לכל כתבות הסיכום של הטור דה פראנס בשוונג – היכנסו
מסלול הטור דה פראנס 2020 המלא
המנצח בקטע 10: סם בנט (אירלנד, דקוני קוויקסטפ)
מאיפה לאיפה: איל דולרון – איל דל רה
מרחק: 170 ק"מ (שטוח)
אם הייתם בוחנים באתר האינטרנט של הטור דה פראנס את האופי של הקטע ה-10, הוא לא היה נראה מפתה במיוחד. גם קטע שטוח (אבל באמת שטוח, לא כמו הקטעים ה"שטוחים" האחרים שהיו עד עכשיו) ובלי שום אפשרות להשיג ניקוד (הרים או ספרינטים) במשך 130 הקילומטרים הראשונים.
אבל זה המקום להזכיר לחובבי האופניים שהטור דה פראנס הוא לא רק המרוץ הגדול בעולם, אלא גם היפה שבהם ובזכותו הרבה מקומות קטנים בצרפת הפכו ליעדי תיירות פופולריים כי צרפת היא הרבה מעבר לפריx, הריביירה הצרפתית והרי האלפים.
היום הגענו לחופי האוקיאנוס האטלנטי, למעשה שיירת הטור דה פראנס ניצלה את היום החופשי כדי לנוע כמה מאות קילומטרים צפונה אל איל דולרון, שלמעשה זהו האי הצרפתי השני בגודלו אחרי קורסיקה. ואם כבר מזכירים את קורסיקה המדהימה שאירחה את קטעי הטור הראשונים ב-2013, גם היום אפשר היה ליהנות מנופים מרהיבים וקצת מרעננים לשם שינוי, הפעם של חופי האוקיאנוס האטלנטי ורק בשביל זה הצפייה היתה שווה.
אבל מי שבא בשביל הנופים קיבל גם יופי של אקשן, כי בתוך 170 הקילומטרים השטוחים האלה היו בערך 170 כיכרות (לא באמת ספרנו אבל ככה זה נראה) שעשו הרבה בלגאן בפלוטון, ולזה נגיע מיד.
מהלך התחרות
נזכיר רק שהקטע הזה התחיל בבריחה של שני רוכבים שוויצרים, סטפן קונג (גרופאמה FDJ) שהוא אלוף אירופה בנג"ש ומיכאל שאר (CCC) אבל 99 ק"מ לסיום הפלוטון בלע אותם ובדיוק באותו זמן ראינו התנגשות ראשונה בחלק האחורי של הפלוטון, שסיימה את המרוץ עבור האוסטרלי של מיצ'לטון-סקוט, סם ביולי, שלא יכול היה להמשיך.
65 ק"מ לסיום נרשמה עוד התרסקות יותר משמעותית שהותירה מאחור שני רוכבים מהעשירייה הראשונה בדירוג הכללי, טאדיי פוגצ'אר הסלובני (UAE) והמדורג שלישי מקופידיס גיום מרטין הצרפתי. שתי הקבוצות היו צריכות להחזיר רוכבים לזירת הפשע כדי לעבוד קשה מעבר למה שהם ציפו בקילומטרים הקריטיים של המרות ולהחזיר את השניים לפלוטון כדי שלא יאבדו זמן יקר בקטע שזה ממש לא אמור לקרות בו. המשימה הזו הצליחה בשני המקרים.
39 ק"מ לסיום הגיע ספרינט הבינתיים. מתיאו טרנטין האיטלקי חצה את הקו ראשון, ושני הגיע לובש החולצה הירוקה פטר סאגאן שהקדים את סם בנט והגדיל ממנו את הפער מ-7 ל-9 נקודות בקרב על החולצה הירוקה.
כ-20 קילומטרים לסיום הרוכבים שוב עזבו את היבשה ועלו על הגשר שמוביל לאי קול דה רה. למעשה זו הפעם הראשונה בהיסטוריה של הטור דה פראנס שהמרוץ מגיע למקום הזה ופעם ראשונה שקטע של הטור מתחיל באי אחד ומסתיים באי אחר. בכל מקרה בקילומטרים הקריטיים התחילו מאבקי מיקום, ואז הגיעה עוד התנגשות שמקורה בכיכר, הפעם היא סיבכה את ג'וליאן אלאפיליפ וריצ'רד קרפאז.
אבל עם כל הכבוד לשני הרוכבים הנהדרים האלה העיניים היו נשואות אל הספרינטרים מצד אחד ואל מתמודדי ה-GC הבכירים מצד שני (והם לא איבדו זמן). מאחר ובנט וגם סגאן היו במיקום טוב גם מצלמות הטלוויזיה התמקדו בהם ובספרינטר הנהדר קיילוב יואן שכבר ניצח קטע בשבוע שעבר. גם הוגו הופסטטר הצרפתי של ישראל סטארט אפ ניישן ניסה למצוא מקום כדי לפרוץ ממנו קדימה ולא הצליח, אבל מי שעשה את זה במקביל מצד אחר היה אנדריי גרייפל, שסיים בסופו של דבר במקום השישי והשיג עוד טופ 10 לקבוצה הישראלית בקטע שטוח.
אבל הפיניש הדרמטי והמרגש במודח היה שייך לסם בנט, שמעולם לא ניצח בקטע בטור דה פראנס והערב עשה את זה בגדול, כשהוא מקדים על קו הסיום את קיילב יואן ואת פטר סגאן. וכך הושג מהפך בדירוג הנקודות כשהפיניש הזה הקנה לבנט 50 נקודות לעומת 30 של סגאן וכעת הוא מוביל עליו בסך הכל בהפרש של 21 נקודות,. פרימוז רוגליץ' ממשיך מן הסתם ללבוש את החולצה הצהובה כשלא נרשמו שינויים בצמרת והוא מוביל ב-21 שניות על אגאן ברנאל וב-28 שניות על גיום מרטין.
אגב, עוד לפני תחילת הקטע העשירי, מנהל הטור דה פראנס כריסטיאן פרודום נאלץ לסיים את תפקידו בפועל לאחר שנמצא חולה בקורונה. ב-4 קבוצות נוספות נמצאו אתמול חולים (חולה אחד בכל קבוצה) ומדובר באנשי מקצוע ולא ברוכבים כמובן. חשוב לציין שלפי התקנון, קבוצה שבה יימצאו שני חולים (כולל אנשי הצוות) בטווח של 7 ימים תסיים את דרכה במרוץ. הקבוצות בהן נמצאו חולים הן אינאוס, מיצ'לטון-סקוט, קופידיס וגם AG2R La Mondiale.
הכל מעניין, טוב ויפה אבל רצוי מן הסתם לעשות הגהות על הטקסט לפני שמפרסמים. אתם מגזין מכובד.