה על הידרציה. חשוב להתייעץ עם מאמן קרוספיט מוסמך ולהתאים את האימונים ליכולות האישיות.

פיתוח גוף – מצריך אימוני כוח אינטנסיביים ותזונה מוקפדת. מתאמנים עם כליה אחת יכולים לעסוק בפיתוח גוף, אך חשוב להקפיד על צריכת נוזלים מספקת והימנעות מצריכת יתר של חלבונים. מומלץ להתאמן עם מאמן אישי ובמקביל עם דיאטן קליני כדי לוודא שהאימונים והתזונה מתאימים למצב הבריאותי.

צילום: Pixabay

חשיבות התזונה
התזונה חשובה במיוחד לשמירה על בריאות הכליה הנותרת. ולהלן כמה עקרונות כלליים חשובים:
• הקפדה על צריכת נוזלים מספקת: שתיית כמות מספקת של מים לאורך היום.

• שמירה על תזונה מאוזנת: צריכת מגוון של ירקות, פירות, חלבונים ופחמימות מורכבות.

• הימנעות מצריכת יתר של חלבונים: בעוד חלבונים חשובים לגוף, צריכה מוגזמת יכולה להעמיס על הכליה הנותרת.

• הגבלת צריכת מלח וסוכר: שמירה על תזונה דלה במלח וסוכר יכולה לעזור לשמור על בריאות הכליה.

לסיכום, חיים עם כליה אחת אינם צריכים למנוע ממכם ליהנות מפעילות גופנית, אך חשוב לעשות זאת בצורה בטוחה ומחושבת. על ידי התייעצות עם רופא, התחלה הדרגתית, הימנעות מפעילויות מסוכנות ושמירה על הידרציה ותזונה נכונה, ניתן לשמור על כושר גופני ובריאות כללית טובה. פעילות גופנית היא מרכיב חשוב באורח חיים בריא ויכולה לספק יתרונות בריאותיים משמעותיים לכל אחד, כולל אלו שחיים עם כליה אחת.

צילום: shutterstock

 


 

הכותבים:
ד"ר איתי זיו (Ph.D) | עוסק בתחום הפעילות הגופנית, ספורט וחדרי כושר כ-40 שנה. מרצה בתחום אורח חיים בריא, ספורט, בריאות ועוד לקהל רחב ומקצועי. מנהל קורסי הכשרה מתקדמים במרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט. הוציא לאור את האנציקלופדיה "עוצמות חדשות, כושר במעגלי החיים", ואת הספרים: "במשקל הנכון, פעילות גופנית ותזונה מאוזנת השילוב המנצח", ילדים בריאים כדרך חיים" ו"מה אוכלים"?

מורן נחמני MPH;MPE;EP-C(ACSM) | דיאטן קליני ופיזיולוג מאמץ, רכז ומרצה בכיר בהכשרת מדריכי כושר.
בעלים של המרכז האישי לכושר ותזונה חיפה. בעל תואר שני בבריאות הציבור ובמדעי האימון הגופני. תואר ראשון במדעי התזונה.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"אני מאמין שהגעתי לעולם הזה כדי לנרמל מוגבלות, לשנות את התפיסה לגבי מה שאפשר לעשות כקטוע רגל. היקום נתן לי את התסריט וכל מה שהייתי צריך לעשות זה לבצע", האתלט האמריקאי עזרא פרש, זכה בשתי מדליות זהב במשחקים הפראלימפיים


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג