חודשי הסתיו בעונת האופניים מוקדשים להתחדשות, או במלים אחרות, להחתמות ומעברים של רוכבים בין הקבוצות. טאדיי פוג'צאר חגג חוזה עתק, דמי וולרינג פתחה דף חדש בקבוצה חדשה, וכך גם ז'וליאן אלאפיליפ. אבל מה לגבי הרוכבים שאין להם חוזה לשנה הבאה?
לכתבות נוספות בנושא:
כריס פרום חולם על טור דה פראנס אחד נוסף ומגדיר את פוגצ'אר כ"רוכב המאה"
דיווח: החוזה ההיסטורי שרד בול-בורה הציעה לרמקו אוונפול – ונדחתה
פוגצ'אר בתגובה ראשונה לחשיפת מסלול הטור דה פראנס: "זה יהיה אכזרי"
על פי ההערכות, כמאה רוכבים מקצוענים לא חתמו על חוזה לשנה הבאה. ביניהם ניתן למצוא כמה שמות בולטים, דוגמת נאירו קינטנה (שכנראה יחדש חוזה במוביסטאר), רוי קושטה, אליה ויויאני או פרנדדו גביריה. לרוכבים המוכרים יש סיכוי למצוא קבוצה ברגע האחרון (או בתחילת השנה הבאה), אבל גם אם לא, הם יכולים לסכם קריירה ארוכה ומרשימה ולהמשיך לדבר הבא. אבל מה לגבי הצעירים והפועלים הפשוטים שעתידם לוט בערפל?
אחד מאלה הוא אלוף אתיופיה במרוצי כביש נגאסי היילו אברהה. הרוכב בן ה-24 רכב בשנתיים האחרונות בקבוצת Q36.5 בדרג הפרו טור (הדרג השני בחשיבותו בו נמצאת לדוגמה ישראל פרמייר טק), אבל הקבוצה החליטה לא לחדש לו חוזה. בצר לו, הוא פנה לטוויטר.
HELP NEEDED 🚨 (RT appreciated)
I am currently the national champion of Ethiopia and also a pro cyclist for Q36.5 pro team… at least until the end of the year. Unfortunately in September I was informed that my contract will be not renewed for the next year in this team. 1/5 pic.twitter.com/L9o54NxOz3
— Negasi Haylu Abreha (@NegasiHaylu4) October 14, 2024
בציוץ שכתב הוא ציין שבספטמבר הוא התבשר שלא יחדשו לו חוזה, וכך הוא מצא את עצמו מחפש קבוצה חדשה בזמן שרוב הקבוצות כבר סגרו את הסגלים לעונה הבאה. "אני ממש רוצה להמשיך את המסע שלי", כתב. קהילת האופניים בטוויטר התגייסה לסייע, אבל בינתיים ללא הצלחה.
אברהה אינו הרוכב הראשון שפונה לרשתות החברתיות כדי להשיג חוזה. התואר הזה שייך, כפי הנראה, לפרדריק לודוויגסון השוודי, שבסוף 2016 מצא עצמו מחוסר עבודה לאחר שלוש עונות בקבוצת אלפסין. בסופו של יום הוא המשיך עוד שלוש עונות בקבוצות קונטי (הדרג השלישי) לפני שפרש בגיל 25.
המציאות האכזרית שמתאר אברהה מוכרת ליותר מדי רוכבים. בעוד הכוכבים הגדולים זוכים לחוזי עתק או לחיזורים מצד קבוצות אחרות, דרג הביניים, אותם רוכבים שמקדישים את הקריירה שלהם לטובת התוצאות של רוכבים אחרים, נמצאים בחוסר ודאות כמעט תמידי.
"כשאתה רוכב גרוע, הקבוצה אומרת לך כבר בשלב מוקדם שהיא לא מעוניינת לחדש חוזה, ואז אתה הולך ומחפש פתרונות – ולרוב יש כאלה", הסביר לאחרונה סיימון קלארק. האוסטרלי בן ה-38 מצא עצמו ללא קבוצה בסוף 2021, עד שישראל פרמייר טק הציעו לו חוזה. "כשאתה רק בסדר, קבוצות אוהבות לשמור על האופציות שלהן. הן לא אומרות לך לא, אבל גם לא מתחייבות לכלום. זה גורם לכך לשמור על תקוות לגבי העתיד בקבוצה, רק כדי לגלות בהמשך שהחתימו מישהו אחר למלא את המשבצת שלך".
רוכב אחר שהרבה להציף את הנושא הוא אוסטרלי אחר, סיירוס מונק, פשוט משום שהוא חווה זאת כמעט כל עונה. באפריל השנה הוא היה הרוכב האחרון שחצה את קו הסיום בוולודורום ברובה. הוא אמנם סיים 48 דקות אחרי המנצח מתייה ואן דר פול והרבה מעבר לזמן החוקי.
"חתיכת יום זה היה", כתב בפייסבוק לאחר המרוץ, "שמח שהגעתי לוולודרום. רגע שלעולם לא חשבתי שיקרה ואחד שלעולם לא אשכח". בספטמבר האוסטרלי בן ה-28 העלה פוסט בטון אחר: "סוף הדרך", כתב, לאחר ש-Q36.5 החליטה גם במקרה שלו לא לחדש חוזה, והודיעה לו על כך בהודעת אס-אם-אס.
באוקטובר הוא התחרה בטור של קרואטיה, לאחר שלא הוזמן למרוצים החד יומיים באיטליה, שלרוב שמורים לרוכבים שממשיכים בקבוצה. "לסיירוס מונק נשארו ארבעה ימים להציל את הקריירה המקצועית שלו", הייתה הכותרת של כתבה עליו לקראת המרוץ. הוא דורג שלישי במשך שלושת הקטעים הראשונים, אבל לא היו לו את הרגליים בהרים, והוא סיים לבסוף במקום ה-48 בדירוג הכללי. בינתיים, הוא ממשיך לחלום על עונה נוספת.
אבל, יש גם האפי אנדז. לפני כחודש לארי וורבאס אמר שהוא מקווה שאיל לומברדיה לא יהיה המרוץ האחרון שלו. האמריקאי, שב-2017 היה אלוף לאומי וגם זכה באותה שנה בקטע בטור של שוויץ, רוכב בדבוקה כבר 12 שנה, ובין היתר היה חלק מהסגל של Decathlon AG2R La Mondiale בג'ירו דה איטליה, וסייע לבן אוקונר לסיים רביעי. אבל זה לא הרשים את הקבוצה הצרפתית ששחררה אותו. "אם יסתבר שזה המרוץ האחרון שלי אני אהיה מאוד עצוב. אבל אני מנסה להתקדם עם חשיבה שאני אמשיך להתחרות". כעבור שבועיים הוא חתם ב-Tudor וירכוב לצד אלאפיליפ ומארק הירשי. "אני לא יכול לחכות", אמר.