חג שבועות: חגיגה של חלבונים חשובים עבור כל ספורטאי

ארוחת החג מאפשרת לנו להשלים את מאגרי החלבון החיוניים לבניית שרירים, שיקום לאחר אימון ושמירה על יכולות גופניות מיטביות. תזונאית הספורט, ענבל לוי שטרן, מסבירה איך נכון וכדאי לצרוך את החלבונים – בחג ובכלל
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
לבוסט של רכיבים תזונתיים | צילום: shutterstock

חג השבועות הוא הזדמנות מצוינת עבור ספורטאים לחגוג לא רק את מתן תורה, אלא גם את חשיבות מתן החלבונים לגופם. מנהגי החג, הכוללים אכילת מוצרי חלב ותחליפיהם, מספקים לספורטאים מקור עשיר לחלבונים איכותיים – החיוניים לבניית השרירים ושיקומם לאחר אימונים קשים.

לכתבות נוספות בנושא:
קצת אחרת: אפשר לחגוג את חג השבועות גם עם תחליפי חלב
זהירות, ממתקים בתחפושת! האמת מאחורי חטיפי החלבון ודומיהם

כמה פחמימות, חלבונים ושומן? מדריך ההמלצות התזונתיות לספורטאים

כשמדובר בהישגים ספורטיביים, החלבון הוא המלך! בין אם אתה רץ מרתון, רוכב אופני כביש או טריאתלט אדיר, החלבון הוא חומר הגלם העיקרי לשיקום השרירים לאחר אימוני הסיבולת הקשים. אבל גם אם אתה מרים משקולות ועושה אימוני התנגדות, החלבון הוא המפתח לגדילת מסת השריר שתפתח את הכוח שלך. אז בין אם אתה מתאמץ לשרוף קלוריות או רק מעוניין להתחזק – כדאי לדאוג למנת חלבון גדולה בשולחן החג.

גבינות ומוצרי חלב מהווים מקור מצוין לחלבונים באיכות גבוהה וכוללים את כל חומצות האמינו החיוניות. הגבינות עשירות במינרל הסידן, המשחק תפקיד מפתח בקרב ספורטאים ונחוץ לבריאות העצמות ולמניעת סיכון לשברים. הגבינות מספקות גם ויטמינים ומינרלים חיוניים אחרים כמו ריבופלאבין, ויטמין B12, אבץ וזרחן.

כמה חלבונים אתם צורכים? | צילום: shutterstock

הצריכה הגבוהה של מוצרי החלב בישראל נובעת ממסורת עתיקה של מנהגי החג ומקנה יתרון לספורטאים ישראלים בהשגת צורכי החלבון הגבוהים שלהם. עוד בתנ"ך, ארץ ישראל מתוארת כ"ארץ זבת חלב ודבש" – תיאור המשקף את החשיבות המרכזית של הגבינות ומוצרי החלב במטבח העברי המסורתי. חג השבועות מזמן הזדמנות טובה לספורטאים לקבל את מנת החלבון הדרושה להם באמצעות מגוון מוצרי חלב ותחליפיהם הצמחיים, בדרך טעימה, זמינה ומגוונת, שכמובן תוכל להתאים לשאר ימות השנה.

בישראל המודרנית, ענף הגבינות ומוצרי החלב הפכו לתעשייה פורחת וצריכת מוצרי החלב בישראל גבוהה באופן משמעותי ביחס לשאר המדינות בעולם. לפי נתוני ארגון המזון והחקלאות של האו"ם (FAO), הצריכה השנתית הממוצעת של מוצרי חלב בישראל עומדת על כ-200 ק"ג לנפש, לעומת ממוצע עולמי של כ-110 ק"ג לנפש בלבד. צריכה גבוהה זו נובעת ממגוון גורמים תרבותיים, דתיים וחברתיים הייחודיים לחברה הישראלית.

יתרונות היוגורט
אחד ממוצרי החלב הזמינים והאהובים ביותר בקרב הספורטאים הוא היוגורט. היוגורט מהווה מקור נהדר לחלבון איכותי, קל להשיגו ולצרוך אותו בכל מקום, ומהווה תוספת מצוינת לתזונה מאוזנת בקרב ספורטאים. מלבד היותו עשיר בחלבונים איכותיים, היוגורט גם מכיל סידן, מגוון ויטמינים, חומצות שומן בריאות ופרוביוטיקה – חיידקים חיים המועילים לבריאות מערכת העיכול ומחזקים את מערכת החיסון. מצב העשוי להפחית את הסיכון להידבקות בזיהומים שספורטאים חשופים אליהם. חשוב לציין שקיימים הבדלים בין סוגי היוגורטים השונים מבחינת הערכים התזונתיים.

יוגורט BIO טבעי רגיל מכיל כ-8 גרם חלבון בגביע, לעומתו יוגורט BIO טבעי עשיר בחלבון כמו יוגורט פרו או יוגורט GO מכיל כ-20 גרם חלבון בגביע, יותר מפי שניים ביחס ליוגורט רגיל. היום מוצעים גם מגוון משקאות יוגורט בבקבוק, המכילים כמות חלבון הנעה בין 20-25 גרם חלבון לבקבוק, אך חשוב לשים לב לכמות הסוכרים שבהם, ולהעדיף את אלו ללא הסוכר המוסף מלבד הלקטוז, הסוכר שנמצא באופן טבעי בחלב. שילוב יוגורט טבעי עד 3% שומן עם ערכי חלבון גבוהים כארוחה או כארוחת ביניים היא דרך נפלאה להשלים את הצרכים התזונתיים של הספורטאים.

גרנולה עם יוגורט ופרי | צילום: Arnold Gatilao, Wikimedia

בשנים האחרונות ניכרת מגמה גלובלית של עלייה בצריכת תחליפי חלב צמחיים, בד בבד עם צריכת מוצרי החלב המסורתית. מגמה זו משקפת את השינויים בהעדפות הצרכנים והמודעות ההולכת וגוברת לתחליפים אלו. על פי נתוני משרד הבריאות, כ-15% מהאוכלוסייה סובלים מרגישות ללקטוז, ועבורם תחליפי החלב הצמחיים מהווים פתרון נפלא, כמו גם עבור ספורטאים טבעוניים או אלו עם רגישות לחלב פרה. קיימים גם צרכנים שיעדיפו לצרוך תחליפי חלב מטעמים סביבתיים או בשל העדפת הטעם האישי.

תעשיית תחליפי החלב בישראל פורחת, ומציעה מגוון רחב של תחליפים על בסיס סויה, שקדים, אורז, שיבולת שועל ועוד. תחליפים אלו אמורים לספק מקור צמחי של חלבון, אך כמות החלבון והערכים התזונתיים בהם נמוכים יותר ביחס לחלב פרה, לכן ספורטאים טבעוניים יצטרכו לשלב מקורות חלבון נוספים כמו קטניות, אגוזים וזרעים על מנת לספק חלבון באיכות גבוהה. ניתן למצוא גם יוגורטים על בסיס סויה ושיבולת שועל עשירים בחלבון, אך יש לשים לב לכמות הסוכרים שהם מכילים. על מנת להבטיח תזונה בריאה, חשוב לבחור בתחליפי חלב לא ממותקים.

קצת בכל ארוחה
שילוב מוצרי חלב ותחליפיהם בתפריט חג השבועות יכול להיות דרך קלה, זמינה ומגוונת לצרוך מקורות חלבון איכותיים לאורך היום. ארוחת הבוקר יכולה להיפתח עם גבינה רזה עד 5% שומן כמו גבינה לבנה, קוטג', לאבנה או ריקוטה – מקורות עשירים במינרל הסידן. בארוחת הביניים, ניתן לשלב מוזלי עם יוגורט טבעי עד 3% שומן ופירות העונה. לארוחת הצהריים, סלט ירקות טרי יכול להיות משודרג עם קוביות פטה כבשים או עיזים 5% שומן, ודג טרי העשיר אף הוא בחלבון באיכות גבוהה. ובערב, אפשר להתפנק בפשטידת ירק על בסיס גבינת שמנת ברמה של 5% שומן.

יחד עם זאת, חשוב להיזהר משימוש מוגזם במוצרי חלב עתירי שומן רווי ונתרן מוגבר, כפי שממליץ משרד הבריאות. צריכה כזו עלולה לפגוע בביצועים של הספורטאי במקום לשפר אותם. לכן, מומלץ לצרוך גבינות רזות עד 5% שומן וגבינות קשות עד 9% שומן בלבד, תוך שמירה על איזון נכון בתפריט הכולל.

לסיכום, חג השבועות מהווה הזדמנות מצוינת לספורטאים להשלים את מאגרי החלבון החיוניים עבורם לבניית שרירים, שיקום לאחר אימונים ושמירה על יכולות גופניות מיטביות לאורך כל השנה. ההיצע העשיר של מוצרי חלב ותחליפיהם הצמחיים בחג זה מאפשר צריכה נוחה ומגוונת של מקורות חלבון איכותיים. המטרה היא לבחור בחוכמה במוצרים דלי שומן וסוכר, כך שתקבלו את החלבון והמינרלים שאתם זקוקים להם מבלי להעמיס קלוריות מיותרות ושומנים בלתי רצויים. בנוסף, מומלץ לשלב גם מקורות חלבון נוספים כמו ביצים, עוף, דגים, טופו וקטניות, על מנת לקבל מגוון רחב של חומצות אמינו חיוניות וכמות חלבון מספקת. האיזון הוא המפתח – בחירה נבונה של חלבונים בריאים בחג השבועות ולאורך כל השנה, תאפשר לספורטאים למקסם את הפוטנציאל הגופני ולהגיע להישגים מרשימים יותר.

חג שבועות שמח!

 


 

מאת ענבל לוי שטרן תזונאית ספורט, מחלקת התזונה של "מדיקס"



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"אני מאמין שהגעתי לעולם הזה כדי לנרמל מוגבלות, לשנות את התפיסה לגבי מה שאפשר לעשות כקטוע רגל. היקום נתן לי את התסריט וכל מה שהייתי צריך לעשות זה לבצע", האתלט האמריקאי עזרא פרש, זכה בשתי מדליות זהב במשחקים הפראלימפיים


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג