סערת שינוי הערכים בוויקיפדיה שמטריפה את עולם האולטרה מרתון

קמיל הרון, אחת מהגדולות בענף, נתפסה על "ייפוי" הערך שלה בוויקיפדיה ו"מחיקת שבחים" מערכים של יריבותיה. היא זוכה לגינוי נרחב, איבדה את החסות הראשית שלה, אך בכל זאת תזנק לספרטתלון בניסיון לנצח שנה שנייה ברציפות
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
קמיל הרון בדרך לעוד שיא עולם | צילום: באדיבות Lululemon

הסיפור הבא מסעיר כבר כמה ימים את עולם הריצה בכלל ועולם האולטרה מרתון בפרט. קמיל הרון, אחת מרצות האולטרה מרתון הטובות בעולם, מעורבת בשערורייה של שינוי ערכים בוויקיפדיה, אשר מגיעה מבחינתה בתזמון רע במיוחד, רגע לפני הזינוק לספרטתלון, אחד המרוצים היוקרתיים והקשים בענף, ואף גרמה לה לאבד את נותן החסות הראשי שלה.

לכתבות נוספות בנושא:
המסע לספרטה מתחיל: הספרטתלון יוצא לדרך בשבת עם 8 רצים ישראלים
בזה אחר זה: נשברו שיאי העולם לגברים ולנשים בריצה לשישה ימים
רץ האולטרה קיבל איום במהלך המרוץ: "תפרוש או שאפרסם תיעוד שרימית"

לפי הפרסומים השונים, הרון ומאמנה/בעלה קונור הולט, "שנמכו" את ערכי הוויקיפדיה של שתי רצות יריבות של הרון – קיליאן יורנט וקורטני דיוולטר, והורידו מהישגיהן, בעוד את הערך של הרון עצמה "ייפו" בצורה לא אובייקטיבית. העריכות, שנעשו תחת שם משתמש בדוי כמובן, הובילו לאחר חקירה קצרה לכתובת המייל של הרון ולכתובת ה-IP של בעלה.

בני הזוג פעלו תחת שם המשתמש "Rundbowie" מאז פברואר 2024, לאחר שחשבון הוויקיפדיה הקודם שלהם, "Temporun73", נחסם באופן זמני בשל הפרת מדיניות ניגוד העניינים של ויקיפדיה עבור העריכות בעמוד של הרון. שעות ספורות לאחר ש-Temporun73 נאסר, נוצר החשבון החדש וחידש את הפעילות, תוך ביצוע עריכות בעמוד של האמריקאית, ובאלה של ספורטאים אחרים.

אחת הפעולות השנויות במחלוקת כללה הסרה חוזרת ונשנית של אמירות כמו "הנחשבת כאחת מהרצות הטובות ביותר אי פעם" מהעמודים של יורנט ודיווולטר, במקביל להוספת אותו תיאור בדיוק לדף שלה, שתיאר אאותו כ"נחשבת באופן נרחב כאחת מרצות האולטרה-מרתון הגדולות בכל הזמנים".

מאז 2017, שני החשבונות הפיקטיביים של הרון רשמו יותר מ-300 תרומות/עריכות לדפים בוויקיפדיה, מהן יותר ממחציתם עריכות שונות לעמוד של הרון עצמה, לצד מחיקות בולטות של תוכן חיובי בדפים של דיוולטר, אלופת מרתון בוסטון 2018, דס לינדן ואפילו אגדת ריצת האולטרה היוונית יאניס קורוס.

קמיל הרון | צילום: Temporun73, Wikimedia

בנוסף לשינויים הללו, ביוני 2024 ובספטמבר 2024, שינתה הרון את דף הוויקיפדיה "אולטרה מרתון", והסירה הפניות ממנו לשיאי העולם של רצת האולטרה הדנית סטינה רקס, אשר שברה שני שיאים של הרון – ל-48 שעות ול-6 ימים (שיאים אשר באותו זמן עדיין המתינו לאישור רשמי).

נשיא הארגון העולמי למרוצים רב-יומיים (GOMU), טרישול צ'רנס, אמר כי הוא נחרד מהמצב: "בארבעים ושש שנות ריצת האולטרה שלי, מעולם לא ראיתי מישהי כה מוכשרת כמו קמיל, שכל כך מסורה ליצור פילוג ואיבה בתוך קהילת האולטרה. לרוע המזל, הסיפור בוויקיפדיה הוא חלק מדפוס של התערבות. לזוג הזה יש היסטוריה של ניסיון לשבש את הספורטאים, המוניטין, המרוצים והביצועים שלהם על ידי ציטוט כללי האתלטיקה העולמית שאינם חלים על ריצת אולטרה. נחרדתי מהביקורת של קמיל שהופנתה כלפי ספורטאים המערערים על השיאים שלה, ועל מאמציה להכפיש אותם. ההתנהגות הבלתי ספורטיבית הזו היא בריונית ומרושעת ואין לה מקום בקהילת ריצות האולטרה הגדולה יותר".

אם לא די בביקורת עצמה, הרון איבדה בימים האחרונים גם את נותנת החסות הראשית שלה, חברת ההלבשה לולולמון. הצהרה לעיתונות כתבה החברה: "אנו מחויבים לשמור על תחרות שוויונית בספורט לכולם ושותפים באופן מכוון עם שגרירים המגלמים את אותם ערכים. לאחר התייעצויות, החלטנו לסיים את שותפות השגריר שלנו עם קמיל. אנחנו רוצים להכיר בהישגים של קמיל במהלך השותפות שלנו ולאחל לה בהצלחה בהמשך מאמציה".

דגל הספרטתלון. תזנק אליו למרות הכל | צילום: Shutterstock

לצד הביקורות של יריבותיה, יש מי שמזכירים כי מדובר באחת מרצות האולטרה הגדולות בכל הזמנים, וכי אמנם מדובר בבעיות של אתיקה ובחוסר לויאליות, אך היא לא ביצעה כל פשע. הרון בת ה-42 מחזיקה כיום ב-12 שיאי עולם ממרחקים של 100 מייל וצפונה, היא זכתה בתואר אלופת העולם ב-100 ק"מ, 50 ק"מ ו-24 שעות וגם ניצחה בספרטתלון בשנה שעברה עם שיא מסלול אדיר של 22:35:31 שעות.

על אף הסקנדל שעוררה ותשומת הלב השלילית מצד התקשורת, מחר (שבת) היא תזנק בכל זאת לספרטתלון, בניסיון לזכות בפעם השנייה ברציפות.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"אני מאמין שהגעתי לעולם הזה כדי לנרמל מוגבלות, לשנות את התפיסה לגבי מה שאפשר לעשות כקטוע רגל. היקום נתן לי את התסריט וכל מה שהייתי צריך לעשות זה לבצע", האתלט האמריקאי עזרא פרש, זכה בשתי מדליות זהב במשחקים הפראלימפיים


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג