עם ניצחון השלב החמישי שלו היום, השווה טאדיי פוגצ'אר את שיא הניצחונות בשלבים הרריים בטור דה פראנס בודד, של חסיד אומות העולם האיטלקי האגדי, ג'ינו ברטלי מ-1948 (באותה שנה ברטלי ניצח שבעה שלבים בסך הכל, מהם חמישה הרריים). הפעם, לא נדרש מפוגצ'אר מופע יחיד חריג. הוא לא תקף פעם אחת עד 150 המטרים האחרונים. עד שם, עבדו במקומו אחרים.
לכתבות נוספות בנושא:
טאדיי פוגצ'אר כבר מריח את הניצחון: "נראה טוב מתמיד"
טור דה פראנס 2024, קטע 19: פוגצ'אר מנצח באיסולה 2000
צפו בשיחה שריגשה את כל הטור: "ניצחתי, אני אוהב אתכם כל כך"
כמו כמה שלבים בטור השנה – כולל אתמול – קרבות הדירוג הכללי והאינטנסיביות של מאמצי הקבוצות מובילות הדירוג, הכריעו חבורות בריחה איכותיות ביותר. היום נכנסו לבריחה ריצ'רד קראפאס נושא חולצת מלך ההרים (שוב), וילקו קלדרמן מקבוצת ויסמה (שוב) וכן אנריק מאס, רומיין ברדה, ברונו אמיראיי, מארק סולר, יאן טרטניק ועוד.
אלא שקבוצת סודאל-קוויקסטפ של רמקו אוונפול, המדורג השלישי בדירוג הכללי, פיתחה ציפיות (לתפיסתי, מוגזמות מלכתחילה), לאחר שיונאס וינגגור (שני בדירוג הכללי) הודה אתמול שנשבר, לאחר שתשו כוחותיו מלרדוף אחרי פוגצ'אר. התוצאה הייתה שאחרי שיצאה הבריחה היומית, רוכבי קוויקסטפ התמקמו בחזית הדבוקה בשירותו של אוונפול ולחצו קצב גבוה כל היום, בתקווה להתיש את וינגגור, כדי לאפשר לרמקו לברוח לרוכב הדני מקבוצת ויסמה, להוציא ממנו זמן בעלייה האחרונה, ולהביא את אוונפול למרחק תקיפה מהמקום השני לקראת שלב הנג"ש מחר – מקצוע בו אוונפול הוא אלוף העולם.
אלא שמה שקרה היה בדיוק ההיפך. ההימור של אוונפול על קריסה של הדני, התהפך עליו. אמנם קבוצת קוויקסטפ משכה את הדבוקה כל היום מלפנים, אבל בעלייה האחרונה, כשאוונפול ניסה פעמיים לממש את תוכניתו ולתקוף את וינגגור, הדני לא רק הגיב בקלות והתיישב לאוונפול על הגלגל, אלא אחרי הפעם השנייה, גם יצא להתקפת נגד בעלייה, שלאוונפול לא היה שום סיכוי מולה. היחיד שהצליח להיענות להתקפה של וינגגור, היה טאדיי פוגצ'אר.
כך, בזמן שוינגגור ממריא במעלה ההר במטרה להגדיל את הפער בינו לבין אוונפול בדירוג הכללי, ובזמן שפוגצ'אר דוחה פעם אחר פעם את בקשותיו של הדני לסיוע בהובלה, התוצאה הבלתי נמנעת הייתה, שבעלייה האחרונה לקול דה לה קוויול, רוכבי הבריחה נאספו על ידי מובילי הדירוג בזה אחר זה, עד שגם אחרוני הבריחה נבלעו על ידי וינגגור ופוגצ'אר.
נותרנו שוב, עם התמונה ההררית המוכרת מארבע השנים האחרונות, של הסלובני והדני נלחמים ראש בראש במעלה ההר, כשכל שאר רוכבי העולם מאחוריהם. עד 200 המטרים האחרונים של השלב, פוגצ'אר ישב על הגלגלים, נותר טרי, ורק ב-200 מ' האחרונים תקף בספרינט ולקח עוד שלב. לווינגגור, שמשך לבד מלפנים את חמשת הקילומטרים האחרונים בעלייה, לא היה סיכוי.
💛 Tadej Pogacar wins at the top of Col de la Couillole ⛰️
💛 Tadej Pogacar s’impose au sommet du Col de la Couillole ⛰️#TDF2024 pic.twitter.com/qi4wqT6sgR
— Tour de France™ (@LeTour) July 20, 2024
הופעות שלא נראו 50 שנה, אם בכלל
טאדיי פוגצ'אר תמיד היה רוכב אופניים מעולה, בחלק מהדיסציפלינות, הטוב בעולם. אבל עד השנה, היו לו ימים טובים יותר ופחות; חוזקות וחולשות; ניצחונות גדולים והפסדים כואבים. אלא שהשנה, מאז חודש מרץ, לא רק שפוגצ'אר מנצח בכל המרוצים שמתאימים ליכולותיו הטבעיות, אלא שהוא מגיע למיקומים מעולים גם במרוצים שמסתיימים בספרינט.
אלו ההישגים הבולטים של פוגאצ'ר בחמשת החודשים האחרונים בלבד:
* בתחילת מרץ, ניצחון בסטראדה ביאנקה עם התקפת יחיד של מעל 80 ק"מ;
* באמצע מרץ, מקום שלישי במילאן סן רמו (לפני ואן דר פול), במונומנט שנודע בניצחונות הספרינטרים. אחרי הספרינטרים, המנצח יאספר פיליפסן, ומייקל מתיוס שסיים שני. לפני רוכבים כמו פדרסן, סטויבן, ואן דר פול ובטיול;
* מיד אחרי סן-רמו, ראשון כללי, ראשון בדירוג המטפסים וראשון בדירוג הספרינט בוולטה קטלוניה, עם ניצחונות ב-4 מתוך 7 שלבי המרוץ;
* חודש אחר כך, באפריל, ניצחון במונומנט בליאז'-בסטון-ליאז';
* במאי – ניצחון בפער של כ-10 דקות בג'ירו ד'איטליה, עם ניצחונות ב-6 שלבים;
* ביולי – אחרי שמהלך יוני הוקדש למנוחה ואימונים, פוגצ'אר עומד לנצח את הטור דה פראנס ביותר מ-5 דקות, ויש לו ניצחונות כבר ב-5 שלבים. בטור הנוכחי, הציג פוגצ'אר את מופעי הטיפוס הטובים בהיסטוריה, על פי כל מדד מתועד, כולל כאלו שגם בניכוי ההתקדמויות הטכנולוגיות, עולים על מופעי הטיפוס גם של גדולי הגרנד-טוריסטים וגדולי המסוממים על אופניים בכל הזמנים.
מה שחובבי ענף האופניים רוצים לראות תמיד זה קרבות, הופעות גדולות, גבורה ושיאים חדשים. אלא שכותב שורות אלו, למוד עשרות שנות היכרות עם ענף אופני הכביש שידע את שערוריותיו, וסימני השאלה, לפחות אצלי, מתרבים והולכים. סימני השאלה מגיעים אמנם מכמה כיוונים שונים, וייתכן שלכל אחד מהם אפשר למצוא מענה נקודתי, אבל המכלול מטריד. הלוואי ויתברר שכל סימני השאלה היו סימני סרק מיותרים.
💐 Stage winner / Vainqueur d’étape 💐@TamauPogi 🇸🇮#TDF2024 | @Continental_fr pic.twitter.com/Ga67lzO75G
— Tour de France™ (@LeTour) July 20, 2024
העשירייה הראשונה ושלב 21 האחרון מחר
בינתיים, לקבוצת UAE של פוגצ'אר שלושה רוכבים בשישייה הראשונה, עם מקומות 1, 4 ו-6; לקבוצת סודאל-קוויקסטפ שני מקומות – 3 ו-5; לקבוצות ויסמה שני מקומות – 2 ו-8. שלוש קבוצות הצליחו להכניס רוכב בודד לעשירייה הראשונה – אינאוס עם רודריגז במקום 7 (כרגע, שנייה אחת אחרי אדם ייטס); ישראל פרמייר טק עם דרק ג'י הקנדי הלוחם והמצוין במקום 9; ולידל טרק עם ג'וליו צ'יקונה במקום 10.
השלב האחרון מחר ייערך נגד שעון לאורך 33.7 ק"מ, עם עלייה לא קטנה באמצע. פערי הזמנים הקטנים בין מקומות 4-5, 6-7, ו-8-11 מבטיחים שהשלב שיוצא מניס, עובר דרך מונאקו וחוזר לניס, לא יהיה משעמם. יחד עם זאת, למעט הניסיון הצפוי של רמקו אוונפול כאלוף עולם מכהן נגד השעון, לנצח בשלב, ספק אם נראה את שלושת המובילים בדירוג הכללי לוקחים סיכונים מיותרים, כאשר האולימפיאדה מחכה לפחות לשניים מהם – פוגצ'אר ואוונפול, בעוד פחות משבועיים (מרוץ הנג"ש בשבת הבאה ה-27 ביולי; מרוץ הכביש שבוע בדיוק אחריו ב-3 באוגוסט).
עבור רבים מרוכבי הטור שיעלו על הכביש מחר, תחרויות הכביש האולימפיות הם עכשיו העניין המרכזי על סדר היום.
🎽 Jerseys after stage 2️⃣0️⃣ / Maillots distinctifs après l'étape 2️⃣0️⃣
💛 @TamauPogi 🇸🇮
💚 @GrmayeBiniam 🇪🇷
🔴⚪️ @RichardCarapazM 🇪🇨
👶 @EvenepoelRemco 🇧🇪#TDF2024 pic.twitter.com/E2EJH0AnGD— Tour de France™ (@LeTour) July 20, 2024
למה אתה חושב שפוגצ'אר מסומם? האם זה משהו מעבר להצלחה המסחררת?
חושש. ממש לא בטוח.
המהירות בעליות יום אחרי יום,
פערי הניצחון הגדולים,
העובדה שמשך 5 חודשים, בכל פעם שהוא עולה על אופני כביש הניצחון שלו נראה ידוע מראש,
התוצאות בספרינטים (גם במילאן סן רמו וגם בשלב הראשון של הטור ברימיני בו סיים רביעי)
העובדה שהוא לא גורר עייפות מהג'ירו,
העובדה שהכח לא פוחת למרות הירידה במשקל…
לעתים זה נראה Too good to be true