נהר הסן לא בטוח לספורטאים: הסכנות בשחייה בתנאי מים מזוהמים

גם אחרי שנים של עבודה וכמעט מיליון וחצי אירו השקעה, מי הנהר המרכזי בפריז נותרו מזוהמים. הממצאים שהתגלו בו, וחזרו לאורך כל הבדיקות האחרונות, מעידים על סכנה משמעותית לשוחים בו. עופר צחר מסביר
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
נהר הסן בפריז 2024 | צילום: Shutterstock

כל התחרויות שהיו מתוכננות להתקיים בנהר הסן בפריז, מארחת המשחקים האולימפיים, סבלו מדחיות עקב חששות לבריאות הספורטאים. הזיהום במי נהר הסן בפריז היה בכותרות הראשיות של כל מהדורת חדשות בעולם בשבועות האחרונים, כאשר הטריאתלון האולימפי נדחה ביום עקב חששות מאיכות מי הנהר, כל התחרויות והאימונים מתקיימים רק לאחר בדיקת הזיהום באותו יום ובהמשך צפויות להיערך בו גם תחרויות השחייה במים פתוחים.

לכתבות נוספות בנושא:
בעקבות השחייה בסן? טריאתלטית בלגית נדבקה בחיידק אי-קולי ואושפזה
פספוס ענק: שחיינית אוסטרלית לא התייצבה, גורבנקו הייתה יכולה לשחות בגמר

שיא עולם לשליחי ארה"ב, לדקי עשתה היסטוריה, זהב שלישי למקינטוש

כל נושא הזיהום בנהר המרכזי של פריז אינו חדש. השחייה בנהר אסורה כבר למעלה מ-100 שנה ונחשבת מסוכנת לבריאות. האיסור הראשון על שחייה בנהר היה עוד בשנת 1923, דבר שהכריח את מארגני המשחקים האולימפיים שהתקיימו בפריז בשנת 1924 להעביר את כל תחרויות השחייה, שהיו אמורות להתקיים בחוץ בנהר הסן, לבריכות.

איזור ההזנקה של תחרויות הטריאתלון בנהר הסן | צילום: Shutterstock

מה הן הסכנות בשחייה בתנאי מים מזוהמים שכאלה? מאז האיסור הרשמי על שחייה בנהר, רוב מי השפכים בעיר פריז מוזרמים לנהר הסן. הסיבה המרכזית לזיהום בנהר הינה דליפות והצפות של הביוב המקומי לתוך הנהר. הרשויות הצרפתיות, הן הממשלה והן עיריית פריז עצמה, עבדו לילות כימים לניקוי נהר הסן לפני תחילת המשחקים בעיר – 100 שנים לאחר האולימפיאדה הקודמת שהתקיימה בה. כל הרשויות בצרפת השקיעו סכומי עתק של יותר מ-1.4 מיליארד יורו (!) כדי לשפר את מצב ואיכות המים בנהר, על מנת להפוך אותו לראוי לשחייה ושהייה של בני אדם.

המטרה של הרשויות הצרפתיות הייתה לחתוך את הזיהם החיידקי בנהר ב-75% לפני תחילת המשחקים האולימפיים, אך הדבר לא צלח, בין היתר בגלל גשמים עזים טרם תחילת המשחקים, אשר הציפו מחדש את מערכת הביוב לתוך הנהר. בנוסף לכל, קמה מחאה של התושבים המקומיים בפריז, שכעסו ומחו על ההשקעה הכספית המוגזמת לטענתם. המחאה הגיעה למצב אבסורדי, שנוצר קול קורא לפריזאים המקומיים להטיל את צואתם במי נהר הסן, כדי לחבל במאמצי הרשויות לנקות את הנהר ולהכשיר אותו לתחרויות השחייה והטריאתלון האולימפיות.

שרת הספורט של צרפת, אמלי אודאה-קאסטרה, שוחה בנהר הסן | צילום: מסך

רמות חיידק האי-קולי בנהר – ממצאים מדאיגים
בבדיקות שבוצעו לאחרונה בנהר, נמצאו רמות משמעותית גבוהות מהמותר של חיידק האי-קולי (Escherichia coli – E. coli) – חיידק המסוכן לבני אדם. הממצאים הללו חזרו בבדיקות שנערכו לאורך השבועות האחרונים.
הגשמים המרובים שירדו על פריז והאזורים הסמוכים לה, רק העלו את רמות חיידק האי-קולי וחיידקים נוספים בנהר, עקב עלייה במפלס המים ועלייה בכמות מי הביוב הזורמים לנהר.

מארגני התחרויות הכריזו שעקב כמויות גשמים רבות וחריגות הם נאלצים לשנות את זמני התחרויות השונות שאמורות והיו אמורות להתקיים בנהר הסן – מטעמי שמירה על בריאותם ובטיחותם של הספורטאים והספורטאיות, שאמורים להשתתף ולשחות במי הנהר.

חיידק האי-קולי קשור לממצאי צואה והפרשות, ולכן לרוב ממצא מרובה שלו בנהרות או אגמים, מעיד על זיהום ממי ביוב. גם כמות קטנה של מים מזוהמים עם רמות גבוהות של חיידק האי-קולי יכולה להוביל לתופעות תחלואתיות כמו שלשולים, זיהומים בדרכי השתן, דלקת ריאות, זיהומים בעור, כאבים בעניים ובאוזניים ועד אלח דם (ספסיס).

בדיקת איכות המים בנהר הסן | צילום: מסך

מחלות מזיהומים בנהרות, אגמים ואזורי מים
חיידק האי-קולי הוא המשמעותי בזיהומים שכאלה, אך הוא אינו הזיהום היחיד. גם מחלה בשם לפטוספירה, אשר מועברת על ידי שתן של עכברושים ומכרסמים, יכולה להימצא במים מזוהמים ועלולה להוביל מחלות כליות קשות. זיהום מחיידק בשם סינובקטריה, אשר גם מועבר במים, יכול להוביל למגוון תחלואות גופניות הקשורות לקיבה ולמעיים.

בנוסף לכל אלה יש טפילים שונים, אשר שכיחים להימצא במים מזוהמים (כמו: סרקריאל לארווה – cercarial larvae), אשר יכול להוביל למגוון נגעים ופריחות בעור. יש כבר ספורטאים וספורטאיות שהתחרו בתחרויות שונות לאורך ההיסטוריה, ונדבקו בחיידק האי-קולי וחיידקים אחרים על רקע שהייה ושחייה במים מזוהמים ברמה כזו או אחרת.

אך המצב בנהר הסן כעת, עם כמות הזיהום וכמות התחרויות והספורטאים והספורטאיות שעלולים להיפגע או לא להתחרות כלל בתחרויות שלהן הם התאמנו וחיכו שנים רבות, היא כה גדולה וחריגה, שזה ממקם את מצב הזיהום בנהר הסן בפריז כמצב בולט וחריג במיוחד. אנחנו נחכה ונראה איך יתפתח המצב והאם בסופו של דבר כל התחרויות יתקיימו ויאפשרו לכל הספורטאים שאמורים לטבול ולשחות במי נהר הסן להשלים את התחרותיות שלהם בצורה הטובה – וכמובן הבריאה והבטיחותית ביותר.

נהר הסן לצד מגדל אייפל | צילום: Shutterstock


 

הכותב | עופר צחר: פיזיותרפיסט מוסמך (B.P.T , M.P.T), בעל קליניקת "Physio Fitness +" לטיפול בבעיות אורתופדיות, פציעות ספורט ושיקום תנועתי, מרצה במכללת סמינר הקיבוצים ומעביר קורסים והכשרות לפיזיותרפיסטים, מאמנים ומטפלים בארץ ובעולם.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"אני מאמין שהגעתי לעולם הזה כדי לנרמל מוגבלות, לשנות את התפיסה לגבי מה שאפשר לעשות כקטוע רגל. היקום נתן לי את התסריט וכל מה שהייתי צריך לעשות זה לבצע", האתלט האמריקאי עזרא פרש, זכה בשתי מדליות זהב במשחקים הפראלימפיים


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג