מעל כולן: לאורה פיליפ הוכתרה כאלופת העולם בטריאתלון למרחק איש ברזל

בתום יום מלא מהפכים בניס, הגרמנייה בת ה-37 הוכתרה לראשונה בקריירה כמנצחת הגדולה של התחרות המפרכת, כשהיא מקדימה את קאט מאת'יוס הבריטית ואת האלופה לשעבר צ'לסי סודארו האמריקנית. דוד פלד מסכם מרוץ דרמטי
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
לאורה פיליפ מנצחת בניס | צילום: Ironman/Bartlomiej Zborowski/Activ'Images

אז הטור נגמר, המשחקים האולימפיים והפאראלימפיים הסתיימו, גם הוולטה כבר קיפלה את הציוד… מה נשאר עוד לעשות בחיים האלו? אהה רגע! ספטמבר! אליפויות העולם ברכיבה, ואליפויות העולם בטריאתלון למרחק איש ברזל! ומי היה מאמין שהיקום יעשה לי את זה, וישדר אותם במקביל!

לכתבות נוספות בנושא:
תכנית אימון לטריאתלון הספרינט הראשון שלכם
רגע לפני אליפות העולם: צפו באנטונינה רזניקוב רוכבת עם אחת המועמדות לניצחון
רישום שיא לצ'אלנג' ישראמן 2025 בתום ההרשמה המוקדמת

יום ראשון היה אמור להיות יום ראשון מעניין מאוד עבורי ועבור רבים בעולם. מצד אחד – אליפות העולם בנג"ש.
מהצד השני – אליפות העולם באיש ברזל לנשים. מה צריך לבקש יותר? במסך מפוצל התיישבתי לצפות בשתי התחרויות הגדולות של היום, שעבורי באופן אישי הגדולה שבהן היא האליפות הנשית בצרפת.

"״שמעת על לוסי?!"
האמת היא שהסיפור לא מתחיל ביום ראשון… הוא מתחיל כבר בשבת. "שמעת על לוסי?!" פתחתי את ההודעה בקצת חשש. מצד אחד, בדרך כלל הודעות כאלו מגיעות אחרי הודעה על קו זינוק לא צפוי, או איזו הכרזה מעניינת… אבל לא יום לפני אליפות העולם. אלו לא הודעות שאני אוהב בטיימינג הזה!

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Lucy Charles-Barclay (@lucycharles93)

רצתי מהר לעמוד האינסטגרם של לוסי צ'ארלס ברקלי (אהובתי), אלופת העולם 2023 באיש ברזל, והדבר שחששתי ממנו נגלה למול עיניי: "בלב כבד אני משתפת שלא אוכל להתחרות באליפות העולם באיש ברזל ביום ראשון. הכאב ברגל שלי התגלה כמתיחה בשריר מדרגה 1, ועל אף שמדובר בבעייה מינורית, להתחרות יכול להפוך את זה למשהו הרבה יותר רציני". מה? מה?? מה????

לוסי, שבעיקרון בתחילת העונה לא תכננה לזנק לאליפות העולם ולהגן על תוארה, לא עמדה בפיתוי ותיקפה את השתתפותה בתחרות בניצחון מוחץ באיירונמן ניס (אותה ניס בה מתקיימת האליפות). לוסי, שכבר תקופה סובלת מכאבים ופציעות בגפיים התחתונות, מקבלת את ההחלטה הבוגרת אך הכואבת, ומסירה את עצמה מרשימת המזנקות לתחרות. אז גם לוסי וגם דניאלה ריף הפורשת לא יזנקו לאליפות השנה… מה נותר לנו? רק לזנק.

השחייה
המתח התחיל עוד לפני שהזינוק יצא לדרך, כאשר טמפרטורת המים הייתה גבולית, ולא היה ברור לחלוטין אם ספורטאיות העילית יזנקו לשחייה עם חליפת שחיה או לא. בבוקר התחרות בזמן טקס הדבקת מדבקות הגוף על המתחרות הגיעה ההודעה הרשמית – ספורטאיות קבוצות הגיל וספורטאיות העילית – חליפת שחייה מותרת. כמובן שאת השחייניות הפחות טובות בדבוקה ההודעה כנראה עודדה, בעוד השחייניות החזקות מאוד קצת פחות התחברו לחדשות המרעישות.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by IRONMAN Triathlon (@ironmantri)

השמש מתחילה לעלות, הספורטאיות נכנסות למים הגועשים, צופר האוויר מצפצף בעוצמה ומזניק את הנשים ל-3.8 קילומטרים של שחיה. המים היו לא רגועים בכלל, וראינו Swell לא קטן כבר מההתחלה. בהיעדרה של לוסי האלופה המכהנת ושחיינית העל, מי תהיה זו שתיקח את המושכות?

דבוקה שהתחילה כגוש גדול של ספורטאיות, הידלדלה יותר ויותר עם כל גל שעבר, עד שלבסוף התעצבה לה הדבוקה המובילה שהכילה 7 ספורטאיות שנמצאו במרחק של כ-10 שניות אחת מהשנייה, והכילה שמות גדולים – פנילה לנגרידג' שהובילה את החבורה עם זמן של 49:13, מרתה סאנצ'ז, רבקה קלארק, לאורה ברנדון, לוטו ווילמס, האנה ברי, ורייצ'ל זילינסקאס.

מעט אחריהן הגיעו (בפער של 30 שניות) קאט מאת'יוס, ג'ולי למולו ומרג'ורי פייר המקומיות, כשהאלופה מ-2022 צ'לסי סודארו האלופה 10 שניות אחריהן. שלוש דקות אחרי המובילה מגיחה אינדיה לי לבדה מהמים, וכדקה אחריה חבורה שהכילה את לאורה פיליפ מחזיקת מדליית הארד מהשנה שעברה, ואנני האוג הסגנית בשנה שעברה והאלופה מ-2019.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by IRONMAN Triathlon (@ironmantri)

הרכיבה
אחרי שטח החלפה ארוך וחילוף מהיר יצאה לדרך פנילה לנגרידג', כשמאחוריה שאר החבורה הדולקת. מהר מאוד הופיעה בקדמת המרוץ לא אחרת מאשר מרג'ורי פייר ה"ילדה" המקומית (בת 24), שהחליטה להראות לכולן איך עושים את זה במגרש הביתי. פייר פתחה מבערים במסלול הרכיבה ההררי והאימתני, ופתחה פער של כשלוש דקות על הרודפות, בהובלתה של מאת'יוס, שהתגבשו לאט לאט; 5 דקות על סודארו שהידרדרה במהלך הרכיבה לאחור, ו-6 דקות על פיליפ הגרמנייה.

בהיעדרה של האלופה המכהנת, המועמדת המובילה הבאה לניצחון הייתה אנני האוג, אלא שגם במקרה שלה – אני מתכנן תוכניות על פודיום, ומרפי צוחק לי בפרצוף – 200 מטר לאחר שעלתה על האופניים, האוג מצאה את עצמה עומדת בצד הדרך עם צמיג חתוך ובלתי שמיש. ניסיון נואש לקרוא לעזרה הטכנית של מארגני המרוץ לא צלח, והאלופה מ-2019 מצאה את עצמה פורשת מהתחרות בשלב כה מוקדם לאחר פתיחה נהדרת.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by IRONMAN Triathlon (@ironmantri)

אז לוסי לא זינקה, האוג נאלצה לעזוב את התחרות רגע אחרי שהתחילה… מה קורה?!? מי נשארה לנו על המסלול?הבאות בתור לכתר היו לאורה פיליפ וקאט מאת'יוס, והן אכן לא אכזבו. כבר בנקודת חצי המרחק פיליפ סגרה על המובילה ורכבה איתה יחד, בעוד שמאת'יוס נמצאת פחות מ-20 שניות אחריהן.

בהגיען של השלוש לירידה האחרונה של המסלול בדרך חזרה לשטח ההחלפה, הצליחו השתיים לברוח לפייר, כאשר לאורך כל הרכיבה המשותפת על המסלול הן משחקות בחתול ועכבר ומחליפות אחת עם השנייה את ההובלה. את מסלול הרכיבה הן מסיימות יחד באותה שנייה בדיוק, כאשר פיליפ רוכבת 5 שעות ו-2.5 דקות, ומאת'יוס משלימה את המסלול ב-5 שעות וקצת פחות מ-6 דקות.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by IRONMAN Triathlon (@ironmantri)

הריצה
חילוף מהיר של השתיים, ויציאה בטיסה לריצת המרתון כאשר מאת'יוס יוצאת ראשונה וממש מטרים בודדים מאחוריה דולקת פיליפ הגרמנייה, שבלהט הרגע מפילה את משקפי השמש שלה ואת סרט הראש שאמור לקרר אותה!

כתף אל כתף, יצאו המובילות לריצה, כאשר התיאור הכי טוב שאני יכול למצוא לסיטואציה הוא "משחק פוקר של גלדיאטורים". אף אחת לא מראה ולו שביב של חולשה בפני יריבתה שדולקת אחריה, וגם בשלב הריצה החלפת ההובלה מתבצעת הלוך ושוב – כל אחת רוצה להראות לשנייה שהיא מרגישה טוב.

מסלול הריצה כולל 4 הקפות של 10.5 קילומטרים כל אחת. ואת ההקפה הראשונה הן מסיימות עדיין כתף לכתף בקרב שלא ראינו מאז הקרב של דן אלתרמן ואמיל שחקלדיאן בצ'אלנג' ישראמן האחרון!

 

View this post on Instagram

 

A post shared by IRONMAN Triathlon (@ironmantri)

בינתיים מאחור פייר מאבדת זמן לסודארו, שסיימה את הרכיבה בפער של קצת פחות מ-10 דקות מהמובילות, ובזמן שהן מסיימות את ההקפה הראשונה, האמריקאית מצליחה להשלים את העקיפה על פייר ולעלות למקום השלישי. האם יכולות הריצה המדהימות של סודארו יספיקו לה כדי לשמור על המקום השלישי או אולי אפילו לטפס מקום נוסף?

השדרים באולפן בינתיים מדברים על הצמד המוביל ומספרים לנו שבכל תחרות שהבנות התחרו אחת בשניה, הפרשי הזמנים שלהם היו פחות מדקה! בעצם אנחנו עדים ל-Iron War גירסת 2024.

ולפתע, ממש מעט אחרי סיום ההקפה הראשונה לאורה פיליפ עושה מהלך. היא מגבירה במעט את הקצב לכזה שמאת'יוס לא מצליחה לעמוד בו, ומתחילה לפתוח פער משמעותי. מאת'יוס מתחילה להראות סימני חולשה, כאשר היא סובלת מהתכווצויות שרירים ונאלצת לעבור להליכה בתחנות ההזנה. ושוב. ושוב. ועוד פעם, רק שהפעם זה לא בתחנת ההזנה אלא סתם ככה באמצע המסלול! הפער מהמובילה הלך וגדל ככל שהקילומטרים התקדמו, ובשיאו הגיע עד ל-8 דקות, האם זו ההזדמנות של סודארו לעשות מהלך משל עצמה?

 

View this post on Instagram

 

A post shared by IRONMAN Triathlon (@ironmantri)

אלא שהאמריקאית, שבינתיים תחזקה את מקומה על הפודיום, מתקשה גם היא ומאבדת מהירות, כך שבעצם הפער שלה מהמקום השני רק מתרחב עם הזמן. בתום 2:44:59 (סאב 2:45 שעות!) של ריצה, מגיעה אל השטיח האדום לא אחרת מאשר אלופת העולם החדשה – לאורה פיליפ!

הניצחון!
בהתרגשות ענקית ודמעות בעיניים, היא מניפה את סרט הסיום, ולא מאמינה שהצליחה. פיליפ בנתה את השנה שלה בצורה כזו שהיא מושקעת כל כולה באליפות העולם. היא לא התחרתה הרבה בסבב, עשתה את המינימום הנדרש על מנת לשמור על בריאות ולא להגיע מותשת לתחרות, לצד הכנה אופטימלית וכושר מעולה שנבנה ונבנה עד לשיא במרוץ שהסתיים לו לאחר 8:45:15 שעות. היה יפה לראות את מי שבדרך כלל מציגה לב של קרח ולא מראה רגשות, בוכה מכל הלב בסיום, תוך שהיא עוד מעכלת את גודל ההישג שעשתה.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by IRONMAN Triathlon (@ironmantri)

את המקום השני מצליחה להחזיק קאט מאת'יוס המדהימה, שבמלחמה פיזית ומנטאלית, וגם בעידוד גדול של הקהל בצידי הדרך, מצליחה לחזור לרוץ ולשמור על המקום השני על אף הכאבים. קצת פחות מ-20 דקות אחרי המובילה הגיעה סודארו והשלימה את הפודיום.

עוד בעשירייה הראשונה מרג'ורי פייר במקום הרביעי עם אליפות העולם הראשונה שלה (ואיש הברזל השני בחייה), ניקי בארלט במקום החמישי לאחר שטיפסה 3 מקומות בריצה, סאנצ'ז במקום השישי, פני סלאטר במקום השביעי, לוטו וויליאמס במקום השמיני, וג׳קי הארינג והאנה ברי במקומות התשיעי והעשירי בהתאמה.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by IRONMAN Triathlon (@ironmantri)

אז יש לנו אלופה חדשה, סגנית ישנה, ואלופה לשעבר שהתרחקה מעט מראש הפודיום, אבל עדיין נשארת בסביבה.
נקווה שבשנה הבאה כשהנשים יחזרו להתחרות באי החם של קונה בהוואי נזכה לראות את כל המתחרות המובילות נמצאות על קו הזינוק, בריאות ושלמות, נותנות לנו את התחרות שכולנו מצפים לה.

ועד לפעם הבאה, ב-26 באוקטובר – או באי החם. או בטריאתלון תל אביב ליד הבית. נתראה!



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"אני מאמין שהגעתי לעולם הזה כדי לנרמל מוגבלות, לשנות את התפיסה לגבי מה שאפשר לעשות כקטוע רגל. היקום נתן לי את התסריט וכל מה שהייתי צריך לעשות זה לבצע", האתלט האמריקאי עזרא פרש, זכה בשתי מדליות זהב במשחקים הפראלימפיים


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג